Gå til innhold

Kan man like gjerne ta vitamintabletter som Zeldox eller Trilafon??


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

stjernestøv
1 minutt siden, laban skrev:

Jeg vet ingenting om alternative psykiatere eller hva man har i Oslo, jeg lurte på hvor man ikke har noen behandling der man "går i dybden sammen med pasientene" - for meg høres ikke det ut som noen veldig sjelden form for terapi.  Men man kan sikkert diskutere hva "gå i dybden" betyr også.

Finner årsaken til psykosen da, det har ikke jeg opplevd at noen har gjort sammen med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For at en behandling skal virke så må pasienten være innstilt og åpen for behandlingen, det nytter ikke bare å gå til en behandler for eksempel en gang i uken og tro at det skal hjelpe. Meste parten av arbeidet er uten om behandlingstiden og noe du må gjøre selv.

Behandlerne kan være kjempe dyktige, men hvis pasienten ikke følger opp behandlingen og ikke har tro på det så vil det ikke funke.

Det er ofte tøft og slitsomt å gå til behandling, det krever veldig mye av deg og det er faktisk du som må gjøre arbeidet. Behandler er der for å hjelpe og veilede. Du velger selv om du vil gå i dybden eller ikke, ingen kan tvinge deg til noe . Ingen kan tvinge deg til å ta medisiner heller hvis det ikke er av en spesiell grunn.

Dessverre er det slik at det ikke finnes noen enkle løsninger. Medisin kan hjelpe litt, men man kan ikke regne med at medisin alene skal gjøre deg frisk. Det å bruke medisiner kan ofte være som "å velge mellom pest eller kolera", vil man ha den hjelpen medisin kan gi deg og leve med de bivirkningene man får av medisin eller vil man heller ha alle plagene og slippe bivirkningene. Ja det er vanskelig og jeg tror veldig mange som bruker medisiner svinger litt mellom å bruke medisin eller ikke.

Så i utgangspunktet så er det ingen som kan tvinge deg til noe. Det er heller ingen som kan gjøre arbeidet for at din hverdag skal bli bedre, det er bare man selv som kan det og det er et tungt arbeid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stjernestøv skrev:

Finner årsaken til psykosen da, det har ikke jeg opplevd at noen har gjort sammen med meg. 

Årsaken til psykose er at du har for mye dopamin i visse deler av hjernen din. Akkurat som årsaken til et hjerteinfarkt er at du har tette blodårer i hjertet.

Det er ikke noe det hjelper å analysere. Det eneste som hjelper er å balansere signalstoffene med rett medisinering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så demoner i ansiktet til de ansatte på sykehuset, så økte de abilify til maxdose og ingen flere hallusinasjoner og tankeforurensning

 

så tror neppe vitaminer hadde hjulpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Årsaken til psykose er at du har for mye dopamin i visse deler av hjernen din. Akkurat som årsaken til et hjerteinfarkt er at du har tette blodårer i hjertet.

Det er ikke noe det hjelper å analysere. Det eneste som hjelper er å balansere signalstoffene med rett medisinering. 

Det er jo akkurat det som er tull, det finnes ingenting som heter kjemisk ubalanse eller for mye dopamin. Ely lilli eller hva de heter som har funnet på det, men det er ikke beviselig. 

Det er bevist at traumer kan føre til psykose. Men nå tar jeg medisiner og er halvveis ute av kroppen, jeg svever...er det og pga for mye dopamin? Ap stopper jo dopaminet, og når man slutter for man for mye dopamin. Ap skaper kjemisk ubalanse i hjernen, det fantes ikke kjemisk ubalanse før man tok ap. 

 

 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Årsaken til psykose er at du har for mye dopamin i visse deler av hjernen din. Akkurat som årsaken til et hjerteinfarkt er at du har tette blodårer i hjertet.

Det er ikke noe det hjelper å analysere. Det eneste som hjelper er å balansere signalstoffene med rett medisinering. 

