Gå til innhold

Respektløst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg driver med homeparty av varer fordi jeg sliter med å få jobb. Jeg er ikke den som maser, men sender gjerne meldinger for å høre om facebokkvenner kan har party mot en flott gave. Jeg har opplevd noen ganger at folk ikke svarer, heller ikke etter andre gangen jeg spør de. Jeg synes dette er sårende og litt respektløst av folk man kjenner. Er det greit at venner ikke gir noe svar om man stiller et lite spørsmål?

Anonymkode: c21b4...9b3

Hei trådstarter! Du skal få litt støtte av meg. Jeg mener som deg at det er vanlig høflig folkeskikk å svare på henvendelser, også slike. Om de ikke kan eller vil være med på dette, så kan de i det minste gi deg en tilbakemelding på det. 

Og så synes jeg at vi kvinner, om vi er venninner, bør stille opp for hverandre på slike parties, så sant vi kan. Iallefall er det helt vanlig her jeg bor. Jeg har stilt hjemmet mitt til disposisjon for ulike homeparties, invitert venninner (som som regel har kommet), og jeg går også når jeg blir invitert av venninner til party hjemme i deres stue. Man behøver ikke å kjøpe noe, men jeg innrømmer at kjøpepresset er stort. Det ender som regel med at jeg kjøper noe som ikke koster skjorta. 

Men jeg har også takket høflig nei, om det ikke passer og vice versa. Det tålereres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en nær venn spurt meg om å holde home party for ham/henne, hadde jeg svart nei.

 

Hadde en litt mer perifer venn spurt kan det godt hende at jeg bare hadde unnlatt å svare, på samme måte som jeg unnlater å svare på kjedebrev.

 

Jeg synes det er du som er smålig som forventer at venner og bekjente stiller opp og holder home party for deg. Det kan på ingen måte sammenlignes med andre vennetjenster.

 

Som Laban er inne på kan det være lurt å snakke med dine nærmeste venner og forklare at det vil ha stor betydning for deg om de kan hjelpe ved å holde home party. Ikke fremstill det som en gavepakke fordi de får en gave for å holde partyet - her er det du som ber om en tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rådvilla skrev:

 

Og så synes jeg at vi kvinner, om vi er venninner, bør stille opp for hverandre på slike parties, så sant vi kan. Iallefall er det helt vanlig her jeg bor. Jeg har stilt hjemmet mitt til disposisjon for ulike homeparties, invitert venninner (som som regel har kommet), og jeg går også når jeg blir invitert av venninner til party hjemme i deres stue. Man behøver ikke å kjøpe noe, men jeg innrømmer at kjøpepresset er stort. Det ender som regel med at jeg kjøper noe som ikke koster skjorta. 

 

Da må det være ulike kulturer rundt dette. Mange år siden jeg hørte om bekjente som var i slikt home party og jeg kjenner ingen som har holdt det hjemme, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke fordra homeparties og føler ingen som helst plikt til å stille opp for andre bare fordi vi tilfeldigvis er kvinner. Nå har jeg heldigvis svært få venner som holder på med sånne ting. 

En annen sak er at sjansen for at de som selger produkter faktisk tjener noe på det er lik ca null. Dessuten er de fleste produktene overpriset humbug. 

Anonymkode: 8ab04...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

For mange år siden hadde jeg noen homeparties hjemme hos meg - kanskje to ganger med Tupperware og to ganger med noen ullklær. Dette er minst ti år siden nå. Har blitt spurt noen få ganger både om å ha homeparties og å komme på noen, men jeg sier alltid nei nå. Og det blir respektert.

Jeg synes homeparties er en klein måte å spille på venners samvittighet. En vil helst være grei og si ja for ikke å såre den som spør, men så har en ofte ikke bruk for produktene så derfor vil jo de fleste helst slippe. Det kan godt være at jeg har latt være å svare på en slik invitasjon fordi jeg synes det er dumt å si nei - men innser jo at det er mer høflig å si Nei takk direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
56 minutter siden, Xtra skrev:

Da må det være ulike kulturer rundt dette. Mange år siden jeg hørte om bekjente som var i slikt home party og jeg kjenner ingen som har holdt det hjemme, tror jeg. 

