Gå til innhold

Hvordan takle dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som kan hjelpe meg å komme meg ut av dette på en god måte? Jeg har vært sammen med kjæresten i tre år. Vi jobber sammen. Han behandler meg ikke bra og det gått mer og mer opp for meg at det han driver med er psykisk mishandling. En bekjent overhørte hvordan han pratet til meg i fylla, og var helt klar på at dette var psykisk mishandling hvis det skjedde ofte. Noe det gjør. Hun hadde selv opplevd det og gått lenge til psykolog. 

Kjæresten er ekstremt sjalu, men jeg får aldeles ikke lov til å være det. Alt jeg sier, vrir han på,  og han kan ta en liten setning jeg har sagt, ut av en stor sammenheng og bruke akkurat det jeg sa i den setningen mot meg. 

Vi er i en periode nå hvor vi krangler mye og han innser at jeg kanskje kommer til å gjøre det slutt. Det virker egentlig som at han vil det også. Men han skremmer meg. I krangler har han har sagt rett ut at "vi får se hvordan historiene blir når det er slutt", altså truer han med å fortelle negative ting om meg til andre hvis det blir slutt. Jeg mener ikke at jeg har gjort noe galt, men når han som sagt plukker ut en setning jeg har sagt i en større sammenheng, så kan han klart vri det til noe negativt.  

Jeg har alltid vært flink og snill pike. For snill, som nå finner meg i dette. Det er jeg klar over. Jeg veldig snill mot mennesker rundt meg og vil ingen noe vondt. Jeg føler ikke at jeg har dårlig selvtillit, jeg blir godt likt av andre og er populær blant menn. Men nå mister jeg meg selv mer og mer føler jeg. Og jeg er veldig usikker.

Jeg er livredd for at han skal, hvis det blir slutt, snakke stygt om meg til kolleger. Si litt av sannheten og få meg til å høres helt idiot ut. Det høres patetisk ut, men jeg er det!!

Han er del av et miljø som fester mye og er ganske sammensveiset. Når jeg har deltatt på noen av de sammenkomstene i det siste, har jeg følt at ikke alle har vært like hyggelige som før. Lurer derfor på om han prater negativ om meg. I dag sa han at flere av damene i dette miljøet hadde sagt til han at jeg har bedt de i en kvass tone, om å holde seg unna kjæresten min og gitt dem stygge blikk. Jeg har ALDRI gjort det!! Aldri. Jeg er ikke en type som ville funnet på å si noe sånt i det hele tatt, så enten lyger de eller så lyger han. 

I dag når han fortalte det, ble jeg rett og slett kjempedårlig av hele greia. I morgen har jeg bursdag og har bedt han og barna hans på pizza. Har også kjøpt inn mange gaver og hadde tenkt at vi skulle spille spill med premier, nå orker jeg ikke tanken. Men da bruker han vel det mot meg også, at jeg tok innbydelsen tilbake.

Har noen tips om hva jeg bør gjør for å komme meg ut av dette? Tror dere at han vil prøve å ødelegge ryktet mitt på jobb hvis jeg gjør det slutt? Jeg kjenner ikke igjen meg selv, har hodepine hver dag, sovner etter jobb og har fått nakkeproblemer som jeg har brukt 10.000 kr på hos kiropraktor osv..jeg tror det skyldes alt dette. For noe dritt :-(

Anonymkode: 5ac2b...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som kan hjelpe meg å komme meg ut av dette på en god måte? Jeg har vært sammen med kjæresten i tre år. Vi jobber sammen. Han behandler meg ikke bra og det gått mer og mer opp for meg at det han driver med er psykisk mishandling. En bekjent overhørte hvordan han pratet til meg i fylla, og var helt klar på at dette var psykisk mishandling hvis det skjedde ofte. Noe det gjør. Hun hadde selv opplevd det og gått lenge til psykolog. 

Kjæresten er ekstremt sjalu, men jeg får aldeles ikke lov til å være det. Alt jeg sier, vrir han på,  og han kan ta en liten setning jeg har sagt, ut av en stor sammenheng og bruke akkurat det jeg sa i den setningen mot meg. 

Vi er i en periode nå hvor vi krangler mye og han innser at jeg kanskje kommer til å gjøre det slutt. Det virker egentlig som at han vil det også. Men han skremmer meg. I krangler har han har sagt rett ut at "vi får se hvordan historiene blir når det er slutt", altså truer han med å fortelle negative ting om meg til andre hvis det blir slutt. Jeg mener ikke at jeg har gjort noe galt, men når han som sagt plukker ut en setning jeg har sagt i en større sammenheng, så kan han klart vri det til noe negativt.  

Jeg har alltid vært flink og snill pike. For snill, som nå finner meg i dette. Det er jeg klar over. Jeg veldig snill mot mennesker rundt meg og vil ingen noe vondt. Jeg føler ikke at jeg har dårlig selvtillit, jeg blir godt likt av andre og er populær blant menn. Men nå mister jeg meg selv mer og mer føler jeg. Og jeg er veldig usikker.

