Gå til innhold

Skadet/steril etter kirurgisk abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg tok en kirurgisk abort i uke 13 for 1,5 år siden. Etter aborten har jeg opplevd en del endringer i forhold til menstruasjon og jeg lykkes heller ikke med å bli gravid igjen, utover en spontanabort siden (MA).

Endringene jeg har hatt er at menstruasjonen min har gått fra å være moderat-rikelig over 4-5 dager til svært beskjeden i 2-3 dager. Jeg har heller ikke den sedvanlige tykke menstuasjonsblødningen lenger. Jeg blør bare litt helt rent, tynt blod som jeg knapt trenger bind til.

Det er ellers avklart at  jeg har eggløsning og jeg har regelmessig syklus. 

Jeg lurer på om jeg kan ha skader etter aborten og at dette hindrer meg i å bli gravid på ny. Jeg har tatt dette opp med min lege, men hun avviste tankene mine og sa at skader etter abort var svært uvanlig, og at menstruasjonen gjerne bare endret seg i blant uten å undersøke meg på noen måte. 

Jeg skulle gjerne hatt noen synspunkter rundt dette. Jeg lurer selv på om jeg rett og slett ikke lenger bygger opp slimhinnen, siden det bare kommer rent, helt tynt blod ved menstruasjon? Kan jeg være steril? Hvordan kan jeg finne ut av dette (undersøkelse)? Er dette men den rare mentruasjonen min noe som kan fikses?

Anonymkode: df73f...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Etter kirurgisk abort (som vanligvis ikke utføres når svangerskapet er mer enn 12 uker) kan det oppstå sammenvoksinger i livmoren (synekier eller adheranser) som både kan gi mindre blødning og øke risiko for abort, men det er meget sjelden hvis det ikke har vært komplikasjon som infeksjon. Du sier ikke hvor lenge du har forsøkt å bli gravid etter spontanaborten? Hadde du utskraping etter aborten? Jeg har heller ikke informasjon om din alder.

Sammenvoksinger kan utredes med hysteroskopi hvor et kikkertlignende instrument føres opp i livmoren. Sammenvoksinger kan klippes over.

Men det er ikke sikkert at du har fått denne komplikasjon som også betegnes som Ashermans syndrom.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Etter kirurgisk abort (som vanligvis ikke utføres når svangerskapet er mer enn 12 uker) kan det oppstå sammenvoksinger i livmoren (synekier eller adheranser) som både kan gi mindre blødning og øke risiko for abort, men det er meget sjelden hvis det ikke har vært komplikasjon som infeksjon. Du sier ikke hvor lenge du har forsøkt å bli gravid etter spontanaborten? Hadde du utskraping etter aborten? Jeg har heller ikke informasjon om din alder.

Sammenvoksinger kan utredes med hysteroskopi hvor et kikkertlignende instrument føres opp i livmoren. Sammenvoksinger kan klippes over.

Men det er ikke sikkert at du har fått denne komplikasjon som også betegnes som Ashermans syndrom.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for svar. Jeg hadde komplikasjoner etter aborten men ikke infeksjon. Jeg fikk en ukontrollert blødning midt i syklus et par mnd etter aborten og hadde før det hatt 2 voldsomme menstruasjoner men de var regelmessige, etter min gamle syklus og så ut som vanlige menstruasjoner bare med mye koagler så jeg trodde alt var ok siden jeg hadde lest at kraftige menstruasjoner like etter abort var normalt og reagerte derfor ikke på det.

Jeg ble innlagt for blødning da og det ble oppdaget at jeg gikk med rester. Blødningen roet seg i løpet av et halvt døgn av seg selv og jeg trengte ikke ny utskrapning, men de gikk inn med en vakumsprøyte manuelt som de dro restene ut med dagen etter. Vakumaspirasjon tror jeg inngrepet het. Inngrepet var vellykket, men jeg har hele veien også slitt med smertestråling ned i endetarm hver gang jeg har menstruasjon. Det har jeg fortsatt. Det var etter dette inngrepet menstruasjonene mine ble fryktelig beskjeden og bare rent tyntflytende blod.

Jeg ble gravid 4 mnd etter den koorigeringen, det var første gangen det var noen mulighet for graviditet egentlig, men måtte ta enda en abort da, (tok da medisinsk), i uke 8, pga MA i uka 6. Etter det mistet jeg menstruasjonen helt i ca 3 mnd. Den kom tilbake i desember og jeg har prøvd å bli gravid siden uten å lykkes. Jeg har tatt syklusprøver som er fine, tester positivt for eggløsning og er helt regelmessig.

