Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg mener at jeg oppfyller kriteriene til kompleks PTSD, men psykiateren ønsker heller å sette emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Hva er egentlig likhetene og forskjellene? Jeg kjenner at jeg blir uvel av å tenke at jeg har en personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: 4d517...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at jeg oppfyller kriteriene til kompleks PTSD, men psykiateren ønsker heller å sette emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Hva er egentlig likhetene og forskjellene? Jeg kjenner at jeg blir uvel av å tenke at jeg har en personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: 4d517...e6f

Forstår ikke at det spiller noen rolle.

Anonymkode: 80540...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelper dessverre lite når helsepersonell mener kptsd bare er et finere ord for eupf. 

Anonymkode: f6f0b...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved ptsd, også k-ptsd, må det finnes et alvorlig traume som forklarer symptomene. Det er ikke nødvendig ved eupf / bordrrline. 

Anonymkode: 99985...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved ptsd, også k-ptsd, må det finnes et alvorlig traume som forklarer symptomene. Det er ikke nødvendig ved eupf / bordrrline. 

Anonymkode: 99985...e04

Nja, ikke helt riktig. KPTSD kan ha mange "slitasjeskader" underveis i livsforløpet  der PTSD kun har 1 enkelt traume.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, XbellaX skrev:

 

Nja, ikke helt riktig. KPTSD kan ha mange "slitasjeskader" underveis i livsforløpet  der PTSD kun har 1 enkelt traume.

Selv har jeg fått beskjed om at jeg har KPTSD og ikke PTSD. Er egentlig litt usikker på forskjellen. Kan det være fordi jeg har opplevd flere traumer eller kan det ha noe med hvordan jeg er/tenker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, emilie321 skrev:

Selv har jeg fått beskjed om at jeg har KPTSD og ikke PTSD. Er egentlig litt usikker på forskjellen. Kan det være fordi jeg har opplevd flere traumer eller kan det ha noe med hvordan jeg er/tenker?

Jeg tenker det henger sammen med flere komplekse traumer/ slitasjeskader (som (eksempler): vedvarende omsorgssvikt, seksuelt misbruk over år, vold i familie/ parforhold, osv osv). PTSD kan rokke ganske grundig ved grunnmuren i et menneske, i enkelte dypt alvorlige tilfeller rive den fullstendig ned. Ved KPTSD derimot kan grunnmuren i utgangspunktet være bygget feil grunnet skadene underveis i barndommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2017 den 5.58, XbellaX skrev:

Jeg tenker det henger sammen med flere komplekse traumer/ slitasjeskader (som (eksempler): vedvarende omsorgssvikt, seksuelt misbruk over år, vold i familie/ parforhold, osv osv). PTSD kan rokke ganske grundig ved grunnmuren i et menneske, i enkelte dypt alvorlige tilfeller rive den fullstendig ned. Ved KPTSD derimot kan grunnmuren i utgangspunktet være bygget feil grunnet skadene underveis i barndommen.

Takk XbellaX, for en god og tydelig forklaring. 

Da forstår jeg hva forskjellen er og hva terapeuten mener. Holder nå på å rive den gamle grunnmuren for å bygge ny og forhåpentligvis en litt rettere grunnmur. Håper det går og at det ikke tar altfor lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper dessverre lite når helsepersonell mener kptsd bare er et finere ord for eupf. 

Anonymkode: f6f0b...aec

Det har jeg aldri hørt før! Er det virkelig sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Karamel skrev:

Det har jeg aldri hørt før! Er det virkelig sant?

Jeg har forstått at KPTSD innebærer at man enten oppfyller kriterier for både EUPF og PTSD ELLER dissosiativ lidelse og PTSD. KPTSD er jo ingen offisiell diagnose ihht internasjonale kriterier pr i dag, men at nevnte diagnoser i kombinasjon blir brukt. 

