Gå til innhold

Intense ryggsmerter høgre side og utslag på up


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gravid i veke 32.

Var på litt krevande tur i dag. Formen har vore veldig fin fram til no. På tur ned att får eg smerter på høgre side av rygg. Ca i navlehøgde. Smertene tok seg godt opp utover ettermiddagen. Dei er vedvarande og intense, uavhengig av stilling. Eg var/er svært kvalm. Får ikkje i meg mat. Etter 1gr paracet som lindra åt eg ein nektarin, den kasta eg opp att ein times tid etterpå. Oppsøkte legevakt som meiner det er muskelrelatert. Fått Paralgin forte. Men virkningen går kjapt ut. Etter to-tre timar er kvalmen og smerten der. Og tok no ny stikkpille 1,5 time før eg skulle.. (skal gå seks timer mellom kvar). Eg kasta opp igjen no, ca 45 min etter siste stikkpille.

Up har vore fin heile svangerskapet, men hos legevakt slo det ut på: ket: 100mg/dl ++ , glukose 100mg/dl ++, positivt på nit og leu: 25 leu/ul +.

Legen meinte imidlertid at eg kan ta opp svara på up når ferien min er ferdig og eg kan bestille time hos fastlegen. Som er om Ca ei veke til . Men eg lurer på om utslaga kan ha sammenheng med ryggmertene ? 

Kjenner godt med liv i magen.

Anonymkode: f5a9e...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gravid i veke 32.

Var på litt krevande tur i dag. Formen har vore veldig fin fram til no. På tur ned att får eg smerter på høgre side av rygg. Ca i navlehøgde. Smertene tok seg godt opp utover ettermiddagen. Dei er vedvarande og intense, uavhengig av stilling. Eg var/er svært kvalm. Får ikkje i meg mat. Etter 1gr paracet som lindra åt eg ein nektarin, den kasta eg opp att ein times tid etterpå. Oppsøkte legevakt som meiner det er muskelrelatert. Fått Paralgin forte. Men virkningen går kjapt ut. Etter to-tre timar er kvalmen og smerten der. Og tok no ny stikkpille 1,5 time før eg skulle.. (skal gå seks timer mellom kvar). Eg kasta opp igjen no, ca 45 min etter siste stikkpille.

Up har vore fin heile svangerskapet, men hos legevakt slo det ut på: ket: 100mg/dl ++ , glukose 100mg/dl ++, positivt på nit og leu: 25 leu/ul +.

Legen meinte imidlertid at eg kan ta opp svara på up når ferien min er ferdig og eg kan bestille time hos fastlegen. Som er om Ca ei veke til . Men eg lurer på om utslaga kan ha sammenheng med ryggmertene ? 

Kjenner godt med liv i magen.

Anonymkode: f5a9e...96e

Ville vært forsiktig med søtt og kontakta legevakt omigjen.

Det kan være sammenheng. 

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/svangerskapsplager/urinveisinfeksjon-hos-gravide/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hva er 'up'?

Hilsen Mette

Jeg er ikke trådstarter, men gjetter up står for urinprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det burde jeg ha tenkt på, men det er ikke en vanlig forkortelse som brukes i 'faget'.

Jeg vil ikke legge vekt på urinprøven, men på dine symptomer med smerte og oppkast. Jeg foreslår at du kontakter din fastlege eller fødeavdelingen i løpet av dagen. Det kan i verste fall være urinveisinfeksjon (nyrebekkenbetennelse) eller blindtarmsbetennelse. Har du målt temperaturen?

Vennlig hilsen Mette

PS gi tilbakemelding om hvordan det gikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gravid i veke 32.

Var på litt krevande tur i dag. Formen har vore veldig fin fram til no. På tur ned att får eg smerter på høgre side av rygg. Ca i navlehøgde. Smertene tok seg godt opp utover ettermiddagen. Dei er vedvarande og intense, uavhengig av stilling. Eg var/er svært kvalm. Får ikkje i meg mat. Etter 1gr paracet som lindra åt eg ein nektarin, den kasta eg opp att ein times tid etterpå. Oppsøkte legevakt som meiner det er muskelrelatert. Fått Paralgin forte. Men virkningen går kjapt ut. Etter to-tre timar er kvalmen og smerten der. Og tok no ny stikkpille 1,5 time før eg skulle.. (skal gå seks timer mellom kvar). Eg kasta opp igjen no, ca 45 min etter siste stikkpille.

