Gå til innhold

Er det noen jobber eller yrker du synes det er veldig rart at noen ønsker å ha?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kunne ikke tenke meg å jobbe som sjauer. Det har jeg prøvd, det sugde, bar møkkete rivingsmatriell og opp og ned en trapp hele dagen. Til luselønn. Nei takk. Da ble jeg sliten da. Ikke behagelig i det hele tatt.

 

Å jobbe med smittevask er heller ikke noe for meg. Jeg fikk tilbud om det da jeg var tilknyttet ISS (vaskebyrå).  De stod for renholdet på ett sykehus. Det ville jeg ikke takle.

 

Nå har jeg bare nevnt yrker det er sannsynlig jeg kunne få. Da jeg er u-utdannet. Å si jeg ikke ville blitt lege og sånt, er uvesentlig, jeg kunne ikke blitt det. Så da så.

 

Skulle jeg valgt ett yrke og var tenåring igjen ville jeg blitt sykepleier.

Anonymkode: 48b95...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 timer siden, Andreaswell skrev:

Nå er det nok mange der ute som har har den og den jobben fordi de nesten må, fremfor å ville. Har man ikke utdannelse må man til tider "ta det en får". 

Nei, sånt er vel ikke bra nok for deg. Men det er ikke alle som får gratis utdannelse netalt av nav.

Det er åpenbart forskjell på folk.

Anonymkode: 1e558...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Politiyrket og brannvernyrket er de mest belastende som det er i dag synes jeg. 

Også alle helserelaterte yrker virker også veldig utsatte spesielt nå og også sjømannsyrket som mange i min slekt har innehatt.

Yrkene  jeg kunne tenkt meg hvis kortene ble delt ut på nytt er arkeolog. Det ser veldig interessant ut.

Forsikringsmatematiker ( aktuar) kunne også vært noe hvis man hadde hatt det vettet da.

Fremdeles synes jeg også forfatteryrket også må være en drøm.

Men klimaforsker er vel kanskje hva de unge strekker seg etter i våre dager og det er bare superviktig nå.

Kan ikke sies nok.

Men alle lovlige jobber er helt utrolig viktig og helt uunveærlige synes jeg. Som alle mennesker er.

 

Anonymkode: 5322a...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange yrker JEG ikke kunne tenkt meg å ha, uten at jeg dermed synes det er rart at ANDRE ønsker de yrkene. Men gjaldt ikke tråden de yrkene man synes det er rart at noen i det hele tatt ønsker seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med morsan over her - det er stor forskjell på yrker man selv ikke kunne valgt / hatt, og yrker man synes det er rart at noen i det hele tatt vil ha.

Selv kunne jeg ikke vært i helsevesenet, årsaken er at jeg er veldig pysete når det gjelder blod, oppkast, avføring og denslags.  Derfor kunne jeg f.eks. ikke vært jordmor, lege eller sykepleier, men jeg har jo ingen problemer med å forstå at det er yrker fulle av mening og innhold.

"Skrekkyrket" mitt da jeg var liten, var å jobbe på kafé.  Noe av samme grunn som over: Jeg så hvordan de gikk rundt med tralle og ryddet bordene, skrapte matrester ned i en slags bøtte (noe jeg den gangen syntes var helt motbydelig, jeg tåler matsøl bedre som voksen) og tørket over med en sur klut.  Jeg pleier å tulle med at jeg tok høy utdannelse for å slippe den jobben ;)

Jeg syntes slett ikke det var enkelt å velge yrke, jeg valgte vel mest studium - et fag som da var nokså nytt og etterspurt, noe som tiltalte meg.  Dessuten kan man få jobber der man er litt selvstyrt, og det liker jeg. 

Parkeringsvakt kommer nok høyt opp på lista over jobber jeg ikke forstår at noen ønsker / orker.  Jeg hadde ikke maktet en jobb der jeg fikk mye kjeft og hatfølelse fra omgivelsene.  Langtransportsjåfør skjønner jeg heller ikke at noen klarer å være i årevis.

Heller ikke tannlege, men det er jo egentlig lett å forstå at det er nødvendig og - for noen, ikke for meg - attraktivt. 

