Gå til innhold

Fjerning av livmor


doretha

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet her tidligere. Historien min i korthet: Jeg sliter med svært sterke menstruasjonssmerter, som smertestillende og hormonspiral, i kombinasjon, ikke engang er i stand til å dempe. Ble sterilisert for to år siden etter eget ønske. Fikk innsat Mirena for litt over et år siden, men det hjelper ikke på smertene. Har nå bedt om å få fjernet livmoren. Gynekologen uttrykte skepsis(det ble begrunnet med at min lave alder, og at hun ikke gjorde funn av eksempelvis  men har henvist meg til sykehuset. Jeg har fått timer noen måneder frem i tid. Så til spørsmålene mine:

1. I henvisningen ber gynekologen min om sykehusets vurdering angående å fjerne livmoren. Gynekologen min mente likevel at de kom til å kreve en lang utredning med bla. Lapraskopi og lang tids vurdering av tilstanden før jeg eventuelt kunne få innvilget en hysterektomi. Akk, er det virkelig så omstendig og umulig å bli satt opp direkte til utredning for hysterektomi? Og er det noe jeg kan gjøre for å få prosessen til å gå raskere?

2. Jeg ba gynekologen om å vurdere preparater for å sette meg i kunstig overgangsalder i verneperioden, men det ble avslått fordi det angivelig kunne maskere eventuell endometriose eller adenomyose. Stemmer dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For å ta det siste spørsmålet først, så er det riktig at omtalte behandling kan skjule endometriose, men neppe adenomyose. At det først skulle være nødvendig med laparoskopi når det kun er menstruasjonssmerter du har, og ikke andre smerter, kan jeg ikke se har noen hensikt. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig, men så kjenner jeg jo ikke 'hele deg'.

Stå på.

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke hvorfor gynekologen mener at de kommer til å sette meg opp til laparoskopi for å utrede meg for endometriose, når samme gynekolog har sagt at jeg ikke har tegn til adenomyose eller endometriose(dette står i henvisningen). Veldig rart at gynekologen da mener at jeg skal til utredning for tilstander som det står i henvisningen at jeg ikke har tegn til, dette kan da ikke være standard prosedyre for å få en hysterektomi? 

Jeg skjønner heller ikke at det skal være så vanskelig...Det burde da kunne gå an å få fjernet livmoren uten å først bli satt i kunstig overgangsalder, utredet for en endometriose jeg antakelig ikke har, og "se an" situasjonen i en god stund...Hele argumentet for dette, er forresten min unge alder, og det at det ikke har lyktes gynekologen i å finne årsaken til smertene mine...For meg oppleves det nå som at det er mer interessant å studere tilfellet mitt, enn å faktisk hjelpe meg...Har jeg rett og slett havnet hos feil gynekolog? Kan jeg sjekke med sykehuset hva slags utredning jeg er satt opp til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er i siste instans gynekologene ved sykehuset som tar stilling til å fjerne livmoren. Jeg kan ikke forestille meg at det 'forlanges' laparoskopi først.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da får jeg bare ringe sykehuset for å høre hva som står i notatene(håper å få en pekepinn på hva som er hensikten med timen på sykehuset da, dvs. Om jeg har blitt satt opp til utredning for hysterektomi)og hvem jeg har time hos. Deretter er det vel bare å vente på timen, og håpe at gynekologen min tar feil. Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...