Gå til innhold

Psykiatriske diagnoser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Psykiatriske diagnoser er syndromer med mange symptomer/personlighetstrekk.

Det er et kontinuum mellom normalitet og de sterkeste tilfellene. Så mange har trekk av / snev av en diagnose uten å oppfylle kriteriene.

Hvert tilfelle av en diagnose er satt sammen ulikt. Ved personlighetsforstyrrelser kan det være at diagnosen er definert ut i fra f.eks. 10 trekk, hvor man kan kvalifisere hvis man har så og så mange, f.eks. 6.

Det er påvist at det er en sammenheng mellom oppfyllelse av en diagnose kombinert med gitte behandlinger og bedring av det som er definert som symptomer, og fungering sosialt og/eller faglig.

Så det er medisinsk virkningsfullt, gitt at den forskningen stemmer.

Men jeg syns den inndelingen virker kunstig og unaturlig. Jeg har ikke troen på at de ulike diagnosene representerer noe unikt biologisk sett. Kanskje med unntak av autisme og ADHD. Det er jo også slik at de ulike medisinene virker ulikt på personer med samme diagnose, og at de kan virke på mange diagnoser.

Så jeg syns ikke dette er vitenskap, selv om jeg er enig i at det har noe for seg innen helsevesen. Det er for mye rot, og man har ikke oppdaget sammenhengene.

Anonymkode: 65536...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
48 minutes ago, stjernestøv said:

Jepp! Og si ifra hvis noen finner vitenskapelig bevis for "kjemisk ubalanse" i hjernen. 

"Kjemisk ubalanse" var vel noe de forsøkte å forklare virkningen med i starten av den tiden det har vært psykofarmaka. Det var selvsagt bare piss, hva er "ubalanse"? I dag vet man mye mer enn på 50-tallet. Uansett så spiller ikke dette noen rolle, for hvis det er bevist effekt med den og den medisinen på den og den diagnosen, så er det det helt uavhengig av hvordan hjernen er bygd opp på mikronivå...

Så det er ikke dette jeg snakker om. Jeg mener du trenger medisiner.

Det jeg snakker om er at de medisinene du trenger, som er antipsykotika, også kan være nyttig ved helt andre diagnoser. For meg blir det som voodoo, men det virker jo så da tar jeg også pillene. Altså selv om det er voodoo. Det er bare "prøving og feiling" når det kommer til behandling, altså ikke vitenskap, men hvis man finner noe som virker så fortsetter man med det.

Anonymkode: 65536...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykiatriske diagnoser er syndromer med mange symptomer/personlighetstrekk.

Det er et kontinuum mellom normalitet og de sterkeste tilfellene. Så mange har trekk av / snev av en diagnose uten å oppfylle kriteriene.

Hvert tilfelle av en diagnose er satt sammen ulikt. Ved personlighetsforstyrrelser kan det være at diagnosen er definert ut i fra f.eks. 10 trekk, hvor man kan kvalifisere hvis man har så og så mange, f.eks. 6.

Det er påvist at det er en sammenheng mellom oppfyllelse av en diagnose kombinert med gitte behandlinger og bedring av det som er definert som symptomer, og fungering sosialt og/eller faglig.

Så det er medisinsk virkningsfullt, gitt at den forskningen stemmer.

Men jeg syns den inndelingen virker kunstig og unaturlig. Jeg har ikke troen på at de ulike diagnosene representerer noe unikt biologisk sett. Kanskje med unntak av autisme og ADHD. 

Hvordan vet man sikkert om en "har" autisme eller ADHD? Diagnostiseringem er nok mest gjetninger og antagelser.

