Gå til innhold

Hva tenker du om det?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv
1 minutt siden, frosken skrev:

Det er bare tull at ingenting er vitenskapelig dokumentert i psykiatrien. Nå leser du useriøse kilder.

Tror ikke det er useriøst nei. Men du får nå ha din tro og jeg min. De sa psykiatri ikke er en vitenskap men en teori, ja Freud hadde sine teorier og Jung hadde sine. Og mange teorier finnes det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
1 minutt siden, frosken skrev:

Ja, kanskje er leger for raske til å tilby medisiner i vanskelige livssituasjoner. Men du vet jo selv hvor vanskelig det er å tåle vonde følelser? Du skriver ofte at du må ta vival fordi du ikke orker å ha det vondt. Det samme gjelder vel også en del med sorg eller som går gjennom ulike former for livskriser.

Ja sånn er samfunnet i dag, følelser skal medisineres bort! Vi skal ikke være mennesker men zombier/roboter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hva med kjemisk lobotomi?

Vival er kjemisk lobotomi god som noen. Reger med at du har sluttet med det også?

Anonymkode: b59ea...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vival er kjemisk lobotomi god som noen. Reger med at du har sluttet med det også?

Anonymkode: b59ea...a27

Ja jeg er ikke for vival! Det er en skremmende medisin, men den sitter ikke i kroppen så lenge som de andre. Men den gjør noe med kjemien i hjernen, det gjør kaffe også. Og når kaffe gjør det, så kan du tenke deg hva sterke medisiner gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja sånn er samfunnet i dag, følelser skal medisineres bort! Vi skal ikke være mennesker men zombier/roboter. 

Jeg tror ikke din lege eller sykepleier sier at du skal eller bør ta Vival når du har vonde følelser. Det er noe du velger helt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, Xtra skrev:

Jeg tror ikke din lege eller sykepleier sier at du skal eller bør ta Vival når du har vonde følelser. Det er noe du velger helt selv.

Haha, men hva gjør ap med meg tror du? Tror du jeg har så mange følelser, normale svingninger i humøret? Tror du virkelig det?

Nei vival vil de ikke jeg skal ta av en eller annen merkelig grunn! Det er jo kun meg det skader så hvorfor ikke? Som de andre medisinene skader meg. Men det er greit, ap er farligere enn vival. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jo barn som er urolige og får ad/hd medisin blir rolige, tro det eller ei. Det var noen eksempler på det, og sønnen min ble veldig medgjørlig, han hadde ikke ad/hd.

 

42 minutter siden, frosken skrev:

Det har vel vært rapportert litt ulikt om dette opp gjennom årene, men det finnes mange studier som har vist at også friske barn og voksne har effekt av sentralstimulerende medisiner, så virkning av medikamentet er ikke i seg selv noe "bevis" for at barnet har ADHD.

Jeg ser at noe av det jeg skrev, kan tolkes som at jeg mener det er et bevis på at man har ADHD dersom ADHD-medisin virker.  Det var ikke meningen. Jeg synes absolutt ikke at å gi medisiner og se hva som skjer, bør være noen typisk framgangsmåte overfor barn.

Jeg mente å huske at disse medisinene ikke gir noen god virkning på de som ikke har noe reelt problem, men det kan godt hende jeg tar feil, jeg følger ikke så godt med på sånt.

45 minutter siden, frosken skrev:

I praksis varierer det visstnok mye hvor grundige vurderingene og oppfølgningen av medisinering er.

Det tror jeg også, og det er sikkert uheldig.  Men jeg tror ikke alltid det er sånn at foreldrene blir presset til å gi barna medisin for at skolen skal slippe problemer.  Det er også eksempler på at foreldrene vil ha en "løsning" og at de tar andre typer behandling /  forslag til hvordan barnet skal takles, som kritikk av sine oppdragelsesmetoder. 

I skolen er en diagnose en forutsetning for å få ekstra ressurser.  Dette kan også skyve foreldre og lærere i retning av at en diagnose er gunstigere enn "bare" et problem med f.eks. konsentrasjon eller adferd.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Årsakene til at pasienten velger å ta medisin kan også ses på som et utrykk for sosial konformitet eller at vedkommende tror kanskje det er enda mer helsemessig å tape på å sette seg til motverge

Man har vært oppdratt til å tro at legen har overveiende god intensjon med sine pilletilbud eller implikasjoner og overtalelse om at der er ellers ingen hjelp å få for akkurat deg akkurat nå

Alt tar ofte lang tid både å utrede og samtale om Pasienten kan lett få følelse av at løpet alt er kjørt og er vel alt stemplet som håpløst tilfelle av fordomsfulle leger og andre