Men jeg reagerer alltid når folk trekker fram det å "sitte i kassa på Rema" (saksopplysning: Rimi forsvant fra Norge for flere år siden) som bånn i bøtta.  For det første sitter man ikke i kassa hele dagen, og jeg forstår ikke hvorfor det er så mye verre å selge mat enn f.eks. klær. Man får en del kjeft, men det er også veldig mange som er hyggelige, og tiden går fort når det er mye å gjøre.  Men det er jo ikke et yrke man drømmer om å ha hele livet, bl.a. fordi det ikke er spesielt godt betalt.  Jeg kunne gjerne "gått videre" derfra og vært butikksjef, men alle får jo ikke den sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var man bare nok interessert i penger og makt kunne vi kanskje alle vært politiker eller professor. Yrker hvor det kun er de aller galeste som virkelig fosser frem virker det som.

Er man bare nok interessert i penger og makt er kanskje yrkesvalget helt fritt? Man får kanskje finansiert hele reisen også uten at det behøver å komme frem noe sted.

Kanskje er vi andre bare ikke interessert nok i penger og makt.

Eller er den rette bakgrunn og røtter som teller mere for mange? Eller et pent utseende og indre verdier. ?

(Men å være velger kan jo heldigvis alle være fremdeles.)

Anonymkode: 5322a...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man bør heller ikke glemme alle dem hvor ethvert yrkesvalg bare var en uoppnåelig drøm aldri ment for å la seg materialisere.

Anonymkode: 5322a...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri jobbet med noe som dreide seg om å utnytte folks svake sider, som f.eks. selge dyre forbrukslån eller noe med pengespill.

 

Å tømme søppel eller vaske ville nok være slitsomt og til tider kjedelig, men det ville vært givende på sin måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sånt er vel ikke bra nok for deg. Men det er ikke alle som får gratis utdannelse netalt av nav.

Det er åpenbart forskjell på folk.

Anonymkode: 1e558...847

Stalker :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
2 timer siden, morsan skrev:

Det er mange yrker JEG ikke kunne tenkt meg å ha, uten at jeg dermed synes det er rart at ANDRE ønsker de yrkene. Men gjaldt ikke tråden de yrkene man synes det er rart at noen i det hele tatt ønsker seg? 

Og dette kan ikke være individuelt, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Andreaswell skrev:

Og dette kan ikke være individuelt, eller?

I aller høyeste grad, men med et fullstendig annet pespektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, morsan skrev:

I aller høyeste grad, men med et fullstendig annet pespektiv.

Ja det er klart. Men hvordan skiller man det? Hvordan vite at det og det er mitt perspektiv mens det og det er hva jeg-tror-andre- perspektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Andreaswell skrev:

Ja det er klart. Men hvordan skiller man det? Hvordan vite at det og det er mitt perspektiv mens det og det er hva jeg-tror-andre- perspektiv?

Jeg mener det ikke er noen "hva tror andre"-perspektiv i dette - ALT er fra ditt (eller mitt perspektiv). Men spørsmålet er HVA det er du skal kommentere fra ditt perspektiv.

Eks. Jeg kunne, i likhet med laban, ikke vært sykepleier el lign innen helsevesenet - er alt for tander. Men jeg synes ikke det er rart at andre ønsker å ha slike yrker og finner det veldig givende. 

Motsatt eksempel: Jeg nevnte over her dette med begravelsesagenter (mer spesifikt å være en som steller lik og gjør klart for begravelser osv) som mitt svar på "Er det noen jobber eller yrker du synes det er veldig rart at noen ønsker å ha?" Det er fortsatt kun mitt perspektiv her, men svaret er altså spørsmål på hva JEG synes det er rart at andre ønsker å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
2 minutter siden, morsan skrev:

Jeg mener det ikke er noen "hva tror andre"-perspektiv i dette - ALT er fra ditt (eller mitt perspektiv). Men spørsmålet er HVA det er du skal kommentere fra ditt perspektiv.

Eks. Jeg kunne, i likhet med laban, ikke vært sykepleier el lign innen helsevesenet - er alt for tander. Men jeg synes ikke det er rart at andre ønsker å ha slike yrker og finner det veldig givende. 

Motsatt eksempel: Jeg nevnte over her dette med begravelsesagenter (mer spesifikt å være en som steller lik og gjør klart for begravelser osv) som mitt svar på "Er det noen jobber eller yrker du synes det er veldig rart at noen ønsker å ha?" Det er fortsatt kun mitt perspektiv her, men svaret er altså spørsmål på hva JEG synes det er rart at andre ønsker å jobbe med.

Skjønner det altså, og er ikke ute etter å kverulere på det :) Men nå skjønner jeg ikke hva du mente med ditt første innlegg igjen :P Men du trenger ikke å svare altså, bare jeg som prøver å forstå hvordan andre tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Andreaswell skrev:

Skjønner det altså, og er ikke ute etter å kverulere på det :) Men nå skjønner jeg ikke hva du mente med ditt første innlegg igjen :P Men du trenger ikke å svare altså, bare jeg som prøver å forstå hvordan andre tenker.

