Gå til innhold

Aggressive Tvangstanker


Kevin1994

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har de siste mnd rent ned legevakta her jeg bor ettersom jeg ble diagnotisert med Helseangst, dette fikk jeg etter noe jeg tror var et panikkanfall. (Fikk en varm følelse oppover nakken og blei helt satt ut og trodde jeg skulle få hjerneslag eller hjerteinfarkt.) 

etter en stund med venting fikk jeg psykologtime, og helseangsten endra seg til tvangstanker. Nå har det seg slik at tankene går ut på at jeg skader andre, da med kniv o.l.. jeg har i starten trodd jeg holdt på å bli gal eller psykotisk. Men ble innrettet av fastlegen min at jeg måtte finne mitt tankefristed.

etter at jeg til slutt fant dette fristedet gikk disse tankene bort og jeg var angstfri/tankefri, fram til jeg dro til psykologen. Noen dager etter dette kom tankene tilbake, veldig påtrengende, og jeg har trodd at jeg holdt på å bli gal. Psykologen mener jeg har tvangstanker, og tankene har blitt noe bedre etter at han utførte litt eksponeringsterapi på meg. Men er det unormalt at disse tankene kan gå på andre ting enn mine kjære? Kan det gå generelt også? Jeg har også i det siste blitt "kald"(følelsesløs) og spiser lite.. Bør jeg bekymre meg?? 

Er heller ikke medisinert. 

Lest veldig mye av @issomethingwrong sine poster og hadde satt pris på svar fra deg om dette..

Takk på forhånd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg kan fortelle deg at da jeg var tenåring og ble gravid så begynte jeg å vaske hendene så ofte som mulig. Kunne vaske og vaske de. Årsaken var at jeg var redd for at fosteret kunne dø av bakterier eller andre ting fra utsiden. Det begynte slik. Graviditeten var lang og slitsom pga tvangstankene. Barnet ble født og tvangstankene om vasking tok slutt. Jeg ble ikke så opptatt av å vaske hendene lenger og det var deilig. Men da ble jeg istedet ekstremt opptatt av hva annet som kunne skade eller ta livet av barnet mitt. Jeg var redd at jeg kunne klikke , at andre kunne klikke, at noen kunne miste barnet i gulvet så veldig få fikk holde barnet om de sto ... de måtte sitte seg ned...  

Ble gravid igjen og vaskemanien kom på fullt tilbake. Jeg vasket hendene røde og såre og var livredd for alt som kunne ta livet av fosteret. Svangerskapet var tøfft pga det. Da babyen ble født så forsvant igjen vaskemanien men jeg ble ekstremt opptatt av helse og leste helse- leksikon veldig mye. Jeg gikk diagnosen hypokonder og måtte på medisiner og ble frisk igjen når det gjaldt redsel for egen helse. Men det som hang igjen var redsel for andres helse. 

Jeg går fortsatt rundt og er veldig opp og ned. Iblant føler jeg meg frisk. Men iblant så er jeg igjen livredd for å skade mine egne barn.. de er voksne nå.. men jeg er redd for at jeg skal klikke .. miste meg selv osv . Jeg får problemer med at jeg tenker sånn på det at jeg blir redd at det som jeg frykter og tenker har skjedd. Men vet jo at det er kun tankene. Alt er bra. Men tankene blir som drømmer når man har de hele tiden og da blir jeg redd de. 

Jeg har hørt at de mest empatiske mennesker kan slite med slike tanker. Og husk det er bare tankene dine som er der fordi du frykter og har angst for å være et dårlig menneske. Men du frykter det fordi du er empatisk og aldri ønsker å gjøre noe sånnt. 

Jeg har av og til lurt på om jeg er psykotisk. Men jeg forstår det slik at det er tvangstanker jeg har. Jeg går ikke i behandling men forsøker å jobbe det bort selv. Og lese på nettet osv. Kjøpte lydbånd med hypnose osv. Det hjalp litt. Jeg synes det er pinlig å ha tvangstanker men jeg har lært mye om hva jeg skal gjøre når de kommer. Mine kan være ganske kroniske. Men bedre i perioder. 

Anonymkode: ed70e...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En film om tvangstanker. Det er ufattelig tungt å leve med det. Jeg har foreks i dag en positiv dag. Dvs at jeg klarer å skubbe bort bekymringer og angsten. Men det er ikke alle dager som er like. Det er viktig å ta seg en pust og ikke stresse mye. Stress gjør dem verre. Det er også viktig å trene, og være i gang. Men la kroppen hvile iblant. 

