Gå til innhold

Treningsmål


umakenverdt

Anbefalte innlegg

umakenverdt

Jeg har prøvd å jogge i et par minutter av gangen og kjenner at det ikke er realistisk at jeg skal kunne dra på joggetur uansett hvor kort den er. Men jeg har litt lyst til å prestere det på sikt. Jeg har aldri klart å holde ut å jogge over en viss tid. I tillegg er jeg stor, noe som innebærer at jeg ikke har turt å vise meg for andre når jeg har forsøkt meg på trening. 

Siden jeg har opplevd at treningstrådene våre har vært effektive som motivasjon velger jeg å komme med målsetningen min her. Jeg vil klare å gjennomføre en joggetur på litt over to kilometer (fast løype) innen utgangen av 2017. Jeg har en del jeg må overvinne for å klare å nå dette målet, men det er en drøm å kunne gjennomføre en joggetur.

Noen andre som vil bli med på å sette et treningsmål og dele fremskritt for å nå dette? Vi kan jo eventuelt bruke denne tråden til å dele eventuell utvikling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andreaswell

Så bra at du har satt deg et slikt mål, gratulerer :) Jogging er ikke for alle, jeg føler jeg dør av å jogge, mens det å svømme er ikke noe problem i det hele tatt. Men klart, nå har du satt deg et mål og det virker som om dette er noe du vil klare, så da vil du helt sikkert klare det også :) 

Jeg må tenke litt på hva målet mitt skal være, men kommer tilbake til tråden når jeg vet det :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Så bra! Dette klarer du! Jeg kunne heller ikke jogge før - ble helt gåen av bare noen få minutter. Når jeg har hatt en periode uten jogging og skal begynne igjen, ser jeg gjerne på lyktestolper eller et spesielt tre - og så løper jeg dit. Går det fint, løper jeg til neste. Jeg synes det er lettere å finne delmål mens jeg løper, enn å se på klokka å tenke minutter. De første minuttene er verst. Når du har trent deg opp til å løpe fem minutter i strekk - er det knallbra!

Jeg har lyst til å klare å løpe 10 km i løpet av sommeren. Nå har jeg klart 8, men så fikk jeg vondt i føttene, så jeg har hatt en løpepause og bare prøvd en gang igjen etterpå, så jeg er liksom litt i opptrening igjen nå.

Og så hadde det vært utrolig gøy om jeg i løpet av 2017 hadde klart en sånn chin-up (?), sånn at du løfter hele kroppen opp til haka når stanga. Det har jeg aldri klart, og har vel egentlig liten tro på at jeg klarer det.... Men det hadde vært så utrolig moro!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Jeg har valgt jogging som mål fordi det sammen med bilkjøring er noe av det som jeg har sett på som symbol for meg selv om at jeg er udugelig. Hvis jeg kunne klart begge deler hadde det vært helt fantastisk. Det er det å faktisk klare å gjennomføre en joggetur som er målsetningen.

Skal ta med meg rådene dine påskelilje, det hadde vært helt utrolig å klare å jogge en liten runde. Fem minutter høres mye ut på nåværende tidspunkt, men det kan være et delmål :)

Lykke til med målene dine også. Du må vel være ordentlig sterk for å klare en chin-up, men jeg håper du får det til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott! Du er så flink og sta at dette klarer du fint! :) 

Kjæresten og jeg har som mål å jogge 15 km i strekk i løpet av året, men jeg vet ikke om det går... Vi kommer oss gjennom 10 km uten å dø, men akkurat nå har jeg ikke sjangs på 15 nei! Tror det var et i overkant optimistisk mål gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg har prøvd å jogge i et par minutter av gangen og kjenner at det ikke er realistisk at jeg skal kunne dra på joggetur uansett hvor kort den er. Men jeg har litt lyst til å prestere det på sikt. Jeg har aldri klart å holde ut å jogge over en viss tid. I tillegg er jeg stor, noe som innebærer at jeg ikke har turt å vise meg for andre når jeg har forsøkt meg på trening. 

Siden jeg har opplevd at treningstrådene våre har vært effektive som motivasjon velger jeg å komme med målsetningen min her. Jeg vil klare å gjennomføre en joggetur på litt over to kilometer (fast løype) innen utgangen av 2017. Jeg har en del jeg må overvinne for å klare å nå dette målet, men det er en drøm å kunne gjennomføre en joggetur.

