Gå til innhold

Kjenner du noen yngre som plutselig har dødd av hjertestans?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
6 minutter siden, frosken skrev:

Hvilken rolle spiller det for deg nøyaktig hvor mange som dør årlig? Du kan jo uansett antall både dø av hjertestopp i morgen eller bli påkjørt av en bil neste gang du er utenfor døren. Vi har ingen garantier noen av oss for at vi overlever natten.

Nei, bare lurer. For å vite hvor svært sjeldent det er snakk om.

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ahh ok. Men sjekk her: https://www.kvalitetsregistre.no/sites/default/files/8_arsrapport_2015_hjertestans.pdf. Side 13. Der står det brått 25 personer i alderen 20-24.

Men under står det: Figur 1 viser aldersfordelingen blant pasienter med hjertestans fordelt i 5-års kohorter.

Det vil si?

Anonymkode: ade10...dc2

Jeg får ikke gått inn på detaljene her og nå, men man dør ikke nødvendigvis av hjertestans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bare lurer. For å vite hvor svært sjeldent det er snakk om.

Anonymkode: ade10...dc2

Du pleier jo å få oppheng på ulike kroppslige fenomener og spørre og spørre i det uendelige om det samme. Egentlig burde ingen av oss svare deg, for du bare fortsetter å kverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, laban skrev:

Jeg får ikke gått inn på detaljene her og nå, men man dør ikke nødvendigvis av hjertestans.

Men hvorfor står det: Figur 1 viser aldersfordelingen blant pasienter med hjertestans fordelt i 5-års kohorter.

Også står det 25 personer ca, 20-24. Veldig uklart altså.

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor står det: Figur 1 viser aldersfordelingen blant pasienter med hjertestans fordelt i 5-års kohorter.

Også står det 25 personer ca, 20-24. Veldig uklart altså.

Anonymkode: ade10...dc2

Det holder nå.

Anonymkode: d9cb2...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det holder nå.

Anonymkode: d9cb2...81a

Enten kan du svare ordentlig, og ikke trolle og gå rundt grøten, eller forlat tråden.

Makan til rør.

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten kan du svare ordentlig, og ikke trolle og gå rundt grøten, eller forlat tråden.

Makan til rør.

Anonymkode: ade10...dc2

Du får ikke flere svar her nå, mariussen.

Anonymkode: d9cb2...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke flere svar her nå, mariussen.

Anonymkode: d9cb2...81a

Da har jeg rapportert deg inn.

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Det skjer men da er det ofte en ukjent hjertesykdom i bunn. Jeg kjenner en som døde av hjertesvikt. Han var 20 år og sprek nok, sunn nok for en på din alder. Han døde mens han snakket i telefonen. Obduksjonen viste at han hadde en medfødt hjertefeil som ingen visste om.

Sånn uten å ha en hjertesykdom i forkant er det nok serdeles uvanlig å være plutselig dø av infarkt som ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke flere svar her nå, mariussen.

Anonymkode: d9cb2...81a

Det holder nå.

Anonymkode: 0dadb...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, BamseLiten skrev:

Det skjer men da er det ofte en ukjent hjertesykdom i bunn. Jeg kjenner en som døde av hjertesvikt. Han var 20 år og sprek nok, sunn nok for en på din alder. Han døde mens han snakket i telefonen. Obduksjonen viste at han hadde en medfødt hjertefeil som ingen visste om.

Sånn uten å ha en hjertesykdom i forkant er det nok serdeles uvanlig å være plutselig dø av infarkt som ung.

Hva slags medfødt hjertefeil dreide det seg om? Var han genetisk disponert?

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og var det deres egen årsak tror du? Fedme? Inaktivitet? For mye aktiv?

Anonymkode: ade10...dc2

Jeg kjenner ingen. Kan faktisk ikke komme på noen under 50 år i farta.

Jeg kjenner en del som har dødd unge, men det har stort sett vært selvmord/rusproblen og ulykker. Ett drap. To tilfeller av sykdom, men ikke hjertet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg kjenner ingen. Kan faktisk ikke komme på noen under 50 år i farta.

Jeg kjenner en del som har dødd unge, men det har stort sett vært selvmord/rusproblen og ulykker. Ett drap. To tilfeller av sykdom, men ikke hjertet. 

