Gå til innhold

Sydentur, alkohol og medisiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal snart på ferie til "syden" et par ukers tid, og har jo lyst til å ta en drink eller to på kveldstid sammen med mine venner. 

Lurer på om det går greit i forhold til de medisiner jeg bruker mot bp2. Jeg bruker Cipralex, Lamictal, Quetiapin, og Wellbutrin. Er det forenlig med alkohol? (Inntil to drinker om kvelden, evt også øl).

Anonymkode: 1aa8b...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal snart på ferie til "syden" et par ukers tid, og har jo lyst til å ta en drink eller to på kveldstid sammen med mine venner. 

Lurer på om det går greit i forhold til de medisiner jeg bruker mot bp2. Jeg bruker Cipralex, Lamictal, Quetiapin, og Wellbutrin. Er det forenlig med alkohol? (Inntil to drinker om kvelden, evt også øl).

Anonymkode: 1aa8b...2b7

Du kommer nok ikke til å dø av det akkurat, men du bør ikke drikke noe som helst. Det står tydelig i pakningsvedlegget. Noen kan drikke på disse medisinene og det vil gå helt fint, andre endrer seg totalt etter bare en liten drink. 

Anonymkode: e4e27...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer nok ikke til å dø av det akkurat, men du bør ikke drikke noe som helst. Det står tydelig i pakningsvedlegget. Noen kan drikke på disse medisinene og det vil gå helt fint, andre endrer seg totalt etter bare en liten drink. 

Anonymkode: e4e27...14e

Endre seg totalt? Hvordan? Til overmodig hypoman eller et depressivt suicidalt vrak? Eller hva mente du?

Anonymkode: 1aa8b...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker quetiapin og har brukt cipralex tidligere når jeg har vært i syden(+ noen andre), de andre du bruker kjenner jeg ikke til.

Selv spør jeg alltid fastlegen min om jeg kan drikke litt alkohol når jeg skal på tur (spør på nytt hvis jeg har skiftet medisiner siden sist) og det svarer jeg har fått er at jeg kan drikke litt, helst over så lang tid som mulig så alkohol konsentrasjonen blir minst mulig. Det jeg har spurt om er type 3 drinker på en dag, men ikke hver dag i 14 dager.

Fastlegen min synes at det var veldig bra at jeg spurte så jeg foreslår at du ringer/går til fastlegen å spør. Det er fastlegen som kjenner deg og dine medisiner/sykdomshistorie best, så jeg synes at du bør kontakte fastlegen for dette spørsmålet.

Ønsker deg en fin tur :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endre seg totalt? Hvordan? Til overmodig hypoman eller et depressivt suicidalt vrak? Eller hva mente du?

Anonymkode: 1aa8b...2b7

Beklager, jeg skulle forklart litt mer. Jeg kjenner to personer (begge voksne menn) som begge gikk på Quetiapin. Begge personene endret seg kjapt i løpet av veldig kort tid etter at de hadde tatt en øl/et glass vin. Dette var ikke samme kveld, altså. Han ene ble høylytt, hadde konstant latterkrampe og sa utrolig mye dumt. Det endte med at han og kona dro hjem fra et hyggelig og rolig grillselskap på grunn av dette. Han andre begynte å hallusinere og se mennesker som ikke var der, ringte kjente for å fortelle om dette, og mistet rett og slett kontakt med virkeligheten. Veldig skummelt å observere. 

Anonymkode: e4e27...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg bruker quetiapin og har brukt cipralex tidligere når jeg har vært i syden(+ noen andre), de andre du bruker kjenner jeg ikke til.

Selv spør jeg alltid fastlegen min om jeg kan drikke litt alkohol når jeg skal på tur (spør på nytt hvis jeg har skiftet medisiner siden sist) og det svarer jeg har fått er at jeg kan drikke litt, helst over så lang tid som mulig så alkohol konsentrasjonen blir minst mulig. Det jeg har spurt om er type 3 drinker på en dag, men ikke hver dag i 14 dager.