Noen andre som vil bli med på å sette et treningsmål og dele fremskritt for å nå dette? Vi kan jo eventuelt bruke denne tråden til å dele eventuell utvikling?

Gøy at du vil sette deg et offensivt mål, som vanlig er du tøff! Jeg har allikevel lyst til å minne deg på at en del av de turene du går innebærer en betydelig treningsinnsats, det å gå oppover i ulendt terreng gjør deg sprek. Fortsetter du å gå, så er jeg overbevist om at du også når joggemålet ditt i løpet av 2017.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg må tenke litt på det. Et mål er å gjennomføre halvmaraton og helst bruke mindre enn to timer.

Jeg håper det blir under to timer "av seg selv"  hvis jeg løper hele veien uten pauser, men jeg er ganske tung i kroppen etter 10km og aner ikke hvordan det blir å løpe over dobbelt så langt. 

Jeg har ikke mulighet til å være med på noen organiserte i år. Får bli på egen hånd i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
21 timer siden, umakenverdt skrev:

Siden jeg har opplevd at treningstrådene våre har vært effektive som motivasjon velger jeg å komme med målsetningen min her. Jeg vil klare å gjennomføre en joggetur på litt over to kilometer (fast løype) innen utgangen av 2017. 

Fint mål! Det største spranget er fra null til to. Når man klarer 3-4 km er det egentlig bare å fortsette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell

Jeg tror målet mitt rett og slett må bli aktivitet hver dag. Helgene blir det ofte tur med familien, men de dagene jeg ikke praktiserer yoga ønsker jeg å jogge. Et mål jeg ikke klarer i år er daglig Yoga praksis, det er heller et langsiktig mål, innen utgangen av 2018 kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Jeg setter stor pris på så positive karakteristikker :) Jeg ser ikke på meg selv som hverken tøff eller sta, men jeg må innrømme at det gjorde at jeg tok meg en tur ut i dag også. Kanskje komplimenter og positive tilbakemeldinger begynner å virke positivt i større grad enn før på meg :)

Jeg ser selv på det som et offensivt mål for min del (jeg vet det er mange andre det ikke ser ut som det for). Jeg er jo glad for oppmuntringen fra dere og at dere ikke synes jeg er teit som setter et slikt mål. Det gjør meg godt å høre at det største spranget er fra null til to :)

Wow Gargamel, det er et ambisiøst mål. Jeg håper du får det til på sikt :)

Aktivitet hver dag er jo et stort mål, Andreaswell. Du må ikke ta på deg for mye, men litt aktivitet hver dag kan vel kanskje være mulig og kan være en god målsetning :) Jeg ser av treningstrådene at du gjør mye yoga, det kan vel være en målsetning med nesten daglig yogapraksis, det er kanskje litt strengt overfor seg selv at det skal være hver dag.

Lykke til med målene alle sammen. Blir spennende å følge dere. 

Haha, tenk at jeg skulle lage en tråd med treningsmål, hvem skulle trodd ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2017 den 20.36, umakenverdt skrev:

Jeg har prøvd å jogge i et par minutter av gangen og kjenner at det ikke er realistisk at jeg skal kunne dra på joggetur uansett hvor kort den er. Men jeg har litt lyst til å prestere det på sikt. Jeg har aldri klart å holde ut å jogge over en viss tid. I tillegg er jeg stor, noe som innebærer at jeg ikke har turt å vise meg for andre når jeg har forsøkt meg på trening. 

Siden jeg har opplevd at treningstrådene våre har vært effektive som motivasjon velger jeg å komme med målsetningen min her. Jeg vil klare å gjennomføre en joggetur på litt over to kilometer (fast løype) innen utgangen av 2017. Jeg har en del jeg må overvinne for å klare å nå dette målet, men det er en drøm å kunne gjennomføre en joggetur.

Noen andre som vil bli med på å sette et treningsmål og dele fremskritt for å nå dette? Vi kan jo eventuelt bruke denne tråden til å dele eventuell utvikling?

