Gå til innhold

Menssmerter, men ingen blødning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 30 år gammel og fikk satt inn kobberspiral for snart 4 år siden. Har vært veldig fornøyd med den; regelmessig menstruasjon og ingen smerter bortsett fra ømme bryster dagene før mensen. Har hatt økt utflod rundt eggløsning etter jeg satt inn spiralen.

Det siste halve året har det skjedd endringer med tanke på alt jeg nevnte ovenfor. Det begynte med at det ble lenger tid mellom hver menstruasjon, fra 27 til 35-37 dager. Så forsvant utfloden rundt eggløsning, og ømheten i brystene før mensen forsvant også, så nå ble det plutselig mer uforutsigbart siden disse to "symptomene" alltid gjorde at jeg visste nøyaktig når mensen skulle komme. Nå var det liksom ingen "varselsignaler". Forrige måned hadde jeg bare et par dager med brunlig utflod med spor av blod, ikke ordentlig menstruasjon. 

Nå er jeg på dag 34 og har hatt sterke menssmerter i magen og korsrygg de siste 4 dagene, men ingen blødning enda. Og jeg som ikke har hatt menssmerter på flere år, hvorfor har jeg fått det nå plutselig? Her om dagen kjente jeg ca 5 "knivstikk" i høyre eggstokk (eller der jeg tror den befinner seg) i løpet av ca 10 minutter og de smertene var så intense at jeg mistet pusten og måtte krøke meg sammen. Sånn ellers er det murrende, konstante smerter, men blødningen lar enda vente på seg.

Kan det ha noe med spiralen å gjøre? Hormonforstyrrelser (synes det er så rart at jeg ikke har ømme bryster eller økt utflod rundt eggløsning lenger)? Endometriose? 

Tok celleprøve i mars, hadde da utsatt den 7 måneder. Ifølge legen var jeg veldig "lettblødelig" og prøven kunne ikke vurderes pga blod, så jeg må ta ny. Jeg gruer meg sånn at jeg ikke har fått gjort det enda (har vært utsatt for overgrep og voldtekt), og nå er jeg veldig bekymret for om det er noe alvorlig galt..

Anonymkode: ca839...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du bør fortest mulig få tatt en graviditetstest. Det kan i verste fall være en graviditet utenfor livmoren. Det kan også være begynnende abort. Er testen positiv, bør du straks søke lege. Du bør ikke dra på ferie eller helgetur før det er avklart.

Dine uregelmessige blødninger kan bety hormonforstyrrelser, jeg tenker først på PCOS (Poly Cystisk Ovariesyndrom) hvor det er sjeldne eller ingen blødninger. Det vil ofte være andre tegn på hormonforstyrrelse som uren hud, mannlig behåring og overvekt. Smerter er ikke et symptom ved PCOS. PCOS kan påvises ved ultralyd av eggstokker og en hormonprøve.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da skal jeg få tatt en graviditetstest i morgen, har planer om å reise bort på mandag. Er normalvektig (BMI 20) og har ikke uren hud eller økt behåring, så jeg vet ikke om det kan være PCOS. Må vel bestille en legetime..

Tusen takk for raskt og godt svar! 

Anonymkode: ca839...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes du skal ta testen i dag, blir det helg er det vanskeligere å få legehjelp. Med forrige måneds svake blødning (som muligens ikke var en menstruasjon, men blødning i graviditet) kan du være 8-9 uker gravid, og sitter graviditeten uten for livmoren kan det være en farlig tilstand med risiko for indre blødning.

Hilsen Mette

PS gi tilbakemelding om resultatet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du hadde rett!! Tok en test, den var positiv så jeg fikk time hos legen. Møtte opp der som et skjelvende aspeløv, jeg var så nervøs og sjokkert. Urinprøve der var også positiv. Ble henvist til gynekolog som påviste ekstrauterin graviditet. Er innlagt for operasjon. Er litt i sjokk tror jeg...alt skjedde så fort. 

Tusen takk til deg for gode råd, er evig takknemlig!! Hadde neppe tatt en test hvis ikke du hadde nevnt det. Har kanskje vært litt naiv som har tenkt at det er "umulig" å bli gravid når jeg trossalt bruker prevensjon. Man tenker liksom "det skjer ikke meg", selv om man egentlig vet at det kan skje..

Herregud, jeg har ikke ord...

Anonymkode: ca839...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ikke fint å ha graviditet utenfor livmor, men fint at vi fikk det avklart 'i tide'. Jeg håper at det går bra med deg.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

PS du skal ha en del av æren for tidlig diagnose fordi du ga så gode opplysninger. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...