Jeg er enig i det du sier her. Men samtidig tror jeg at det kan være svært nyttig å faktisk analysere psykosene. Hvorfor ser og hører man nettopp det man gjør? Her er det mye nyttig psykologi. Jeg er veldig var for lukt og er vel innimellom litt på grensen til å være...ikke nærpsykotisk, det blir for voldsomt å kalle det det tror jeg. Men jeg kan kjenne at to av mine aller nærmeste og kjæreste mennesker jeg har lukter forferdelig vondt. De stinker ( de gjør ikke det i den virkelige verden). Og det er ren psykologi og veldig interessant å finne ut hvorfor. Jeg mener at det blir det samme med alle typer hallusinasjoner under en psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, stjernestøv skrev:

Finner årsaken til psykosen da, det har ikke jeg opplevd at noen har gjort sammen med meg. 

Jeg synes det er synd at det har blitt som det har med deg. Men det er ikke for sent for noe. Jeg synes du skal si til psykepleieren og psykiateren din at du vil finne ut av hvorfor alt dette har skjedd med deg, at du vil prate om psykosene og innholdet i disse. Si at du vil finne ut av hvorfor ting /følelser manifisterer seg som åndelige energier hos deg. 

Og det Fionys skriver bør du lese to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
7 minutter siden, ColaZero skrev:

Jeg synes det er synd at det har blitt som det har med deg. Men det er ikke for sent for noe. Jeg synes du skal si til psykepleieren og psykiateren din at du vil finne ut av hvorfor alt dette har skjedd med deg, at du vil prate om psykosene og innholdet i disse. Si at du vil finne ut av hvorfor ting /følelser manifisterer seg som åndelige energier hos deg. 

Og det Fionys skriver bør du lese to ganger.

Men jeg tror ikke det er psykoser for jeg er et medium ute av kontroll,det er energiene som plager meg mest og de kjenner jeg nå også. Jeg er utrolig sliten, det skjønner ingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Men jeg tror ikke det er psykoser for jeg er et medium ute av kontroll,det er energiene som plager meg mest og de kjenner jeg nå også. Jeg er utrolig sliten, det skjønner ingen. 

Du kan kalle det hva du vil, Stjernestøv. Psykose, energier, åndelighet, medium ute av kontroll. Poenget er at du blir utslitt av det. Du trenger hjelp. Og du er desperat. Du har forsøkt mange medisiner i forskjellige styrker, uten at det har hatt god nok effekt. Du har forsøkt uten medisin. Du får en slags terapi, men du saboterer den på et vis. Nå, og mange andre ganger, surfer du rundt og frelser deg selv og finner sannheter som friskmelder deg når det gjelder "evnene" dine. Men jeg tror at du innerst inne vet at dette er psykdom. Helt innerst inne. Men du har ingen alternativer ifh å få det bedre, kanskje tenker du at alt er forsøkt, det eneste som gjenstår er at du er et medium ute av kontroll. 

Det som er dumt er at du ikke får til å spille på lag med hjelpeaktørene dine. Jeg fikk litt håp når du skrev at traumer kan utløse psykose. Der har du noe håndfast som du kan jobbe med. Finn ut av det.

Trist at du er utslitt. Jeg har skjønt det. Du har svingninger, noen ganger synes jeg du virker agitert, andre ganger veldig trist. Så agitert igjen deretter totalt likegyldig. Og jeg tror kanskje at du føler deg ekstra sliten nå fordi du har brukt mye tid og energi her inne, lagt ut videoer og forsøkt, i dine øyne, å få oss til å forstå. Og du har fått motstand, kanskje mer enn du pleier. Og luften går helt ut av deg. Jeg vet ikke hva jeg kan si som kan motivere deg til enda en gang forsøke å gå en ny vei. Men jeg kan si deg at jeg vet at veien finnes. Jeg garanterer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, ColaZero skrev:

