Gå til innhold

Er du redd for at hjertet ditt plutselig stopper opp under søvn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Andreaswell
2 timer siden, Lillemus skrev:

Som du ser er det ingen andre som har svart at de og familien og flere de kjenner gjør det heller. :) Jeg tar forøvrig ingen årlig helsesjekk heller, følger de retningslinjer som er gitt for kvinner i forhold til celleprøver og mammografi, men utover det går jeg til legen kun når det er noe konkret.

Neinei, men det står flere steder på nett at det er anbefalt, dog ikke årlig. Årlig helsesjekk/kontroll er da meget vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andreaswell

"Videre bør det ofte tas EKG og foretas en lungefunksjonstest, men dette er ikke nødvendig hvert år hvis det ikke finnes symptomer som tilser at det bør gjøres."

Her står det blant annet at det bør tas EKG ofte, dog ikke nødvendig årlig. Må si jeg er forundret over svarene her inne :huh: Har aldri hørt noe annet enn at det er vanlig å ta årlig helsesjekk. Og dette har alltid inkludert EKG hos meg og de jeg har snakket med tidligere. Men utifra denne tråden er det noen som aldri har tatt det, eller kun tatt det en gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Andreaswell skrev:

Har aldri hørt noe annet enn at det er vanlig å ta årlig helsesjekk. Og dette har alltid inkludert EKG hos meg og de jeg har snakket med tidligere. Men utifra denne tråden er det noen som aldri har tatt det, eller kun tatt det en gang? 

Jeg tok EKG for 40 år siden hos en bedriftslege. Det var rutine der fordi jobbene medførte en viss fysisk belastning.

Tar aldri helsesjekk, men celleprøve hvert 3. år og mammografi når jeg blir innkalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
26 minutter siden, Andreaswell skrev:

"Videre bør det ofte tas EKG og foretas en lungefunksjonstest, men dette er ikke nødvendig hvert år hvis det ikke finnes symptomer som tilser at det bør gjøres."

Her står det blant annet at det bør tas EKG ofte, dog ikke nødvendig årlig. Må si jeg er forundret over svarene her inne :huh: Har aldri hørt noe annet enn at det er vanlig å ta årlig helsesjekk. Og dette har alltid inkludert EKG hos meg og de jeg har snakket med tidligere. Men utifra denne tråden er det noen som aldri har tatt det, eller kun tatt det en gang? 

Jeg har heller aldri tatt EKG. Har heller ingen årlig sjekk, men tar celleprøver av livmor hvert tredje år. Og tar mammografi annethvert år. Min mor hadde brystkreft, og etter det har jeg gjort som jeg er anbefalt å sjekke brystene annethvert år, selv om jeg er for ung for automatisk innkalling. Ellers går jeg kun til fastlegen dersom det er noe konkret. Mannen min har tatt EKG noen få ganger, men det var fordi han opplevde uregelmessige hjerteslag og var bekymret. De fant ingenting galt. Dette er flere år siden nå. Han har noe høyt blodtrykk og går vel til sjekk for det innimellom, men jeg aner ikke hvor ofte. Kanskje det er en gang per år?

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Andreaswell skrev:

"Videre bør det ofte tas EKG og foretas en lungefunksjonstest, men dette er ikke nødvendig hvert år hvis det ikke finnes symptomer som tilser at det bør gjøres."

Her står det blant annet at det bør tas EKG ofte, dog ikke nødvendig årlig. Må si jeg er forundret over svarene her inne :huh: Har aldri hørt noe annet enn at det er vanlig å ta årlig helsesjekk. Og dette har alltid inkludert EKG hos meg og de jeg har snakket med tidligere. Men utifra denne tråden er det noen som aldri har tatt det, eller kun tatt det en gang? 

Jeg har årlig helsesjekk, men det er bare fordi arbeidsstedet mitt tilbyr dette via bedriftslege. Hadde ikke tatt slik sjekk ellers, og ser ikke helt behovet for at friske mennesker tar det. Vet ikke en gang om jeg har tatt EKG, og vurderer ikke å ta det før lege sier jeg bør.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Andreaswell skrev:

"Videre bør det ofte tas EKG og foretas en lungefunksjonstest, men dette er ikke nødvendig hvert år hvis det ikke finnes symptomer som tilser at det bør gjøres."

Her står det blant annet at det bør tas EKG ofte, dog ikke nødvendig årlig. Må si jeg er forundret over svarene her inne :huh: Har aldri hørt noe annet enn at det er vanlig å ta årlig helsesjekk. Og dette har alltid inkludert EKG hos meg og de jeg har snakket med tidligere. Men utifra denne tråden er det noen som aldri har tatt det, eller kun tatt det en gang? 

