Gå til innhold

Kjenner du noen yngre som plutselig har dødd av hjertestans?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
20 minutter siden, cilie skrev:

Jeg tenker vel bare at det er svært få som rammes og at det er kjipt å kaste bort friske år på å tenke på hva som ev kan ramme. 

I går døde en kvinne i en båtbrann ved drukning etter å ha satt seg fast i propellen. Helt grusomt. Vi vet aldri hva som kan skje. 

Ja, men er den statistikken de referer til riktig?

https://www.kvalitetsregistre.no/sites/default/files/8_arsrapport_2015_hjertestans.pdf Fordi her står det brått 25 tilfeller i aldersgruppen 20-24, mens i den over står det bare 8 tilfeller.

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men er den statistikken de referer til riktig?

https://www.kvalitetsregistre.no/sites/default/files/8_arsrapport_2015_hjertestans.pdf Fordi her står det brått 25 tilfeller i aldersgruppen 20-24, mens i den over står det bare 8 tilfeller.

Anonymkode: ade10...dc2

Det har ikke jeg kompetanse til å vurdere. Det er jo uansett svært få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, cilie skrev:

Det har ikke jeg kompetanse til å vurdere. Det er jo uansett svært få. 

Ikke kompentanse haha? Er jo bare en simpel tabell.

Reagerer på at det står 25 her og 8 på den ekte dødstatistikken.

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om noen kan svare meg på det simple spørsmålet, så skal jeg vippse over 250 kroner til vedkommende. Om du tror jeg tuller,  så screener du dette, og siterer meg igjen.

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kompentanse haha? Er jo bare en simpel tabell.

Reagerer på at det står 25 her og 8 på den ekte dødstatistikken.

Anonymkode: ade10...dc2

Jeg kan lese en tabell, men ikke vurdere hvilket tall som stemmer.

Det må være slitsomt å være så opphengt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, cilie skrev:

Jeg kan lese en tabell, men ikke vurdere hvilket tall som stemmer.

Det må være slitsomt å være så opphengt i det.

Vet du hva dette betyr:

Figur 1 viser aldersfordelingen blant pasienter med hjertestans fordelt i 5-års kohorter betyr da?

 

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kohorter= samme alder-ish.

Så da er de vel delt inn i feks alder 15-20, 20-25 osv. 

Nå svarer jeg uten å ha sett på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, cilie skrev:

Kohorter= samme alder-ish.

Så da er de vel delt inn i feks alder 15-20, 20-25 osv. 

Nå svarer jeg uten å ha sett på det.

Men finner man noe statistikk på hvor mange personer det finnes i en bestemt aldersgruppe? F.eks hvor mange 50 åringer det finnes i Norge?

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men finner man noe statistikk på hvor mange personer det finnes i en bestemt aldersgruppe? F.eks hvor mange 50 åringer det finnes i Norge?

Anonymkode: ade10...dc2

Det spiller vel ingen rolle. Det har ingen betydning for din helse overhodet.

Anonymkode: d9cb2...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller vel ingen rolle. Det har ingen betydning for din helse overhodet.

Anonymkode: d9cb2...81a

Men kjære vene da. Forlat tråden om du ikke kan besvare mitt spørsmål

Gaad

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men finner man noe statistikk på hvor mange personer det finnes i en bestemt aldersgruppe? F.eks hvor mange 50 åringer det finnes i Norge?

Anonymkode: ade10...dc2

Vet ikke. SSB kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, cilie skrev:

Vet ikke. SSB kanskje?

Tror jeg forstår den statistikken.

Det står 8 har blitt drept av hjertesykdommer, mens i den andre står det bare hvor mange som har fått den, altså 25. Men det gir jo ikke mening, iom at 9/10 blir drept med en gang av hjertestans?

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære vene da. Forlat tråden om du ikke kan besvare mitt spørsmål

Gaad

Anonymkode: ade10...dc2

Du blir aldri fornøyd med svarene, og kverner og kverner.

Anonymkode: d9cb2...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men finner man noe statistikk på hvor mange personer det finnes i en bestemt aldersgruppe? F.eks hvor mange 50 åringer det finnes i Norge?

Anonymkode: ade10...dc2

Det tror jeg du finner på ssb.no, se under befolkningssammensetning elns. Jeg skal se på dødsårsakene senere, jeg har ikke tid nå. Men vær klar over at i DÅR (som lages av fagfolk med utgangspunkt i dødsmeldinger fra legene) er man veldig opptatt av å registrere det som kalles underliggende dødsårsak, altså hovedårsaken til dødsfallet. Hvis diverse sykdomstilstander fører til at hjertet til slutt stopper, er det ikke hjertestansen som er underliggende dødsårsak. Selv om dødsfall (typisk for eldre mennesker) kan se ut som plutselig hjertestans, er det ofte annen sykdom som er den egentlige dødsårsaken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, laban skrev:

Det tror jeg du finner på ssb.no, se under befolkningssammensetning elns. Jeg skal se på dødsårsakene senere, jeg har ikke tid nå. Men vær klar over at i DÅR (som lages av fagfolk med utgangspunkt i dødsmeldinger fra legene) er man veldig opptatt av å registrere det som kalles underliggende dødsårsak, altså hovedårsaken til dødsfallet. Hvis diverse sykdomstilstander fører til at hjertet til slutt stopper, er det ikke hjertestansen som er underliggende dødsårsak. Selv om dødsfall (typisk for eldre mennesker) kan se ut som plutselig hjertestans, er det ofte annen sykdom som er den egentlige dødsårsaken. 