Du kan kalle det hva du vil, Stjernestøv. Psykose, energier, åndelighet, medium ute av kontroll. Poenget er at du blir utslitt av det. Du trenger hjelp. Og du er desperat. Du har forsøkt mange medisiner i forskjellige styrker, uten at det har hatt god nok effekt. Du har forsøkt uten medisin. Du får en slags terapi, men du saboterer den på et vis. Nå, og mange andre ganger, surfer du rundt og frelser deg selv og finner sannheter som friskmelder deg når det gjelder "evnene" dine. Men jeg tror at du innerst inne vet at dette er psykdom. Helt innerst inne. Men du har ingen alternativer ifh å få det bedre, kanskje tenker du at alt er forsøkt, det eneste som gjenstår er at du er et medium ute av kontroll. 

Det som er dumt er at du ikke får til å spille på lag med hjelpeaktørene dine. Jeg fikk litt håp når du skrev at traumer kan utløse psykose. Der har du noe håndfast som du kan jobbe med. Finn ut av det.

Trist at du er utslitt. Jeg har skjønt det. Du har svingninger, noen ganger synes jeg du virker agitert, andre ganger veldig trist. Så agitert igjen deretter totalt likegyldig. Og jeg tror kanskje at du føler deg ekstra sliten nå fordi du har brukt mye tid og energi her inne, lagt ut videoer og forsøkt, i dine øyne, å få oss til å forstå. Og du har fått motstand, kanskje mer enn du pleier. Og luften går helt ut av deg. Jeg vet ikke hva jeg kan si som kan motivere deg til enda en gang forsøke å gå en ny vei. Men jeg kan si deg at jeg vet at veien finnes. Jeg garanterer det :)

Innerst inne? Det er jo der jeg tenker at det er noe åndelig, medium ute av kontroll. Har prøvd og prøver noen ganger nå også å tenke på det som sykdom, men så tenker jeg igjen "Nei det er jo sletts ikke det". Men jeg er lei av meg selv fordi jeg ikke klarer å styre energiene bort fra meg, de kommer hele tiden inn i meg. Jeg kan saktens ikke ta inn alles tanker og emosjoner, men det gjør jeg og blir utmattet. Og jeg er ikke helt nede i kroppen min, jeg svever og det er veldig ubehagelig. 

Ja jeg burde ikke dele sånne videoer og få en strøm av negative energier mot meg, det sliter meg ut.Jeg tar det inn,har også lurt på om det er noen i auraen min...døde folk. Jeg kommer jo ikke videre i livet, utvikler meg ikke. 

Nå er det jo ferietid, kan ringe dagsenteret da men tror ikke de kan hjelpe med dette. Ingen kan det, kun meg selv og jeg vet ikke hvordan. Og ja jeg har vært virkelighetsnær også, hatt nevø på besøk, barn og barnebarn og i går var jeg barnevakt. Jeg er helt gåen. I dag var jeg ute men det var svært ubehagelig,jeg svever jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ColaZero skrev:

Jeg er enig i det du sier her. Men samtidig tror jeg at det kan være svært nyttig å faktisk analysere psykosene. Hvorfor ser og hører man nettopp det man gjør? Her er det mye nyttig psykologi. Jeg er veldig var for lukt og er vel innimellom litt på grensen til å være...ikke nærpsykotisk, det blir for voldsomt å kalle det det tror jeg. Men jeg kan kjenne at to av mine aller nærmeste og kjæreste mennesker jeg har lukter forferdelig vondt. De stinker ( de gjør ikke det i den virkelige verden). Og det er ren psykologi og veldig interessant å finne ut hvorfor. Jeg mener at det blir det samme med alle typer hallusinasjoner under en psykose.

Faren min har nylig fått alvorlig paranoid psykose. 