Anonymkode: cb127...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forstått at KPTSD innebærer at man enten oppfyller kriterier for både EUPF og PTSD ELLER dissosiativ lidelse og PTSD. KPTSD er jo ingen offisiell diagnose ihht internasjonale kriterier pr i dag, men at nevnte diagnoser i kombinasjon blir brukt. 

Anonymkode: cb127...624

Ikke pr i dag, men det blir jo høyst sannsynlig en offisiel diagnose i ICD-11. Jeg har hørt at i mellomtiden brukes F43.1 PTSD og F62.0 Varig personlighetendring etter katastrofeopplevelse i kombinasjon for KPTSD. Har ikke hørt om den kombinasjonen du refererer til. Det finnes jo et par likhetstrekk mellom EUPF og KPTSD, men bortsett fra disse opplever hvertfall jeg KPTSD og EUPF som to vidt forskjellige diagnoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Karamel skrev:

Ikke pr i dag, men det blir jo høyst sannsynlig en offisiel diagnose i ICD-11. Jeg har hørt at i mellomtiden brukes F43.1 PTSD og F62.0 Varig personlighetendring etter katastrofeopplevelse i kombinasjon for KPTSD. Har ikke hørt om den kombinasjonen du refererer til. Det finnes jo et par likhetstrekk mellom EUPF og KPTSD, men bortsett fra disse opplever hvertfall jeg KPTSD og EUPF som to vidt forskjellige diagnoser. 

Hva er de to likhetstrekkene?

Anonymkode: a964e...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
22 timer siden, XbellaX skrev:

 

Nja, ikke helt riktig. KPTSD kan ha mange "slitasjeskader" underveis i livsforløpet  der PTSD kun har 1 enkelt traume.

Poenget var ikke antall traumer, som helt riktig vanligvis er ulikt mellom PTSD og K-PTSD. Poenget var at enten det er PTSD med eller uten K, så er traume(r) sentralt i sykehistorien og etiologien til diagnosen. Spørsmålet til TS var vs EUPF, og da er svaret fortsatt at traume(r) ikke er sentralt (og et diagnosekrav)  i EUPF selv om mange har opplevd det.

Anonymkode: 99985...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, Karamel skrev:

Det har jeg aldri hørt før! Er det virkelig sant?

Ja, jeg har selv hørt dem si det. 

Anonymkode: f6f0b...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har selv hørt dem si det. 

Anonymkode: f6f0b...aec

Det finnes "ufaglige" også blant helsepersonell - dessverre.

Anonymkode: 99985...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget var ikke antall traumer, som helt riktig vanligvis er ulikt mellom PTSD og K-PTSD. Poenget var at enten det er PTSD med eller uten K, så er traume(r) sentralt i sykehistorien og etiologien til diagnosen. Spørsmålet til TS var vs EUPF, og da er svaret fortsatt at traume(r) ikke er sentralt (og et diagnosekrav)  i EUPF selv om mange har opplevd det.

Anonymkode: 99985...e04

Er de ellers like, kptsd og EUPF? 

Anonymkode: a964e...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er de ellers like, kptsd og EUPF? 

Anonymkode: a964e...31f

Nei, det er de ikke. Den beste måten å få innblikk i ulikhetene er å Google diagnosekriteriene.

Anonymkode: 99985...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes "ufaglige" også blant helsepersonell - dessverre.

Anonymkode: 99985...e04

Ja, dessverre. Men det betyr også at holdningene er der ute blant de som er fagfolk og at det får følger for de som har fått diagnosen. 

Anonymkode: f6f0b...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Jeg har fått bekreftet at jeg har trekk fra EUPF, men at jeg ikke fyller kriteriene for diagnosen. Heldigvis. Psykiateren liker ikke termen "personlighetsforstyrrelse", men foretrekker å kalle det en "personlighetsskade", og det er jeg helt enig i. Jeg er jo skadet, og dermed også forstyrret.

Anonymkode: 4d517...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...