Gå til innhold

Føler også dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
5 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, det vet jeg, men da kan man gjøre det beste ut av det.

Psykiske lidelser er noe annnet enn bare problemer 

Anonymkode: 5bed9...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, frosken skrev:

Jeg er ikke enig med deg i at forumet fortrinnsvis skal være for de som har ambisjoner om å bli "høytfungerende". Sett fra mitt perspektiv, så er dette også et forum for de som har kroniske tilstander som ikke bedres til tross for rimelig god behandling. Det å ha noen å dele sine erfaringer med, har etter min mening verdi for den enkelte og som medmenneske er jeg villig til å høre også på det som ikke handler om hvordan bli "bedre".

Joda, jeg er enig med deg i det. Jeg spissformulerte jo veldig her, og det beklager jeg. 

Grunnen til min spissformulering, var at jeg faktisk reagerer på de som ser på det som sin plikt å drepe enhver konstruktiv diskusjon her inne. Heldigvis har forumet blitt bedre nå. 

Men jeg skjønner at noen har kroniske tilstander. Det var ikke meningen å støte noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemer hvor personen stort sett klarer seg sjøl og er i stand til å tilkalle hjelp hvis forverring skjer. Dette er mere " lette problemer" som jeg legger i ordet.

Det er på bakgrunn av at jeg selv er blitt mye skuffet over hjelpeapparatet jeg tok opp dette. Beklager veldig hvis dere føler dette var feil. Det føles som noen er så " bortskjemte" med god oppfølging hele livet mens andre bare får ukvemsord og motarbeiding av systemet hele livet og at livet deres nærmest blir trenert på grunn av stigma som følge av egen lidelse eller forhold som berører de nærmeste.Da er etikk bare skjøvet under teppe.

Jeg vet ingenting om dere. Jeg skriver utifra egen erfaring. Som personer ønsker jeg heller ikke å angripe noen. Mitt anliggende er systemet.

At dere opplever det annerledes er jo bare bra og bare positivt men det hjelper ikke meg.

Anonymkode: 83f2b...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så mye konkurranse og sammenligning her i livet. Oppleves litt rart at noen tar opp denne diskusjonen også innpå her. Hva er motivet bak?. Er det: jeg er psykere enn deg så ikke kom her å ta min plass?. Det er faktisk en veldig stor gruppe i samfunnet vårt som har lette til moderate psykiske plager som ikke får den hjelpen de trenger. Mener trådstarter at de ikke har noe her å gjøre heller? .Hvordan hadde forresten  dette forumet blitt hvis det var bare de med tunge psykiske lidelser som hadde rett til å være her. Spesiellt nå da ikke NHD er her. 

Nå er dette forumet faktisk for alle med psykiske plager. Også friske som innimellom har psykiske utfordringer. Du kan til og med være frisk men ønske å diskutere et tema som har med psykiatri å gjøre. Syns faktisk med tanke på dette at det egentlig  er mange med tyngre problemstillinger som bruker forumet. 

Anonymkode: bf86d...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man bør kanskje i langt større grad bare prøve å suge til seg det positive så langt man kan.😊

Anonymkode: 83f2b...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fulgt dette forumet i over 20 år, og jeg synes det er åpent for alle typer og alvorlighetsgrader av psykiske lidelser.

Om en tolker isw slik jeg gjør, er jeg enig med han: En må prøve å bruke forumet konstruktivt. Ren sutring og destruktivitet kan en holde for seg selv. Det er fullt mulig å bruke det konstruktivt selv om sykdommen er av en slik art at utsikt til særlig bedring er meget begrenset.

Anonymkode: 0b546...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, det vet jeg, men da kan man gjøre det beste ut av det.

Hva vil det si for deg å gjøre det beste ut av det for et menneske som er alvorlig deprimert, og orker ikke leve lenger. Har hatt det slik i lang tid der verken medisiner eller annen behandling har gitt effekt?