Det er litt interessant, for det er tingene han tidligere har vært redd for (men kunne korrigeres på realiteten av) som nå har kommet helt ut av kontroll og er ukorrigerbare. F.eks var han redd for islamisering av Norge. Nå ser han muslimer krabbe inn gjennom vinduet hans som skal "ta" han. Osv. 

Det er helt umulig for meg å si til han at muslimer ikke er farlige, at jeg kjenner mange snille muslimer. Det hjelper heller ikke å diskutere hvorfor han egentlig er redd for muslimer i Norge (sett bort fra ekstremister/terror). Jeg tror det eneste som vil hjelpe er medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, issomethingwrong skrev:

Faren min har nylig fått alvorlig paranoid psykose. 

Det er litt interessant, for det er tingene han tidligere har vært redd for (men kunne korrigeres på realiteten av) som nå har kommet helt ut av kontroll og er ukorrigerbare. F.eks var han redd for islamisering av Norge. Nå ser han muslimer krabbe inn gjennom vinduet hans som skal "ta" han. Osv. 

Det er helt umulig for meg å si til han at muslimer ikke er farlige, at jeg kjenner mange snille muslimer. Det hjelper heller ikke å diskutere hvorfor han egentlig er redd for muslimer i Norge (sett bort fra ekstremister/terror). Jeg tror det eneste som vil hjelpe er medisiner.

Det var veldig trist å høre om faren din! Han trenger medisiner, ingen tvil. Jeg regner med at han er innlagt slik at det går i orden. Det kan hende at det blir lettere å snakke om innholdet i psykosen når han er stabilisert på medisiner. Hvis man har interesse av det. Det er jo ikke alle som er det.

Hvordan har du det i forhold til at faren din har blitt så syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, stjernestøv skrev:

Innerst inne? Det er jo der jeg tenker at det er noe åndelig, medium ute av kontroll. Har prøvd og prøver noen ganger nå også å tenke på det som sykdom, men så tenker jeg igjen "Nei det er jo sletts ikke det". Men jeg er lei av meg selv fordi jeg ikke klarer å styre energiene bort fra meg, de kommer hele tiden inn i meg. Jeg kan saktens ikke ta inn alles tanker og emosjoner, men det gjør jeg og blir utmattet. Og jeg er ikke helt nede i kroppen min, jeg svever og det er veldig ubehagelig. 

Ja jeg burde ikke dele sånne videoer og få en strøm av negative energier mot meg, det sliter meg ut.Jeg tar det inn,har også lurt på om det er noen i auraen min...døde folk. Jeg kommer jo ikke videre i livet, utvikler meg ikke. 

Nå er det jo ferietid, kan ringe dagsenteret da men tror ikke de kan hjelpe med dette. Ingen kan det, kun meg selv og jeg vet ikke hvordan. Og ja jeg har vært virkelighetsnær også, hatt nevø på besøk, barn og barnebarn og i går var jeg barnevakt. Jeg er helt gåen. I dag var jeg ute men det var svært ubehagelig,jeg svever jo. 

Uff, Stjernestøv. Jeg synes det er så trist å høre. Samtidig merker jeg at du nå kanskje ønsker endring. Jeg synes absolutt at du skal kontakte dagsenteret. Ikke tenk at de ikke kan hjelpe, da har du på en måte gitt opp litt før du ringer. Men det er flott at du selv tenker at du vil ta kontakt. Du venter ikke til noen her inne råder deg til det. 

Du mener at du er et medium ute av kontroll. Jeg mener at du nå er svært syk. Jeg vet at du er lei av å høre det.  Men kan vi kanskje tenke og bli enige om at du er sliten og trenger hjelp? Så kan vi droppe å sette et navn på hva det er? Blir det lettere for deg?

Ring dagsenteret! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, stjernestøv skrev:

Innerst inne? Det er jo der jeg tenker at det er noe åndelig, medium ute av kontroll. Har prøvd og prøver noen ganger nå også å tenke på det som sykdom, men så tenker jeg igjen "Nei det er jo sletts ikke det". Men jeg er lei av meg selv fordi jeg ikke klarer å styre energiene bort fra meg, de kommer hele tiden inn i meg. Jeg kan saktens ikke ta inn alles tanker og emosjoner, men det gjør jeg og blir utmattet. Og jeg er ikke helt nede i kroppen min, jeg svever og det er veldig ubehagelig. 