Man ser og hører om andres tilfeller og i våre dager tviler mange av oss på pilleindustrien og er veldig engstelige med stor rett Vi hører stadig om unge og eldre som ender opp i selvmordsstatistikken Veldig ofte tror jeg piller er innblandet og kanskje ønske om å dekke over eller skjule noe vedkommende tror er sosialt nedverdigende eller annet Mange mangler også selvfølgelige ting som bolig og annet og tør ikke snakke om dette Eller blitt narret til å ta opp unødvendige lån Pasienten sitter jo uansett igjen som " Svarteper" i dette spillet Ingen er motstandere av moderne medisin men vi er alle motstandere av alle former for lureri spesielt overfor veldig syke mennesker

Man snakker for mye om etikk men praktiserer det for dårlig siden vi stadig opplever istykkerslåtte menneskeliv synes jeg

Husker en opplevelse på søttitall hvor jeg rent tilfeldig gikk forbi en stor psykiatrisk klinikk i et forferdelig regntungt og tåkete vær på kvelden Vi var flere personer som vandret der på veien sen kvelden Tåka var så tjukk at man kunne ikke se hånd for seg Vi hørte plutselige skrik fra sykehusområdet og ble veldig skremt men en godt voksen dame gikk inn i det tåkete område og vi hørte stemmen hennes som forsøkte å trøste og vi andre gikk videre Tror det skjedde mye dengang som mere åpenhet og bedre kunne hjulpet på

Men min mor snakker bare om katter som ikke får lov å spise mus om dagen og sauer bare hun ser i naboens have

Så vi i har alle vårt Gamle som unge 

Med og uten databekjennskap og pillebekjenskap

Men jeg tror iallefall det er all grunn til forsiktighet og at man bør ikke spise noen piller som drops og heller ikke tro på en masse rart selv om personene som sier det er leger aldri så mye

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
31 minutter siden, Maggie55 skrev:

Årsakene til at pasienten velger å ta medisin kan også ses på som et utrykk for sosial konformitet eller at vedkommende tror kanskje det er enda mer helsemessig å tape på å sette seg til motverge

Man har vært oppdratt til å tro at legen har overveiende god intensjon med sine pilletilbud eller implikasjoner og overtalelse om at der er ellers ingen hjelp å få for akkurat deg akkurat nå

Alt tar ofte lang tid både å utrede og samtale om Pasienten kan lett få følelse av at løpet alt er kjørt og er vel alt stemplet som håpløst tilfelle av fordomsfulle leger og andre

Man ser og hører om andres tilfeller og i våre dager tviler mange av oss på pilleindustrien og er veldig engstelige med stor rett Vi hører stadig om unge og eldre som ender opp i selvmordsstatistikken Veldig ofte tror jeg piller er innblandet og kanskje ønske om å dekke over eller skjule noe vedkommende tror er sosialt nedverdigende eller annet Mange mangler også selvfølgelige ting som bolig og annet og tør ikke snakke om dette Eller blitt narret til å ta opp unødvendige lån Pasienten sitter jo uansett igjen som " Svarteper" i dette spillet Ingen er motstandere av moderne medisin men vi er alle motstandere av alle former for lureri spesielt overfor veldig syke mennesker

Man snakker for mye om etikk men praktiserer det for dårlig siden vi stadig opplever istykkerslåtte menneskeliv synes jeg

Husker en opplevelse på søttitall hvor jeg rent tilfeldig gikk forbi en stor psykiatrisk klinikk i et forferdelig regntungt og tåkete vær på kvelden Vi var flere personer som vandret der på veien sen kvelden Tåka var så tjukk at man kunne ikke se hånd for seg Vi hørte plutselige skrik fra sykehusområdet og ble veldig skremt men en godt voksen dame gikk inn i det tåkete område og vi hørte stemmen hennes som forsøkte å trøste og vi andre gikk videre Tror det skjedde mye dengang som mere åpenhet og bedre kunne hjulpet på

Men min mor snakker bare om katter som ikke får lov å spise mus om dagen og sauer bare hun ser i naboens have

Så vi i har alle vårt Gamle som unge 

Med og uten databekjennskap og pillebekjenskap

Men jeg tror iallefall det er all grunn til forsiktighet og at man bør ikke spise noen piller som drops og heller ikke tro på en masse rart selv om personene som sier det er leger aldri så mye

 

Mange kommer ut med resept på ad etter fem minutter hos legen. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Hva jeg tenker Jo At det burde ringe bjeller Det burde så absolutt ringe bjeller for oss alle😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Kanskje det nettopp er der Leger burde ikke "føle seg tvunget til "å ta snarveier og sende folk ut på en resept bare etter noen minutters prat Derfor burde det ringe bjeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Mange kommer ut med resept på ad etter fem minutter hos legen. 

