Gå til innhold

Puste og pese og stoppe opp i oppbakker??


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
39 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Ja og nei. Det må jo være noe som oppleves som mestring, og ikke bare som stadige nederlag. Men det er godt med litt drahjelp for å bli motivert til å holde på. Treningsstudio er ikke for alle. Jeg hadde aldri holdt ut å trene med masse folk rundt meg, men å gå tur er jo super trening for å komme i form. Passe tempo, sånn at en blir varm og kroppen jobber litt, men ikke sånn at en knekker sammen av utmattelse. Å daffe rundt i snegletempo er greit nok for å få frisk luft, men ellers har det jo ingen treningsverdi å snakke om. Så det gjelder å finne en balansegang der.

ok. jeg pleier ikke å gå knallsakte når jeg går, for når jeg går til butikken med en eldre personaldame, så sier hun ofte "okke gå så fort". jeh skal prøve å gå på alliderett i en fotballhall, der vi gjør forskjellig ballspill som vi vil. jeg har gått der før. spille tennis og sånt, og gå små turer i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blomsterfluen

er det sån at om jeg ikke har 30 minutter fysisk aktivitet HVER dag, så dør jeg mer sansynlig av hjerteimfarkt tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør veie deg om morgenen, da veier du minst:) 

27 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

er det sån at om jeg ikke har 30 minutter fysisk aktivitet HVER dag, så dør jeg mer sansynlig av hjerteimfarkt tidligere?

Nei, du gjør nok ikke det altså:) Men det skader ikke å være 30min fysisk aktiv hver dag, Om det går en dag med bare 15min så er ikke det krise vil jeg tro:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

er det sånn at om jeg ikke har 30 minutter fysisk aktivitet HVER dag, så dør jeg mer sannsynlig av hjerteinfarkt tidligere?

Nei, verden er ikke så enkel. Noen med usunn livsstil blir veldig gamle, og noen med sunn, aktiv livsstil dør unge av hjertestans. Helheten over tid betyr mer enn minuttene.

Men dette handler ikke bare om liv eller død. En passiv, usunn livsstil øker sannsynligheten for at man får forskjellige sykdommer og plager når man blir eldre. De er ikke nødvendigvis dødelige, men de kan redusere livskvaliteten. Dessuten blir det lett en ond sirkel - har man et stillesittende liv, blir det tyngre å delta i normale aktiviteter, og så reduseres nivået enda mer, man orker man etter hvert enda mindre, osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2017 den 12.25, yellow ledbetter skrev:

Jepp. Sånn har jeg det også. Mange med ADHD har muskelvondt fordi vi ikke klarer å slappe godt nok av.

Og BMI på 35 er jo ikke sunt, selvsagt, så det er fint å prøve å komme i form. Men da gjelder det å ta det forsiktig i begynnelsen og heller øke litt og litt. Lettere sagt enn gjort, så klart. Jeg er ikke så sprek selv at det gjør noe, selv om jeg ikke er overvektig.

Det er noe dritt da. Hodet vil mer enn det kroppen får til.

Nei, BMI på 35 er ikke sunt. Enig i at det er best å begynne forsiktig. Jeg merket det hjalp mye å få hund. Da blir man tvinget ut på tur hver dag (ikke noe jeg anbefaller alle å få altså), men jeg tror disse muskelproblemene og det at jeg aldri slapper av gjør så formen aldri blir helt topp heller. Leste faktisk at mange barn med ADHD (gjelder sikkert voksne også, men var barn de hadde undersøkt) ble lettere slitne enn andre pga muskelspenningene. Jeg er heller ikke overvektig og jeg går mye, men er fortsatt ikke sprek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
2 timer siden, Trine skrev:

Det er noe dritt da. Hodet vil mer enn det kroppen får til.

