Gå til innhold

Kreft etter konisering av livmorhalsen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nylig blitt konisert etter påvisning av CIN3 i vevsprøven. Resultatet av det som ble fjernet ved koniseringen var CIN3, men med frie reseksjonsrender. Hele denne prosessen har skremt vettet av meg, og jeg opplever at det er lite rom for å få grundig informasjon av gynekolog. Jeg har fått beskjed om å komme til kontroll om ca 6 måneder. Jeg ble lettet for at det ikke ble påvist kreft, men jeg er fortsatt livredd for at de ikke har fjernet alle forandringene og at jeg skal få kreft i løpet av disse 6 månedene. Jeg kjenner denne uvissheten gjør det vanskelig for meg og 6 måneder er lenge å vente. Mest av alt har jeg lyst til å fjerne alt i underlivet, slik at jeg slipper å tenke på dette. Er det mulig å fjerne det meste når man ikke vil ha flere barn? Noen tips til hva jeg kan gjøre for at denne situasjonen kan bli lettere for meg?

Hilsen bekymret

Anonymkode: 1c659...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hensikten med screening for livmorhalskreft av kvinner i alderen 25 til 70 år er å oppdage forandringer som muligens med tiden kunne utvikle seg til kreft, og å tilby effektiv behandling med konisering, dvs fjerning av den ytterste delen av livmorhalsen hvor forandringene er lokalisert. Du har fått påvist ‘fri reseksjonsrand’ etter konisering som betyr at alle forandringene ser ut til å være fjernet. Screeningsprogrammet anbefaler tester hvert 3.år fordi utviklingen fra forstadium til eventuell kreft går langsomt og man klarer å fange opp de fleste suspekte celleforandringer med denne rutine.

Du vil gjerne ha ny prøve før 6 måneder? Det er ikke lurt. Det er et sår på livmorhalsen som skal gro, og man ønsker å se på forholdene er normalisert. Det vil også bli undersøkt for HPV, virus som er årsak til celleforandringer/kreft. Hvis 6 måneders prøven er normal, tas ny prøve etter nye 6 måneder. Hvis den også er negativ, fortsetter man med rutinekontroller hvert 3.år.

Det er ca 3.000 kvinner i Norge som får utført konisering i året og ca 300 som får livmorhalskreft. Over halvparten av de som får livmorhalskreft har ikke fulgt screeningsprogrammet.

Hvis det kommer tegn på unormale celler på nytt, vil man overveie å fjerne livmoren, ellers ikke.

Med vaksinasjonsprogrammet kan man i fremtiden sannsynligvis få en sterk reduksjon av livmorhalskreft og av antall koniseringer. Ca 10% av norske kvinner blir i dag konisert, og mange har nok samme følelser som du.

Jeg synes at du skal være glad for at du er i et helsevesen som fanger opp slike forstadier og tar ansvar for at du får rett behandling og oppfølging.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...