Gå til innhold

Skatt og offentlige tjenester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor skal man betale skatt for at Staten skal yte diverse offentlige tjenester? Er det ikke mer riktig at man velger selv om man ønsker å kjøpe det og det? Hvis man selv ikke er syk, hvorfor skal man betale mange prosenter av inntekten til helse? Hvis man ikke har barn, hvorfor skal man betale for skoler? For ikke å snakke om trygd... hvorfor skal man forsørge andre hvis man ikke ønsker det selv?

Anonymkode: ff258...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man betale skatt for at Staten skal yte diverse offentlige tjenester? Er det ikke mer riktig at man velger selv om man ønsker å kjøpe det og det? Hvis man selv ikke er syk, hvorfor skal man betale mange prosenter av inntekten til helse? Hvis man ikke har barn, hvorfor skal man betale for skoler? For ikke å snakke om trygd... hvorfor skal man forsørge andre hvis man ikke ønsker det selv?

Anonymkode: ff258...f17

Fordi vi ønsker et velferdssamfunn. 

Anonymkode: a9219...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Fordi vi ønsker et velferdssamfunn. 

Anonymkode: a9219...16e

Hvem er "vi" her?

Anonymkode: ff258...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er "vi" her?

Anonymkode: ff258...f17

Folket som har stemt inn politikerne på Stortinget.

Anonymkode: a9219...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Folket som har stemt inn politikerne på Stortinget.

Anonymkode: a9219...16e

Er det riktig å bestemme over andre? Hvorfor skal "folket" bestemme over meg, så lenge jeg ikke gjør noe uetisk eller ulovlig?

Anonymkode: ff258...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det riktig å bestemme over andre? Hvorfor skal "folket" bestemme over meg, så lenge jeg ikke gjør noe uetisk eller ulovlig?

Anonymkode: ff258...f17

Sånn er det bare.

Anonymkode: a9219...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Sånn er det bare.

Anonymkode: a9219...16e

Det er praksis ja. Og det fungerer sikkert bra, det er sikkert den beste løsningen. Men jeg ser bare ikke hvordan det kan være riktig?

Anonymkode: ff258...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er praksis ja. Og det fungerer sikkert bra, det er sikkert den beste løsningen. Men jeg ser bare ikke hvordan det kan være riktig?

Anonymkode: ff258...f17

Et slik praksis resulterer i et mer stabilt samfunn med mindre ulikheter og mindre kriminalitet. Derfor er det "riktig".

Anonymkode: a9219...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutes ago, AnonymBruker said:

Et slik praksis resulterer i et mer stabilt samfunn med mindre ulikheter og mindre kriminalitet. Derfor er det "riktig".

Anonymkode: a9219...16e

Jeg tenker mest på hva slags rettigheter individet har. Jeg tenker man har rett til å gjøre nøyaktig hva man vil så lenge man ikke krenker andres rettigheter.

Selvsagt, jeg nyter selv godt av Norge og velferdsstaten! Jeg er intelligent nok til å forstå at denne tankegangen slår ille ut for meg. Men det er ikke hva saken handler om, jeg snakker prinsipper, ikke hva som er gunstig for meg - eller i det hele tatt hva som fungerer best for samfunnet, for JA, jeg er enig, det fungerer absolutt best med en eller annen form for velferdsstat.

Men jeg mener at hva som er rett og galt ikke avhenger av hva som er gunstig.

Anonymkode: ff258...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker mest på hva slags rettigheter individet har. Jeg tenker man har rett til å gjøre nøyaktig hva man vil så lenge man ikke krenker andres rettigheter.

Selvsagt, jeg nyter selv godt av Norge og velferdsstaten! Jeg er intelligent nok til å forstå at denne tankegangen slår ille ut for meg. Men det er ikke hva saken handler om, jeg snakker prinsipper, ikke hva som er gunstig for meg - eller i det hele tatt hva som fungerer best for samfunnet, for JA, jeg er enig, det fungerer absolutt best med en eller annen form for velferdsstat.

Men jeg mener at hva som er rett og galt ikke avhenger av hva som er gunstig.

Anonymkode: ff258...f17

Jeg mener man skal være pragmatisk og ikke så opptatt av prinsipper.

Anonymkode: a9219...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg mener man skal være pragmatisk og ikke så opptatt av prinsipper.

Anonymkode: a9219...16e

Det fungerer best, men det er ikke riktig. Det er ikke riktig å bryte prinsipper bare fordi det er gunstig.

