Gå til innhold

Føler også dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
22 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes også det blir rart å sette opp høytfungerende og psykisk lidelse som en absolutt motsetning. Ikke alle psykiske lidelser er like gjennomgripende og påvirker alle livsområder, og noen psykiske lidelser innebærer lange perioder med symptomfrihet. I tillegg vil man kunne finne mennesker som er svært gode på å fremstå som høytfungerende, men som opplever et stort lidelsestrykk. Så jeg tenker at man godt kan være høytfungerende og samtidig ha ganske alvorlige psykiske vansker.

Selvfølgelig kan man være høytfungerende med optimal behandling. 

Har ei bipolar venninne som jeg vil si er høytfungetende. Dette pga av god behandling,  slik at hun fungerer som en frisk.

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, Janus30 skrev:

Er det virkelig så jævlig for mennesker med psykiske problemer å lese om andre mennesker med psykiske problemer som mestrer å være i arbeid?

 

Ja, det er det når en selv mislykkes i alt og er en kvise på samfunnets rumpe.

Anonymkode: e55c1...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det når en selv mislykkes i alt og er en kvise på samfunnets rumpe.

Anonymkode: e55c1...be4

Folk må få vise frem hva de får til, spesielt når de har en funksjonsnedsettende sykdom.

Så får heller de som blir krenket av dette lære seg å ikke bli personlig fornærmet av at andre får noe igjen for egen innsats. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Da jeg svarte tenkte jeg på alle de jeg kjenner i rl som én eller flere ganger har "møtt veggen" og fått en sykemelding.

Jeg vet ikke hvilke diagnoser de har. Kanskje angst eller depresjon? I mitt hode er det lette lidelser siden de fungerer utmerket sosialt, i forhold og på jobb mesteparten av tiden.

På dol er det mange på uføretrygd, og noen som aldri treffer andre mennesker. Det høres ut som litt tyngre problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
14 timer siden, Gargamel skrev:

Da jeg svarte tenkte jeg på alle de jeg kjenner i rl som én eller flere ganger har "møtt veggen" og fått en sykemelding.

Jeg vet ikke hvilke diagnoser de har. Kanskje angst eller depresjon? I mitt hode er det lette lidelser siden de fungerer utmerket sosialt, i forhold og på jobb mesteparten av tiden.

På dol er det mange på uføretrygd, og noen som aldri treffer andre mennesker. Det høres ut som litt tyngre problemer. 

Jeg har også lurt på det uttrykket. Det virket som det nesten var mote en periode å ha « møtt veggen » . 

Enten er man sliten og trenger søvn eller så har man en depresjon, tenker jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er jeg litt nysgjerrig her... Regner dere kompleks PTSD som lett, moderat eller alvorlig lidelse?

Anonymkode: cf425...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg litt nysgjerrig her... Regner dere kompleks PTSD som lett, moderat eller alvorlig lidelse?

Anonymkode: cf425...1e3

For meg er det en alvorlig lidelse. 

Anonymkode: 5bed9...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det en alvorlig lidelse. 

Anonymkode: 5bed9...c32

En venn kalte meg nettopp den sterkeste personen h*n kjenner. Jeg har kompleks PTSD og har familie, en god jobb og et godt sosialt liv, men føler meg til tider som et null og klarte ikke å takke for komplimentet. Jeg føler meg teit som spør om dette, men vil du kalle meg sterk som klarer alt dette selv om jeg har hatt et for jævlig liv?

Anonymkode: cf425...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venn kalte meg nettopp den sterkeste personen h*n kjenner. Jeg har kompleks PTSD og har familie, en god jobb og et godt sosialt liv, men føler meg til tider som et null og klarte ikke å takke for komplimentet. Jeg føler meg teit som spør om dette, men vil du kalle meg sterk som klarer alt dette selv om jeg har hatt et for jævlig liv?

Anonymkode: cf425...1e3

Jeg vil kalle deg et løvetannbarn :)

Anonymkode: 5bed9...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg litt nysgjerrig her... Regner dere kompleks PTSD som lett, moderat eller alvorlig lidelse?

Anonymkode: cf425...1e3

Det er vel hvor mye diagnosen ødelegger for individet som bør avgjøre om man er mildt, moderat eller alvorlig syk, og ikke selve navnet på lidelsen/diagnosen? 

Jeg kjenner en med bipolar type 1 som fungerer ypperlig på alle av livets arenaer, til tross for at han har noe som regnes for å være en alvorlig sinnslidelse. Men når han er dårlig, så er han virkelig dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Janus30 skrev:

Det er vel hvor mye diagnosen ødelegger for individet som bør avgjøre om man er mildt, moderat eller alvorlig syk, og ikke selve navnet på lidelsen/diagnosen? 

Jeg kjenner en med bipolar type 1 som fungerer ypperlig på alle av livets arenaer, til tross for at han har noe som regnes for å være en alvorlig sinnslidelse. Men når han er dårlig, så er han virkelig dårlig. 

Tror ikke vedkommede sikter til navnet, men til hva lidelsen innebærer. 

Anonymkode: 5bed9...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Jeg er høyt fungerende men psykisk syk. Jeg er full av angst og depresjon, har fibromyalgi og personlighetsforstyrrelse  som faller meg ringt for hjertet. Dette er hva legen min skriver til nav. Jeg har og vert manisk men høyt fungerende, dvs jeg gjør det jeg skal på en manisk måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er viktig at også de gode historiene blir skrevet om. Personer som har vært langt nede, men kommet seg og fungerer. Det gir håp også for andre.

Anonymkode: 0b546...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Hva som er lett og tung lidelse kan ikke bare handle om hvor bra man klarer seg med jobb og venner. Sykdommen er bare én av mange faktorer.

Kreft er mer alvorlig enn forkjølelse, selv om en kreftpasient kan klare seg bedre enn en forkjølet person.

Fagfolk har kanskje noen faste kriterier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fagfolk bruker ikke begrepene lett og tung psykisk lidelse. Fordi det ikke finnes noen definisjon på hva dette er.

Anonymkode: 0b546...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fagfolk bruker ikke begrepene lett og tung psykisk lidelse. Fordi det ikke finnes noen definisjon på hva dette er.

Anonymkode: 0b546...a98

Jo det gjorde de iallefall før. Psykiatri minor og psykiatri major. Nevroser og fobier samt upsykotisk depresjon var minor, og så var psykoselidelser major. Personlighetsforstyrrelser var sett på som middels alvorlig.

 

Men alle vet att angst er det verste. Den oppstår over hele fjøla.

Anonymkode: 2fc94...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...