Gå til innhold

Er du redd for at hjertet ditt plutselig stopper opp under søvn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Frykter du det, at det skjer med deg?

Har lest at de fleste hjerteinfraktene skjer under søvne

Anonymkode: 1b5e3...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frykter du det, at det skjer med deg?

Har lest at de fleste hjerteinfraktene skjer under søvne

Anonymkode: 1b5e3...35b

Nei, det tenker jeg aldri på.

Dessuten er hjerteinfarkt så smertefullt i tillegg til at mange får stor dødsangst, at det er like greit at de fleste da skjer mens man sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, ColaZero skrev:

Nei, det tenker jeg aldri på.

Dessuten er hjerteinfarkt så smertefullt i tillegg til at mange får stor dødsangst, at det er like greit at de fleste da skjer mens man sover.

Er det stor sannsynlig at f.eks noen under 25 får det? Leser jo stadig om enkelte som kollapser, mange veldig unge.

Anonymkode: 1b5e3...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det stor sannsynlig at f.eks noen under 25 får det? Leser jo stadig om enkelte som kollapser, mange veldig unge.

Anonymkode: 1b5e3...35b

Sannsynligheten er nesten mikroskopisk. Hjerteinfarkt er som regel en livsstilssykdom. Altså at man gjennom mange år har levd et usunt liv med for lite mosjon og veldig usunn mat. I tillegg har man kanskje også røkt. Du er altfor ung til å ha pådratt deg slike skader.

De unge man hører om som kollapser har som regel hatt en medfødt hjertefeil. 

Ikke tenk mer på dette og sov godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ColaZero skrev:

Sannsynligheten er nesten mikroskopisk. Hjerteinfarkt er som regel en livsstilssykdom. Altså at man gjennom mange år har levd et usunt liv med for lite mosjon og veldig usunn mat. I tillegg har man kanskje også røkt. Du er altfor ung til å ha pådratt deg slike skader.

De unge man hører om som kollapser har som regel hatt en medfødt hjertefeil. 

Ikke tenk mer på dette og sov godt :)

Av de tilfellene jeg leser, så er nesten ingen med livsstilsykdom. Sjeldent man leser om en ung fyr ha hjertesykdom pga livsstilsykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mariusen77 skrev:

Av de tilfellene jeg leser, så er nesten ingen med livsstilsykdom. Sjeldent man leser om en ung fyr ha hjertesykdom pga livsstilsykdom.

Ja, ikke sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frykter du det, at det skjer med deg?

Har lest at de fleste hjerteinfraktene skjer under søvne

Anonymkode: 1b5e3...35b

Nei, jeg tenker aldri på hjerteinfarkt. Kun på kreft (med god grunn, siden jeg nærmer meg 60).

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det stor sannsynlig at f.eks noen under 25 får det?

Anonymkode: 1b5e3...35b

Nei.

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser jo stadig om enkelte som kollapser, mange veldig unge.

Anonymkode: 1b5e3...35b

Det kommer i media fordi det er sjeldent og uventet. Ofte skyldes det uoppdaget hjertefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Nei, jeg tenker aldri på hjerteinfarkt. Kun på kreft (med god grunn, siden jeg nærmer meg 60).

Nei.

Det kommer i media fordi det er sjeldent og uventet. Ofte skyldes det uoppdaget hjertefeil.

Hvorfor tenker du ikke på hjerteinfrakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mariusen77 skrev:

Hvorfor tenker du ikke på hjerteinfrakt?

Ingen i familien min har dødd tidlig av hjerteinfarkt. Jeg røyker ikke, har normal BMI og er helt frisk. Så hvorfor skulle jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Ingen i familien min har dødd tidlig av hjerteinfarkt. Jeg røyker ikke, har normal BMI og er helt frisk. Så hvorfor skulle jeg det?

