Gå til innhold

Er det flere som synes forumet lider veldig under mangel på spesialisten??


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror egentlig ting henger litt sammen.

Da DOL hadde sin "storhetstid" var dette Norges største helsenettsted, med et utall spesialister, betalte tjenester og trolig en omsetning på mange millioner i året. Så ble det gjort et strategisk feilgrep ved å tillate alternativ medisin her inne. Mange spesialister syntes dette var useriøst og trakk seg. Gradvis overtok sider som Lommelegen, Onlinelege, m.flere betaltjenestene, og sider som Klara Klok, NHI.no m.flere ble ledende innen helseinformasjon. 

NHD har nok hatt en nisje her inne med psykiatrihjelp, og jeg tror han har gjort dette mer eller mindre altruistisk. Han har nok kunnet fakturere litt, men tror neppe det er for pengene han har bidratt. Psykia som skrev her, har i alle fall drevet egen klinikk og kunne få kunder gjennom gode svar. Det er ikke bare bare å finne en interessert spesialist i psykiatri som tar seg tid til å gjøre denne jobben for lite betaling.

Hvorfor kan det ikke betales skikkelig? Inntektene herfra er neppe all verden. Det selges ikke reklame, inntektene kommer fra tredjeparts reklameleverandører (f.eks Google ads) og det er ikke mange ørene man får for en sidevisning. Kanskje 5 øre. Med 100.000 ukentlige sidevisninger (noe jeg tror er i overkant av realitetene) er det i såfall 5000 kr i uken i inntekter. Så skal admin ha litt for jobben her. Det blir ikke mye å lønne en spesialistlege for da.

NHD har fått betalt. Han ble blant annet sponset av et større legemiddelfirma for å svare her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, cathlin skrev:

NHD har fått betalt. Han ble blant annet sponset av et større legemiddelfirma for å svare her.

Nå blander du sammen to ting tror jeg.

Han er vel betalt både herfra og fra legemiddelselskapet. Tviler på at de betaler han for å sitte her og skrive.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Nå blander du sammen to ting tror jeg.

Han er vel betalt både herfra og fra legemiddelselskapet. Tviler på at de betaler han for å sitte her og skrive.. 

Jo, det ble inngått en sponsordning for noen år tilbake for å fremdeles kunne være en fagperson her. Det ble sagt helt åpent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Nå blander du sammen to ting tror jeg.

Han er vel betalt både herfra og fra legemiddelselskapet. Tviler på at de betaler han for å sitte her og skrive.. 

De betalte vel DOL, og han ble betalt av DOL.

Tidligere stod det at "Forumet presenteres i samarbeid med AstraZeneca   Janssen-Cilag   Lundbeck".

Anonymkode: ba09e...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Typisk min uflaks. Oppdaget dette forumet noen uker før NHD " sluttet". 

Anonymkode: 8ae35...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, issomethingwrong said:

Både og, synes jeg. I helsevesenet synes jeg det er bedre med en leverandør-kunde relasjon enn den gammeldagse doktor-pasient relasjonen. 

Det gjør blant annet at man som kunde med valgfrihet kan stille krav. I større grad enn den utdaterte forventningen at en hestk*k (ja det er et lovlig ord, admin) av en lege forventet at man bøyde seg av takknemlighet over at legen hadde et kvarter å avse. Kundeservice skal lønne seg og jeg synes det er helt supert at legen kan måles på resultater (jfr Legelisten). 

Noe annet er yrker hvor kunden ikke kan påvirke leverandøren, f.eks skolen. 

Legen leverer vel kvalitetsarbeide om pasienten/kunden er fornøyd...?

Anonymkode: 3ae39...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 timer siden, issomethingwrong skrev:

Både og, synes jeg. I helsevesenet synes jeg det er bedre med en leverandør-kunde relasjon enn den gammeldagse doktor-pasient relasjonen. 

Det gjør blant annet at man som kunde med valgfrihet kan stille krav. I større grad enn den utdaterte forventningen at en hestk*k (ja det er et lovlig ord, admin) av en lege forventet at man bøyde seg av takknemlighet over at legen hadde et kvarter å avse. Kundeservice skal lønne seg og jeg synes det er helt supert at legen kan måles på resultater (jfr Legelisten). 

Noe annet er yrker hvor kunden ikke kan påvirke leverandøren, f.eks skolen. 