Ja, men jeg forstår ennå ikke hvorfor det står 8 som har dødd av div hjertesykdommer på ssb, mens på den andre siden jeg linka, denne her: https://www.kvalitetsregistre.no/sites/default/files/8_arsrapport_2015_hjertestans.pdf, så står det brått 25 hjertestans. Begge gjelder for 20-24 år.

Det kan hende den siste linken bare tar for seg hvor mange som får det, ikke hvor mange som blir drept av det, men gir jo ikke mening iom at hjertestans fører til død i 9/10 tilfeller.

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 16.7.2017 den 1.54, BamseLiten skrev:

Det skjer men da er det ofte en ukjent hjertesykdom i bunn. Jeg kjenner en som døde av hjertesvikt. Han var 20 år og sprek nok, sunn nok for en på din alder. Han døde mens han snakket i telefonen. Obduksjonen viste at han hadde en medfødt hjertefeil som ingen visste om.

Sånn uten å ha en hjertesykdom i forkant er det nok serdeles uvanlig å være plutselig dø av infarkt som ung.

Kan du svare på et spørsmål?

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg forstår ennå ikke hvorfor det står 8 som har dødd av div hjertesykdommer på ssb, mens på den andre siden jeg linka, denne her: https://www.kvalitetsregistre.no/sites/default/files/8_arsrapport_2015_hjertestans.pdf, så står det brått 25 hjertestans. Begge gjelder for 20-24 år.

Det kan hende den siste linken bare tar for seg hvor mange som får det, ikke hvor mange som blir drept av det, men gir jo ikke mening iom at hjertestans fører til død i 9/10 tilfeller.

Anonymkode: ade10...dc2

Jeg skal prøve å svare deg i kveld.

Det er ikke SSB som har Dødsårsaksregisteret (DÅR), det er Folkehelseinstituttet.

Hjertestans fører ofte til død, men den underliggende dødsårsak som settes i DÅR, kan være en annen allikevel. Ref svaret mitt lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, laban skrev:

Jeg skal prøve å svare deg i kveld.

Det er ikke SSB som har Dødsårsaksregisteret (DÅR), det er Folkehelseinstituttet.

Hjertestans fører ofte til død, men den underliggende dødsårsak som settes i DÅR, kan være en annen allikevel. Ref svaret mitt lenger opp.

Får du svart nå? :)

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende den siste linken bare tar for seg hvor mange som får det, ikke hvor mange som blir drept av det, men gir jo ikke mening iom at hjertestans fører til død i 9/10 tilfeller.

Anonymkode: ade10...dc2

De to registrene har ulike formål, og det er ikke de samme personene som er telt opp.  Jeg tror ikke det er noe feil, det er bare det at de yngste med hjertestans overlever i større grad enn de eldre (bl.a. fordi de unge oftere er på et sted med hjertestarter og / eller folk som kan førstehjelp) - og hvis de dør, får de oftere en annen dødsårsak enn hjertesvikten, nettopp fordi hjertene til 20-åringer ikke har det med å stoppe uten en annen, underliggende grunn.

Du kan ikke bruke den 90-prosenten (som jeg ikke vet hvor du har hentet eller hvor gyldig den er, sannsynligheten for å overleve har økt betydelig de siste årene?) på en aldersgruppe som nesten ikke rammes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, laban skrev:

De to registrene har ulike formål, og det er ikke de samme personene som er telt opp.  Jeg tror ikke det er noe feil, det er bare det at de yngste med hjertestans overlever i større grad enn de eldre (bl.a. fordi de unge oftere er på et sted med hjertestarter og / eller folk som kan førstehjelp) - og hvis de dør, får de oftere en annen dødsårsak enn hjertesvikten, nettopp fordi hjertene til 20-åringer ikke har det med å stoppe uten en annen, underliggende grunn.

Du kan ikke bruke den 90-prosenten (som jeg ikke vet hvor du har hentet eller hvor gyldig den er, sannsynligheten for å overleve har økt betydelig de siste årene?) på en aldersgruppe som nesten ikke rammes. 

Ja, er enig. Men det jeg ikke forstår er hvordan det kan bare være 8 dødsfall av hjertesykdommer i alderen 20-24 på DÅR, som vel er den man skal gå utifra. 

Hvordan er det da mulig at det står på den andre statistikk-siden at det er 25-30 pers i alderen 20-24 som har fått hjertestans, når man vet at overlevelsesration for hjertestans er under 4-5% for alle aldergrupper?

Anonymkode: ade10...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...