Fordi de fleste hjerteinfraktene oppstår uten grunn. Og som deg, er de ellers helt friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mariusen77 skrev:

Fordi de fleste hjerteinfraktene oppstår uten grunn. Og som deg, er de ellers helt friske.

Joda, men da er det jo umulig å gjøre noe med det uansett? Det blir som å tenke på trafikkulykker eller jordskjelv - hvorfor bruke energi på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Joda, men da er det jo umulig å gjøre noe med det uansett? Det blir som å tenke på trafikkulykker eller jordskjelv - hvorfor bruke energi på det?

Nei, ikke vet jeg. Men jeg bare sier det.

Men hvor mye spiller genetikk i rolle hva gjelder hjerteinfrakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mariusen77 skrev:

Men hvor mye spiller genetikk i rolle hva gjelder hjerteinfrakt?

Vet ikke, men troĺig mer enn ingenting. Noen er disponert for høyt blodtrykk og hjerteproblemer, og livsstil spiller inn i tillegg. Jeg har lav puls og lavt blodtrykk, nå skal jeg legge meg, og jeg vedder en årslønn på at jeg våkner av vekkerklokka i morgen tidlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, mariusen77 skrev:

Hvorfor tenker du ikke på hjerteinfrakt?

Prøv å stoppe deg selv fra å kverne på dette. Du finner stadig nye symptomer eller sykdommer du er redd for. Får du noe behandling for din helseangst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, påskelilje skrev:

Nei, det tenker jeg aldri på, og er absolutt ikke noe engestelig for :)

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 1b5e3...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 1b5e3...35b

Fordi det ikke er et "happy life" ved å gå rundt å være redd for hva som KAN skje. Du kan sovne inn også mens du sover, du kan få et fly i huet, en bil kjører over deg, kreft, svulst ja you name it. Alt kan skje, så om en skal gå rundt å engste seg for hva som kan skje, da trenger man hjelp. For det høres utrolig slitsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 1b5e3...35b

Nei, jeg orker ikke bekymre meg for ting som i teorien kan skje, men som det er veldig liten sjanse skal skje. Ingen i min familie har fått hjertestans under søvn, og jeg er frisk og spiser relativt sunt og er ikke i risikogruppen for livsstilsykdommer. At hjertestans kan inntreffe hos en frisk person, er jeg klar over, men jeg kan jo ikke gjøre noe fra eller til dersom det skulle skje meg. Jeg er heller ikke bekymret for kreft eller slag, selv om det har vært noen få tilfeller i familien med det.

Jeg nekter å la livet mitt bli preget av bekymringer. Jeg prøver å ta fornuftige valg som gjør at risikoen for ulykker minskes, og prøver å lære barna mine til å gjøre det samme. En har ingen garanti for at en skal skli lett gjennom livet, men det er ingen vits i å bruke energi og tanker på bekymringer for ting en ikke kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde vel tenke mer på det - min far fikk hjerteinfarkt da han var rundt 50 år og min farmor døde av det på samme alder. Min far har hatt flere typer kreft, min mor døde av brystkreft og min søster berget akkurat for å utvikle kreft i livmora. Så joda, her er det gener i lange baner!

Men jeg har nok en adskillig sunnere livsstil enn det mine foreldre og besteforeldre hadde så jeg satser på at jeg har gjort det jeg kan for å holde meg frisk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frykter du det, at det skjer med deg?

Har lest at de fleste hjerteinfraktene skjer under søvne

Anonymkode: 1b5e3...35b

Det finnes en uendelighet av ting man kan bekymre seg om man velger å prioritere å bruke energi på det. Hvorfor bare hjerteinfarkt? Hvorfor ikke bekymre seg for kreft, hjerneslag, ebola, flyulykke eller brann? Det finnes ingen garantier, en må anta at ting helst går bra. Helt til ens tid er omme, og da vil vel ikke hjertetans mens man sover være den verste måte å dø på.

Det er farlig å leve, man kan dø av det ;). Men det kommer absolutt ingen ting godt ut av å bekymre seg over det.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...