Gå til innhold

Kjenner du noen yngre som plutselig har dødd av hjertestans?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og var det deres egen årsak tror du? Fedme? Inaktivitet? For mye aktiv?

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjer nesten ikke, så det er ikke noe du trenger å tenke på. det beste du kan gjøre for din egen helse er å trene, gå turer og leve rimelig sunt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, DoleMari skrev:

Det skjer nesten ikke, så det er ikke noe du trenger å tenke på. det beste du kan gjøre for din egen helse er å trene, gå turer og leve rimelig sunt.  

Skjer ikke?

Se statistikken.

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjer ikke?

Se statistikken.

Anonymkode: ade10...dc2

Det er mye farligere å kjøre bil, mariussen.

Anonymkode: d9cb2...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye farligere å kjøre bil, mariussen.

Anonymkode: d9cb2...81a

Bevis det. Har du påstander som backer opp?

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og var det deres egen årsak tror du? Fedme? Inaktivitet? For mye aktiv?

Anonymkode: ade10...dc2

Ja. Extacy. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, Villanda skrev:

Ja. Extacy. 

 

Jeg snakker om hjertestopp, ikke infrakt.

I hjertestopp er årsaken noe helt annet.

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjer ikke?

Se statistikken.

Anonymkode: ade10...dc2

Dødsårsak hjerte- og karlidelser for folk mellom 15 og 35 (jeg tar ikke med barn under 15 fordi disse stort sett er født med hjertefeil eller noe annet alvorlig): Maks. ca. 40 i året.  Disse tallene inkluderer alle med disse dødsårsakene, selvfølgelig også de med kjente hjertesykdommer.   http://statistikkbank.fhi.no/dar/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, laban skrev:

Dødsårsak hjerte- og karlidelser for folk mellom 15 og 35 (jeg tar ikke med barn under 15 fordi disse stort sett er født med hjertefeil eller noe annet alvorlig): Maks. ca. 40 i året.  Disse tallene inkluderer alle med disse dødsårsakene, selvfølgelig også de med kjente hjertesykdommer.   http://statistikkbank.fhi.no/dar/

 

Er den riktig?

Når jeg søker opp på 20-24(dødsfall av hjerte og karsykdommer), så får jeg opp bare 8 stk? Kan ikke stemme?

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og var det deres egen årsak tror du?

Anonymkode: ade10...dc2

Jeg vet om to: Den ene hadde pacemaker, altså hjerteproblemer fra ung alder. Den andre led av ekstrem overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er den riktig?

Når jeg søker opp på 20-24(dødsfall av hjerte og karsykdommer), så får jeg opp bare 8 stk? Kan ikke stemme?

Anonymkode: ade10...dc2

Jeg får ikke sjekket det nå, men det kan godt være. Det er stor forskjell på aldersgruppene 15 - 35 og 20 - 24. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om hjertestopp, ikke infrakt.

I hjertestopp er årsaken noe helt annet.

Anonymkode: ade10...dc2

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, laban skrev:

Jeg får ikke sjekket det nå, men det kan godt være. Det er stor forskjell på aldersgruppene 15 - 35 og 20 - 24. 

Hvordan kan det være bare 8 som har fått hjertestopp i alderen 20-24?

Er den siden der ekte? 

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det være bare 8 som har fått hjertestopp i alderen 20-24?

Er den siden der ekte? 

Anonymkode: ade10...dc2

Dødsårsaksregisteret er selvfølgelig ekte, det inneholder alle norske dødsmeldinger. Vi havner der før eller senere alle sammen, det er et obligatorisk register.

Jeg får ikke sjekket om du søker riktig akkurat nå, jeg er på ferie. Men det er faktisk ikke så vanlig å dø av hjertestans i 20-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

Dødsårsaksregisteret er selvfølgelig ekte, det inneholder alle norske dødsmeldinger. Vi havner der før eller senere alle sammen, det er et obligatorisk register.

Jeg får ikke sjekket om du søker riktig akkurat nå, jeg er på ferie. Men det er faktisk ikke så vanlig å dø av hjertestans i 20-årene.

Ahh ok. Men sjekk her: https://www.kvalitetsregistre.no/sites/default/files/8_arsrapport_2015_hjertestans.pdf. Side 13. Der står det brått 25 personer i alderen 20-24.

Men under står det: Figur 1 viser aldersfordelingen blant pasienter med hjertestans fordelt i 5-års kohorter.

Det vil si?

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og var det deres egen årsak tror du? Fedme? Inaktivitet? For mye aktiv?

Anonymkode: ade10...dc2

Dette har du jo nylig fått mange svar på. Jeg merker at jeg blir fristet til å svare at jeg kjenner mange yngre som har dødd av hjertestans og at de alle var sunne og friske. Da kan du bruke energien din på å dokumentere at jeg må ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, frosken skrev:

Dette har du jo nylig fått mange svar på. Jeg merker at jeg blir fristet til å svare at jeg kjenner mange yngre som har dødd av hjertestans og at de alle var sunne og friske. Da kan du bruke energien din på å dokumentere at jeg må ta feil.

Men du kjenner altså ingen, fordi det er så svært sjeldent?

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Medfødt hjertefeil og et tilfelle trolig pga bruk av extacy

Anonymkode: 0dadb...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medfødt hjertefeil og et tilfelle trolig pga bruk av extacy

Anonymkode: 0dadb...48f

Ja, men se på den siden jeg sendte da: https://www.kvalitetsregistre.no/sites/default/files/8_arsrapport_2015_hjertestans.pdf, side 13. Her står det brått 25 personer i 20-24 årsalderen.

Men under står det, 

Figur 1 viser aldersfordelingen blant pasienter med hjertestans fordelt i 5-års kohorter. Hva skal dette bety og hvem er riktig??

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men se på den siden jeg sendte da: https://www.kvalitetsregistre.no/sites/default/files/8_arsrapport_2015_hjertestans.pdf, side 13. Her står det brått 25 personer i 20-24 årsalderen.

Men under står det, 

Figur 1 viser aldersfordelingen blant pasienter med hjertestans fordelt i 5-års kohorter. Hva skal dette bety og hvem er riktig??

Anonymkode: ade10...dc2

Hvilken rolle spiller det for deg nøyaktig hvor mange som dør årlig? Du kan jo uansett antall både dø av hjertestopp i morgen eller bli påkjørt av en bil neste gang du er utenfor døren. Vi har ingen garantier noen av oss for at vi overlever natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gjest låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...