Gå til innhold

ADHDmedisinering av voksne. (Ritalin, Elvanse-Attentin??)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en kvinne i 30 årene, som fikk diagnosen adhd for 1 år siden. Jeg vil dele noe av min erfaring med utprøving av medisiner, for jeg føler at jeg står fast nå. Det fungerer ikke, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg håper sårt på noen innspill.

I september 2016 startet jeg med ritalin depot, og fikk umiddelbart en ny hverdag. Den laveste dosen sovnet jeg av, men etterhvert kom jeg stabilt opp i 40 mg på morgen og 20 mg på ettermiddag. Jeg var en ny mamma og ektefelle, roen selv. Den ekstreme slitenheten og trøttheten som hadde preget hverdagen min ble bedre, og husarbeidet ble liksom bare gjort..

I ettertid ser jeg at jeg mistet kreativiteten, og til tider var ganske apatisk og tiltaksløs. Etterhvert ble jeg svært følsom, mye indre uro, fikk angstanfall og gikk rett ned i et svart hull hver gang jentene kranglet. Jeg følte meg svært urolig hver gang jeg hadde snakket med noen andre enn mine aller nærmeste. Hadde jeg sagt noe dumt? Var jeg rar? Var jeg krass? Jeg er vanligvis svært varm og empatisk som person, dette er noe alle rundt med påpeker. Nå opplevde jeg meg selv som kald og svært saksorientert, det var rett og slett en personlighetsendring. Heldigvis var jeg våken nok til å forstå hva som skjedde da hullet ble dypere og dypere, og jeg ikke forsto hvordan jeg skulle overleve. Da jeg bare ville forsvinne fra jordens overflate. Bestillte raskt time til psykiateren, og ba om å få prøve en annen medisin.

Jeg følte meg mistenkeliggjort, omtrent som en rusmisbruker da jeg ba om å få prøve Elvanse (har ingen rushistorikk). Psykiateren var svært skepitsk, og hadde liten erfaring med å prøve dette på voksne. Likevel skulle jeg få prøve dette på grunn av de sterke bivirkningene jeg hadde på ritalin. Jeg startet opp med Elvanse 30 mg. Ritalin hadde virket i ca 4 timer, med en kickstart etter 20 minutter. Elvanse 30 mg gjorde meg stuptrøtt, kunne ta den på morgenen og sove videre i 3 timer. Så jeg fikk ikke den der sommerfugler-i-magen-nå er dagen i gang-følelsen. Det føltes mer naturlig i kroppen. Trappet opp til 50 mg. Effekten varte i ca 7 timer, så gikk det ut av kroppen.

Trappet etterhvert opp til 70 mg, og følte at effekten ble forlenget noe, men det ble raskt redusert til ca 4 timer. Hvis jeg satt og jobbet (studerer), merket jeg at effekten gikk ut etter 3-4 timer. Å få gjort noe fornuftig etter lunsj var umulig. Da var jeg helt tom, og trengte bare å sove. Å håndtere stressende situasjoner hjemme var vanskelig på ettermiddagen. Snakket med med psykiater om å få noe korttidsvirkende, slik at jeg kunne fungere på ettermiddagen også. Jeg nevnte at jeg hadde lest om at flere kombinerte Elvanse og Attentin, men dette ble blankt avslått. Det eneste hun kunne tllby var ritalin. Så da hadde jeg ikke annet valg enn å prøve det da, selv om jeg åpenbart ikke tåler det. De fæle bivirkningene kom tvert. Mannen min så det etter få dager. Jeg kunne bare sitte på en stol og se tomt ut i lufta med tårer i øyenene. Livet mistet all mening. 