Nei, BMI på 35 er ikke sunt. Enig i at det er best å begynne forsiktig. Jeg merket det hjalp mye å få hund. Da blir man tvinget ut på tur hver dag (ikke noe jeg anbefaller alle å få altså), men jeg tror disse muskelproblemene og det at jeg aldri slapper av gjør så formen aldri blir helt topp heller. Leste faktisk at mange barn med ADHD (gjelder sikkert voksne også, men var barn de hadde undersøkt) ble lettere slitne enn andre pga muskelspenningene. Jeg er heller ikke overvektig og jeg går mye, men er fortsatt ikke sprek.

Ok. Jeg har dretet masse løs magebæsj og fått tante rød i trusa, rett etter jeg vegde meg. Da må jeg vel sikkert drete ut en kilo og vege 108 istedenfor 109 tipper jeg. Jeg har ikke frotset siden jeg startet denne tråden. Jeg har gått litt ute og fanget insekter for å være litt aktiv. Da svetter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har inntrykk av at vi er mange i dag som oppdager at vi ikke klarer det samme som før. Jeg synes ellers at nedoverbakke er det mest krevende rart nok. Jeg merker også kraftige muskelspenninger når jeg er utendørs og spesielt når jeg ikke har sykkelen med meg. Den er en kjær medhjelper synes jeg. Ellers har jeg sett enkelte bruker en sånn kul vandrestav men jeg klarer sjelden i noe særlige høyder selv. Den tid tror jeg er over for min del så dårlig har jeg stelt meg er jeg redd.

Anonymkode: cd617...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Blomsterfluen skrev:

Ok. Jeg har dretet masse løs magebæsj og fått tante rød i trusa, rett etter jeg vegde meg. Da må jeg vel sikkert drete ut en kilo og vege 108 istedenfor 109 tipper jeg. Jeg har ikke frotset siden jeg startet denne tråden. Jeg har gått litt ute og fanget insekter for å være litt aktiv. Da svetter jeg.

Snakker du vanligvis slik? Det kan være lurt "å pakke inn" språket litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
10 minutter siden, cilie skrev:

Snakker du vanligvis slik? Det kan være lurt "å pakke inn" språket litt mer?

Jeg snakker slik med de jeg kjenner godt men ikke med andre fremmede eller bekjente, untat på forum som dette, for da har man vel litt mer ytringsfrihet pga det er jo ingen som vet annet enn at jeg er en bruker på dol hvor man kan snakke om helseting som driting, sykdom og psyk og sånt.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Blomsterfluen skrev:

Ok. Jeg har dretet masse løs magebæsj og fått tante rød i trusa, rett etter jeg vegde meg. Da må jeg vel sikkert drete ut en kilo og vege 108 istedenfor 109 tipper jeg. Jeg har ikke frotset siden jeg startet denne tråden. Jeg har gått litt ute og fanget insekter for å være litt aktiv. Da svetter jeg.

Vet ikke hvor mye man driter jeg. Men det er lurt å veie seg om morgenen, før man spiser ihvertfall. Så går man ofte litt opp i vekt i forbindelse med mensen siden man får meg vann i kroppen da. Så bra at du ikke har fråtset. Høres ut som en fin aktivitet å gå ute og fange insekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Blomsterfluen skrev:

Jeg snakker slik med de jeg kjenner godt men ikke med andre fremmede eller bekjente, untat på forum som dette, for da har man vel litt mer ytringsfrihet pga det er jo ingen som vet annet enn at jeg er en bruker på dol hvor man kan snakke om helseting som driting, sykdom og psyk og sånt.

Jeg reagerte på samme måte som Cilie. Det virker veldig umodent og vulgært når du snakker på den måten, du kan vel bare si at "jeg fikk ut mye på do om morgenen og så fikk jeg mensen også". Man trenger ikke male ut i ekle ordelag, vi skjønner godt hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Blomsterfluen skrev:

Jeg snakker slik med de jeg kjenner godt men ikke med andre fremmede eller bekjente, untat på forum som dette, for da har man vel litt mer ytringsfrihet pga det er jo ingen som vet annet enn at jeg er en bruker på dol hvor man kan snakke om helseting som driting, sykdom og psyk og sånt.