Anonymkode: 251ce...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil det si for deg å gjøre det beste ut av det for et menneske som er alvorlig deprimert, og orker ikke leve lenger. Har hatt det slik i lang tid der verken medisiner eller annen behandling har gitt effekt?

Anonymkode: 251ce...588

Jeg har også hatt det slik en stund. Da tenker jeg på meg selv som " blind". Det er mørkt og jeg ser ikke klart. Så tenker jeg at kanskje noen innpå her ser ting jeg ikke ser. At det kan hjelpe meg og at jeg må velge å stole på det de sier. At det e håp ..... !. 

Anonymkode: bf86d...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg startet dette men bakgrunnen var ikke å kritisere dette forum spesielt. Tvert imot. 

For egen del legger jeg ikke skjul på at det går litt opp og ned.

Det er så lett å bli misoppfattet.

Ingen er like av behandlere og hjelpere heller det er jo logisk.

Jeg vil også bare si at jeg alltid tror det er håp for oss alle og jeg har aldri ment å si noe annet.😊

Føler sterkt med alle dem som føler seg mye alene med ansvar og skyld og alt og systemets uforstand og kanskje bare drives inn i større fortvilelse og følsesmessig smerte.

Jeg håper noen er der for dem og forstår dem.

Men jeg skal skjerpe meg. Jeg har jo også kuttet ut nervemedisin i håp om å " komme tilbake til meg selv".

Men det er mitt tilfelle og min bakgrunn. Ingen er like.

Og gjenvinne balanse.😊

Anonymkode: 83f2b...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil det si for deg å gjøre det beste ut av det for et menneske som er alvorlig deprimert, og orker ikke leve lenger. Har hatt det slik i lang tid der verken medisiner eller annen behandling har gitt effekt?

Anonymkode: 251ce...588

Jeg har vært langt nede selv før. Medisinene gjorde alt bare verre. Da jeg sluttet med medisinen ble jeg straks mye bedre. Det er lett for at folk sier at man må gjøre det beste ut av situasjonene. Men det man kan er å forsøke å finne gleder. Vet det ikke er lett. Jeg har blitt bedre på det med årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er vel sånn passelig høytfungerende, men synes ikke jeg har hatt bare lette og overfladiske problemer. Dessverre. 

Forskjellen ligger vel heller i evnen til å løse problemene. 

Med "problemer" menes vel her psykisk lidelse. Mener du at du har hatt alvorlig psykisk sykdom?

Anonymkode: 7563d...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med "problemer" menes vel her psykisk lidelse. Mener du at du har hatt alvorlig psykisk sykdom?

Anonymkode: 7563d...4ba

Hva regnes som "alvorlig" psykisk sykdom?

Anonymkode: f905a...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med "problemer" menes vel her psykisk lidelse. Mener du at du har hatt alvorlig psykisk sykdom?

Anonymkode: 7563d...4ba

Trådstarter påstår at høytfungerende mennesker bare har lette og overfladiske problemer og det var det jeg svarte på. 

Siden jeg skriver at jeg er passelig høytfungerende, har jeg selvfølgelig ikke hatt alvorlig psykisk sykdom ( Det er en forutsetning at man er frisk for å fungere godt ),  men jeg har da hatt alvorlige problemer for det.

En frisk person vil naturlig nok ha lettere for å løse problemer enn en psyk person.

Jeg er nærmeste pårørende til en som har vært psykisk i noen år nå. En frisk person vil ikke tillate seg å tenke at det ikke finnes håp. En frisk person gir seg ikke. 

Det er dette jeg mener med evnen til å løse problemer. En høytfungerende person ( eller frisk person ) vil ha lettere for det en som er psykisk syk, men det betyr ikke at friske ( eller høytfungetende) personer bare har lette og overfladiske problemer.

