Gå til innhold

Midten av 50 årene og hormonspiral


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg nærmer meg midten av 50 årene. Tror det nærmer seg 10 år siden jeg skiftet hormonspiral. Fikk beskjed om at det var unødvendig å gjøre det igjen.

Mens jeg har sluppet unna menstruasjon i ca 20 år, får jeg må mer blødning for hver måned. Jeg synes derfor det er dumt jeg ikke fikk skiftet hormonspiralen når jeg ønsket det etter at det var gått 5 år.

Nå spør jeg hvor lenge det er mulig å ha blødninger? Sist undersøkelse for ca 1/2 år siden, viste at det fremdeles er egg. Er det mulig å bli gravid i denne alderen? Har det noe hensikt å skifte den nå?

 

Anonymkode: 86644...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjennomsnittsalder alder ved menopause er 51 år. Den vanligste alderen det skjer i, er fra 48-55.  De aller, aller fleste er ferdig i slutten av 50-åra. 

Hvis jeg var deg, ville jeg nok vurdert å sette inn en ny spiral, hvis du plages av blødningene og ikke føler deg trygg på å unngå graviditet.  Spiralen gir jo fra seg mindre og mindre hormon, og etter 10 år er det kanskje for lite igjen til å beskytte?  

Jeg er 48 og fikk satt inn hormonspiral i fjor.  Har fått samme beskjed som deg, om at den kan sitte inne til menopause. 

 

 

Endret av Kalevaala
Unødvendig ord.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er beskrevet graviditeter hos kvinner godt over 50 år, men i dag skyldes de fleste graviditeter hos kvinner i den alderen sannsynligvis eggdonasjon. Det fremgår ikke av statistikken.

En tommelfingerregel er at man fortsetter med prevensjon til ett år etter siste menstruasjon, men kvinnen er sannsynligvis steril i mange år (10 år?) før siste menstruasjon inntrer. Har du hatt tegn på overgangsalder med heteokter etc.?

Ang bytte av spiral, så er holdningen i dag den at man nok vil bytte ut en spiral etter 5-7 år, mest på grunn av risiko for infeksjon. Jeg anbefaler deg å få målt CRP for å utelukke infeksjon som årsak til blødningene.

Jeg vil dessuten foreslå at du får målt følgende hormoner: FSH, østradiol og AMH. Gjerne måling av FSH to ganger med en måneds mellomrom. Viser de tegn på overgangsalder, fjernes hormonspiralen. Er det tvil ser du det an et halvt års tid før ny prøvetaking.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er beskrevet graviditeter hos kvinner godt over 50 år, men i dag skyldes de fleste graviditeter hos kvinner i den alderen sannsynligvis eggdonasjon. Det fremgår ikke av statistikken.

En tommelfingerregel er at man fortsetter med prevensjon til ett år etter siste menstruasjon, men kvinnen er sannsynligvis steril i mange år (10 år?) før siste menstruasjon inntrer. Har du hatt tegn på overgangsalder med heteokter etc.?

Ang bytte av spiral, så er holdningen i dag den at man nok vil bytte ut en spiral etter 5-7 år, mest på grunn av risiko for infeksjon. Jeg anbefaler deg å få målt CRP for å utelukke infeksjon som årsak til blødningene.

Jeg vil dessuten foreslå at du får målt følgende hormoner: FSH, østradiol og AMH. Gjerne måling av FSH to ganger med en måneds mellomrom. Viser de tegn på overgangsalder, fjernes hormonspiralen. Er det tvil ser du det an et halvt års tid før ny prøvetaking.

Vennlig hilsen Mette

Jeg har ikke merket noen tegn til overgangsalderen.

Hvis blødningene skyldes infeksjon, ville de da kommet med jevne mellomrom, og ingen blødningstegn i mellom periodene slik det gjør hos meg? Blødningene varer fra dager og opptil en uke. 

Anonymkode: 86644...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ved infeksjon ville det sannsynligvis være kontinuerlige blødninger.

Hilsen Mette

Jeg forstår det slik at jeg ikke risikerer å bli gravid lenger, selv om det nok ikke er så mye hormoner igjen i spiralen.

Anonymkode: 86644...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Garanti kan man først gi når det har gått ett år uten blødninger, men jeg regner det som usannsynlig at du kan bli gravid. En plastspiral uten hormoner vil også virke som prevensjon.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Garanti kan man først gi når det har gått ett år uten blødninger, men jeg regner det som usannsynlig at du kan bli gravid. En plastspiral uten hormoner vil også virke som prevensjon.

Hilsen Mette

Plastspiral uten hormoner vil vel fungere som prevensjon etter befruktning.

Jeg ville nok følt meg tryggere om jeg skiftet hormonspiralen.

Anonymkode: 86644...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...