Gå til innhold

Er kvinnesynet i vårt samfunn " på gli"??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Føler dere at kvinnesynet i det norske samfunn er under endring? At kvinnerollen smalnes inn mer enn noengang? At det utvikles moralske "tenkesett "som man må adoptere nesten ukritisk for å få jobb eller ikke måtte avstå fra alt sosialt liv?

Denne "nye kvinnerollen "er den noe kvinner bare aksepterer at menn definerer? Titter de som alltid på menn når noe skal skje?

Er det blitt slik at man er mere glad om man har en sønn eller en datter?

 

 

Anonymkode: 6354d...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler dere at kvinnesynet i det norske samfunn er under endring? At kvinnerollen smalnes inn mer enn noengang? At det utvikles moralske "tenkesett "som man må adoptere nesten ukritisk for å få jobb eller ikke måtte avstå fra alt sosialt liv?

Denne "nye kvinnerollen "er den noe kvinner bare aksepterer at menn definerer? Titter de som alltid på menn når noe skal skje?

Er det blitt slik at man er mere glad om man har en sønn eller en datter?

 

 

Anonymkode: 6354d...32e

Nei, jeg føler ikke på dette.  Dog er jeg usikker på hva du mener med at den "smalnes inn" eller at det "utvikles moralske tankesett som man må adoptere nesten ukritisk for å få jobb eller ikke måtte avstå fra alt sosialt liv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Vanskelig å være enig i at det "smales inn mer enn noen gang". Min mor fikk ikke lov å ta artium, så kvinner er friere nå enn på 60 tallet. Hun var nok allikevel friere enn generasjonene før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe frihet uten jobb og egen økonomi finnes ikke tror jeg

Før trengte man kvinner i hermetikkinsustrien og ved samlebåndene etter at det hadde vært menns arena

Finnes det nå noen nye områder som kvinner kan overta slik at de igjen kan komme tilbake i yrkeslivet ( jeg har på følelse at store mengder kvinner nå bare er " parkerte" fordi det passer samfunnet og kvinner er mere hensyntagere på alt ?

Kvinner er så mye lettere ofre for hersketeknikker så det er en lang vei og gå tror jeg med store stadige tilbakeslag Ofte er det kvinner som undertrykker kvinner for de er redde for å miste sitt eget lille liv

Anonymkode: 6354d...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe frihet uten jobb og egen økonomi finnes ikke tror jeg

Før trengte man kvinner i hermetikkinsustrien og ved samlebåndene etter at det hadde vært menns arena

Finnes det nå noen nye områder som kvinner kan overta slik at de igjen kan komme tilbake i yrkeslivet ( jeg har på følelse at store mengder kvinner nå bare er " parkerte" fordi det passer samfunnet og kvinner er mere hensyntagere på alt ?

 

Anonymkode: 6354d...32e

Kvinner har i dag minst like mye utdannelse som menn. Hvorfor skal de nødvendigvis jobbe ved samlebånd o.l.? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Fordi det er stadig færre som har en jobb å gå til i våre dager både blant kvinner og menn og min påstand er at kvinner faller lettere ut fordi de har mindre hjelp av det sosiale og organiserte " limet" rundt oss alle.

( dette er mitt subjektive inntrykk fra min lille verden)

Men alle disse robotene skal jo engang laves så da blir det kanskje noen samlebånd allikevel ( hvis man ikke har roboter allerede klare til den jobben)

Hvem vet hva maktmenneskene nå bestemmer????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes kvinners privatliv så lett invaderes i forhold til menn sitt Kvinners privatliv snevres stadig inn av andre ofte representert ved øvrig familie

Anonymkode: 6354d...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/23/2017 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Finnes det nå noen nye områder som kvinner kan overta slik at de igjen kan komme tilbake i yrkeslivet ( jeg har på følelse at store mengder kvinner nå bare er " parkerte" fordi det passer samfunnet og kvinner er mere hensyntagere på alt ?

Anonymkode: 6354d...32e

Nå er det vel slik at kvinner dominerer i høyere utdanning, og det er flere unge gutter enn jenter som dropper ut av videtegående. Arenaene for menn uten høy utdanning, f.eks. bygg og anlegg, er sterkt berørt av arbeidsinnvandring. 

Så jeg går ikke uten videre med på at samfunnet parkerer store mengder kvinner utenfor arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...