Anonymkode: 05918...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Tok ikke medisin i går og ikke så langt i dag Har lyst til å gi opp alt i denne stund Som barn( tidlig sekstitall) stakk jeg bortom passbildeautomaten på jernbanen av og til og tok et bilde Et av dem er forferdelig likt et av Van Goghs bilder av seg selv Veldig glad i hans bilder og jeg trorAbsolutt  ikke at jeg har store evner av Absolutt  noe slag men det barnet i jernbaneautomaten ser ut til å ha samme sykdom som han visstnok hadde Blir kvalm bare ved tanken

De diagnoaeskjemaene  virker veldig tilfeldig og de er jo også utviklet i et land som praktiserer dødstraff ikke minst

Nei i dag kjenner jeg meg  bare nedstemt...

Hjelper ikke at det er søndag engang Får prøve med kaffe og røyk Hadde jeg orket og hatt krefter til det og altså ikke følt meg så nedstemt hadde jeg villet gråte

Vi har alle vår måte å ta opp " livets hanske" eller utfordringer på😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg klarer å vedkjenne meg min telefon og mine briller men jeg klarer ikke å vedkjenne meg min sykdom  Blir bare forferdelig kvalm Min mor klager på kaffen men jeg sier det er helt vanlig kaffe Vet heller ikke om det har regnet noe inatt eller om det er snø og glatt ute som hun spør om Ja hva skal man svare Mulig også kaffen ble litt mislykka i dag morges😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Maggie55 skrev:

Tok ikke medisin i går og ikke så langt i dag Har lyst til å gi opp alt i denne stund Nei i dag kjenner jeg meg bare nedstemt...

Slutter du med (faste?) medisiner fordi noen her stadig skriver at de er farlige og ikke har noen virkning?

Jeg vet ikke hva du har og hva du tar, ikke har jeg peiling på sånt heller.  Men jeg synes det er lite gjennomtenkt å la seg påvirke til å droppe medisiner foreskrevet av lege, fordi noen tilfeldige personer skriver på en åpen nettside at diagnoser er gjetninger og medisiner er eksperimentelle.  Hvis det er det du gjør, da.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Fordi senere erfaring har brakt meg til å tvile sterkt på om der noensinne var noe grunnlag for å skrive ut noe medisiner i første hånd

I basert på hva noen har gitt uttrykk for her Basert på erfaringer gjort med legen

Tror egentlig man bare ønsket å " rydde meg av veien" og bringe meg til taushet

Men takk for omsorgen Jeg har nå sovet noen timer og utholder sikkert " min sosiale rolle overfor de nærmeste "også i dag Men mitt hode er det veldig vondt i noe ingen forstår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

APA (DSM) og WHO (ICD) har egne grupper av fagfolk som kun jobber med disse spørsmålene. Om dere har viktige meninger om dette, bør dere kontakte disse gruppene. Det er viktig at all god kunnskap blir kjent for de som reviderer diagnosemanualene. Det er uetisk å sitte på slik informasjon, evt kun skrive det her på DOL, når det kunne ha hjulpet mennesker over hele verden om en delte kunnskapen med disse ekspertgruppene.

Anonymkode: 53155...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Ser igjen disse skrivefeil Jeg mente å si at Man kan ikke tro at alt i livet dreier seg om en sjøl ( noe også legen sa )

Går nå inn til min mor som sitter å sover og venter på at jeg skal komme å prate med henne når hun ikke fryser( jeg kan berolige deg med at det fremdeles som snart hele mitt liv er lite tid til å skrive svertende bøker om leger og andre)

Hun sa til meg til morgenen at hun lurte på hvem i slekta hun hadde det fra denMen lysten til å prate Man måtte visst bare dra orda ut av alle andre sa hun Og det er nok mye sant Men vi må lufte litt så det ikke lukter bæsj tilfelle noen plutselig kommer.