Nå synes jeg du skal ta en pause fra denne tråden. Den er neppe helsebringende for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Mange kommer ut med resept på ad etter fem minutter hos legen. 

Det opplevde jeg faktisk en gang. Gikk til en lege på volvat for å få sykemelding fordi jeg slet med angst pga en veldig vanskelig livssituasjon. Etter noen minutter sa legen at det hele sikkert var en depresjon og skrev ut resept på cipralex. 

Anonymkode: 1c19f...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
43 minutter siden, frosken skrev:

Nå synes jeg du skal ta en pause fra denne tråden. Den er neppe helsebringende for deg.

Nå forstår jeg ikke helt hva du mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det opplevde jeg faktisk en gang. Gikk til en lege på volvat for å få sykemelding fordi jeg slet med angst pga en veldig vanskelig livssituasjon. Etter noen minutter sa legen at det hele sikkert var en depresjon og skrev ut resept på cipralex. 

Anonymkode: 1c19f...bbe

Ja fikk min første resept på null komma niks jeg også,da var jeg søtten år og uvitende. Husker ikke hva det var jeg fikk, noe mot angst tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nå forstår jeg ikke helt hva du mener. 

Jeg tenker at du blir dårligere av å engasjere deg så veldig i å overbevise folk om psykiatriens manglende vitenskapelighet og medisiners skadevirkninger. Du trenger å fokusere på hverdagen din, hvordan komme deg ut på tur, hvordan få vært sammen med andre mennesker uten å bli utslitt osv. Jeg tror du akkurat nå bruker opp all energien din på noe som ikke fører noe godt med seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
50 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tenker at du blir dårligere av å engasjere deg så veldig i å overbevise folk om psykiatriens manglende vitenskapelighet og medisiners skadevirkninger. Du trenger å fokusere på hverdagen din, hvordan komme deg ut på tur, hvordan få vært sammen med andre mennesker uten å bli utslitt osv. Jeg tror du akkurat nå bruker opp all energien din på noe som ikke fører noe godt med seg.

 

Ok. Skal fokusere på hverdagen min...men det er ikke lett å bli kvitt de energiene, selv ikke medisiner kan hjelpe meg med det. Så nei ap virker ikke på meg. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, laban skrev:

Jeg mente å huske at disse medisinene ikke gir noen god virkning på de som ikke har noe reelt problem, men det kan godt hende jeg tar feil, jeg følger ikke så godt med på sånt.

I og med at man får solgt en enkel ritalin-pille for en hundrelapp eller to på universiteter og høyskoler, spesielt rundt eksamenstider, så er det klart at ritalin også har en god effekt på de uten adhd. Forskjellen er at de med adhd kan oppnå å komme på et tilnærmet normalt nivå og dermed klare å fungere relativt greit i samfunnet, mens de uten adhd kan komme opp på et slags supernivå hvor de evner å sitte dag og natt og studere. Så er det jo såklart noen som har null effekt av ritalin, mens andre ender med å bli mer eller mindre spinnville av medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Trine skrev:

I og med at man får solgt en enkel ritalin-pille for en hundrelapp eller to på universiteter og høyskoler, spesielt rundt eksamenstider, så er det klart at ritalin også har en god effekt på de uten adhd. Forskjellen er at de med adhd kan oppnå å komme på et tilnærmet normalt nivå og dermed klare å fungere relativt greit i samfunnet, mens de uten adhd kan komme opp på et slags supernivå hvor de evner å sitte dag og natt og studere. Så er det jo såklart noen som har null effekt av ritalin, mens andre ender med å bli mer eller mindre spinnville av medisinen.

Min sønn satt på rommet sitt i to år, når han sluttet med medisinen ble han aktiv igjen. Ville ut å leke og sykle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja de medisinerer til og med bort sorg! 

Det var en psykiater i Tyskland som først kalte det vitenskap, og det spredde seg til psykiatrien rundt om i verden. Men det er alstå bare tull, ingenting er vitenskapelig bevist i psykiatrien. Og en psykiater i Tyskland fant opp psykiatrien, mange var nazister der borte og stygg med folk. 

Min situasjon? Jeg har ikke en kjemisk ubalanse i hjernen...jo jeg har det nå pga medisiner. Jeg blir ikke bedre av medisinen. 

Du blir bare mer og mer kategorisk, ensporet og skråsikker for hver dag som går nå. I tillegg er du tiltakende avvisende til alle motforestillinger om så og si alt, og det på en stadig mer amper måte. 

Det er leit å se at sykdommen din i ferd med å ta over kontrollen over livet ditt igjen, og at du ikke ser det. Håper det stopper før det går altfor galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...