Up har vore fin heile svangerskapet, men hos legevakt slo det ut på: ket: 100mg/dl ++ , glukose 100mg/dl ++, positivt på nit og leu: 25 leu/ul +.

Legen meinte imidlertid at eg kan ta opp svara på up når ferien min er ferdig og eg kan bestille time hos fastlegen. Som er om Ca ei veke til . Men eg lurer på om utslaga kan ha sammenheng med ryggmertene ? 

Kjenner godt med liv i magen.

Anonymkode: f5a9e...96e

Det kan også ha med bekkenet å gjøre.

Jeg har opplevd  lignende. Det begynte også etter at jeg kanskje gikk vel langt, og ca 2 mndr før termin.

Kjentes som ensidige magesmerter med stråling mot ryggen. Ble også kvalm og spydde av smerter.  

Jeg fikk en rekke tentative diagnoser: nyrestein, nyregrus, forstoppelse og kynnere. Jeg fikk Ketoraxsprøyter, oljeklyster, intravenøs væske og betulac mixtur. Jeg fasta, samla urin og tok sparketester. De tok crp og ultralyd av foster og de abdominale organ man kan ta ultralyd av.

De fant ingenting på sykehuset.

Etterhvert ble jeg obs på at smerten ble verre etter aktivitet.Til slutt gikk jeg til kiropraktor som fant låsing i bekkenet. Med behandling ble jeg gradvis bedre, og helt bra i god tid før fødsel.

Så kanskje det er verdt å ta en tur til kiropraktor også?

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Du skal i all fall ikke starte hos kiropraktor, det er mitt sterke råd.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Du skal i all fall ikke starte hos kiropraktor, det er mitt sterke råd.

Hilsen Mette

Uff.., det var dumt av meg å komme med et dårlig råd. Visste ikke bedre. Opplevde at det hjalp, men det kan jo ha vært tilfeldig. Kanskje det ordner seg av seg selv med tiden til hjelp. Gjør det det?

Hørte ikke noe om at det var galt den gangen. Er det farlig for fosteret?

 

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppdatering frå meg: eg blei lagt inn på sjukehuset i går natt pga smertene som berre tok seg opp + meir oppkast utan at smertestillande hjalp. Eit ganske kjipt døgn har det vore, med mykje smertestillende. Oxynorm, paralgin forte, men faktisk hjalp paracet intravenøst mest.

Eg har fått diagnosen hydronefrose som betyr, i dette tilfellet, at barnet/livmora presser på eine nyra slik at den ikkje funker. Så skal i utgangspunktet vere innlagt nokre dagar her og sjekke nyrefunksjonen daglig ved hjelp av ultralyd. No har eg ikkje tatt smertestillande sidan i går kveld,  så eg tipper at det har gått seg til av seg sjølv! Og at eg då kan bli utskrevet i dag. Og at eg då slepp legge inn dren for å tømme nyra. 

Barnet i magen har hatt det fint! ☺ Har heldigvis ikkje vire farlig for hans del. 

Men to spørsmål:

- Veit du om dette kan ha blitt forårsaka av turen eg gjekk? Eller om det var tilfeldig at smertene kom då? 

- Og veit du om det er stor fare for å få det att når det først har skjedd ein gong?

(Urinprøven som eg tok her viste forøvrig ikkje utslag på glukose)

-Takker for svar ☺

Anonymkode: f5a9e...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Så godt at det ble avklart. Den store livmor klemmer på urinlederen som fører urin fra nyre til urinblære. Når urinen ikke løper fritt, samler den seg opp i nyren (det som betegnes som hydronefrose).

Det er helt klart ikke på grunn av turen du har gått.

Det er vel en viss fare for at det fortsetter i graviditeten, så det er godt å bli sjekket regelmessig.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...