Men så lite jeg kan gjøre og så kvalm og vondt i hodet men vi har nesten ferdig fiskesuppe til middag om hun orker noe Og ingen smerter i øyeblikket og det er søndagstille og jeg er veldig glad for at min mor kan være hjemme hos seg selv selv om hun av og til går vill i den relativt lille  leiligheten vår

Håper du snart deler litt om dine bekymringer og smerte i livet

Veldig god søndag til alle😊

(Piller eller ikke)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

APA (DSM) og WHO (ICD) har egne grupper av fagfolk som kun jobber med disse spørsmålene. Om dere har viktige meninger om dette, bør dere kontakte disse gruppene. Det er viktig at all god kunnskap blir kjent for de som reviderer diagnosemanualene. Det er uetisk å sitte på slik informasjon, evt kun skrive det her på DOL, når det kunne ha hjulpet mennesker over hele verden om en delte kunnskapen med disse ekspertgruppene.

Anonymkode: 53155...bdc

Hvorfor et slikt arrogant, nedlatende svar, som egentlig ikke inneholder noen motargumenter? Og hvordan kan vi egentlig ta for gitt at ekspertene ikke er "uetiske"?

Hvis du tror at "fagfolkene" er samstemde i alt, er du i beste gall uvitende.

Men lykke til videre, med det du holder på med.........

Anonymkode: 65536...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maggie55 skrev:

Fordi senere erfaring har brakt meg til å tvile sterkt på om der noensinne var noe grunnlag for å skrive ut noe medisiner i første hånd

I basert på hva noen har gitt uttrykk for her Basert på erfaringer gjort med legen

Tror egentlig man bare ønsket å " rydde meg av veien" og bringe meg til taushet

Jeg ville vært forsiktig med å slutte tvert med medisiner basert på skepsis fra tilfeldige nettbrukere.  Du skriver at du er nedstemt og har hodepine - det kan jo være en sammenheng.  Men for all del, jeg er ingen fagperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
29 minutes ago, laban said:

Jeg ville vært forsiktig med å slutte tvert med medisiner basert på skepsis fra tilfeldige nettbrukere.  Du skriver at du er nedstemt og har hodepine - det kan jo være en sammenheng.  Men for all del, jeg er ingen fagperson.

Hva mener du med "skepsis" her? Er det meningsløst og "uetisk" og diskutere en vilkårlig valgt sak om det finnes noen som nok vet mer om saken enn en selv?

Hvis "ja", så kan man likegodt legge den ethvert diskusjonsforum på internett. Men er ikke det rett og slett bare en idiotisk ting å hevde?

Lykke til, sier jeg bare til de som mener dette. Spesielt de hyklere som trekker frem etikk i en slik sammenheng: du er faen ikke bedre enn de du hever deg over og ser ned på!

Anonymkode: 65536...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med "skepsis" her? Er det meningsløst og "uetisk" og diskutere en vilkårlig valgt sak om det finnes noen som nok vet mer om saken enn en selv?

Jeg mener akkurat det jeg skrev: Jeg synes det er lite gjennomtenkt å slutte tvert med medisiner foreskrevet av lege, fordi noen her på DOL stadig skriver at de er farlige og ikke har noen virkning.  Jeg har ikke skrevet noe om at det er feil å diskutere ting. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis "ja", så kan man likegodt legge ned ethvert diskusjonsforum på internett. Men er ikke det rett og slett bare en idiotisk ting å hevde?

Nå forstår jeg ikke helt hvilken "ting" som er idiotisk å hevde.  Men jeg har altså ikke noe imot diskusjon.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spesielt de hyklere som trekker frem etikk i en slik sammenheng: du er faen ikke bedre enn de du hever deg over og ser ned på!

Jeg har ikke trukket fram etikk og ser ikke ned på noen.  Så jeg regner ikke med at dette var spesielt til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor et slikt arrogant, nedlatende svar, som egentlig ikke inneholder noen motargumenter? Og hvordan kan vi egentlig ta for gitt at ekspertene ikke er "uetiske"?

Hvis du tror at "fagfolkene" er samstemde i alt, er du i beste gall uvitende.

