Gå til innhold

Forunderlig om diagnose


Villanda

Anbefalte innlegg

Jeg hadde trolig min første depresjon for over 20 år siden. Første diagnostiserte depresjon for over 15 år siden. Utallige depresjonsperioder md ulik alvorlighetsgrad siden. To ganger for vel 10 år siden jeg var jeg innlagt på grunn av depresjon. 

For et års tid siden fikk jeg diagnosen bipolar II. Skulle tro jeg hadde fått den før om jeg var et typisk tilfelle. Alle de årene og alle psykiatre og psykologer jeg har møtt.. Etter EN time der jeg går nå, hvor jeg fortalte om mulige oppstemte perioder, ble diagnosen satt. Bare på bakgrunn av ting jeg fortalte. 

Skulle tro jeg var et tvilstilfelle siden det tok så lang tid? Men nåværende behandler snakker som om det et sånn det er; at det ikke er noen som helst tvil. Hvorfor ikke fått diagnosen før hvis den er då sikker? Eller hvordan kan den være sikker når jeg ikke har fått den før?

Hm.. kom på svaret nå mens jeg skrev: Jeg har benekta at jeg har hatt oppstemte perioder, gor jeg visste ikke at mine oppstemte perioder "kvalifiserte" for nettopp det.  Det har ikke blitt gått nærmere inn på det. 

Jeg lurer likevel vel noen ganger.  Tenk alle de årene med tilbakevendende depresjon, og to uker med borderline.

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

God diagnostikk krever ærlighet fra pasienten.

Anonymkode: 679ce...57a

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

God diagnostikk krever ærlighet fra pasienten.

Anonymkode: 679ce...57a

Sant nok. Men jeg vil ikke si at jeg var uærlig. Jeg visste ikke bedre og husket ikke bedre. Tenkte kanskje manisk og ikke hypoman når de sa oppstemt. Og jeg var deprimert og hukommelsen var farget av depresjonen. De kunne forklart hva som lå i oppstemt. Men nå var jeg egentlig ikke ute etter å legge skyld på noen. Undra meg bare. Mest over at nåværende behandler snakker som om diagnosen er helt sikker. Er sånn i tvil selv ofte om jeg virkelig noen ganger er hypoman. Og trodde utredning tok lenger tid med masse skjema og greier?

Men det helt greit at hun er sikker. Føler mye faller på plass. Og jeg får bedre hjelp til å forebygge. Og jeg er glad hun er like bestemt på at jeg ikke har borderline (ikke ment negativt til dere som har det, men jeg det er då mye stigma knyttet til den diagnosen )..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Villanda skrev:

 

Sant nok. Men jeg vil ikke si at jeg var uærlig. Jeg visste ikke bedre og husket ikke bedre. Tenkte kanskje manisk og ikke hypoman når de sa oppstemt. Og jeg var deprimert og hukommelsen var farget av depresjonen. De kunne forklart hva som lå i oppstemt. Men nå var jeg egentlig ikke ute etter å legge skyld på noen. Undra meg bare. Mest over at nåværende behandler snakker som om diagnosen er helt sikker. Er sånn i tvil selv ofte om jeg virkelig noen ganger er hypoman. Og trodde utredning tok lenger tid med masse skjema og greier?

Men det helt greit at hun er sikker. Føler mye faller på plass. Og jeg får bedre hjelp til å forebygge. Og jeg er glad hun er like bestemt på at jeg ikke har borderline (ikke ment negativt til dere som har det, men jeg vet det er så mye stigma knyttet til den diagnosen )..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

God diagnostikk krever ærlighet fra pasienten.

Anonymkode: 679ce...57a

Og kunnskap? Jeg trodde nok den gangen at de med oppstemt mente manisk. Tror ingen forklarte meg om hypomani. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Er mange med bp2 som kan gå i mange år med diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse, fordi de ikke opplever hypomaniene som det store problemet. Dermed er fokuset på depresjonene når man ber om hjelp.

God diagnostikk krever også en utreder som vet å stille de rette spørsmålene. I alle fall er det min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...