Jeg googlet videre, og så at flere brukte en påfyllingsdose med Elvanse etter 5-6 timer. Nevnte dette for psykiater, og startet opp med 70 mg fra morgenen, med påfyll av 30 mg ved lunsj. Jeg må ta 30 mg etter ca 4 timer. Og ja, effekten forlenges jo, men jeg føler på en måte at jeg har for mye medisin i kroppen. 50 mg + 30 mg har jeg også prøvd, og da blir jeg bare gående i en døs eller sovner fra morgenen av. Så det her fungerer ikke da. Jeg MÅ opp i en ganske høy dose for å få effekt, men å kjøre på med skyhøy dose depot, når den virker som en kortidsvirkende, det blir litt rart. Jeg er ganske fortvilet. Det måtte da ha vært bedre å fordele det utover døgnet, heller enn å pøse på med alt på en gang fra morgenen av for å greie å stå oppreist. :( Jeg merker at jeg får litt lignede reaksjoner som på ritalin, med 100 mg elvanse pr dag. Tenker mye på om jeg har sagt noe rart eller vært rar.

Eksempel på en vanlig dag nå: Tar medisin kl 06, den virker fra ca 07:13-07:30 (tar medisin 1 time før jeg står opp, slik at jeg skal være påkoblet med barna på morgenen). Så har jeg effekt i 1-2 timer, og kan sovne som en stein igjen kl 9-10, i stedet for å jobbe med studiene slik jeg bør. Tar ny dose kl 11:30, og er fjern og stuptrøtt igjen kl 14:30. Likevel er det medisin i kroppen utover dagen, merker at jeg kan være påkoblet på kvelden også. Dersom jeg holder på med noe som interesserer meg kan jeg holde på langt utover natta. Men å håndtere kranglende unger, eller gjøre noe som krever konsentrasjon er det bare å glemme etter kl 14:30. Tålmodigheten blir svært redusert,  så jeg må velge når på dagen jeg skal være en god mamma.

Meg uten medisin = meg uten et liv. Uten medisin blir jeg ufør. Da jeg begynte med medisiner var det som å få på briller, etter å vært nærmest blind hele livet. Jeg har alltid vært fjern, men etter jeg fikk barn og fikk lite søvn og økt uro i hverdagen, har jeg vært fullstendig fjern og i min egen tåkeverden. Med medisiner blir jeg meg selv, men jeg ønsker jo gjerne å være meg selv hele dagen, og ikke bare deler av dagen. :(

Så til spørsmålene:

1) Er det flere enn meg som reagerer slik på depot? At virkningen er svært kortvarig?

2) Hva bruker dere eventuellt? Er det bedre og rett og slett bruke korttidsvirkende? Er det noen her inne som bruker attentin eller annen korttidsvirkende medisin, med god effekt??

3) Er det virkelig så uvanlig at voksne får skrevet ut annen kortidsvirkende enn ritalin, når man blir suicidal og får personlighetsendring av ritalin?

Jeg har altså ingen rushistorikk, jeg ønsker bare å fungere som mamma og arbeidstaker. :(

Anonymkode: 057b0...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andreaswell

Jeg bruker kun Attentin med meget god effekt. Depot fungerte svært dårlig på meg. Er ikke uvanlig å få skrevet ut annet enn Ritalin nei, men det må vel ofte testes ut først.

Endret av Andreaswell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

1) Er det flere enn meg som reagerer slik på depot? At virkningen er svært kortvarig?

- Jeg kjenner flere som har samme erfaring som du. På meg virker det heldigvis bra.

2) Hva bruker dere eventuellt? Er det bedre og rett og slett bruke korttidsvirkende? Er det noen her inne som bruker attentin eller annen korttidsvirkende medisin, med god effekt??

3) Er det virkelig så uvanlig at voksne får skrevet ut annen kortidsvirkende enn ritalin, når man blir suicidal og får personlighetsendring av ritalin?

- Ritalin depot skal være førstevalg hos voksne. Hvis den ikke fungerer optimalt, eller du får plagsomme bivirkninger av den, får du prøve noe annet og få dette godkjent på blå resept hvis det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Elvanse fungerer kjempe bra på meg, jeg er mellom 30-40 år og har prøvd Ritalin og conserta før. Ritalin gjorde meg fullstendig på tulletur paranoid og conserta deprimert. Elvanse i 30 mg tre ganger til dagen gjorde bra, men blir litt treg i hodet av det, etter å ha justert ned til 20 mg men opp til 4 ganger daglig så er alt fantastisk! Konsentrert, Utholden og tolmodig. 