Jeg er livredd for at han skal, hvis det blir slutt, snakke stygt om meg til kolleger. Si litt av sannheten og få meg til å høres helt idiot ut. Det høres patetisk ut, men jeg er det!!

Han er del av et miljø som fester mye og er ganske sammensveiset. Når jeg har deltatt på noen av de sammenkomstene i det siste, har jeg følt at ikke alle har vært like hyggelige som før. Lurer derfor på om han prater negativ om meg. I dag sa han at flere av damene i dette miljøet hadde sagt til han at jeg har bedt de i en kvass tone, om å holde seg unna kjæresten min og gitt dem stygge blikk. Jeg har ALDRI gjort det!! Aldri. Jeg er ikke en type som ville funnet på å si noe sånt i det hele tatt, så enten lyger de eller så lyger han. 

I dag når han fortalte det, ble jeg rett og slett kjempedårlig av hele greia. I morgen har jeg bursdag og har bedt han og barna hans på pizza. Har også kjøpt inn mange gaver og hadde tenkt at vi skulle spille spill med premier, nå orker jeg ikke tanken. Men da bruker han vel det mot meg også, at jeg tok innbydelsen tilbake.

Har noen tips om hva jeg bør gjør for å komme meg ut av dette? Tror dere at han vil prøve å ødelegge ryktet mitt på jobb hvis jeg gjør det slutt? Jeg kjenner ikke igjen meg selv, har hodepine hver dag, sovner etter jobb og har fått nakkeproblemer som jeg har brukt 10.000 kr på hos kiropraktor osv..jeg tror det skyldes alt dette. For noe dritt :-(

Anonymkode: 5ac2b...928

Pakk vesken din og kom deg vekk og ut av dette forholdet, det er ikke liv laga. Sprer han rykter og usannheter så overlever du det, da finner du raskt ut hvem som er dine ekte venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glem hva han kan komme til å gjøre og ha fokus på hva du må gjøre. Det som evnt kommer i kjølvannet av dette er du sterk nok til å stå i. La aldri trusler få deg til å bli i noe som ødelegger deg. Som regler er trusler kun et pressmiddel for å gjøre deg handlingslammet og redd. Gå i fra dette og ikke se deg tilbake. Det ligger bedre foran....

Anonymkode: 74406...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man lurer på om man skal gå ut av eller bli i et forhold, bør det som eventuelt holder en tilbake, være de positive sidene, ikke frykten for at ting kan bli enda verre hvis man går.

Det virker jo som om han allerede prater negativt om deg, så du har ikke all verden å tape?

Det kan nok bli en slitsom prosess, men den varer ikke evig.  Du er nødt til å ta vare på deg selv.  Snakk med noen venner og kolleger som er først og fremst dine, og forbered dem på hva som kanskje vil skje, så har du noen å støtte deg på til det verste er over.  Folk flest forstår at drittprat om eksen ikke nødvendigvis er sannheten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kom deg til helvete ut av gryta før du koker ihjel!"

Du har kommet langt som forstår og innser den manipulering du har blitt utsatt for og hvilken effekt det har på deg. Jeg er helt enig med de foran talende at du må fokusere på deg selv og hva som er bra for deg, og heve deg over skittkasting. 

https://www.google.no/amp/s/christineotterstad.com/2013/03/14/frosken-som-kokte-i-hjel/amp/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har noen tips om hva jeg bør gjør for å komme meg ut av dette? Tror dere at han vil prøve å ødelegge ryktet mitt på jobb hvis jeg gjør det slutt? Jeg kjenner ikke igjen meg selv, har hodepine hver dag, sovner etter jobb og har fått nakkeproblemer som jeg har brukt 10.000 kr på hos kiropraktor osv..jeg tror det skyldes alt dette. For noe dritt :-(

Anonymkode: 5ac2b...928

Jeg tipper at mange av de på jobben har gjennomskuet ham allerede. Hev hodet og ikke la ham dra deg ned i dritten - du vet hva som er sant og hva han har funnet på. Etter all sannsynlighet er det han som har diktet opp at de andre damene har sagt at du vil de skal holde seg unna ham for å gjøre seg selv til en attraktiv type. Det han ikke ser er at det bare gjør ham til en patetisk fjott.

Som de andre sier - pakk veska di og kom deg ut av dette destruktive forholdet jo før jo heller. Den beste hevnen mot en slik tufs er å gå videre med hevet hode og vis ham at du klarer deg utmerket godt uten ham. :) Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet svaret på det du spør om her.

Du vet at dette ikke er bra for deg og at du er fanget i klisteret til en mann som har psykopatiske trekk. Du skjønner at det ikke skal være sånn.

Spørsmålet er: Klarer du å gå, før det smeller så enormt at du bare må gå, og har kastet bort mye mer av livet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg tipper at mange av de på jobben har gjennomskuet ham allerede. 

 

Meget sannsynlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...