Tror det var mer vanlig før. Og at vi skal stille opp fordi vi er kvinner er seriøst bare tull. Greit at jeg kan handle hvis det er noe jeg trenger og har lyst på, men å bruke penger på noe en strengt tatt ikke vil ha bare for å være grei er for mye forlangt. Og å arrangere noe sånt hadde jeg aldri gjort, samme hvem som spurte meg. Så fikk de bare bli så fornærma som de ville. Men jeg synes det er vanlig høflighet å takke nei når en blir spurt og ikke bare late som ingenting. Men kanskje de som spør en masse folk som enten svarer nei eller ignorerer dem gang på gang bør ta et hint og ikke spørre disse personene flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, påskelilje skrev:

For mange år siden hadde jeg noen homeparties hjemme hos meg - kanskje to ganger med Tupperware og to ganger med noen ullklær. Dette er minst ti år siden nå. Har blitt spurt noen få ganger både om å ha homeparties og å komme på noen, men jeg sier alltid nei nå. Og det blir respektert.

For 20-25 år siden var det enormt med homeparies husker jeg - har vært på masse Tupperware (men det er jo ordentlige ting!), noe pynteting-greier, Kari Trestakk, undertøy og ikke minst dildoparty! :D Sistnevnte ble ustyrtelig morsomt fordi hun som hadde det var et oppkomme av gode historier og godt humør - bl.a. hadde sønnen hennes funnet hennes vaginalkuler så han hadde gatas dyreste klinkekuler... :lol:

Men nå er det altså minst 20 år siden jeg har vært på eller hørt om homeparties og jeg tror neppe jeg hadde kommet til å gå nå, kanskje om det var et tuppevareparty, det pleier å stå en dame og selge tuppevare på mitt lokale kjøpesenter innimellom faktisk. Jeg pleide forøvrig alltid å si i det jeg kom at - "Jeg kommer ikke for å kjøpe, men for å spise!" ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg driver med homeparty av varer fordi jeg sliter med å få jobb. Jeg er ikke den som maser, men sender gjerne meldinger for å høre om facebokkvenner kan har party mot en flott gave. Jeg har opplevd noen ganger at folk ikke svarer, heller ikke etter andre gangen jeg spør de. Jeg synes dette er sårende og litt respektløst av folk man kjenner. Er det greit at venner ikke gir noe svar om man stiller et lite spørsmål?

Anonymkode: c21b4...9b3

Hei!

 

Hva som er et godt svar er vanskelig å si/skrive, ha noen objektiv formening om, her er det subjektive svar som gjelder, og vi mennesker er ulike, har ulike verdisett, standarder for hva som er greit og ikke.

Personlig mener jeg man bør svare på sms, enten det er en forespørsel eller en invitasjon.

Jeg har imidlertid registrert, i ca de siste 10 år, at enten man sender ut en invitasjon på mail, eller mer uformell, men formell nok, på sms, eller via god gammeldags post, at omtrent ca bare 50 % svarer, innen fristen, eller svarer over hodet.

Jeg personlig, finner dette, respektløst og merkelig, uansvarlig og tidvis irriterende, men ja, jeg begynner venne meg.

Man tenker man så til slutt får en beklagelse, men heller ikke det får man, mer sannsynlig en lang ordrik forklaring om hvor mye menneske jobber, hvor dårlig tid det har osv... samtidig forteller vedkommende menneske kanskje om 10 late dager på Kreta, og da tenker jo jeg...mitt, og at her er det slurv og sløvhet som er hovedproblemet, snarere enn mangel på tid.

Jeg ser videre en aldersmessig  ulik fordelig ang hvem som svarer, min erfaring er at svarprosenten øker med økende alder.

Jeg lurer litt på hva dette kan skyldes?

Men jeg har ikke kommet frem til noe godt svar, kun noen tanker, 

men tilbake til ditt tema, jeg syns ikke svare er respektløst, sånn i det hele og det store og overordnet sett på det, og med de hensyn man alltid må ta og akspetere at noens mobil ikke virker eller at en sms ikke gikk, eller mail problemer, men alt det hører jo mer til sjeldenhetene, og utgjør ikke hovedgrunnen til at mennesker ikke svarer en på forespørsler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

 

Hva som er et godt svar er vanskelig å si/skrive, ha noen objektiv formening om, her er det subjektive svar som gjelder, og vi mennesker er ulike, har ulike verdisett, standarder for hva som er greit og ikke.