Jeg er enig i det Lillemus skriver over her. Jeg fikk litt dårlig samvittighet av å kritisere språket ditt, samtidig som jeg tenker at det kan være greit å bli gjort oppmerksom på at noen kan reagere negativt på en sånn uttrykksmåte. Jeg har lagt merke til det i dine tidligere innlegg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
3 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg reagerte på samme måte som Cilie. Det virker veldig umodent og vulgært når du snakker på den måten, du kan vel bare si at "jeg fikk ut mye på do om morgenen og så fikk jeg mensen også". Man trenger ikke male ut i ekle ordelag, vi skjønner godt hva du mener.

Jeg er bare sån person som maler ut i ekle ordelag. lev med det. Og jeg skreiv ikke ordet mensen, fordi tante rød er mer for å skjule mennene på dol ordet mensen. Men nå har jo du ødelagt hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomsterfluen
1 time siden, cilie skrev:

Jeg er enig i det Lillemus skriver over her. Jeg fikk litt dårlig samvittighet av å kritisere språket ditt, samtidig som jeg tenker at det kan være greit å bli gjort oppmerksom på at noen kan reagere negativt på en sånn uttrykksmåte. Jeg har lagt merke til det i dine tidligere innlegg også. 

Vær enig med alle og vær på alles side untat meg du, sån som alle andre her på møkka dol, hvor admin sletter mange av trådene mine men beholder de mer bisarre og også malte ut trådene som "hår inni rumpa" trådene til mariusen33, for jeg er bare en jævla byrde og en hedning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Jeg er bare sån person som maler ut i ekle ordelag. lev med det. Og jeg skreiv ikke ordet mensen, fordi tante rød er mer for å skjule mennene på dol ordet mensen. Men nå har jo du ødelagt hele greia.

Jeg tror ikke "tante rød i trusa" er noe bedre enn mensen. Det var vel dessuten beskrivelsene av toalett-besøket jeg reagerte mest på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Jeg er bare sån person som maler ut i ekle ordelag. lev med det. Og jeg skreiv ikke ordet mensen, fordi tante rød er mer for å skjule mennene på dol ordet mensen. Men nå har jo du ødelagt hele greia.

Please - alle menn vet at tante rød er mensen. Menn dør ikke om de hører ordet mensen, de vet godt hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Vær enig med alle og vær på alles side untat meg du, sån som alle andre her på møkka dol, hvor admin sletter mange av trådene mine men beholder de mer bisarre og også malte ut trådene som "hår inni rumpa" trådene til mariusen33, for jeg er bare en jævla byrde og en hedning.

Hvis det er så ille så skjønner jeg ikke hvorfor du skriver her inne? Det er ingen som mobber deg og ser ned på deg, vi prøver bare å hjelpe deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
3 minutter siden, cilie skrev:

Jeg tror ikke "tante rød i trusa" er noe bedre enn mensen. Det var vel dessuten beskrivelsene av toalett-besøket jeg reagerte mest på. 

"Tante rød i trusa" er bedre jo, for det er jo en innpakning av ordet mensen. Men å drite gjør jo både kvinner og menn og transpersoner, derfor pakket jeg ikke inndet å drite.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Please - alle menn vet at tante rød er mensen. Menn dør ikke om de hører ordet mensen, de vet godt hva det er.

Javel da, for faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Vær enig med alle og vær på alles side untat meg du, sån som alle andre her på møkka dol, hvor admin sletter mange av trådene mine men beholder de mer bisarre og også malte ut trådene som "hår inni rumpa" trådene til mariusen33, for jeg er bare en jævla byrde og en hedning.

Chill'en litt da! Det var bare et velment råd.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...