Jeg nekter å jogge, jeg hater det. Men jeg kan sitte ved mållinjen med et glass vin å heie på deg. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 time siden, umakenverdt skrev:

Aktivitet hver dag er jo et stort mål, Andreaswell. Du må ikke ta på deg for mye, men litt aktivitet hver dag kan vel kanskje være mulig og kan være en god målsetning :) Jeg ser av treningstrådene at du gjør mye yoga, det kan vel være en målsetning med nesten daglig yogapraksis, det er kanskje litt strengt overfor seg selv at det skal være hver dag.

Jeg blir ikke sliten av Yoga på samme måte som "vanlig" trening, selv om Yogaen jeg praktiserer er fysisk krevende. Får faktisk mer energi og en indre ro jeg aldri har kjent maken til :) Men ja, er kanskje litt strengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst til å være med her. :)

Mitt mål er å komme igang med fast trenings rutine. Og ikke for mye. Blir fort for ivrig, så blir det for mye og så får jeg enten skade eller blir for sliten. Så målet mitt dette året må være det å få til trening fast 3 ganger i uka. 

Har en del utfordringer med både kropp og psyke. En del jeg ikke kan gjøre pga det fysiske og kan ikke være for aktiv pga det psykiske. Allikevel så ser jeg jo at jeg tåler mer idag enn for 1 år siden. Trenger å bli flinkere til og ikke sammenligne meg med friske og hva de greier å stå i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
12 timer siden, umakenverdt skrev:

 

Jeg ser selv på det som et offensivt mål for min del (jeg vet det er mange andre det ikke ser ut som det for). Jeg er jo glad for oppmuntringen fra dere og at dere ikke synes jeg er teit som setter et slikt mål. Det gjør meg godt å høre at det største spranget er fra null til to :)

Ja, det er offensivt av deg. Det er ikke veldig lenge siden jeg tok min første løpetur på 15- 20 år. Jeg klarte 3 km på ren vilje, fikk skikkelig krampe i begge leggene, hadde ikke pust og trodde hjertet skulle hoppe ut av brystet. Da hadde jeg tross alt syklet en stund, og trodde jeg hadde grei kondis.

Man må først komme til det punktet hvor kroppen tar opp oksygen like fort som man bruker det på å løpe. Da kan man fortsette "så langt man vil" uten å gå tom for pust. Det er en terskel man må over og derfor mener jeg helt klart at fra 0-2km er den største bøygen. 

Du er ikke i aller verst form når du går så mye. Du får bare stå på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Kjekt at vi er flere som er med, med våre egne egne treningsmål :)

Jeg synes det er et supert mål, Emilie321. Å få inn en fast treningsrutine er en veldig god målsetning :) Vi må vel alle bli flinkere til ikke å sammenligne oss med andre. Vi må ta utgangspunkt i hvor vi står nå og fryde oss over fremskritt. Jeg er glad du klarer mer i dag enn for ett år siden :)

Gargamel: Hadde ikke flere liker igjen i dag, men liker din kommentar. Jeg håper jeg kommer dit at jeg klarer å jogge litt etterhvert. Tror jeg er blitt i litt bedre form av å gå i det siste. Ikke god form, men bedre enn jeg var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
umakenverdt

Oppdatering på treningsmål:

Har ikke kommet så mye nærmere treningsmålet mitt når det gjelder jogging, men har gått en del turer og håper det hjelper litt på den generelle formen. 

Prøvde å jogge litt hjemme på stuegulvet i dag. Klarer fremdeles ikke mange minutter, men hiver ikke like mye etter pusten som jeg har pleid å gjøre. I tillegg har jeg "oppdaget" at jeg har mulighet til å jogge i forskjellig fart/med forskjellig intensitet. Den tyngste formen hiver jeg mer etter pusten når jeg gjør. Jeg antar at det er enda tyngre å jogge ute for da har man mange flere faktorer å forholde seg til, blant annet terreng (er ikke helt flatt som inne).