Personlig mener jeg man bør svare på sms, enten det er en forespørsel eller en invitasjon.

Jeg har imidlertid registrert, i ca de siste 10 år, at enten man sender ut en invitasjon på mail, eller mer uformell, men formell nok, på sms, eller via god gammeldags post, at omtrent ca bare 50 % svarer, innen fristen, eller svarer over hodet.

Jeg personlig, finner dette, respektløst og merkelig, uansvarlig og tidvis irriterende, men ja, jeg begynner venne meg.

Man tenker man så til slutt får en beklagelse, men heller ikke det får man, mer sannsynlig en lang ordrik forklaring om hvor mye menneske jobber, hvor dårlig tid det har osv... samtidig forteller vedkommende menneske kanskje om 10 late dager på Kreta, og da tenker jo jeg...mitt, og at her er det slurv og sløvhet som er hovedproblemet, snarere enn mangel på tid.

Jeg ser videre en aldersmessig  ulik fordelig ang hvem som svarer, min erfaring er at svarprosenten øker med økende alder.

Jeg lurer litt på hva dette kan skyldes?

Men jeg har ikke kommet frem til noe godt svar, kun noen tanker, 

men tilbake til ditt tema, jeg syns ikke svare er respektløst, sånn i det hele og det store og overordnet sett på det, og med de hensyn man alltid må ta og akspetere at noens mobil ikke virker eller at en sms ikke gikk, eller mail problemer, men alt det hører jo mer til sjeldenhetene, og utgjør ikke hovedgrunnen til at mennesker ikke svarer en på forespørsler.

 

Her var det snakk om en henvendelse på Facebook. Hadde jeg fått en sms eller brev så hadde jeg jo svart. På Facebook kan det gå en uke eller mer uten at jeg er innom. Tar ikke det som står på Facebook så seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

 

Hva som er et godt svar er vanskelig å si/skrive, ha noen objektiv formening om, her er det subjektive svar som gjelder, og vi mennesker er ulike, har ulike verdisett, standarder for hva som er greit og ikke.

Personlig mener jeg man bør svare på sms, enten det er en forespørsel eller en invitasjon.

Jeg har imidlertid registrert, i ca de siste 10 år, at enten man sender ut en invitasjon på mail, eller mer uformell, men formell nok, på sms, eller via god gammeldags post, at omtrent ca bare 50 % svarer, innen fristen, eller svarer over hodet.

Jeg personlig, finner dette, respektløst og merkelig, uansvarlig og tidvis irriterende, men ja, jeg begynner venne meg.

Man tenker man så til slutt får en beklagelse, men heller ikke det får man, mer sannsynlig en lang ordrik forklaring om hvor mye menneske jobber, hvor dårlig tid det har osv... samtidig forteller vedkommende menneske kanskje om 10 late dager på Kreta, og da tenker jo jeg...mitt, og at her er det slurv og sløvhet som er hovedproblemet, snarere enn mangel på tid.

Jeg ser videre en aldersmessig  ulik fordelig ang hvem som svarer, min erfaring er at svarprosenten øker med økende alder.

Jeg lurer litt på hva dette kan skyldes?

Men jeg har ikke kommet frem til noe godt svar, kun noen tanker, 

men tilbake til ditt tema, jeg syns ikke svare er respektløst, sånn i det hele og det store og overordnet sett på det, og med de hensyn man alltid må ta og akspetere at noens mobil ikke virker eller at en sms ikke gikk, eller mail problemer, men alt det hører jo mer til sjeldenhetene, og utgjør ikke hovedgrunnen til at mennesker ikke svarer en på forespørsler.

 

Jeg tenker at noen blir bombadert med spørsmål og informasjon via nett og mobil. Jeg har fire barn, både skole, de som er leder for ulike fritidsaktiviteter, legetimer, venner osv kommer daglig med noe via email eller SMS. Det blir rett og slett for mye noen ganger . Da kan jeg i travelheten glemme ting . Spesiellt hvis det er noe jeg vil vente med å svare på eller ikke oppfatter som noe jeg vil prioritere.

Men jeg prøver stort sett å svare akkurat fordi jeg vil vise folk respekt . 

