Gå til innhold

Manglende eggløsning/menstruasjon og trisekvens


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg er 34 år og ønsker å bli gravid. Sluttet på p-pillen for snart et år siden, og har kun hatt mensen en gang etter dette. Har blitt satt på Trisekvens for å se om kroppen "kommer i gang igjen". Tok for en tid siden også hormonprøver, hvor mine verdier var: FSH 6,5,

LH 13,8, Østradiol 0,22, Prolaktin 282, Testosteron 1,9, SHBG 92, AMH 114, Androstenedion 7,7. Har også tatt ultralyd, hvor det ble påvist en del cyster/folikler på begge eggstokkene. Jeg vet ikke om jeg har PSO/PCOS? Kan du hjelpe meg å tolke prøvesvarene, og har du noen anbefalinger til veien videre? Kan Trisekvens hjelpe kroppen min å bli gravid? Har hørt at pergotime kan hjelpe til med eggløsning. Er det vanlig å prøve med Trisekvens først, og så eventuelt pergotime om kroppen ikke kommer igang av seg selv?

På forhånd tusen takk for svar!

Anonymkode: 28c73...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, her foreligger tilstanden PCOS (poly cystisk ovarie syndrom) hvor det er  1. forandringer på eggstokkene (mange små cyster), 2. forhøyet mengde mannlige hormoner (din testosteron-verdi er i grenseområdet) og 3. sjeldne menstruasjoner. Ved diagnosen PCOS skal 2 av disse 3 funn være til stede, du har alle tre. AMH er meget høy hos deg (det viser at eggreserven er bra), det er også typisk for PCOS og er et bra utgangspunkt for å kunne bli gravid.

 

Bruk av p-pille har holdt symptomene borte, pillen vil gi regelmessige menstruasjoner uansett hva som ellers skjer med kroppen (bort sett fra graviditet).

 

Manglende eggløsning gjør at du ikke blir gravid og ikke får menstruasjon. Før brukte man pergotime til å sette i gang eggløsningen, men det er gått ut av markedet, gått ut av produksjon. Det er tatt i bruk andre hormoner (Letrozol), men det skal styres av spesialister, mener jeg.

 

Trisekvens er hormonerstatning som ikke har noen plass ved PCOS eller ved manglende eggløsning. Har du fått denne ‘behandlingen’ av en gynekolog?

 

Jeg synes at du skal ta kontakt med et infertilitetssenter for å få hjelp, enten få henvisning fra din fastlege eller selv søke privat (men hør hva det koster !) Hva er din høyde og din vekt? Hvis du er overvektig (noe jeg ikke tror da du har høy SHBG, og det er bra), så bør du gå med 3-5 kg, det kan trigge eggløsningen.

 

Du har gode sjanser for å bli gravid, men alderen tilsier at du ikke har tid å spille. Lykke til.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. Ja, jeg fikk Trisekvens av gynekolog som tok prøver av meg. Jeg ble satt på Trisekvens som jeg skal ta i tre måneder for å se om kroppen "kommer igang", og om det ikke gikk skulle jeg få noe annet (tror det var Pergotime han sa). Jeg fikk prøvesvarene, men ingenting annet enn at det så "normalt ut". Men det er altså sånn at jeg kan se ut til å ha PCOS? Og burde jeg ikke fullføre behandlingen med Trisekvens? Jeg er ikke overvektig. BMI 19. Er det noe jeg kan gjøre for å trigge eggløsningen, kan den komme av seg selv, eller er det sannsynlig at jeg vil trenge hjelp?

Anonymkode: 28c73...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har helt klart PCOS ut fra hvordan man definerer tilstanden. Som sagt Trisekvens har ingen funksjon for å trigge eggløsningen. Du er slank, så du kan ikke 'behandle' deg selv. Du trenger helt klart til hjelp og jeg anbefaler deg å søke til et senter som er spesialisert i behandling av barnløshet. Som sagt, pergotime er ikke lenger tilgjengelig (kanskje noen apotek har et restlager?)

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...