Gå til innhold

å kaste opp med vilje


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De siste dagene har jeg kastet opp maten jeg har spist med vilje. Har spist mye, for å deretter kaste maten opp igjen. Usikker på hvorfor men dette fikk meg til å føle meg veldig mye bedre i en liten stund, noe som var herlig med tanke på at jeg er nede i en depressiv episode for tiden.  Begynte med dette da jeg innså at jeg hadde lagt på meg et kilo, og ble stresset. Har forøvrig ingen spiseforstyrrelse, har kun periodevis sultet meg selv i et par uker, for å så gå tilbake til normalen. Uansett, jeg får veldig lyst til å gjøre dette, og fortsette med dette. vet riktig nok at det er en dårlig ide, og lurer på om det er fare for å miste kontrollen? Vil jeg miste kontrollen over disse impulsene? Hvor lang tid vil det ta før dette kan skje?

Er forresten 19 år. 

Anonymkode: e60ec...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De siste dagene har jeg kastet opp maten jeg har spist med vilje. Har spist mye, for å deretter kaste maten opp igjen. Usikker på hvorfor men dette fikk meg til å føle meg veldig mye bedre i en liten stund, noe som var herlig med tanke på at jeg er nede i en depressiv episode for tiden.  Begynte med dette da jeg innså at jeg hadde lagt på meg et kilo, og ble stresset. Har forøvrig ingen spiseforstyrrelse, har kun periodevis sultet meg selv i et par uker, for å så gå tilbake til normalen. Uansett, jeg får veldig lyst til å gjøre dette, og fortsette med dette. vet riktig nok at det er en dårlig ide, og lurer på om det er fare for å miste kontrollen? Vil jeg miste kontrollen over disse impulsene? Hvor lang tid vil det ta før dette kan skje?

Er forresten 19 år. 

Anonymkode: e60ec...d62

Hvis du blir så hysterisk (jo, jeg kaller det hysterisk) at du kaster opp det du spiser fordi du har gått opp 1 kg (noe som like gjerne kan være helt normale variasjon ut fra tarminnhold, vann i kroppen, menstruasjonssyklus) så er du i alle fall på full fart inn i et spiseforsyrrelses-helvete.

Hvis du har kontroll så slutter du NÅ. Det er absolutt ingen grunn til å drive med sånt tøys som det du gjør nå. Du risikerer å lage skader på spiserør og tenner pga magesyren som blir med maten opp, feil-/underernæring fordi kroppen din ikke får i seg nok næring, det vil tære på muskler og skjelett og om du går ned i vekt vil du miste mensen og bli svært, svært syk etter en tid. Høres ikke så veldig fristen ut vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Uff. Jeg var også innom det der for mange år siden. Jeg innser at det handlet mer om utløp for frustrasjon over manglende kontroll ellers i livet, for jeg var ikke ekstremt tjukk eller spiste veldig masse. Det gikk over av seg selv da jeg ble gravid og kvalm på riktig. Bare tanken på å kaste opp frivillig var helt absurd. Men det er ikke noe å leke seg med, så kutt ut og prøv å tenke over hvorfor det har blitt sånn. Spiseforstyrrelser, enten det er anoreksi, bulimi eller overspising, har ofte opphav i helt andre ting enn kroppspress og sjuke skjønnhetsidealer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg leser mellom linjene at du vet at dette ikke er bra for deg, selv om du kjenner på behovet for å fortsette. Siden du også tidligere har tydd til å sulte deg, nå kaster opp er du på vei inn i en vond sirkel som virkelig kan bli tøff å komme ut av igjen. Derfor vil jeg på det sterkeste anbefale deg å seøke hjelp NÅ. Enten via helsestasjon for ungdom elle fastlegen din som kan hvenvise deg videre til spesialisthelsetjenesten (psykolog/psykiater). Det er mye bedre å søke hjelp FØR noe blir ille. Du har allerede tatt et viktig skritt ved å se at dette ikke er bra for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg leser mellom linjene at du vet at dette ikke er bra for deg, selv om du kjenner på behovet for å fortsette. Siden du også tidligere har tydd til å sulte deg, nå kaster opp er du på vei inn i en vond sirkel som virkelig kan bli tøff å komme ut av igjen. Derfor vil jeg på det sterkeste anbefale deg å seøke hjelp NÅ. Enten via helsestasjon for ungdom elle fastlegen din som kan hvenvise deg videre til spesialisthelsetjenesten (psykolog/psykiater). Det er mye bedre å søke hjelp FØR noe blir ille. Du har allerede tatt et viktig skritt ved å se at dette ikke er bra for deg.