En på 60 mg kan gi totalt annen effekt en 2x30 eller 3x20. 

Lykke til!!!! 🙂

Anonymkode: efdbb...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Jeg har akkurat fått diagnosen adhd og var hos psykiater på fredag 
han skrev ut resept på ritalin.
jeg har en legetime i morgen for å ta ekg/blodtrykk og puls
jeg har hentet ut resepten men ikke begynnt ennda.
spørsmålet mitt er, har noen av dere anndre hatt en slik legetime(ekg osv.) ?
også, jeg fikk nerver en stund etter jeg hentet ut medisinen, jeg tenkte kanskje det ikke var lov å hente den ut før jeg har hatt legetimen.. noen tanker?

Noen av dere som har begynt på adhd medisin uten å ha hatt legetime først?

Jeg har naturlig lett for å få angst, men denne gangen vet jeg ikke om nervene mine bare er nerver, eller om det faktisk er noe å bekymre seg om..
vil ikke bli oppfattet som en rusmisbruker, det er min store frykt.
for jeg har vert ren siden 2013 og ikke brukt dop eller drukket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Denne undersøkelsen må alle ta, så det er ikke noen som mistenker deg for noe. Jeg tok masse blodprøver, EKG og sjekket blodtrykk. Helt standard prosedyre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte på medisiner før jeg var hos legen for blodprøve, ekg og blodtrykksmåling. Man skal egentlig ikke det, sa legen min, men man blir ikke anmeldt fordet. Det er kun for din egen sikkerhet at disse testene tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg fikk vel også resepten først, men fastlegen min sendte EKG-resultatet og de andre greiene (som jeg alt hadde tatt bare fordi ingenting, liksom) til psykiateren min før jeg hadde ny time der. 

Jeg tror jeg er så godt medisinert som det går an nå, og det begynner å gå opp for meg hva som er AS og hva som er ADHD av alle greiene mine. Medisinen virker jo bare på ADHD. Konsentrasjonen er mye bedre, jeg er mindre impulsiv - det vil si ikke så hissig og lett frustrert, og jeg kan til og med tenke meg om før jeg snakker av og til. Men rastløsheten og fiklebehovet er som før. Og alle de sosiale greiene og rutineopphenget mitt, men det visste jeg jo var AS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
On 6/20/2017 at 11:07 PM, AnonymBruker said:

Jeg er en kvinne i 30 årene, som fikk diagnosen adhd for 1 år siden. Jeg vil dele noe av min erfaring med utprøving av medisiner, for jeg føler at jeg står fast nå. Det fungerer ikke, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg håper sårt på noen innspill.

I september 2016 startet jeg med ritalin depot, og fikk umiddelbart en ny hverdag. Den laveste dosen sovnet jeg av, men etterhvert kom jeg stabilt opp i 40 mg på morgen og 20 mg på ettermiddag. Jeg var en ny mamma og ektefelle, roen selv. Den ekstreme slitenheten og trøttheten som hadde preget hverdagen min ble bedre, og husarbeidet ble liksom bare gjort..

I ettertid ser jeg at jeg mistet kreativiteten, og til tider var ganske apatisk og tiltaksløs. Etterhvert ble jeg svært følsom, mye indre uro, fikk angstanfall og gikk rett ned i et svart hull hver gang jentene kranglet. Jeg følte meg svært urolig hver gang jeg hadde snakket med noen andre enn mine aller nærmeste. Hadde jeg sagt noe dumt? Var jeg rar? Var jeg krass? Jeg er vanligvis svært varm og empatisk som person, dette er noe alle rundt med påpeker. Nå opplevde jeg meg selv som kald og svært saksorientert, det var rett og slett en personlighetsendring. Heldigvis var jeg våken nok til å forstå hva som skjedde da hullet ble dypere og dypere, og jeg ikke forsto hvordan jeg skulle overleve. Da jeg bare ville forsvinne fra jordens overflate. Bestillte raskt time til psykiateren, og ba om å få prøve en annen medisin.