Men målet består. Vil klare å jogge en runde innen utgangen av 2017!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte det for en del måned siden. Jeg satte foran meg et mål ved nyåret om å klare å løpe et halvmaraton. Jeg begynte i januar å trene litt. Løp 3-4 km i starten og var helt pumpet. Og så økte jeg til 6-7 km. En måned før jeg skulle løpe halvmaratonet var jeg helt oppgitt. Jeg måtte selge startnummeret mitt tenkte jeg... Dette funket ikke!. Klarer jo ikke å løpe mer enn 6-7 km, og så skal man liksom løpe halvmaraton? ... I det noen ville kjøpe startnummeret mitt så tenkte jeg: jeg tar meg en testtur, og hvis jeg klarer å løpe 15 km sammenhengende så selger jeg det ikke. Og vet dere hva: Jeg klarte det!. Etter det så trente jeg noen 18-21 km på noen få løpeturer , og så kom løpsdagen. Jeg klarte å gjennomføre et halvmaraton på ikke bare litt, men godt under 2 timer : 1.50. :) . 

Nå er formen dårligere igjen. Har ikke trent i det siste, men skal ta meg sammen og begynne på igjen. :) 

Håper vi kan motivere hveandre i denne tråden :D. Bra laget tråd, trådstarter!!!!! 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
13 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg klarte det for en del måned siden. Jeg satte foran meg et mål ved nyåret om å klare å løpe et halvmaraton. Jeg begynte i januar å trene litt. Løp 3-4 km i starten og var helt pumpet. Og så økte jeg til 6-7 km. En måned før jeg skulle løpe halvmaratonet var jeg helt oppgitt. Jeg måtte selge startnummeret mitt tenkte jeg... Dette funket ikke!. Klarer jo ikke å løpe mer enn 6-7 km, og så skal man liksom løpe halvmaraton? ... I det noen ville kjøpe startnummeret mitt så tenkte jeg: jeg tar meg en testtur, og hvis jeg klarer å løpe 15 km sammenhengende så selger jeg det ikke. Og vet dere hva: Jeg klarte det!. Etter det så trente jeg noen 18-21 km på noen få løpeturer , og så kom løpsdagen. Jeg klarte å gjennomføre et halvmaraton på ikke bare litt, men godt under 2 timer : 1.50. :) . 

Nå er formen dårligere igjen. Har ikke trent i det siste, men skal ta meg sammen og begynne på igjen. :) 

Håper vi kan motivere hveandre i denne tråden :D. Bra laget tråd, trådstarter!!!!! 

Hvis du løper halvmaraton på 1:50 er du kjappere enn meg i alle fall, men jeg er jo treig til å være en mann som løper jevnlig.

Har du noen nye mål da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gargamel skrev:

Hvis du løper halvmaraton på 1:50 er du kjappere enn meg i alle fall, men jeg er jo treig til å være en mann som løper jevnlig.

Har du noen nye mål da?

Jeg har drevet fast med friidrett som ung. Jeg har alltid likt å løpe. Men jeg har ikke trent mye i voksen alder så det var gøy å gjøre et lite comeback med å trene i en måned lange distanser og så klare faktisk 1.50 på et løp i et halvmaraton. Jeg var kjempefornøyd med det. Jeg har et mål om å være med igjen i samme løp neste år. Skal begynne å trene igjen jevnt fra i morgen av ;) Har ikke trent på 2 måneder nå. Men skal skjerpe meg. Målet er ikke en så god tid, men målet er å holde meg i form. Men det ville være gøy å klare å løpe like bra neste år i halvmaraton. Det er hva jeg skal forsøke på ;) . Men alderen min er ett år eldre da ;) hahaha

Har du noen mål? Har du treningsapp?`Klokke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
19 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har drevet fast med friidrett som ung. Jeg har alltid likt å løpe. Men jeg har ikke trent mye i voksen alder så det var gøy å gjøre et lite comeback med å trene i en måned lange distanser og så klare faktisk 1.50 på et løp i et halvmaraton. Jeg var kjempefornøyd med det. Jeg har et mål om å være med igjen i samme løp neste år. Skal begynne å trene igjen jevnt fra i morgen av ;) Har ikke trent på 2 måneder nå. Men skal skjerpe meg. Målet er ikke en så god tid, men målet er å holde meg i form. Men det ville være gøy å klare å løpe like bra neste år i halvmaraton. Det er hva jeg skal forsøke på ;) . Men alderen min er ett år eldre da ;) hahaha

Har du noen mål? Har du treningsapp?`Klokke? 

Målet har jeg skrevet, og det er å fullføre halvmaraton. Jeg er ivrig bruker av app og pulsklokke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...