Jeg har ikke alderen på min side. Jeg var 36 da jeg først ble gravid. 37 da jeg spontanaborterte og er akkurat fyllt 38 nå. Det ble tatt hormonprøver av meg ca 6 mnd etter første graviditet og ca 6 mnd etter den siste (juni 2016 og april 2017), de gav et merkelig resultat: de første var forferdelig dårlige og gav FSH-11,3 og AMH-2, de siste som er tatt april 2017 gav FSH-7,1 og AMH-6,6. Altså stikk i strid med det som var forventet. Det ble sagt at jeg måtte regne med prøverør, etter de første prøvene, like før jeg ble spontant gravid siste gang ..Verdiene mine er ikke supre, men ved begge graviditeter har jeg faktisk blitt lett gravid. Jeg prøvde ikke de mndene (siste graviditet var ved avbrutt samleie ironisk nok). Så jeg har en mistanke om at verdiene mine ikke er det største problemet da de nok var litt dårlige alt ved første graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det du nå i tillegg forteller om smerter ved menstruasjon gjør at man må mistanke en viss grad av sammenvoksinger inne i livmoren. Noe av blodet lukkes inne i et hulrom (en lomme) og får ikke tømt seg. Det presser på som sterke menstruasjonssmerter. De prøver du har tatt i april er ikke så verst. Jeg foreslår at du går videre med mitt forslag om hysteroskopi. Kanskje etter at det er tatt MR-undersøkelse av livmoren?

Vennlig hilsen Mette

PS jeg tar gjerne mot tilbakemelding om det videre forløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det du nå i tillegg forteller om smerter ved menstruasjon gjør at man må mistanke en viss grad av sammenvoksinger inne i livmoren. Noe av blodet lukkes inne i et hulrom (en lomme) og får ikke tømt seg. Det presser på som sterke menstruasjonssmerter. De prøver du har tatt i april er ikke så verst. Jeg foreslår at du går videre med mitt forslag om hysteroskopi. Kanskje etter at det er tatt MR-undersøkelse av livmoren?

Vennlig hilsen Mette

PS jeg tar gjerne mot tilbakemelding om det videre forløpet.

Ok, jeg er satt opp til en HSU undersøkelse i juli etter anbefaling av en privat fertilitetsklinikk jeg har vært i kontakt med ettersom jeg vurderer prøverør fordi jeg delvis har trodd det var verdiene mine/alder som var problemet, da bekymringene mine rundt aborten ble bortforklart som usannsynlig siden det stort sett går bra for de fleste.

Er den undersøkelsen irrelevant i denne sammenhengen, eller vil den kunne vise noe av det samme? (Klinikken har vært mest opptatt av verdiene mine på den dårligste blodprøven, så jeg vet ikke om forslaget deres var på bakgrunn av dem, eller for å sjekke om der er andre problemer)

Hvis den undersøkelsen er utilstrekkelig i forhold til å avdekke mulige skader etter abort også, vill jeg gjerne avbestille den til fordel for å få sjekket livmoren min ordentlig en gang for alle med det samme fremfor å gjerne måtte ta flere undersøkelser. Er undersøkelsen du foreslår bedre og mer avklarende for se hvordan det står til der inne? 

Jeg ble også litt bekymret for det du skriver om at noe av blodet rett og slett kanskje ikke kommer ut ved menstruasjon? Absorberes det av kroppen da, eller kan jeg rett og slett få opphopninger i buken? Og er det problematisk/farlig utover at det kan hindre graviditet/øke abortrisiko hvis det faktisk skulle vise seg at jeg er en av de uheldige som har fått sammenvoksninger? 

Jeg kommer uansett til å ta til meg informasjonen jeg har får her og prøve å få dette undersøkt så fort som mulig og skal oppdatere tråden videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ved en HSU undersøkes om det er passasje fra livmor gjennom eggledere ut i buken, men det vet vi jo i og med at du har vært gravid. Jeg vil tro at man får mer informasjon ut av hysteroskopi. Det er ikke snakk om evt blodopphopninger i buken, men i livmoren. Det vil suges opp. Det er ikke farlig. Det var bare en forklaring på dine smerter.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ved en HSU undersøkes om det er passasje fra livmor gjennom eggledere ut i buken, men det vet vi jo i og med at du har vært gravid. Jeg vil tro at man får mer informasjon ut av hysteroskopi. Det er ikke snakk om evt blodopphopninger i buken, men i livmoren. Det vil suges opp. Det er ikke farlig. Det var bare en forklaring på dine smerter.

Hilsen Mette

Takk for beroligende svar og klargjøring. Oppdaterer tråden om hvordan det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 23.6.2017 den 23.14, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Takk, hilsen Mette

Hei, jeg snakket med gynekologen, han mente at dersom han tok HSU, ville han kunne se på måten livmoren tømte seg for kontrastvæske? om jeg ville trenge videre undersøkelse for eventuelle skader på livmor.

Funnene hans var dette "fyller hele uterinkavieten uten noen kontrastdefekter". Han mente at livmor virket normal. Eggstokker så også grei ut, der jeg hadde tatt positiv eggløsningtest bare noen timer tidligere (dag11) så han også fikk sett på folikkelutvikling når jeg var der. Jeg hadde en 22 mm folikkel og 7mm tresjiktet endometrium da. Jeg tar alltid positiv eggløsningstest en eller annen gang på dag 11 (26 dagers syklus). Skal jeg da bare slå meg til ro med at alt kanskje er greit? Og virker oppbygningen av slimhinnen normal i forhold til at jeg nok lå nær eggløsning her? (jeg glemte spørre han om det siste her). Han hadde ellers ingen formening om hvorfor menstruasjonen min var så endret eller hvorfor jeg har smerter ned i tarm ved menstruasjon.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nå leser jeg ikke alle de forrige trådene, men undersøkelsen virker grei etter din beskrivelse. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...