Gå til innhold

Føler også dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Føler også dere at dette forum er først og fremmst for " høytfungerende mennesker" med bare lette og rent overfladiske problemer?

Anonymkode: 83f2b...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg mener ikke å provosere eller såre noen og jeg tror ikke det er spesielt for her. Alt jeg har truffet på innen det psykiske helsevesen har vært noe for folk med bare lette problemer.

Anonymkode: 83f2b...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at dette passer for mennesker med alle utfordringer i livet, men fortrinnsvis for de som har ambisjoner om å bli høytfungerende mennesker med god hjelp.

Det har liksom så liten verdi å bare klage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler også dere at dette forum er først og fremmst for " høytfungerende mennesker" med bare lette og rent overfladiske problemer?

Anonymkode: 83f2b...12e

Ja.

Anonymkode: e55c1...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler også dere at dette forum er først og fremmst for " høytfungerende mennesker" med bare lette og rent overfladiske problemer?

Anonymkode: 83f2b...12e

Hva definerer du som lette og rent overfladiske problemer? 

Anonymkode: bf86d...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler også dere at dette forum er først og fremmst for " høytfungerende mennesker" med bare lette og rent overfladiske problemer?

Anonymkode: 83f2b...12e

Jeg føler ikke at det er slik i det hele tatt. Jeg synes det frekventerer et spekter av høyst forskjellige personer med ulike lidelser. Noen er uføre, andre i jobb, noen har erfaringer fra innleggelser, mer eller mindre skånsomme, noen søker konkrete råd, noen trøst og noen trenger bare å lufte sine tanker.

Selv har jeg i etterhvert mange å hatt nytte av å få tilhøre felleskapet, noen ganger mer fra sidelinjen. Jeg har "truffet" mennesker her inne som har hatt stor betydning for å gjøre livet mitt bedre både utenfor og innenfor helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1

Jeg føler det heller ikke slik. Jeg er ny på forumet. Men har vært på en del andre forumer, der folk prater mye mer uhøflig, og virker veldig hånlige mot folk som har problemer. Jeg ser at på de ulike forumer så er det både lett og mer dyptsittende problemer ute å går. Viktig å vise respekt og hensyn på forumer. Det er mennesker som er sårbare på slike forumer, og med å være oppmuntrende og vennlige mot hveandre så støtter man hveandre. Det er en fin sak :) 

Jeg har ikke vært her lenge, så kan ikke uttale meg, men har ikke sett noe til hetsing her forløbig. Noe jeg så mye av på en del andre forumer. Det er trist med hets mot folk som virkelig sliter. Det er støtte man trenger. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Føler også dere at dette forum er først og fremmst for " høytfungerende mennesker" med bare lette og rent overfladiske problemer?

Anonymkode: 83f2b...12e

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest joes0211

Min personlige erfaring er at jeg får mye hjelp, vedrørende svar på det jeg trenger svar på. Ekstremt flott å kunne få tilbakemelding av en gynekolog (fagperson/ekspert) i tillegg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Tenker at dette passer for mennesker med alle utfordringer i livet, men fortrinnsvis for de som har ambisjoner om å bli høytfungerende mennesker med god hjelp.

Det har liksom så liten verdi å bare klage

Jeg er ikke enig med deg i at forumet fortrinnsvis skal være for de som har ambisjoner om å bli "høytfungerende". Sett fra mitt perspektiv, så er dette også et forum for de som har kroniske tilstander som ikke bedres til tross for rimelig god behandling. Det å ha noen å dele sine erfaringer med, har etter min mening verdi for den enkelte og som medmenneske er jeg villig til å høre også på det som ikke handler om hvordan bli "bedre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å provosere eller såre noen og jeg tror ikke det er spesielt for her. Alt jeg har truffet på innen det psykiske helsevesen har vært noe for folk med bare lette problemer.

