Gå til innhold

Det har vært fire gode år for Rikets rikeste prosent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva mener du - god politikk av regjeringen?

http://www.dagbladet.no/kultur/mye-fikk-mer/67732070

Da Høyre og Fremskrittspartiet inntok regjeringskontorene i 2013 var det med store ambisjoner for skattepolitikken. Hovedfienden var arveavgiften og formuesskatten, men partiene hadde også selskapsskatten og eiendomsskatten i kikkertsiktet. Siv Jensens parti ville kutte skattene med hele 100 milliarder kroner.

Intensjonen med å kutte var dog litt forskjellig: Høyre la vekt på skattenes påståtte negative konsekvenser for næringslivet, Fremskrittspartiet på «folk flest» og pensjonistene.

Med Solberg som statsminister og Jensen som finansminister ble det store skattelettelser til folk med mest, ikke folk flest. Den rikeste promillen har i snitt fått over 260.000 kroner i skattekutt. Resten har fått 3400 kroner i snitt.

Anonymkode: 4af28...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kunne vært interessant å se hva kuttene for de to gruppene utgjør i andeler, ikke i antall kroner.

Anonymkode: 9e8cf...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes linken var bra. Det er to hensyn som jeg bryr meg om:

1. Utjevning

2. Arbeidsplasser

Og ett jeg ikke bryr meg om:

3. Prinsipper.

Når der gjelder nr 2 så vil jeg aldri stemme på et parti som ser det som et problem at bedrifter tjener penger. Erkefienden er "store multinasjonale selskaper".  Hva er det de egentlig vil? En enorm offentlig sektor og små, søte, hjelpetrengende bedrifter? 

Frp og til dels høyre er opptatt av nr 3, prinsipp, sånn som at det er urettferdig å betale skatt på arv siden man allerede har skattet av det. At det er feil å betale skatt bare for å bo. Pensjonister har slitt hele livet, og må dermed slippe unna. Sånne ting bryr jeg meg ikke så mye om. En rik pensjonist er fortsatt en rik person som godt kan bidra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det er som i Amerika nå enkelte personer stiller alle andre mennesker i skyggen

Det med rikdom på penger og gods og gull har mye med verdenskonjunkturer og selvsagt de politikere vi alle stemmer på til alle tider Og ikke minst hvem som stiller til valg og har muligheter til dette  Ser bare på vår familie tilbake hvordan det har gått opp og ned med verdenshendelser ( etter hva jeg så langt har klart å bringe på det rene)

Håper bare ikke på krig Blir veldig bekymret når jeg hører de forenklede iog hatske nnleggene på radio Virker som hele verden deler seg opp i stumper og stykker Vi må skjerme de svakeste Ofte handler det om eiendom og penger og jobber uansett om andre sier striden står om tro og moral

Håper de gode kommer på banen og vi ikke også mister alt håpet men jeg er veldig urolig fordi som jeg føler du er inne på  Det er mennesker alle kommer i skyggen av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Blir interessant å høre og se når politikerne som stod oppe i tidenes flyktningekrise og andre kriser en gang i fremtiden kanskje ved valget " tar bladet fra munnen" og analyserer og forteller hva som hendte bak kulissene og hva som i virkeligheten har skjedd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunsten  er å stimulere til økt sysselsetting og vekst på rett måte tror jeg Allikevel er det ikke hva man gjør Mitt spørsmål er hvorfor man ikke gjør dette Klarer man å svare på det tror jeg man ser tydeligere hva problemene består i Jeg tror ikke årsakene er å finne i eldrebølge eller flyktninger eller innvandrere De er også redde om bilene sine Er der en drøm om en utopisk framtidsvisjon for de utvalgte uten motforestillinger til noe???( satt på spissen) Er det klargjøring for å forlate jorda? ( sciense fiction??)

Taperlaget og vinnerlaget Det er bare å velge side

 

Anonymkode: 63650...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...