Har aldri tatt full helsesjekk hos legen, og aldri EKG heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Andreaswell skrev:

"Videre bør det ofte tas EKG og foretas en lungefunksjonstest, men dette er ikke nødvendig hvert år hvis det ikke finnes symptomer som tilser at det bør gjøres."

Her står det blant annet at det bør tas EKG ofte, dog ikke nødvendig årlig. Må si jeg er forundret over svarene her inne :huh: Har aldri hørt noe annet enn at det er vanlig å ta årlig helsesjekk. Og dette har alltid inkludert EKG hos meg og de jeg har snakket med tidligere. Men utifra denne tråden er det noen som aldri har tatt det, eller kun tatt det en gang? 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal ta en årlig helsesjekk hos legen dersom man føler seg frisk og rask? Hvorfor oppta tiden hos leger som vanligvis har stappfulle timelister når det ikke er noe konkret, tenker jeg. :) Jeg har som sagt tatt EKG en gang fordi jeg hadde litt brystsmerter, men alt var i skjønneste orden og det var nok bare stress. At jeg skulle gjøre det hvert år når det ikke er noen grunn til det har liksom ikke falt meg inn.

Men om du trives med og synes den ordningen du og din lege har er grei, så fortsetter du selvfølgelig med den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 7/2/2017 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Frykter du det, at det skjer med deg?

Har lest at de fleste hjerteinfraktene skjer under søvne

Anonymkode: 1b5e3...35b

Hei!

Nei det tenker jeg ikke på.

Jeg tenker ikke på at jeg kan få noen annen sykdom heller, skal man tenke på sånt, må man tenke på mye og bli sliten, feks at man kan bli drept i en bilulykke eller noe annet.

Nei livet har nok ting man må tenke på hver dag, om man ikke skal plage seg selv med å tenke på ille ting som kan skje/ramme en.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
47 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg har heller aldri tatt EKG. Har heller ingen årlig sjekk, men tar celleprøver av livmor hvert tredje år. Og tar mammografi annethvert år. Min mor hadde brystkreft, og etter det har jeg gjort som jeg er anbefalt å sjekke brystene annethvert år, selv om jeg er for ung for automatisk innkalling. Ellers går jeg kun til fastlegen dersom det er noe konkret. Mannen min har tatt EKG noen få ganger, men det var fordi han opplevde uregelmessige hjerteslag og var bekymret. De fant ingenting galt. Dette er flere år siden nå. Han har noe høyt blodtrykk og går vel til sjekk for det innimellom, men jeg aner ikke hvor ofte. Kanskje det er en gang per år?

Hei!

 

Enig, man bør ikke bekymre seg for sykdom man ikke har.

Livet har mange nok bekymringer, hver dag, så sykdom...nei, om det rammer en, så får en ta det når det skjer.

Jeg går også kun til fastlegen når det er noe konkret, heldigvis sjelden syk eller vondt noe sted, litt motvillig dog går jeg til legen, men jeg har lært, av feks Frosken, at er man syk, ja så bør man gå til legen, det er en del av voksenansvaret.

Jeg er enig, det er det:-)

Ang de screeningene, jeg har miminal tro på dem, jeg får stadig innkallelser til celleprøve:-) men jeg går ikke til sånt, og resultatene av disse screeningene er høyst diskutable.

of topic: Jeg savner deg Påskelilje, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
1 time siden, Madelenemie skrev:

of topic: Jeg savner deg Påskelilje, 

Savner deg også. Takk for at du var på sms akkurat da jeg trengte trøst i stad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal ta en årlig helsesjekk hos legen dersom man føler seg frisk og rask? Hvorfor oppta tiden hos leger som vanligvis har stappfulle timelister når det ikke er noe konkret, tenker jeg. :) Jeg har som sagt tatt EKG en gang fordi jeg hadde litt brystsmerter, men alt var i skjønneste orden og det var nok bare stress. At jeg skulle gjøre det hvert år når det ikke er noen grunn til det har liksom ikke falt meg inn.

Men om du trives med og synes den ordningen du og din lege har er grei, så fortsetter du selvfølgelig med den. :) 

Er jo legen min som innkaller meg på årlig kontroll, jeg bare dukker opp :P Har ingen kjente hjerteproblemer eller lignende. Ser jo i denne tråden at det tydeligvis ikke er vanlig, men her er det altså det :) Fordelen er jo at man kan finne ut av sykdommer osv på et tidlig stadium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Andreaswell skrev:

Årlig helsesjekk/kontroll er da meget vanlig?

Jeg tror ikke det?  Jeg går kun til legen hvis det er noe spesielt jeg vil få sjekket, og de jeg kjenner gjør det også slik. Familie, venner og kolleger.  Unntaket er en kollega, som åpent sier at han har helseangst, og går fast hvert halvår for generell sjekk.