Ja jeg burde ikke dele sånne videoer og få en strøm av negative energier mot meg, det sliter meg ut.Jeg tar det inn,har også lurt på om det er noen i auraen min...døde folk. Jeg kommer jo ikke videre i livet, utvikler meg ikke. 

Nå er det jo ferietid, kan ringe dagsenteret da men tror ikke de kan hjelpe med dette. Ingen kan det, kun meg selv og jeg vet ikke hvordan. Og ja jeg har vært virkelighetsnær også, hatt nevø på besøk, barn og barnebarn og i går var jeg barnevakt. Jeg er helt gåen. I dag var jeg ute men det var svært ubehagelig,jeg svever jo. 

Greier du å se at du er mer åndelig og at energiene er mye sterkere nå når du bruker lite medisin? Jeg skjønner at du gjerne vil slutte helt med meds og begynne i terapi hos en dame (eller mann) som hun i videoen du la ut. Men hvor skal du finne en slik terapeut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg tror det er hendelser man utsettes for kanskje gjennom et helt liv som gjør at individet mister tro på egne evner og egen vurderingsevne Pasienten dysses ned for å skape ro i familien og omgivelser kanskje på jobb Det snakkes om samarbeidsevne som en egen kompetanseform i våre dager og det tror jeg ikke er tilfeldig Jeg tror man er klar over mye av hva dere er inne på men bevisst ikke satser på disse pasientgrupper av kostnadshensyn da " løpet mye er kjørt" Man tar med kunnskapen og eksperimenterer med nye håpefulle og godtroende unge

Det mangler profesjonalitet og kompetanse på så mye det er hva som er sannheten etter mitt syn

Jeg vil også trekke frem følelsen av total utmattethet som grunnelement Jeg mener det skyldes langvarig psykisk tortur som er blitt disse individers skjebne og brakt dem i en tilstand av mangel av tiltro på seg selv Noe egentlig hjelp gis også sjelden med tilrettelegging av bolig osv 

Jeg vet ikke svarene men tror her er mye lurerier og tull og tøys NAV gjør også tingene bare værre Hørte også det er så mange som egentlig ikke har utdanning og ikke forteller om dette til pasientene 

Mange behandlere har også " mange hatter" det vil si de er en del i det offentlige og en del i det private

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg tror det er hendelser man utsettes for kanskje gjennom et helt liv som gjør at individet mister tro på egne evner og egen vurderingsevne Pasienten dysses ned for å skape ro i familien og omgivelser kanskje på jobb Det snakkes om samarbeidsevne som en egen kompetanseform i våre dager og det tror jeg ikke er tilfeldig Jeg tror man er klar over mye av hva dere er inne på men bevisst ikke satser på disse pasientgrupper av kostnadshensyn da " løpet mye er kjørt" Man tar med kunnskapen og eksperimenterer med nye håpefulle og godtroende unge

Det mangler profesjonalitet og kompetanse på så mye det er hva som er sannheten etter mitt syn

Jeg vil også trekke frem følelsen av total utmattethet som grunnelement Jeg mener det skyldes langvarig psykisk tortur som er blitt disse individers skjebne og brakt dem i en tilstand av mangel av tiltro på seg selv Noe egentlig hjelp gis også sjelden med tilrettelegging av bolig osv 

Jeg vet ikke svarene men tror her er mye lurerier og tull og tøys NAV gjør også tingene bare værre Hørte også det er så mange som egentlig ikke har utdanning og ikke forteller om dette til pasientene 

Mange behandlere har også " mange hatter" det vil si de er en del i det offentlige og en del i det private