Fastlegen min synes at det var veldig bra at jeg spurte så jeg foreslår at du ringer/går til fastlegen å spør. Det er fastlegen som kjenner deg og dine medisiner/sykdomshistorie best, så jeg synes at du bør kontakte fastlegen for dette spørsmålet.

Ønsker deg en fin tur :)

 

Takk for det og takk for svar. :) Ja, det beste er nok å spørre fastlegen. Uansett hadde jeg ikke tenkt å drikke alkohol hver dag i to uker. Men muligens hver dag den første uken. 

Anonymkode: 1aa8b...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, jeg skulle forklart litt mer. Jeg kjenner to personer (begge voksne menn) som begge gikk på Quetiapin. Begge personene endret seg kjapt i løpet av veldig kort tid etter at de hadde tatt en øl/et glass vin. Dette var ikke samme kveld, altså. Han ene ble høylytt, hadde konstant latterkrampe og sa utrolig mye dumt. Det endte med at han og kona dro hjem fra et hyggelig og rolig grillselskap på grunn av dette. Han andre begynte å hallusinere og se mennesker som ikke var der, ringte kjente for å fortelle om dette, og mistet rett og slett kontakt med virkeligheten. Veldig skummelt å observere. 

Anonymkode: e4e27...14e

Huff, det hørtes ille ut! Men her virker det som at det er Quetiapinen som er årsaken. Jeg kan jo evt. kutte ut den når jeg skal drikke. Men det beste er vel å forhøre seg med fastlegen først.

Anonymkode: 1aa8b...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg kjenner en som bruker Quetapin, og det er ikke noe problem for ham å ta det når han har drukket alkohol. Men han bruker det primært for å få sove og tar bare en ganske lav dose et par timer før leggetid. Men sånt er jo variabelt fra person til person, og sikkert avhengig av hvor mye medisin du bruker også. De andre medisinene har jeg ikke kjennskap til. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å drikke om jeg var deg. I alle fall hvis jeg ikke hadde prøvd det hjemme først. Veldig dumt å bli dårlig når du er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i syden... Bruker fluoxetin fast og Sobril v behov. 

Jeg drakk mye alkohol. Gjerne mer enn 3 liter øl om dagen... nesten hver eneste dag i en uke. 

Dette var ca 10 mnd siden  

Jeg fikk mer angst. Drakk tilslutt for å ikke føle meg dårlig og redd. Fortsatte også etter jeg var kommet hjem..... da i litt mindre skala. 

Jeg tror det er farlig. 

Jeg må ha hjelp nå, eller dvs jeg må kjempe med meg selv nesten hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bp2 og går på Lithionit og Lamictal. Psykiateren min sa at jeg fint kunne ta meg ei øl men ikke drikke meg full. Har drukket flere ganger siden da og det har gått helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2017 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Jeg skal snart på ferie til "syden" et par ukers tid, og har jo lyst til å ta en drink eller to på kveldstid sammen med mine venner. 

Lurer på om det går greit i forhold til de medisiner jeg bruker mot bp2. Jeg bruker Cipralex, Lamictal, Quetiapin, og Wellbutrin. Er det forenlig med alkohol? (Inntil to drinker om kvelden, evt også øl).

Anonymkode: 1aa8b...2b7

Jeg bruker Quetiapin, Wellbutrin og Lamictal for Bp 2, og kan nyte ansvarlige mengder alkohol helt uten problemer på disse medisinene. Jeg tar lav dose Quetiapin for søvn, men det hender at jeg kutter ut akkurat denne medisinen når jeg har tatt noen øl. Dette fordi jeg blir stuptrøtt av å drikke alkohol på kvelden. Da trenger jeg ikke søvnfremmende på toppen. 

Merk at dette IKKE betyr at du kan ha det samme forholdet til alkohol som meg, til tross for de samme medisinene. Folk reagerer forskjellig. Jeg kan ikke gi noe annet råd enn at du må prøve deg frem med små mengder hvis du først skal drikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...