Anonymkode: 83f2b...12e

Det overrasker meg at du mener det. Det er jo tross alt slik at behandling av alvorlige psykiske lidelser (psykoselidelser og biplare lidelser)  ofte vil bli prioritert for eksempel ved dps. Slik jeg ser det, så tilbyr det psykiske helsefeltet behandling til et stort spekter av problemer, men det kan være uoversiktlig og vanskelig å finne den mest egnede behandlingen for den enkeltes problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler også dere at dette forum er først og fremmst for " høytfungerende mennesker" med bare lette og rent overfladiske problemer?

Anonymkode: 83f2b...12e

Jeg har vært på dette forumet gjennom mange år, og synes det har variert hvilke problemstillinger som har dominert. Det er jo slik at til enhver tid så vil ulike brukere være de mest aktive i forum, og de aktive brukerne har ofte hatt ulike problemstillinger som de fokuserer på.

For øvrig så skrives det jo her for tiden blant annet om psykoseproblematikk, mani, ptsd og autisme, og for meg kan dette ikke karakteriseres som "lette og overfladiske problemer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler også dere at dette forum er først og fremmst for " høytfungerende mennesker" med bare lette og rent overfladiske problemer?

Anonymkode: 83f2b...12e

Nei, heller tvert om. Jeg lurer på hvor de med lette problemer er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler også dere at dette forum er først og fremmst for " høytfungerende mennesker" med bare lette og rent overfladiske problemer?

Anonymkode: 83f2b...12e

Jeg er vel sånn passelig høytfungerende, men synes ikke jeg har hatt bare lette og overfladiske problemer. Dessverre. 

Forskjellen ligger vel heller i evnen til å løse problemene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Jeg er vel sånn passelig høytfungerende, men synes ikke jeg har hatt bare lette og overfladiske problemer. Dessverre. 

Forskjellen ligger vel heller i evnen til å løse problemene. 

Det er ikke alle problemer som kan løses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, gråstein skrev:

Det er ikke alle problemer som kan løses.

Nei, det vet jeg, men da kan man gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forumet har betydd mye for meg også i flere måneder og det å være " høytfungerende" er absolutt noe å strekke seg etter dette er det ikke min hensikt å imøtegå. Det er mer en oppsummering over mange års kontakt med hjelpeapparatet at dette " seiler mye under falskt flagg". Det gir inntrykk utad av å være der for alle men jeg stiller spørsmålstegn ved om det er der for de med mer enn lette problemer eller de som tar mer mer lett på egne problemer. Alle er selvsagt bare et nummer i rekken men selv om jeg ser at de som jobber med det sikkert ønsker alt det beste er ikke jeg så nesegrus imponert over pasientryggheten.Mennesker med lite ressurser rundt seg vil jeg også påstå" ingen sjanse" har i helsesystemet.

Jeg snakker ut fra min erfaring med psykosetilfelle og hva det innebærer som jeg selv opplevet. Men kanskje folk har psykose på annen måte i våre dager. Årsaken til svikt som jeg ser det er at veien blir for mye til mens man går". Man har for lite kunnskap om hvordan psykiske lidelser framtrer med det endrede samfunn vi nå opplever tror jeg.( uten fagkunnskap men med fokus på pasientens muligheter tror jeg).

Anonymkode: 83f2b...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Tenker at dette passer for mennesker med alle utfordringer i livet, men fortrinnsvis for de som har ambisjoner om å bli høytfungerende mennesker med god hjelp.

Det har liksom så liten verdi å bare klage

Blir helt uvel av svaret ditt og er glad Frosken og andre har svart deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler også dere at dette forum er først og fremmst for " høytfungerende mennesker" med bare lette og rent overfladiske problemer?

Anonymkode: 83f2b...12e

Nei. Mange som skriver inn er dypt fortvilet og føler de sitter i et klister de ikke kommer vekk fra. Noen opplever problemer som griper fatt i dem om og om igjen og synes å være i en evig runddans. Andre har en dårlig dag. Noen er suicidale. Noen kjemper med helsevesenet. Andre mot seg selv.

Jeg skjønner ikke hva et høytfungerende menneske er. Tenker du på de som ikke har noen psykisk lidelse? De som er del av det såkalt velfungerende samfunnsmaskineri? Eller tenker du på de som klarer å uttrykke tanker og følelser her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...