Tror ikke jeg nødvendigvis ville stolt så mye på legelisten.no. De legene som er liberale med sykemeldinger og benzo får sikkert bra score. De som er strenge får en stjerne.

Anonymkode: ba09e...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Tror ikke jeg nødvendigvis ville stolt så mye på legelisten.no. De legene som er liberale med sykemeldinger og benzo får sikkert bra score. De som er strenge får en stjerne.

Anonymkode: ba09e...43b

Ja, enig. Det er mange andre ting dette går på også. Det kan være så enkelt som hvor bra utseende/utstråling legen har - egentlig helt uvesentlig for faget. Og det er en lege som er ekstra hyggelig mot visse, så tenker kanskje kunden at dette må ha vært en super-lege. Mange er lettlurte.

Noe annet. Det er sikkert mange som har lyst på den og den diagnosen, som de kanskje har lest om på internett (i gamle dager hadde man ikke internett, og det var lite kunnskap). Er arbeidet til legen bedre om ønsket innfris?

Nei, mange er ikke i stand til å avgjøre dette selv. Helt sikkert ikke meg selv heller, men jeg mener det jeg tenker.

Anonymkode: 3ae39...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enig. Det er mange andre ting dette går på også. Det kan være så enkelt som hvor bra utseende/utstråling legen har - egentlig helt uvesentlig for faget. Og det er en lege som er ekstra hyggelig mot visse, så tenker kanskje kunden at dette må ha vært en super-lege. Mange er lettlurte.

Noe annet. Det er sikkert mange som har lyst på den og den diagnosen, som de kanskje har lest om på internett (i gamle dager hadde man ikke internett, og det var lite kunnskap). Er arbeidet til legen bedre om ønsket innfris?

Nei, mange er ikke i stand til å avgjøre dette selv. Helt sikkert ikke meg selv heller, men jeg mener det jeg tenker.

Anonymkode: 3ae39...f48

Ja, det er mer komplekst enn å vurdere fex en frisør.

Anonymkode: ba09e...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Helt urealistisk sikkert, men hvis staten var "lur" burde den betalt for allmennlege, psykiater, psykolog, gynekolog etc på dol. 

Jeg kan ikke tenke meg en mer kostnadseffektiv måte å hjelpe folk. Det er grenser for hvor mye hjelp man kan få over nettet, men det veies opp mot at det er veldig lav terskel for å spørre, og at svaret én bruker får kan hjelpe flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

NHD var først betalt av Rådet for psykisk helse. Da disse trakk seg, ble han betalt av DrOnline og aldri av noen andre.

I en overgangsfase støttet fem legemiddelfirmaer DOL for at tjenesten skulle fortsette, men de betalte til DOL og aldri til NHD.

Anonymkode: 04e13...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NHD var først betalt av Rådet for psykisk helse. Da disse trakk seg, ble han betalt av DrOnline og aldri av noen andre.

I en overgangsfase støttet fem legemiddelfirmaer DOL for at tjenesten skulle fortsette, men de betalte til DOL og aldri til NHD.

Anonymkode: 04e13...65f

Det var sikkert ikke så god betaling heller. Vil tro NHD har gjort langt mer enn han fikk betalt for på DOL, se bare på Eksperthjelp også hvor han tok bare 100,- for et svar der andre eksperter tok langt mer. 

Anonymkode: 7b35c...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Gargamel said:

Jeg kan ikke tenke meg en mer kostnadseffektiv måte å hjelpe folk.

Kan man ta for gitt at "hjelp" er til hjelp / hjelper?

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det var sikkert ikke så god betaling heller. Vil tro NHD har gjort langt mer enn han fikk betalt for på DOL, se bare på Eksperthjelp også hvor han tok bare 100,- for et svar der andre eksperter tok langt mer. 

Anonymkode: 7b35c...d8a

Noen leverer på kvanta ja.

Det er sikkert.

Anonymkode: 3ae39...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror ikke admin får betalt. Siden hører jo inn under klikk.no sammen med Kvinneguiden og barn i magen og der er det en liten kompensasjon til moderatorer  (ikke kontanter) og noe kontakt til den som er forumleder. Har vert med i ett av de teamene selv så dette vet jeg. Forøvrig er jeg 100% enig i at samfunnet hadde hatt god nytte av en skikkelig spesialisert helsetjeneste på ett forum som dette. Det er ikke få legetimer jeg har klart meg uten fordi jeg har fått ekspertsvar her. Så blir det mindre ventetid for de som må inn til lege.