Jeg følte meg mistenkeliggjort, omtrent som en rusmisbruker da jeg ba om å få prøve Elvanse (har ingen rushistorikk). Psykiateren var svært skepitsk, og hadde liten erfaring med å prøve dette på voksne. Likevel skulle jeg få prøve dette på grunn av de sterke bivirkningene jeg hadde på ritalin. Jeg startet opp med Elvanse 30 mg. Ritalin hadde virket i ca 4 timer, med en kickstart etter 20 minutter. Elvanse 30 mg gjorde meg stuptrøtt, kunne ta den på morgenen og sove videre i 3 timer. Så jeg fikk ikke den der sommerfugler-i-magen-nå er dagen i gang-følelsen. Det føltes mer naturlig i kroppen. Trappet opp til 50 mg. Effekten varte i ca 7 timer, så gikk det ut av kroppen.

Trappet etterhvert opp til 70 mg, og følte at effekten ble forlenget noe, men det ble raskt redusert til ca 4 timer. Hvis jeg satt og jobbet (studerer), merket jeg at effekten gikk ut etter 3-4 timer. Å få gjort noe fornuftig etter lunsj var umulig. Da var jeg helt tom, og trengte bare å sove. Å håndtere stressende situasjoner hjemme var vanskelig på ettermiddagen. Snakket med med psykiater om å få noe korttidsvirkende, slik at jeg kunne fungere på ettermiddagen også. Jeg nevnte at jeg hadde lest om at flere kombinerte Elvanse og Attentin, men dette ble blankt avslått. Det eneste hun kunne tllby var ritalin. Så da hadde jeg ikke annet valg enn å prøve det da, selv om jeg åpenbart ikke tåler det. De fæle bivirkningene kom tvert. Mannen min så det etter få dager. Jeg kunne bare sitte på en stol og se tomt ut i lufta med tårer i øyenene. Livet mistet all mening. 

Jeg googlet videre, og så at flere brukte en påfyllingsdose med Elvanse etter 5-6 timer. Nevnte dette for psykiater, og startet opp med 70 mg fra morgenen, med påfyll av 30 mg ved lunsj. Jeg må ta 30 mg etter ca 4 timer. Og ja, effekten forlenges jo, men jeg føler på en måte at jeg har for mye medisin i kroppen. 50 mg + 30 mg har jeg også prøvd, og da blir jeg bare gående i en døs eller sovner fra morgenen av. Så det her fungerer ikke da. Jeg MÅ opp i en ganske høy dose for å få effekt, men å kjøre på med skyhøy dose depot, når den virker som en kortidsvirkende, det blir litt rart. Jeg er ganske fortvilet. Det måtte da ha vært bedre å fordele det utover døgnet, heller enn å pøse på med alt på en gang fra morgenen av for å greie å stå oppreist. :( Jeg merker at jeg får litt lignede reaksjoner som på ritalin, med 100 mg elvanse pr dag. Tenker mye på om jeg har sagt noe rart eller vært rar.

Eksempel på en vanlig dag nå: Tar medisin kl 06, den virker fra ca 07:13-07:30 (tar medisin 1 time før jeg står opp, slik at jeg skal være påkoblet med barna på morgenen). Så har jeg effekt i 1-2 timer, og kan sovne som en stein igjen kl 9-10, i stedet for å jobbe med studiene slik jeg bør. Tar ny dose kl 11:30, og er fjern og stuptrøtt igjen kl 14:30. Likevel er det medisin i kroppen utover dagen, merker at jeg kan være påkoblet på kvelden også. Dersom jeg holder på med noe som interesserer meg kan jeg holde på langt utover natta. Men å håndtere kranglende unger, eller gjøre noe som krever konsentrasjon er det bare å glemme etter kl 14:30. Tålmodigheten blir svært redusert,  så jeg må velge når på dagen jeg skal være en god mamma.