Men hvor vanlig det er finner vi jo ikke ut ved å utveksle personlige anekdoter.  Det er og blir lite statistisk relevant. 
Jeg ble nysgjerrig nå, og skal se om SSB har noen tall til oss.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Andreaswell skrev:

"Videre bør det ofte tas EKG og foretas en lungefunksjonstest, men dette er ikke nødvendig hvert år hvis det ikke finnes symptomer som tilser at det bør gjøres."

Her står det blant annet at det bør tas EKG ofte, dog ikke nødvendig årlig. Må si jeg er forundret over svarene her inne :huh: Har aldri hørt noe annet enn at det er vanlig å ta årlig helsesjekk. Og dette har alltid inkludert EKG hos meg og de jeg har snakket med tidligere. Men utifra denne tråden er det noen som aldri har tatt det, eller kun tatt det en gang? 

Jeg får EKG nå hver måned fordi jeg er med i utprøving av ny medisin, men bortsett fra det har jeg aldri tatt det før.   Jeg er 47 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Kalevaala skrev:

Jeg får EKG nå hver måned fordi jeg er med i utprøving av ny medisin, men bortsett fra det har jeg aldri tatt det før.   Jeg er 47 år. 

Hvilken medisin da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvilken medisin da? 

Det er et antistoff som skal hindre opphopning av peptidet CGRP, som ser ut til å være sentralt i forbindelse med migreneanfall. Tas ved injeksjon hver fjerde uke og virker forebyggende.

Litt mer info her, hvis det er interessant:

http://www.mdedge.com/neurologyreviews/article/137393/headache-migraine/erenumab-may-reduce-headache-days-episodic

http://www.sciencemag.org/news/2016/01/feature-will-antibodies-finally-put-end-migraines 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Andreaswell skrev:

Neinei, men det står flere steder på nett at det er anbefalt, dog ikke årlig. Årlig helsesjekk/kontroll er da meget vanlig?

Jevnlig helsesjekk er noe de fleste leger mener er feil bruk av ressurser. Du kan se hva leder for allmennlegeforeningen sier om temaet her: http://www.tv2.no/a/9073113

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Andreaswell skrev:

"Videre bør det ofte tas EKG og foretas en lungefunksjonstest, men dette er ikke nødvendig hvert år hvis det ikke finnes symptomer som tilser at det bør gjøres."

Her står det blant annet at det bør tas EKG ofte, dog ikke nødvendig årlig. Må si jeg er forundret over svarene her inne :huh: Har aldri hørt noe annet enn at det er vanlig å ta årlig helsesjekk. Og dette har alltid inkludert EKG hos meg og de jeg har snakket med tidligere. Men utifra denne tråden er det noen som aldri har tatt det, eller kun tatt det en gang? 

I linken står det ikke at alle bør ha årlig sjekk hos legen:

 

"Hvis det finnes arvelig belastning i familien, eller man allerede har symptomer eller plager, mener han imidlertid at det er lurt med regelmessige kontroller.

- Gå da til legen for eksempel en gang i året. For øvrig er det som oftest lurt å ta en tur innom legen i stedet for å gå rundt og engste seg for om noe er galt, sier han."

 

Og 

"Leder i Norsk forening for allmennmedisin, Marit Hermansen, syns ikke det er like nødvendig med årlige rutinesjekker.

- Det er kun to anbefalte screeningprogrammer i Norge i tillegg til svangerskapskontroll, og det er mammografi for kvinner mellom 50 og 70 og livmorhalsprøver for kvinner mellom 25 og 70, sier hun.

For øvrig er det ifølge Hermansen ingen grunn til å gå til legen hvis du føler deg frisk og ikke er bekymret."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frosken skrev:

Jevnlig helsesjekk er noe de fleste leger mener er feil bruk av ressurser. Du kan se hva leder for allmennlegeforeningen sier om temaet her: http://www.tv2.no/a/9073113

 

Man kan vel ha en helsegevinst av å måle blodtrykket iblant og ta "vanlige" blodprøver tenker jeg, men førstnevnte kan man jo gjøre selv og sistnevnte trenger man jo ikke gjøre så altfor ofte.

Ellers mener jeg at hvis man ikke er syk, så har man egentlig ikke noe hos legen å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Man kan vel ha en helsegevinst av å måle blodtrykket iblant og ta "vanlige" blodprøver tenker jeg, men førstnevnte kan man jo gjøre selv og sistnevnte trenger man jo ikke gjøre så altfor ofte.

Ellers mener jeg at hvis man ikke er syk, så har man egentlig ikke noe hos legen å gjøre. 

Vel, legen min er både ung, følger med i tiden og ønsker årlige helsekontroller så da følger jeg hans råd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...