Anonymkode: cfe2c...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke admin får betalt. Siden hører jo inn under klikk.no sammen med Kvinneguiden og barn i magen og der er det en liten kompensasjon til moderatorer  (ikke kontanter) og noe kontakt til den som er forumleder. Har vert med i ett av de teamene selv så dette vet jeg. Forøvrig er jeg 100% enig i at samfunnet hadde hatt god nytte av en skikkelig spesialisert helsetjeneste på ett forum som dette. Det er ikke få legetimer jeg har klart meg uten fordi jeg har fått ekspertsvar her. Så blir det mindre ventetid for de som må inn til lege.

Anonymkode: cfe2c...13e

Har aldri vært noen sammenheng mellom dol og andre fora med samme eier, blant annet fordi forhistorien til disse fora er helt forskjellig.

Anonymkode: 4cad6...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2017 den 12.58, issomethingwrong skrev:

Jeg tror egentlig ting henger litt sammen.

Da DOL hadde sin "storhetstid" var dette Norges største helsenettsted, med et utall spesialister, betalte tjenester og trolig en omsetning på mange millioner i året. Så ble det gjort et strategisk feilgrep ved å tillate alternativ medisin her inne. Mange spesialister syntes dette var useriøst og trakk seg. Gradvis overtok sider som Lommelegen, Onlinelege, m.flere betaltjenestene, og sider som Klara Klok, NHI.no m.flere ble ledende innen helseinformasjon. 

NHD har nok hatt en nisje her inne med psykiatrihjelp, og jeg tror han har gjort dette mer eller mindre altruistisk. Han har nok kunnet fakturere litt, men tror neppe det er for pengene han har bidratt. Psykia som skrev her, har i alle fall drevet egen klinikk og kunne få kunder gjennom gode svar. Det er ikke bare bare å finne en interessert spesialist i psykiatri som tar seg tid til å gjøre denne jobben for lite betaling.

Hvorfor kan det ikke betales skikkelig? Inntektene herfra er neppe all verden. Det selges ikke reklame, inntektene kommer fra tredjeparts reklameleverandører (f.eks Google ads) og det er ikke mange ørene man får for en sidevisning. Kanskje 5 øre. Med 100.000 ukentlige sidevisninger (noe jeg tror er i overkant av realitetene) er det i såfall 5000 kr i uken i inntekter. Så skal admin ha litt for jobben her. Det blir ikke mye å lønne en spesialistlege for da.

I begynnelsen svarte allmennlege Christian Anker gratis mer eller mindre til alle døgnets tider, han delte til og med ut sitt private mobilnummer om noen var desperate etter å få svar på noe! Han var en av grunderne bak DOL i sin tid. Vi hadde også Småprat, chatten, som ble nedlagt etter at flere gikk sammen om å ta livet sitt via den.

I begynnelsen var det gratis ja, men jeg husker godt da betling ble innført og besøket gikk kraftig ned, i alle fall de som spurte fagfolket  om ting.

Det flommer av reklamefinansiering her dessverre, jeg bruker adblock på min laptop så jeg slipper unna der, men om jeg logger meg på et annet sted er sidene smekkfulle av reklame og det er pyton. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både positivt og negativt at legen vår er syk.Positivt i den forstand at også han påvirkes av at folk er veldig syke og kan avslutte livet sitt.Negativt i den forstand at vi må klare oss selv og søke hjelp andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Norknight skrev:

Det er både positivt og negativt at legen vår er syk.Positivt i den forstand at også han påvirkes av at folk er veldig syke og kan avslutte livet sitt.Negativt i den forstand at vi må klare oss selv og søke hjelp andre steder.

Tror nok det også oppleves negativt for den som er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 22.6.2017 den 15.58, Maggie55 skrev:

Jeg synes bare det merkes mer enn noengang

Ja enig.Men det gjenspeiler jo bare samfunnet generelt.

Anonymkode: b2f00...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja enig.Men det gjenspeiler jo bare samfunnet generelt.

Anonymkode: b2f00...b3e

I våre dager må vi bare være forberedt på det meste.

Anonymkode: ba09e...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...