- Og jeg skjlnner ikke hva det ikke er å skjønne i dette!  ;)  

"Jeg synes det er rart at noen ønsker å bli begravelsesagenter, men takk og pris for at noen gjør det!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
3 minutter siden, morsan skrev:

- Og jeg skjlnner ikke hva det ikke er å skjønne i dette!  ;)  

"Jeg synes det er rart at noen ønsker å bli begravelsesagenter, men takk og pris for at noen gjør det!"

I forhold til dine svar til meg, så får jeg ikke dette til å stemme med det-

"Det er mange yrker JEG ikke kunne tenkt meg å ha, uten at jeg dermed synes det er rart at ANDRE ønsker de yrkene. Men gjaldt ikke tråden de yrkene man synes det er rart at noen i det hele tatt ønsker seg?"

Jeg tolker dette som at du spør etter om tråden skal være objektiv og ikke subjektiv? Men du skriver også at alt er fra "mitt" perspektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Andreaswell skrev:

I forhold til dine svar til meg, så får jeg ikke dette til å stemme med det-

"Det er mange yrker JEG ikke kunne tenkt meg å ha, uten at jeg dermed synes det er rart at ANDRE ønsker de yrkene. Men gjaldt ikke tråden de yrkene man synes det er rart at noen i det hele tatt ønsker seg?"

Jeg tolker dette som at du spør etter om tråden skal være objektiv og ikke subjektiv? Men du skriver også at alt er fra "mitt" perspektiv?

Da tolker du feil. Begge deler er svar fra perspektivet til den som svarer, men altså om ulike forhold.

Mulig det er bruken av det generelle "man" som forvirrer deg, men det er gjort fordi spørsmålet i overskriften retter seg til alle dol'ere og ikke bare til meg. Det ville derfor se litt pussig ut om jeg skrev siste setningen der som "Men gjaldt ikke tråden de yrkene som JEG synes det er rart at noen i det hele tatt ønsker seg?" :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
9 minutter siden, morsan skrev:

Da tolker du feil. Begge deler er svar fra perspektivet til den som svarer, men altså om ulike forhold.

Mulig det er bruken av det generelle "man" som forvirrer deg, men det er gjort fordi spørsmålet i overskriften retter seg til alle dol'ere og ikke bare til meg. Det ville derfor se litt pussig ut om jeg skrev siste setningen der som "Men gjaldt ikke tråden de yrkene som JEG synes det er rart at noen i det hele tatt ønsker seg?" :P 

Ikke umulig at jeg tolker feil nei :P

Takker for oppklaring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var man bare nok interessert i penger og makt kunne vi kanskje alle vært politiker eller professor. Yrker hvor det kun er de aller galeste som virkelig fosser frem virker det som.

Er man bare nok interessert i penger og makt er kanskje yrkesvalget helt fritt? Man får kanskje finansiert hele reisen også uten at det behøver å komme frem noe sted.

Kanskje er vi andre bare ikke interessert nok i penger og makt.

Eller er den rette bakgrunn og røtter som teller mere for mange? Eller et pent utseende og indre verdier. ?

(Men å være velger kan jo heldigvis alle være fremdeles.)

Anonymkode: 5322a...f99

Nå er det gjerne ikke de helt store pengene man får som politiker eller professor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 timer siden, morsan skrev:

Jeg mener det ikke er noen "hva tror andre"-perspektiv i dette - ALT er fra ditt (eller mitt perspektiv). Men spørsmålet er HVA det er du skal kommentere fra ditt perspektiv.

Eks. Jeg kunne, i likhet med laban, ikke vært sykepleier el lign innen helsevesenet - er alt for tander. Men jeg synes ikke det er rart at andre ønsker å ha slike yrker og finner det veldig givende. 

Motsatt eksempel: Jeg nevnte over her dette med begravelsesagenter (mer spesifikt å være en som steller lik og gjør klart for begravelser osv) som mitt svar på "Er det noen jobber eller yrker du synes det er veldig rart at noen ønsker å ha?" Det er fortsatt kun mitt perspektiv her, men svaret er altså spørsmål på hva JEG synes det er rart at andre ønsker å jobbe med.

Jeg ser ikke at det ville ha vært noe stort problem for meg å være begravelsesagent. Har stelt lik da jeg tok vakter på sykehjem i ungdommen. 

Men prest som skal komme på døra til å folk å melde om dødsbudskap, nei det ville aldri i verden ha greid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...