Gå til innhold

Graviditet etter bruk av EllaOne?


Gjest joes0211

Anbefalte innlegg

Gjest joes0211

Jeg hadde samleie med min mann sist lørdag og kondomen sprakk, EllaOne angrepille ble tatt samme dag 2 timer etter uhellet. og nå lurer jeg på om jeg kanskje hadde eggløsning dagen før eller samme dag? Sist jeg hadde vanlig menstruasjon var i Mars mnd og jeg måtte bruke en angrepille i Juni som jeg fikk en blødning av bare noen få dager etter. (Det samme skjedde med svikt av kondom!)

Hvor stor sannsynlighet er det for graviditet , når jeg tok angrepillen samme dag bare noen få timer etter? Og hvor lenge burde jeg vente for å få 110% riktig svar, på om jeg er blitt gravid eller ikke? 

Jeg er så utrolig redd og nervøs på grunn av situasjonen vi befinner oss i, fordi jeg elsker å kunne gi min datter 100% av min oppmerksomhet hele tiden. Jeg ønsker ingen flere barn enn henne, for hun er jo enda så liten. <3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ca 2% risiko for graviditet med EllaOne tatt så tidlig som du har gjort det. Det må gå ca 2 uker etter samleiet før du kan teste deg.

En god løsning som slår to fluer i ett smekk vil være å innsette en spiral, det vil gi 99,9% sikkerhet mot graviditet. Så har du god prevensjon fremover.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest joes0211

Tusen takk for din tilbakemelding! Jeg bestilte time hos Aleris privatklinikk i går natt for å få satt inn spiral idag kl 1100. 

Jeg snakket med gynekolog og forklarte min situasjon og fikk satt inn en hormonspiral, istedenfor kobberspiral. Jeg håper inderlig at denne hormonspiralen er like sikker som kobberspiralen som bruk til nødprevensjon? Jeg tenker at gynekologen antagelig ikke ville foreslått meg å sette inn en hormonspiral, dersom den type spiralen ikke kan brukes som nødprevensjon? 

 

Takker igjen for din raske tilbakemelding!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest joes0211
På 12.7.2017 den 8.44, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er ca 2% risiko for graviditet med EllaOne tatt så tidlig som du har gjort det. Det må gå ca 2 uker etter samleiet før du kan teste deg.

En god løsning som slår to fluer i ett smekk vil være å innsette en spiral, det vil gi 99,9% sikkerhet mot graviditet. Så har du god prevensjon fremover.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for din tilbakemelding! Jeg bestilte time hos Aleris privatklinikk i går natt for å få satt inn spiral idag kl 1100. 

Jeg snakket med gynekolog og forklarte min situasjon og fikk satt inn en hormonspiral, istedenfor kobberspiral. Jeg håper inderlig at denne hormonspiralen er like sikker som kobberspiralen som bruk til nødprevensjon? Jeg tenker at gynekologen antagelig ikke ville foreslått meg å sette inn en hormonspiral, dersom den type spiralen ikke kan brukes som nødprevensjon? 

 

Takker igjen for din raske tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Noen mener at EllaOne og hormonspiral er en dårlig kombinasjon, men jeg tror at det går bra. På sikt er hormonspiralen å foretrekke fordi den gir mindre blødning, 25% sjanse for ingen blødning. Ta for en sikkerhets skyld en graviditetstest to uker etter aktuelle samleie.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...