Jeg synes i hvert fall ikke jeg bare har hatt lette og overfadiske problemer de siste årene, selv om det er bedre nå. ( banker hardt i bordet )

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Trådstarter påstår at høytfungerende mennesker bare har lette og overfladiske problemer og det var det jeg svarte på. 

Siden jeg skriver at jeg er passelig høytfungerende, har jeg selvfølgelig ikke hatt alvorlig psykisk sykdom ( Det er en forutsetning at man er frisk for å fungere godt ),  men jeg har da hatt alvorlige problemer for det.

En frisk person vil naturlig nok ha lettere for å løse problemer enn en psyk person.

Jeg er nærmeste pårørende til en som har vært psykisk i noen år nå. En frisk person vil ikke tillate seg å tenke at det ikke finnes håp. En frisk person gir seg ikke. 

Det er dette jeg mener med evnen til å løse problemer. En høytfungerende person ( eller frisk person ) vil ha lettere for det en som er psykisk syk, men det betyr ikke at friske ( eller høytfungetende) personer bare har lette og overfladiske problemer.

Jeg synes i hvert fall ikke jeg bare har hatt lette og overfadiske problemer de siste årene, selv om det er bedre nå. ( banker hardt i bordet )

Jeg synes det er uklart hva det i denne sammenheng menes med «høytfungerende». Er det i forhold til akademiske prestasjoner, sosial smidighet, arbeidstilknytning eller personlig innsikt?

Jeg kjenner at jeg kan føle meg litt plassert når «høytfungerende» og «alvorlig psykisk lidelse» blir satt opp som motsetninger.

Jeg har en såkalt «alvorlig diagnose», men har samtidig tatt en master i helsepsykologi, har mye kontakt med mitt sosiale nettverk av venner og familie, er i 50% jobb men kan kanskje bli litt mer moden på enkelte områder som angår min egen personlige utvikling. Sistnevnte moment har jeg antagelig til felles med mange andre uten denne alvorlige diagnosen. 

Jeg er imidlertid ikke i noe parforhold, og har ikke klart det, men har nære relasjoner og knytter meg til andre.

 

Når alt dette er sagt er det mange ting jeg sliter med i det skjulte; konfliktsky, sanser tidvis ting veldig sterkt, blir lett emosjonelt sliten og kan har problemer med å sette grenser rundt meg. Alt dette hører nok også til det å være menneske og kan ha sammenheng med andre ting enn det som er typisk for den psykiske lidelsen. 

 

Da jeg i sin tid ble utredet og diagnostisert med schizofreni ble jeg fortalt at det kunne ramme hvem som helst, da også «gifte professorer i jobb». 

Ved innleggelser har jeg møtt så enormt forskjellige mennesker. I sykdomsfaser kan det være svært tydelig at man har en alvorlig psykisk lidelse, men når medisiner og rammer i livet ellers er på plass kan det være vanskelig å skille ut hvem som er såkalt «høytfungerende» og hvem som er belastet med en alvorlig diagnose.

 

Selv har jeg ikke ønsket å «oute» meg angående min diagnose. Dette fordi jeg er redd for å møte på negative stigma og vedtatte sannheter om hvordan en med alvorlig psykisk lidelse er. 

Anonymkode: 0a44b...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Funksjon. I psykiatrien bruker en å vurdere fungering på tre områder, arbeid/utdanning, i familie og sosialt for øvrig.

Anonymkode: 0b546...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er uklart hva det i denne sammenheng menes med «høytfungerende». Er det i forhold til akademiske prestasjoner, sosial smidighet, arbeidstilknytning eller personlig innsikt?

Jeg kjenner at jeg kan føle meg litt plassert når «høytfungerende» og «alvorlig psykisk lidelse» blir satt opp som motsetninger.

Jeg har en såkalt «alvorlig diagnose», men har samtidig tatt en master i helsepsykologi, har mye kontakt med mitt sosiale nettverk av venner og familie, er i 50% jobb men kan kanskje bli litt mer moden på enkelte områder som angår min egen personlige utvikling. Sistnevnte moment har jeg antagelig til felles med mange andre uten denne alvorlige diagnosen. 

