Gå til innhold

Myomer. Fjerne livmor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå triller tårene her. Jeg er så inderlig sliten. 

Jeg har et komplisert sykdomsbilde. Og det er vanskelig å sortere alt. Kort fortalt har jeg overgrepsbakgrunn, PTSD, sterk angst i perioder, depresjoner, sterke minnebilder og er generelt mye plaget også fysisk. Har hypotyreose som stadig må justeres opp, da stoffskiftet går ned, jeg har problemer med å tisse da jeg muligens strammer meg, så jeg må katerisere meg selv i perioder. Jeg har operert hoften to ganger og har smerter i mellomgulvet. 

Oppå dette har jeg de siste årene vært plaget med muskelknuter. Har før hatt en Esmyakur som hjalp den gangen. Ikke på størrelsen på myomene, men på smertene jeg har når jeg har mensen, da denne forsvant. Etter kuren startet plagene enda mer, smertene større og jeg var fortvilet. Ringte gynekolog for henvisning til å fjerne livmor og muskelknuter, men hun ville ikke henvise meg før en ny prat når jeg var så deprimert og uttafor som hun følte jeg var. Gråt også i den tlf samtalen. Hun ga meg en ny Esmykur for å få litt "hvile". Har gått på den en måned nå og kjenner ingen forskjell på smerter og tyngdefølelse, men slipper naturligvis smertene jeg har når jeg nå ikke har mensen. Likevel føler jeg press nederst i magen og "mensensmerter" uten å ha mensen. Jeg er så sliten at jeg gråter mye. Ny tlf samtale med gynekolog, men likevel vil hun ikke henvise til fjerning av livmor før en ny prat i august. Jeg er så fortvilet :(

Jeg forstår at dette er en stor avgjørelse, er gift og ingen barn, men også min mann er enig i at jeg ikke kan gå som dette. Om det betyr fjerning av livmor er det veien å gå. 

Samtidig leser jeg at myomer ikke skal gi så mye smerter som jeg opplever. Muligens fordi jeg forbinder smertene som forsterkes grunnet overgrepshistorikk. 

I tillegg leser jeg litt at en må være innlagt i flere dager muligens når en fjerner livmor, noe som er et stort problem for meg, da jeg ikke klarer å være alene på et sykehus. Det blir bare tårer og redsel. Min mann sier at det kan ordnes og at jeg ikke skal tenke på det. Kan dette legges tilrette evnt?

Hva tenker du? Er det riktig av meg å fjerne livmor og muskelknuter? Muskelknutene er nokså store. Over 6 cm er to av de. Sånn ca. Er 36 år. 

Og hvor lang ventetid er det for å evnt fjerne den? Jeg tenker at jeg ikke holder ut dette. Sikkert pga det gir så mye minnebilder og. Unnskyld men tårene triller og jeg føler meg helt desperat. Unnskyld for det. 

Gynekologen har foreslått å få satt inn spiral i narkose men jeg vet ikke om jeg orker å prøve... :(

Anonymkode: a2cf7...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Gynekologen har foreslått å få satt inn spiral i narkose men jeg vet ikke om jeg orker å prøve

Hvis du er 36 år og ikke ønsker barn og har så store muskelknuter som du anfører, så er det vel grunn til å vurdere å fjerne livmoren. Det kan gjøres enten fra skjeden eller ved laparoskopi, og ofte kan det gjøres som dagkirurgi så du ikke behøver å overnatte. Esmya er ikke noe man kan gi over lengre tid, det er å regne som forbehandling før operasjon.

Med hensyn til ventetid for operasjon, så kan du selv velge sykehus utfra fritt sykehusvalg hvor du på nettet kan se ventetider.

https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/ventetider-for-behandling?bid=246

Du skal søke på ‘hysterektomi’

Lykke til, vennlig hilsen Mette

PS jeg ser ikke grunn til å legge inn hormonspiral i ventetiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. 

Håper inderlig at det ordner seg og at jeg ikke må vente lenge. Ikke minst at gynekologen går med på å henvise meg videre. 

Klart tanken er på om jeg vil angre, om jeg en dag blir frisk. Hva med barn da? Men jeg klarer ikke dette mer:( Operasjon av bare muskelknutene forstod jeg var nokså uaktuelt i følge gynekolog. 

Håper også det er mulig med dagkirurgi. Har det noe å si hvilken operasjon de velger med tanke på str på myomer og livmor? Fått beskjed om at også livmor er forstørret. Eller kan de dele det opp og likevel ikke få så stor kirurgi? 

Tusen takk for svar. Betyr mye i noen veldig tunge dager. Bare det å kjøre i små humper på veien fører til trykk nedentil. 

Anonymkode: a2cf7...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PS

Når en livmor er forstørret, skyldes det muskelknuter (eller graviditet !) Din siste opplysning om at kjørsel på humpet vei gir ekstra ubehag gjør at jeg stiller spørsmålet om at det kan være andre årsaker til smertene, for det er ikke vanlig symptom ved muskelknuter. Kan det være andre grunner til smerter som din lege mistenker og som ikke kommer frem i det du beskriver? Jeg synes derfor at det er viktig at du tar samtalen med legen i august.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for opplysninger og svar. 

Hva er symptomene da på muskelknuter? Jeg har fått det konstatert og merker selv at jeg har tyngdefølelse i nedre del av magen. Jeg har og problemer med urinveier som jeg er under utredning for, men cystoskopi var normal. Ved at blæren ikke tømmes helt alltid. Og at jeg har uvi symptomer uten utslag på stix. Og ofte vannlating. Når jeg ikke tar Esmya har jeg store blødninger og smerter. Mye nattesvette også da. 

Jeg har hatt smerter i bekken og hofter og operert hoften to ganger for snapping hip. 

Jeg kjenner jeg bare ikke har det så bra og gråter mye og er sliten av smerter og ubehag. 

Forstår ikke hva andre årsaker det kan være?

Anonymkode: a2cf7...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det var oppklarende. Smerter i hofte og bekken forverres på humpet vei, ikke muskelknuter.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...