Anonymkode: 24b23...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
33 minutter siden, emilie321 skrev:

Her var det snakk om en henvendelse på Facebook. Hadde jeg fått en sms eller brev så hadde jeg jo svart. På Facebook kan det gå en uke eller mer uten at jeg er innom. Tar ikke det som står på Facebook så seriøst.

Hei!

Enig!

Jeg har FB, men er sjeldent på FB, går uker, måneder, mellom, og ble nå nylig, av grunner jeg ikke forstår, muligens fordi jeg bruker så sjeldent, utestengt, fordi de måtte vite at jeg var meg.

Helt enig, FB og twitter og instagram, det blir for upersonlig, jeg fikk ikke med meg dette poenget.

Beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, Rådvilla skrev:

Hei trådstarter! Du skal få litt støtte av meg. Jeg mener som deg at det er vanlig høflig folkeskikk å svare på henvendelser, også slike. Om de ikke kan eller vil være med på dette, så kan de i det minste gi deg en tilbakemelding på det. 

Og så synes jeg at vi kvinner, om vi er venninner, bør stille opp for hverandre på slike parties, så sant vi kan. Iallefall er det helt vanlig her jeg bor. Jeg har stilt hjemmet mitt til disposisjon for ulike homeparties, invitert venninner (som som regel har kommet), og jeg går også når jeg blir invitert av venninner til party hjemme i deres stue. Man behøver ikke å kjøpe noe, men jeg innrømmer at kjøpepresset er stort. Det ender som regel med at jeg kjøper noe som ikke koster skjorta. 

Men jeg har også takket høflig nei, om det ikke passer og vice versa. Det tålereres. 

Så godt å vite det er positive, empatisk mennesker som deg, tusen tusen takk. Føler nå en sånn jobb er ganske så uskyldig, men man kan velge å se å på den som noe positivt eller negativt. Jeg trenger bare de som ser det positive nå, så jeg får et bedre liv. Er så utrolig tappende for energien når noen sier de er så imot det jeg driver mer, selv føler jeg det er nå ganske så uskyldig da og at det umulig kan skade noen med at jeg jobber med dette mens jeg egentlig er arbeidsledig.

Anonymkode: c21b4...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Enig!

Jeg har FB, men er sjeldent på FB, går uker, måneder, mellom, og ble nå nylig, av grunner jeg ikke forstår, muligens fordi jeg bruker så sjeldent, utestengt, fordi de måtte vite at jeg var meg.

Helt enig, FB og twitter og instagram, det blir for upersonlig, jeg fikk ikke med meg dette poenget.

Beklager

Nå er det jo sånn at man kan se om en melding er lest eller ikke. Om den ikke er lest, så er det jo derfor.

Anonymkode: c21b4...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at noen blir bombadert med spørsmål og informasjon via nett og mobil. Jeg har fire barn, både skole, de som er leder for ulike fritidsaktiviteter, legetimer, venner osv kommer daglig med noe via email eller SMS. Det blir rett og slett for mye noen ganger . Da kan jeg i travelheten glemme ting . Spesiellt hvis det er noe jeg vil vente med å svare på eller ikke oppfatter som noe jeg vil prioritere.

Men jeg prøver stort sett å svare akkurat fordi jeg vil vise folk respekt . 

Anonymkode: 24b23...d06

Hei!

 

Beklager, jeg mistet at dette dreide seg kun om forespørsel på FB, eller andre useriøse sosiale medier, sånne sosiel medier arenaer,  er noe jeg også tar useriøst, og i hvert fall ikke forpliktende å svare på.

Jeg har selv 5 barn og jeg har kun ved ett tilfelle i mitt liv ikke svart på en invitasjon og forespørsel, rettet til min mail, dette skyldtes sykdom, og er ca 15 år siden, jeg beklaget det inntrufne og beklagelsen ble godtatt. Jeg sendte gave i ettertid, og jeg inviterte de to, til en spesiell helg, der jeg bestilte billetter i Opera, og leskende i pausen, dvs et eget bord med vin og oliven, samt middag etter operabesøk, fordi jeg ville det, men også fordi jeg skammet meg, fordi deres invitasjon inntraff i en periode der jeg var syk, men leste invitasjonen, men greide ikke svare, selv om jeg normalt, alltid svarer på andre henvendelser.