Meg uten medisin = meg uten et liv. Uten medisin blir jeg ufør. Da jeg begynte med medisiner var det som å få på briller, etter å vært nærmest blind hele livet. Jeg har alltid vært fjern, men etter jeg fikk barn og fikk lite søvn og økt uro i hverdagen, har jeg vært fullstendig fjern og i min egen tåkeverden. Med medisiner blir jeg meg selv, men jeg ønsker jo gjerne å være meg selv hele dagen, og ikke bare deler av dagen. :(

Så til spørsmålene:

1) Er det flere enn meg som reagerer slik på depot? At virkningen er svært kortvarig?

2) Hva bruker dere eventuellt? Er det bedre og rett og slett bruke korttidsvirkende? Er det noen her inne som bruker attentin eller annen korttidsvirkende medisin, med god effekt??

3) Er det virkelig så uvanlig at voksne får skrevet ut annen kortidsvirkende enn ritalin, når man blir suicidal og får personlighetsendring av ritalin?

Jeg har altså ingen rushistorikk, jeg ønsker bare å fungere som mamma og arbeidstaker. :(

Anonymkode: 057b0...d66

jeg også reagerte slik på elvanse, legene påstår at grunnen til det var at jeg var gravid (uten at jeg visste om det såklart, sluttet med elvanse med en gang jeg visste det). Men den trøttheten var utholdelig, jeg klarte ikke å holde meg våken, nå idag faktiskså har jeg begynt på en tilsvarende medisin som heter Aduvanz, kan helt ærlig si at selvom de to medisinene skal være ganske like (elvanse og aduvanz) så kjenner jeg forskjell. føler meg sååå rolig at det nesten er skummelt, konsetrere meg gjør jeg litt lettere, men er som sagt første dagen min idag. men trodde aldri jeg skulle oppnå en slik effekt siden Ritalin var og ble et lite mørkt hull, der ble jeg nervøs og ubehaglig, uff. elvanse ble jeg kjempe trøtt, måtte legge meg ned etter en time å sovnet i tre/fire timer ( nå er det jo slik at jeg var gravid å det KAN være det,men det som er greia var at jeg ble slik på ritalin også, å det var 4 mnd før jeg ble gravid jeg gikk på ritalin, ble trøtt av ritalinen også, men legen trodde meg ikke). ikke gi deg, spør om å prøve Aduvanz, begynn på små doser å trapp heller opp. Å alle sammen med ADHD, prøv å ikke gå i kjelleren om medisinene gir noen form for ubehag, prøv det ut, gi det en sjanse, men ALDRI gå på det om det skaper angst, høyere hypernivå ol, da er det feil medisin. folk sier man ikke kabn bli rolig på ADHD medisiner, det er helt feil, sitter her med en kjempe ro inni meg nå, som jeg aldri har kjent på tidligere.

 

On 2/7/2018 at 12:15 PM, yellow ledbetter said:

Jeg fikk vel også resepten først, men fastlegen min sendte EKG-resultatet og de andre greiene (som jeg alt hadde tatt bare fordi ingenting, liksom) til psykiateren min før jeg hadde ny time der. 

Jeg tror jeg er så godt medisinert som det går an nå, og det begynner å gå opp for meg hva som er AS og hva som er ADHD av alle greiene mine. Medisinen virker jo bare på ADHD. Konsentrasjonen er mye bedre, jeg er mindre impulsiv - det vil si ikke så hissig og lett frustrert, og jeg kan til og med tenke meg om før jeg snakker av og til. Men rastløsheten og fiklebehovet er som før. Og alle de sosiale greiene og rutineopphenget mitt, men det visste jeg jo var AS. 