Da har vi helt forskjellige erfaringer. Jeg har inntrykk av at det ikke aldersdiskrimineres i psykiatrien i det hele tatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det var ikke meningen å såre noen Mange ønsker nok å hjelpe og jeg synes det er god hjelp i å lese dine innlegg selv om jeg ikke tror at pasienten ikke prøver å forstå behandleren og dens hjelp Men jeg tror også på de sosialiserte " forsvarsmekanismer" pasienten har og som er en del av akkurat dette individets identitet

En annen skrev om hvordan han kjente eller fornemmet i spesielle situasjoner en sterkere odør fra sine nærmeste som opplevdes smertefull 

Øyeblikkene jeg har sett mine nærmeste gjennom ulike behandleres " filter" har vært veldig smertefulle for meg At slike tanker fremdeles finnes får meg til å mistenke at behandleren er en annen enn hva behandleren gir seg ut for og jeg begynner inne i meg å ifrågesette behandlerens motiver egentlig for å ikke bare henvise meg til et annet sted når behandler er så lite komfortabel med min person Men jeg er av natur en " snill tolker" og tar det meste opp i beste mening Men heller ikke jeg har en uendelig mengde tid og liv å ta av

Merkelig nok synes jeg multiviamintabletten virker bra og lurer mest på om jeg havnet her fordi jeg var for tykk og godtroende og bare stod lagelig til for hogg Dessuten at jeg ikke tok aktiv stilling til en rekke ting jeg ikke har noen erfaring med

Men jeg er også klar over effekten av lang tida medikamentbruk endog man sa på Giftinformasjonen at dette var ute av blodet på noen få dager Har heller ikke sterke hodesmerter lenger og det føles godt Men bare en flue i rommet skaper håpløshet inne i meg

Tenkte på en fest jeg var på i ungdommen hvor jeg kjente ingen og hadde aldri vært på fest før Tror noen hadde noe i drinken min da alt plutselig ble en treg masse men jeg klarte å komme meg hjem men min mor trodde jo ikke noe så galt om disse " fine menneskene" Men jeg sa ingenting for jeg var så uheldig å velte en fin lampe Ikke forstod jeg heller sånne miljøer og syntes det var bare slitsomt med en dialog som ble mere og mere svekket over lang tid

Det skjedde mye rart på dette fine sekstitall også dessverre for så mange

Jeg mener bare at vi har alle vårt når vi havner i psykiatriens stol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
8 timer siden, ColaZero skrev:

Uff, Stjernestøv. Jeg synes det er så trist å høre. Samtidig merker jeg at du nå kanskje ønsker endring. Jeg synes absolutt at du skal kontakte dagsenteret. Ikke tenk at de ikke kan hjelpe, da har du på en måte gitt opp litt før du ringer. Men det er flott at du selv tenker at du vil ta kontakt. Du venter ikke til noen her inne råder deg til det. 

Du mener at du er et medium ute av kontroll. Jeg mener at du nå er svært syk. Jeg vet at du er lei av å høre det.  Men kan vi kanskje tenke og bli enige om at du er sliten og trenger hjelp? Så kan vi droppe å sette et navn på hva det er? Blir det lettere for deg?

Ring dagsenteret! 

Kan bli enige om at jeg er sliten og trenger hjelp, snakket mye til Gud i går og ba Betty Shine om hjelp. Hun er jo dø, men det finnes jo ingen grenser. Hun var så flink, og samboeren min skal heale meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
8 timer siden, ColaZero skrev:

Greier du å se at du er mer åndelig og at energiene er mye sterkere nå når du bruker lite medisin? Jeg skjønner at du gjerne vil slutte helt med meds og begynne i terapi hos en dame (eller mann) som hun i videoen du la ut. Men hvor skal du finne en slik terapeut?

Nei jeg finner vel ikke en sånn behandler. Ja når jeg tar mindre medisin blir det åndelige sterkere, det er jo klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...