Takk for svar. Går allerede til psykolog grunnet depresjon og personlighetspatologi. Er dette verdt å ta opp eller skal jeg bare vente litt? 

Anonymkode: e60ec...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Går allerede til psykolog grunnet depresjon og personlighetspatologi. Er dette verdt å ta opp eller skal jeg bare vente litt? 

Anonymkode: e60ec...d62

Ta det opp i neste time, det er ikke noe å vente med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er kjempebra av deg at du egentlig ser selv at det er et problem. Jeg tror du vet kjempegodt at dette er dumt å fortsette med. Det tar ikke lange tiden før hjernen lager koblinger som gjør at det blir ekstremt vanskelig å slutte og det vil i verste fall ødelegge veldig mye av livet ditt. 

Husk at selv om du har det vanskelig så behøver du ikke lage enda flere problemer for deg selv. Veldig ofte lager vi egne problemer fordi da har vi ihvertfall kontroll over "noe". Men det varer dessverre ikke lenge. 

Vær snill med deg selv, lytt til den delen av deg som vet at dette ikke er bra for deg. Ta valg som du vet vil gjøre deg godt, så hjelper du deg selv godt på vei med andre ting også. Husk at klarer du å stoppe med en gang så har du faktisk enda bedre kontroll på noe enn du har om du fortsetter.. Dette er noe DU bestemmer over, og det fikser du! 

Det er kun en person i verden som kan bestemme hvordan du skal ha det, og det er deg selv. Ingen i verden kan hjelpe deg hvis du ikke også hjelper deg selv litt på vei. 

Vær så snill og snakk med psykologen om dette. Eller enda bedre fortell psykologen at dette startet du med, MEN så sluttt du fordi du vil deg selv godt. ;-) 

Masse lykke til du vakre menneske! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker
På 29.6.2017 den 0.50, thetipper skrev:

Syns det er kjempebra av deg at du egentlig ser selv at det er et problem. Jeg tror du vet kjempegodt at dette er dumt å fortsette med. Det tar ikke lange tiden før hjernen lager koblinger som gjør at det blir ekstremt vanskelig å slutte og det vil i verste fall ødelegge veldig mye av livet ditt. 

Husk at selv om du har det vanskelig så behøver du ikke lage enda flere problemer for deg selv. Veldig ofte lager vi egne problemer fordi da har vi ihvertfall kontroll over "noe". Men det varer dessverre ikke lenge. 

Vær snill med deg selv, lytt til den delen av deg som vet at dette ikke er bra for deg. Ta valg som du vet vil gjøre deg godt, så hjelper du deg selv godt på vei med andre ting også. Husk at klarer du å stoppe med en gang så har du faktisk enda bedre kontroll på noe enn du har om du fortsetter.. Dette er noe DU bestemmer over, og det fikser du! 

Det er kun en person i verden som kan bestemme hvordan du skal ha det, og det er deg selv. Ingen i verden kan hjelpe deg hvis du ikke også hjelper deg selv litt på vei. 

Vær så snill og snakk med psykologen om dette. Eller enda bedre fortell psykologen at dette startet du med, MEN så sluttt du fordi du vil deg selv godt. ;-) 

Masse lykke til du vakre menneske! 

Takk for gode ord! 

- Ts 

Anonymkode: e60ec...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg ville råde deg til å be om henvisning til spesialist for å forebygge eventuelt plager senere. 

Lykke til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...