Gå til innhold

Høy FSH


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Har nå vært til utredning i Porsgrunn, og har fått nedslående resultater. Tross for at jeg har gått til gynekolog, og hun har sagt at verdiene mine er normale. Jeg har kun fått ett forsøk i det offentlige fordi jeg har så dårlig FSH- verdi. Nå har jeg lest alt om FSH verdi tror jeg og skjønner at den kan være noe svingende. Jeg har vært under en stresset periode i det siste, og tenkt veldig mye på prøving(har ikke hatt annet i hodet for å si det mildt). Da den siste blodprøven ble tatt var jeg også i en stressende situasjon. En annen gynekolog sa til meg at da min AMH er på 6, henger ikke en høy FSH - verdi sammen med det? Tok også en FSH- verdi på dag 20 i syklus som var på 14, noe jeg ble fortalt at var normalt fordi den verdien stiger. Den syklusen tok jeg ingen FSH - verdi på dag 2 -5, så jeg har ingen verdier på det. Men, stemmer det at de antar at den har vært lavere den syklusen da? Stiger den alltid?

Verdiene mine ved sist måling i april: 

AMH 6 (4 - 84)
S - Fritt tyroxin 13 (8-21)
S - TSH 1, 59 ( 0,5 - 3,6)
S - LH 9,6 (dag 2 i syklus)
S - Østradiol - 0,09 (dag 2 i syklus)
S - FSH 15 (dag 2 i syklus). 
S - Prolaktin 238 (110 - 562)

Jeg har nesten mistet håpet på en baby nå, og har hatt en vond uke. Begynte på spray(Synarela) i dag, da jeg fikk EN mulighet i det offentlige. Jeg har det ikke noe særlig og føler presset virkelig ligger over meg nå :( 

Har hørt at Frøyaklinikken har hatt god erfaring med å få ned FSH - verdier. 

En siste ting. AMH - verdien har fått ny utregning i oktober 2016. Og jeg ble fortalt at ut i fra ny måling er en AMH - verdi på 6 egentlig 12. Dette betyr jo at jeg har en del egg igjen. Men, legen i Porsgrunn sa det snart var tomt og at jeg snart var i overgangsalderen. Jeg er 32 år. Jeg blir bare deppa :( 

 

Håper så inderlig på svar! 
 

Hilsen meg :)

Anonymkode: e2ecc...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Alle hormoner (men ikke AMH) svinger gjennom syklus, og prøvene må tas på bestemt tidspunkt for at de kan vurderes. Stress kan påvirke prolaktin, men ikke de andre hormoner.

FSH er en viktig prøve fordi den sier noe om funksjon av eggstokken. I en normal syklus øker FSH rett før eggløsningen, men ved starten av syklus skal den være lav. Hvis prøven tas dag 2-3 i syklus vil FSH normalt være under 10. Høyere verdi er tegn på aldring av eggstokken med færre fungerende follikler (egganlegg). Hormonene kan svinge sterkt fra syklus til syklus. FSH målt etter eggløsning gir ingen informasjon. Du har lav verdi av østradiol på dag 2, og det er faktisk et godt tegn hvis du fortsatt har en normal syklus.

Så det med AMH. Målingen sier noe om eggreserven, altså det samme som FSH, men den avhenger ikke av tidspunkt i syklus for måling. AMH reduseres før FSH øker. Om verdien er 6 eller 12 er vel ikke avgjørende. Har legene gjort AFC, telling av antrale follikler?

Du skal nå i gang med et IVF-forsøk i offentlig regi, og det er den beste måte for å teste ditt hormonsystem og eggkvalitet.

Du har hørt om at Frøyaklinikken er gode til å redusere FSH? Ja, det er en enkel sak å redusere FSH, f.eks. med Synarela, men da FSH avspeiler eggreserven, vil det gi et falsk bilde. Vi kan dessverre ikke påvirke eggmengden eller eggkvaliteten. Man kan bare håpe at et godt egg løsner og lar seg befrukte.

Du har fått fortalt at du er på vei inn i overgangsalderen. Det er ikke den betegnelse man vil sette på din tilstand, men bedre ‘tidlig eggstokksvikt’. Selv om det ser håpløst ut, så er det en sjanse på 5-10% for at du spontant kan bli gravid helt uten behandling. Hvis du googler på ‘resistant ovary syndrome’ vil du kunne lese at det plutselig kan snu til det normale.

Jeg forstår din fortvilelse, men ikke gi opp, mirakler kan skje. Var du 42 år ville jeg være mer bekymret, men med 32 år er det et håp. Når du er ferdig med denne behandlingsrunde, så skrive tilbake i ny tråd.

Lykke til med forsøket, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I journalen tror jeg det sto 5 follikler? 2 på ene siden og 3 på andre! 

Har vært hos gyn ved to anledninger da jeg har hatt EL og det har vært egg begge ganger. En gang var det to store egg på begge sider! Jg har veldig normal og regelmessig syklus, og får positive EL- tester hver eneste gang - som oftest knallpositive!

Tror du jeg har like lite sjans med behandling? 

Anonymkode: e2ecc...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan dessverre ikke svare deg på dette, men vi håper det beste. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...