Gå til innhold

Langvarig blødning med spiral


anettehatlev

Anbefalte innlegg

anettehatlev

Hei. Fikk satt inn spiral (hormon) i slutten av mars og blødde ingenting april og mai. Har siden juni (ca 1 mnd) blødd daglig som ved menstruasjon. Er det vanlig å blø så lenge i strekk? Og er det vanlig å begynne å blø 2 måneder etter den er innsatt? Hvordan skal jeg få tatt celleprøve når jeg blør. Bekymret for livmorhalskreft. Har ingen andre smerter eller plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved uventede blødninger er det lurt å få utført en undersøkelse. Med hormonspiralen kan man vente unormale blødninger i mange måneder fremover, men hvis det oppstår blødning etter et par måneder uten blødning, så er det best å få en sjekk for å utelukke andre forandringer. Du skal ikke tenke på det med celleprøve og blødning. Det er andre muligheter for å undersøke livmorhalsen enn celleprøve, f.eks. et lite utskrap eller vevsprøve, men det er langt fra sikkert at det er nødvendig.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anettehatlev

Takk for svar. Ok må jeg evt be om utskrap eller vevsprøve da? Jeg spurde om de kunne ta celleprøve da jeg satt inn spiral, men de ville ikke siden jeg hadde normal celleprøve januar 2015. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du skal ikke be om noe, din fastlegen vurderer om du bør henvises til gynekolog, hvis det er nødvendig med nevnte prøver.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anettehatlev

Hei igjen. Da har jeg vært hos gynekolog og fjernet spiralen. Hun kunne ikke si noe om hvorfor jeg var begynt å blø etter en stund, men sa for noen som ammer (slik som meg) kan det skje. Hun mente at jeg sikkert ikke tålte spiralen. Hun tok ingen prøver utenom å se. Det er to dager siden jeg fjernet den og jeg blør enda. Hvor lenge kan jeg forvente å blø? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hadde du bare gitt meg ovenstående informasjon om amming da du sendte spørsmålet til meg, så kunne jeg ha forklart deg årsak og spart deg for fjerning av spiralen!

En nærliggende forklaring er at ammingen har gjort at du ikke har blødning, og derfor har du heller ikke har hatt blødning i de første måneder med hormonspiralen. I juni fikk du din syklus tilbake med hormonproduksjon. Da opplever du det som er vanlig ved innsetting av hormonspiral; uregelmessige og uforutsigbare blødninger i noen tid (måneder) fremover. Dine blødninger har ikke betydd at du ikke tåler spiralen, men at du er i en innkjøringsperiode. Jeg vil tro at blødningene stopper i løpet av en uke. Hva skal du bruke av prevensjon i stedet?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anettehatlev

Jeg syns gynekologen var så bestemt, så jeg sa meg enig. Jeg vet ikke hva vi skal bruke nå. Hun sa at p-stav ville ha samme virkning på meg som spiralen?Gynekologen vet at jeg fremdeles ammer litt, så hun kunne kanskje forklart meg at jeg burde prøve å holde ut litt til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvor gammelt er ditt barn? Hva med å bruke Cerazette? det er en p-pille uten østrogen som ikke påvirker melkeproduksjonen. Man kan ikke sammenligne p-stav og hormonspiral. P-staven sender hormon rundt i kroppen og hemmer eggløsning, hormonspiralen virker lokalt i livmor og påvirker i liten grad kroppen for øvrig.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Barnets alder stemmer veldig godt med at du fikk menstruasjon (hormoner) tilbake ca 8 måneder etter fødselen. Med rene gestagen-preparater som p-stav og gestagenpiller (Cerazette) kan man ikke forutse effekten på blødninger. Det varierer fra kvinne til kvinne: 1/3 får mer blødning, 1/3 omtrent samme blødning, 1/3 mindre/ingen blødning. Jeg vil foreslå at du prøver Cerazette og evt bytter til p-stav hvis du er fornøyd med gestagen-metoden.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...