Jeg kan streve med mitt, men jeg er opptatt av å gjøre så godt jeg kan, og ikke hefte andre, med mine problemer, og der passer et

Men sms og mail og brev forespørsler anser jeg som forpliktende å svare på, det handler om etikette og høflighet, og i denne forbindelse ser man viktigheten av etikette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo sånn at man kan se om en melding er lest eller ikke. Om den ikke er lest, så er det jo derfor.

Anonymkode: c21b4...9b3

ok

jeg er ikke så oppdatert på Fb og andre sosiale medier, bruker de lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

 

Beklager, jeg mistet at dette dreide seg kun om forespørsel på FB, eller andre useriøse sosiale medier, sånne sosiel medier arenaer,  er noe jeg også tar useriøst, og i hvert fall ikke forpliktende å svare på.

Jeg har selv 5 barn og jeg har kun ved ett tilfelle i mitt liv ikke svart på en invitasjon og forespørsel, rettet til min mail, dette skyldtes sykdom, og er ca 15 år siden, jeg beklaget det inntrufne og beklagelsen ble godtatt. Jeg sendte gave i ettertid, og jeg inviterte de to, til en spesiell helg, der jeg bestilte billetter i Opera, og leskende i pausen, dvs et eget bord med vin og oliven, samt middag etter operabesøk, fordi jeg ville det, men også fordi jeg skammet meg, fordi deres invitasjon inntraff i en periode der jeg var syk, men leste invitasjonen, men greide ikke svare, selv om jeg normalt, alltid svarer på andre henvendelser.

Jeg kan streve med mitt, men jeg er opptatt av å gjøre så godt jeg kan, og ikke hefte andre, med mine problemer, og der passer et

Men sms og mail og brev forespørsler anser jeg som forpliktende å svare på, det handler om etikette og høflighet, og i denne forbindelse ser man viktigheten av etikette.

Beklager men da er jeg ikke et så godt menneske som deg. Jeg har ikke Facebook .Jeg klarer ikke å følge opp alt pga en psykisk lidelse. Men jeg svarer stort sett på det meste men noen dager " glipper" det. 

Anonymkode: 24b23...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 time siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Enig!

Jeg har FB, men er sjeldent på FB, går uker, måneder, mellom, og ble nå nylig, av grunner jeg ikke forstår, muligens fordi jeg bruker så sjeldent, utestengt, fordi de måtte vite at jeg var meg.

Helt enig, FB og twitter og instagram, det blir for upersonlig, jeg fikk ikke med meg dette poenget.

Beklager

Hvorfor er FB og andre sosiale medier mer upersonlig enn en sms eller mail?:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager men da er jeg ikke et så godt menneske som deg. Jeg har ikke Facebook .Jeg klarer ikke å følge opp alt pga en psykisk lidelse. Men jeg svarer stort sett på det meste men noen dager " glipper" det. 

Anonymkode: 24b23...d06

Hei!

 

Ok men noen gjorde meg oppmerksom på at dette kunne være en forespørsel på FB.

Og nettopp det utgjør en vesensforskjell, 

Det er forpliktende å få en invitasjon på mail eller sms, og ikke på FB

Det var det jeg mente, jeg er sjelden på FB selv, jeg har kun FB og twitter, men bruker ikke, som med mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

 

Ok men noen gjorde meg oppmerksom på at dette kunne være en forespørsel på FB.

Og nettopp det utgjør en vesensforskjell, 

Det er forpliktende å få en invitasjon på mail eller sms, og ikke på FB

Det var det jeg mente, jeg er sjelden på FB selv, jeg har kun FB og twitter, men bruker ikke, som med mange andre.

Det forsto jeg ikke. Selv leser jeg sjeldent mailer, kommuniserer nesten bare via facebook og SMS. Hvorfor skal mail være mer forpliktende? Jeg ville skammet meg om jeg overså en mail sånn, men får nesten aldri slike invitasjoner der heller.

Anonymkode: c21b4...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Andreaswell skrev:

Hvorfor er FB og andre sosiale medier mer upersonlig enn en sms eller mail?:huh:

Har man en epost-adresse og oppgir denne til andre er man i mine øyne forpliktet til å sjekke epost ganske hyppig. Noen slik forpliktelse finnes ikke på Facebook. Som MM sier er Facebook langt mindre seriøst enn direkte henvendelser via epost eller telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...