 

On 2/7/2018 at 12:15 PM, yellow ledbetter said:

Jeg fikk vel også resepten først, men fastlegen min sendte EKG-resultatet og de andre greiene (som jeg alt hadde tatt bare fordi ingenting, liksom) til psykiateren min før jeg hadde ny time der. 

Jeg tror jeg er så godt medisinert som det går an nå, og det begynner å gå opp for meg hva som er AS og hva som er ADHD av alle greiene mine. Medisinen virker jo bare på ADHD. Konsentrasjonen er mye bedre, jeg er mindre impulsiv - det vil si ikke så hissig og lett frustrert, og jeg kan til og med tenke meg om før jeg snakker av og til. Men rastløsheten og fiklebehovet er som før. Og alle de sosiale greiene og rutineopphenget mitt, men det visste jeg jo var AS. 

 

On 2/7/2018 at 12:15 PM, yellow ledbetter said:

Jeg fikk vel også resepten først, men fastlegen min sendte EKG-resultatet og de andre greiene (som jeg alt hadde tatt bare fordi ingenting, liksom) til psykiateren min før jeg hadde ny time der. 

Jeg tror jeg er så godt medisinert som det går an nå, og det begynner å gå opp for meg hva som er AS og hva som er ADHD av alle greiene mine. Medisinen virker jo bare på ADHD. Konsentrasjonen er mye bedre, jeg er mindre impulsiv - det vil si ikke så hissig og lett frustrert, og jeg kan til og med tenke meg om før jeg snakker av og til. Men rastløsheten og fiklebehovet er som før. Og alle de sosiale greiene og rutineopphenget mitt, men det visste jeg jo var AS. 

 

On 2/7/2018 at 12:15 PM, yellow ledbetter said:

Jeg fikk vel også resepten først, men fastlegen min sendte EKG-resultatet og de andre greiene (som jeg alt hadde tatt bare fordi ingenting, liksom) til psykiateren min før jeg hadde ny time der. 

Jeg tror jeg er så godt medisinert som det går an nå, og det begynner å gå opp for meg hva som er AS og hva som er ADHD av alle greiene mine. Medisinen virker jo bare på ADHD. Konsentrasjonen er mye bedre, jeg er mindre impulsiv - det vil si ikke så hissig og lett frustrert, og jeg kan til og med tenke meg om før jeg snakker av og til. Men rastløsheten og fiklebehovet er som før. Og alle de sosiale greiene og rutineopphenget mitt, men det visste jeg jo var AS. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg har svært god erfaring med kombinasjonen Attentin og Elvanse. Starter dagen med Attentin, som virker kjapt, og tar Elvanse et par timer etter. Da kommer virkningen av Elvanse inn omtrent når virkningen av Attentin går ut. Av og til og ved behov tar jeg en (halv) Attentin mot slutten av arbeidsdagen, og har god effekt gjennom ettermiddagen og kvelden. Virkningen (av begge) svekkes og forsvinner da rundt ti-elleve på kvelden, så jeg opplever ikke problemer med søvn.

Selv tar jeg Att/Elv mandag, onsdag og fredag, og ofte en helgedag ved behov. Det er i alle fall viktig å ha pauser. Om du bruker medisinene alle ukedagene, er det viktig å ta "helgefri". Og jeg anbefaler å ta tre-fire dager i strekk helt uten, når du kan. Hvis ikke, er det (i min erfaring) lett å bli litt irritabel og gjerne mer fokusert på uviktig systematisering, som rydding i klesskap og sortering av alt mulig rart. Jeg føler meg da veldig effektiv, men får egentlig ikke gjort noe nyttig. 😁

Effekten av de to hver for seg, for meg, er fire-fem timer for Attentin og ca. ti timer for Elvanse, fra jeg tar den. Elvanse bruker ca halvannen time før den virker for meg, så effekten varer da i praksis åtte-ni timer.

Hvis du har mulighet til å prøve denne kombinasjonen i en dosering som passer for deg, vil jeg anbefale i alle fall å forsøke.

Lykke til, om du ikke har fått løst dette allerede, siden posten din er fra et par år siden :)

P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...