Ja, det er sjeldent, men når jeg leser div statistikker så vet jeg ikke om det er feil eller korrekt.

Ta denne siden; http://statistikkbank.fhi.no/dar/, hjertesykdommer i alderen 20-24 år. Og så ser jeg at i år 2013 var det bare to som døde av hjerteproblemer? Kan vel ikke stemme? Er det virkelig sååååå svært sjeldent?

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sjeldent, men når jeg leser div statistikker så vet jeg ikke om det er feil eller korrekt.

Ta denne siden; http://statistikkbank.fhi.no/dar/, hjertesykdommer i alderen 20-24 år. Og så ser jeg at i år 2013 var det bare to som døde av hjerteproblemer? Kan vel ikke stemme? Er det virkelig sååååå svært sjeldent?

Anonymkode: ade10...dc2

Som jeg har sagt tusen ganger før til deg:

Hjertet ditt banker uavhengig av statistikk. Om folk her kjenner null, fem eller hundre mennesker som døde av hjertestans, vil ditt hjerte slå like mange slag i like mange år. 

Hvorfor bekymrer du deg ikke for de hundre tingene som det er mer sannsynlig at skal ta livet av deg de neste ti årene enn hjertestans? Rasjonelt sett for ditt vedkommende bør du aldri kjøre bil, aldri gå langs veien og ha på deg skuddsikker vest når du er på steder hvor andre mennesker befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Ingvard Wilhelmsen skrevet en bok som kanskje kan hjelpe🤔? Husker ikke hva den heter...

Men det handler vel mye om at du ikke kan få noen garantier ifht sjelden hjertesykdom. Du kan sjekke deg hos legen og så må du nesten slå deg til ro med at livet gir en usikkerhet for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, cilie skrev:

Har ikke Ingvard Wilhelmsen skrevet en bok som kanskje kan hjelpe🤔? Husker ikke hva den heter...

Men det handler vel mye om at du ikke kan få noen garantier ifht sjelden hjertesykdom. Du kan sjekke deg hos legen og så må du nesten slå deg til ro med at livet gir en usikkerhet for alle. 

"Livet er et usikkert prosjekt "

Anonymkode: 42d50...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Livet er et usikkert prosjekt "

Anonymkode: 42d50...978

Den ja - anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Som jeg har sagt tusen ganger før til deg:

Hjertet ditt banker uavhengig av statistikk. Om folk her kjenner null, fem eller hundre mennesker som døde av hjertestans, vil ditt hjerte slå like mange slag i like mange år. 

Hvorfor bekymrer du deg ikke for de hundre tingene som det er mer sannsynlig at skal ta livet av deg de neste ti årene enn hjertestans? Rasjonelt sett for ditt vedkommende bør du aldri kjøre bil, aldri gå langs veien og ha på deg skuddsikker vest når du er på steder hvor andre mennesker befinner seg.

Om det stemmer at bare 8 får hjertestans i den alderen, så blir man mye mer roligere og kan slappe av. Ikke spør hvorfor.

Så håper folk kan svare, hadde satt pris på det.

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, cilie skrev:

Har ikke Ingvard Wilhelmsen skrevet en bok som kanskje kan hjelpe🤔? Husker ikke hva den heter...

Men det handler vel mye om at du ikke kan få noen garantier ifht sjelden hjertesykdom. Du kan sjekke deg hos legen og så må du nesten slå deg til ro med at livet gir en usikkerhet for alle. 

Men hva tenker du om denne siden, http://statistikkbank.fhi.no/dar/.

Leger sier jo at det sjeldent rammer unge, hjerteproblemer altså, men bare 8 som har blitt drept av det i alderen 20-24 kan da ikke stemme? Såå lavt?

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva tenker du om denne siden, http://statistikkbank.fhi.no/dar/.

Leger sier jo at det sjeldent rammer unge, hjerteproblemer altså, men bare 8 som har blitt drept av det i alderen 20-24 kan da ikke stemme? Såå lavt?

Anonymkode: ade10...dc2

Jeg tenker vel bare at det er svært få som rammes og at det er kjipt å kaste bort friske år på å tenke på hva som ev kan ramme. 

I går døde en kvinne i en båtbrann ved drukning etter å ha satt seg fast i propellen. Helt grusomt. Vi vet aldri hva som kan skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gjest låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...