Anonymkode: ed70e...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan fortelle deg at da jeg var tenåring og ble gravid så begynte jeg å vaske hendene så ofte som mulig. Kunne vaske og vaske de. Årsaken var at jeg var redd for at fosteret kunne dø av bakterier eller andre ting fra utsiden. Det begynte slik. Graviditeten var lang og slitsom pga tvangstankene. Barnet ble født og tvangstankene om vasking tok slutt. Jeg ble ikke så opptatt av å vaske hendene lenger og det var deilig. Men da ble jeg istedet ekstremt opptatt av hva annet som kunne skade eller ta livet av barnet mitt. Jeg var redd at jeg kunne klikke , at andre kunne klikke, at noen kunne miste barnet i gulvet så veldig få fikk holde barnet om de sto ... de måtte sitte seg ned...  

Ble gravid igjen og vaskemanien kom på fullt tilbake. Jeg vasket hendene røde og såre og var livredd for alt som kunne ta livet av fosteret. Svangerskapet var tøfft pga det. Da babyen ble født så forsvant igjen vaskemanien men jeg ble ekstremt opptatt av helse og leste helse- leksikon veldig mye. Jeg gikk diagnosen hypokonder og måtte på medisiner og ble frisk igjen når det gjaldt redsel for egen helse. Men det som hang igjen var redsel for andres helse. 

Jeg går fortsatt rundt og er veldig opp og ned. Iblant føler jeg meg frisk. Men iblant så er jeg igjen livredd for å skade mine egne barn.. de er voksne nå.. men jeg er redd for at jeg skal klikke .. miste meg selv osv . Jeg får problemer med at jeg tenker sånn på det at jeg blir redd at det som jeg frykter og tenker har skjedd. Men vet jo at det er kun tankene. Alt er bra. Men tankene blir som drømmer når man har de hele tiden og da blir jeg redd de. 

Jeg har hørt at de mest empatiske mennesker kan slite med slike tanker. Og husk det er bare tankene dine som er der fordi du frykter og har angst for å være et dårlig menneske. Men du frykter det fordi du er empatisk og aldri ønsker å gjøre noe sånnt. 

Jeg har av og til lurt på om jeg er psykotisk. Men jeg forstår det slik at det er tvangstanker jeg har. Jeg går ikke i behandling men forsøker å jobbe det bort selv. Og lese på nettet osv. Kjøpte lydbånd med hypnose osv. Det hjalp litt. Jeg synes det er pinlig å ha tvangstanker men jeg har lært mye om hva jeg skal gjøre når de kommer. Mine kan være ganske kroniske. Men bedre i perioder. 

Anonymkode: ed70e...262

Jeg er en veldig åpen person generelt, så mange vet at jeg har det, og som oftest får jeg støtte! Vil anbefale deg å søke hjelp, får du riktig hjelp så vil du gradvis føle deg bedre. Har helt siden starten hatt et mål om å kunne bli kvitt dette en dag, og dette er jeg enda fast bestemt på å greie, og jeg føler meg bedre, mye via hjelp fra familie og terapi, Mn også veldig mye på grunn av jobben jeg setter i det for å bli frisk! Har muligheten til å starte med medisinering nå hvis jeg vil, Mn jeg er veldig splitta om jeg vil eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Kevin1994 skrev:

Jeg er en veldig åpen person generelt, så mange vet at jeg har det, og som oftest får jeg støtte! Vil anbefale deg å søke hjelp, får du riktig hjelp så vil du gradvis føle deg bedre. Har helt siden starten hatt et mål om å kunne bli kvitt dette en dag, og dette er jeg enda fast bestemt på å greie, og jeg føler meg bedre, mye via hjelp fra familie og terapi, Mn også veldig mye på grunn av jobben jeg setter i det for å bli frisk! Har muligheten til å starte med medisinering nå hvis jeg vil, Mn jeg er veldig splitta om jeg vil eller ikke..

Nå er ikke jeg issomtingwrong så håper det går greit å svare. Har du gått til et OCD team.?. OCD er ikke noe å leke med , du måå ha den rette behandlingen. 

Anonymkode: 6a4fa...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg issomtingwrong så håper det går greit å svare. Har du gått til et OCD team.?. OCD er ikke noe å leke med , du måå ha den rette behandlingen. 

Anonymkode: 6a4fa...0fa

D går helt fint :) 

ikke OCD team, Mn psykiateren jeg har virker veldig god på området :) 

Akkurat nå holder vi på med kognitiv+Eksponering med responsprevansjon. 

 

Har aldri hatt vasketvang o.l, Mn frykt for å skade andre. Og fungerer greit i arbeid osv 👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får mer OCD når jeg opplever belastende hendelser. Da oppstår det mer angst og tvangstankene blir mer hyppige og tyngre. Blir jeg nervøs så øker tvangstankene. Jeg merker at harmoni og ro og trygge omgivelser gjør meg friskere  

Anonymkode: ed70e...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...