Jeg er imidlertid ikke i noe parforhold, og har ikke klart det, men har nære relasjoner og knytter meg til andre.

 

Når alt dette er sagt er det mange ting jeg sliter med i det skjulte; konfliktsky, sanser tidvis ting veldig sterkt, blir lett emosjonelt sliten og kan har problemer med å sette grenser rundt meg. Alt dette hører nok også til det å være menneske og kan ha sammenheng med andre ting enn det som er typisk for den psykiske lidelsen. 

 

Da jeg i sin tid ble utredet og diagnostisert med schizofreni ble jeg fortalt at det kunne ramme hvem som helst, da også «gifte professorer i jobb». 

Ved innleggelser har jeg møtt så enormt forskjellige mennesker. I sykdomsfaser kan det være svært tydelig at man har en alvorlig psykisk lidelse, men når medisiner og rammer i livet ellers er på plass kan det være vanskelig å skille ut hvem som er såkalt «høytfungerende» og hvem som er belastet med en alvorlig diagnose.

 

Selv har jeg ikke ønsket å «oute» meg angående min diagnose. Dette fordi jeg er redd for å møte på negative stigma og vedtatte sannheter om hvordan en med alvorlig psykisk lidelse er. 

Anonymkode: 0a44b...abe

Jeg tenker at høytfungerende er å mestre de sidene i livet som de fleste anser som viktige. Jobb, økonomi, venner, familie, kjæresteforhold osv. At man løser problemer som oppstår på en grei måte. 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Høytfungerende" bør nok forstås som som mennesker som bare er kommet litt lenger skjønner jeg nå etter å ha lest de mange veldig gode og nok ufortjente svarene på min trådstarting som var mye uttrykk for rein fortvilelse over å ikke oppleve så mye " bedring i helse" til tross for at jeg selv opplevet det som at jeg forsøkte å forstå.På den annen side er vi klar over at selv barn får ikke nødvendig helsehjelp i dag etter mye av hva som kommer fram i avisene.

Hører daglig om så mange i ulike situasjoner som jeg bare føler med. Men politikerne er det ikke så lett å stille til ansvar eller " forfølge".

Veldig takk for at dere "vekket " meg litt ut av dvalen( depresjon med lav iallefall ytre fungeringsevne")

Håper dere alle får en veldig god dag😊

Anonymkode: 83f2b...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Funksjon. I psykiatrien bruker en å vurdere fungering på tre områder, arbeid/utdanning, i familie og sosialt for øvrig.

Anonymkode: 0b546...a98

Da er jeg en taper. Men det visste man jo fra før.

Så sånn er nok det.

Anonymkode: f905a...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2017 den 21.42, AnonymBruker skrev:

Føler også dere at dette forum er først og fremmst for " høytfungerende mennesker" med bare lette og rent overfladiske problemer?

Anonymkode: 83f2b...12e

Er det virkelig så jævlig for mennesker med psykiske problemer å lese om andre mennesker med psykiske problemer som mestrer å være i arbeid?

Jeg lar meg inspirere av mennesker med store utfordringer som har en jobb de trives med. De jobber ikke for at andre skal føle seg verre. Det gjør ikke jeg heller. Jeg jobber fordi jeg har kapasitet til det, men det er veldig vanskelig i perioder. At jeg likevel står det av, er jeg stolt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det blir rart å sette opp høytfungerende og psykisk lidelse som en absolutt motsetning. Ikke alle psykiske lidelser er like gjennomgripende og påvirker alle livsområder, og noen psykiske lidelser innebærer lange perioder med symptomfrihet. I tillegg vil man kunne finne mennesker som er svært gode på å fremstå som høytfungerende, men som opplever et stort lidelsestrykk. Så jeg tenker at man godt kan være høytfungerende og samtidig ha ganske alvorlige psykiske vansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...