Men lykke til videre, med det du holder på med.........

Anonymkode: 65536...918

Jeg argumenterer ikke mot fordi jeg ikke har noe å bidra med i diskusjonen. Jeg prøver bare å si at en må henvende seg til rett sted med sine argumenter om en vil oppnå noe. Selvsagt er ikke alle i en ekspertgruppe enige. Det er derfor en har en stor gruppe og ikke bare en ekspert. Gruppen diskuterer seg fram til en enighet basert på den kunnskap som finnes. Det er nettopp fordi slike grupper innser at ingenting er perfekt at det stadig jobbes med revisjoner.

Anonymkode: 53155...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 25.6.2017 den 0.28, AnonymBruker skrev:

"Kjemisk ubalanse" var vel noe de forsøkte å forklare virkningen med i starten av den tiden det har vært psykofarmaka. Det var selvsagt bare piss, hva er "ubalanse"? I dag vet man mye mer enn på 50-tallet. Uansett så spiller ikke dette noen rolle, for hvis det er bevist effekt med den og den medisinen på den og den diagnosen, så er det det helt uavhengig av hvordan hjernen er bygd opp på mikronivå...

Så det er ikke dette jeg snakker om. Jeg mener du trenger medisiner.

Det jeg snakker om er at de medisinene du trenger, som er antipsykotika, også kan være nyttig ved helt andre diagnoser. For meg blir det som voodoo, men det virker jo så da tar jeg også pillene. Altså selv om det er voodoo. Det er bare "prøving og feiling" når det kommer til behandling, altså ikke vitenskap, men hvis man finner noe som virker så fortsetter man med det.

Anonymkode: 65536...918

mamma sier at jeg har kjemisk ubalanse i hjernen min fordi jeg har autisme, og at abilify tok ubalansen bort. jeg sa til henne at det er bare tull, som så mye annet hun har lurt meg til å tro på i oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 25.6.2017 den 8.49, laban skrev:

Slutter du med (faste?) medisiner fordi noen her stadig skriver at de er farlige og ikke har noen virkning?

Jeg vet ikke hva du har og hva du tar, ikke har jeg peiling på sånt heller.  Men jeg synes det er lite gjennomtenkt å la seg påvirke til å droppe medisiner foreskrevet av lege, fordi noen tilfeldige personer skriver på en åpen nettside at diagnoser er gjetninger og medisiner er eksperimentelle.  Hvis det er det du gjør, da.   

på dokummentaren sa de at alle psykologi piller (ssri) bare er firma som tjener penger på at mange psykiatere leverer ut piller til passienter uten å teste dem med skjema (icd og sånt), for pillefirmaene, og når pillene ikke hjelper, så får de mer høyere dose piller og klarer ikke lett å slutte med dem, for om de prøver å slutte så får de fæle widtraval symptomer, dermed tjener pillefabrikkene (pharmasy og illy lilly og sånt) maaaasssse penger. jeg var en "guineapig" når jeg begynte på Abilify i 2007, fordi abilify var såpass nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Blomsterfluen skrev:

jeg var en "guineapig" når jeg begynte på Abilify i 2007, fordi abilify var såpass nytt

Nå skal ikke jeg uttale meg om hva du ble informert om og samtykket til i 2007.  Men det er et faktum at vi aldri vil få nye medisiner (eller vaksiner) hvis ingen vil prøve dem før millioner av andre mennesker har prøvd dem først. 

Hvis man følger reglene, er det en svært omstendelig sak å få godkjent et nytt medikament.  Men enkelte eksempel på juks, korrupsjon etc. finnes det nok i de fleste bransjer - uten at det betyr at hele bransjen er korrupt og luguber. 

Jeg fastholder at jeg synes det er lite gjennomtenkt å slutte tvert med medisiner foreskrevet av lege fordi man har lest noe på nett eller sett en video.  Hvem som helst kan lage en nettside eller en video. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...