Anonymkode: ff258...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fungerer best, men det er ikke riktig. Det er ikke riktig å bryte prinsipper bare fordi det er gunstig.

Anonymkode: ff258...f17

Det er ingen naturlov som sier hva som er "riktig".

Anonymkode: a9219...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Det er ingen naturlov som sier hva som er "riktig".

Anonymkode: a9219...16e

Nei, jeg sier bare hva jeg mener er riktig. Det gjør det ikke feil.

Men men.

Noe sånt.

Vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Anonymkode: ff258...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg sier bare hva jeg mener er riktig. Det gjør det ikke feil.

Men men.

Noe sånt.

Vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Anonymkode: ff258...f17

Og sånn går no dagan.

For et liv.

Anonymkode: a9219...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg synes det er et godt prinsipp at vi alle stiller solidarisk med de som ikke lenger står på egne ben så lenge vi gjør det selv med deltagelse i arbeidslivet

Jeg ser at  og opplever hardt på kroppen nå at dette prinsippet som har vært bærekraftig og effektivt ( kanskje for effektivt??) for oss alle som samfunn som henger sammen som rettsstat nå er under "devestating "og kanskje ødeleggende press

Kanskje må vi alle under ny læring og ny dannelsesreise Bare ikke ved uroligheter og krig håper vi vel alle Merkelig nok er de største fredsaktivister og menneskerettighetsforkjempere og anti atomvåpen og antirasister de som bærer de mest sinna innspillene og er de mest sinna personlighetene og har de høyeste forventningene til alt ofte synes jeg Det er et stort tankekors synes jeg og bare merkelig Men jeg er ikke av dem som tror historien gjentar seg og at vi alle har " vært her før engang" Jeg tror historien er som vannet Alltid med mulighet til å renne nye veier ( tror vi alle har alt å lære av indianerenes måte å tenke på ) Dette er mitt syn Aksepterer mye bare ikke krig der har du meg

Betaler skatt så lenge jeg kan Alt koster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Kanskje det i prinsippet burde vært mulig å melde seg ut av samfunnet, eller ikke melde seg inn. Man kunne kanskje stått fritt til å danne alternative, konkurrerende system.

Det er ikke rent hypotetisk problemstilling. Hvordan skal man forholde seg til urfolk i Amazonas f.eks? Må alle tvinges til å gå på skole og bli skattebetalere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, Gargamel said:

Kanskje det i prinsippet burde vært mulig å melde seg ut av samfunnet, eller ikke melde seg inn. Man kunne kanskje stått fritt til å danne alternative, konkurrerende system.

Det er ikke rent hypotetisk problemstilling. Hvordan skal man forholde seg til urfolk i Amazonas f.eks? Må alle tvinges til å gå på skole og bli skattebetalere?

Hvis man kunne melde seg ut måtte man nesten relokalisere. F.eks. all infrastruktur. Men kan man tvinge noen til å flytte? Mange eier grunn og gård, selv om man er tilknyttet samfunnets infrastruktur. Kanskje man må kutte strøm, vann og kloakk, og skille ut eiendommen som en egen stat. En kunne vel løst problemet på denne måten, ved å innvilge utlendingen visum og arbeidstillatelse, og fri toll (mat, medisiner etc.) Men man måtte vel uansett betale skatt på inntekt i det fremmede landet.

Anonymkode: ff258...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går helt rundt for folk i dag med folkehelse og politikk og alt

Spørs hvor mye folk bryr seg om Norge når det kommer til stykket

Anonymkode: 44055...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man kunne melde seg ut måtte man nesten relokalisere. F.eks. all infrastruktur. Men kan man tvinge noen til å flytte? Mange eier grunn og gård, selv om man er tilknyttet samfunnets infrastruktur. Kanskje man må kutte strøm, vann og kloakk, og skille ut eiendommen som en egen stat. 

Enkelte har allerede forsøkt seg på det:

 https://www.nrk.no/telemark/ingunn-_50_-kastet-ut-av-_egen-stat_-1.11996057

Ingunn Røiseland har meldt seg ut av den norske staten og nekter å betale banklånet. Mandag gikk Namsmannen i Skien til utkastelse.

Ingunn Røiseland har tidligere gjort kjent at hun har meldt seg ut av den norske staten, og hun skal nå ha omgjort området rundt boligen sin til en egen stat kalt «Niceland».

Her mener hun verken banken eller myndighetene har noen rettigheter.

For to år siden meldte hun seg ut av staten Norge og leverte inn personnummeret og pass ordfører Hedda Foss Five i Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...