Gå til innhold

Når høre hjertelyd med doppler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg er gravid med tvillinger. Jeg er i uke 12 (11+5). Har vært mye nervøs i svangerskapet fordi jeg hadde spontanabort i fjor (MA). Hadde også et tilfelle med spotting. Har sett levende fostre på ultralyd flere ganger. Men i går var jeg første gang til jordmor. Hun sa hun ville prøve å høre hjertelyden til fostrene og brukte det jeg antar var en slags doppler utenpå magen min. Jeg sa egentlig jeg ikke ville fordi jeg tenkte det var litt for tidlig, men hun sa det jo ville være gøy for meg å høre hjertelyden. Jeg sa ja, selv om jeg egentlig syntes det var for skummelt. Hun hold på lenge, men vi kunne ikke høre noe, bare min egen hjertelyd. Nå leser jeg at mange likevel kan høre hjertelyd så tidlig, og har blitt kjempenervøs :mellow: Har jeg grunn til det? Jeg tenker hun vel ikke ville insistert på å høre hjertelyd hvis hun ikke var ganske sikker på å finne den?

Anonymkode: 13d86...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Fosterlyd kan høres med Doppler fra uke 12-14, noen ganger tidligere. Det avhenger av hvordan fosteret ligger i livmoren. Hvis det ved ultralyd har vært sett hjerteaktivitet, så er det et godt tegn.

Lykke til videre, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok. Så siden jeg nå er i uke 12 burde hun hørt den? Bør jeg få en ny ultralyd snarest mulig?

Anonymkode: 13d86...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes du skal høre med jordmoren som undersøkte deg. Hun har vel også ultralyd?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Men hør med henne om hvordan du skal forholde deg. Si at du er blitt engstelig.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei. Ville bare si at jeg har vært til ultralyd i dag og absolutt alt var bra. I følge legen på KK er det ofte for tidlig å høre hjertelyd med doppler i uke 12  (i følge ham ofte 50/50 sjanse) og han fraråder ofte jordmødre og fastleger å gjøre dette, da det kan føre til unødvendig engstelse for den gravide. Dette som informasjon til dere som kanskje søker opp denne tråden senere.

Anonymkode: 13d86...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er helt enig. Generelt sett  skal man ikke presse på for å få undersøkelser 'før tiden', men her skjønner jeg at det var jordmor som 'presset på'. Godt at alt ble klarert. Lykke til videre, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...