Gå til innhold

Finnes det en rask og lett måte å få time hos gynekolog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke vært hos legen på 4 år. Grunnen er at fastlegen min er udugelig og fordi det er vanskelig å komme seg til legen når man alltid får time flere uker fram i tid. Når timen kommer så passer det ikke likevel, og så må man bestille ny time flere uker fram i tid. Det orker jeg rett og slett ikke, så det har blitt til at jeg ikke har orket å dra til legen i det hele tatt. 

Grunnen til at jeg rett og slett MÅ til gynekolog nå, er fordi jeg har fått beskjed om at jeg har en spesiell tilstand som gjør at jeg er nødt til å få livmoren min undersøkt minst en gang i året for å se utviklingen av unormale mengder knuter i livmorveggen. Det er , sånn som jeg har forstått det, en type undersøkelse som ikke kan gjøres hos fastlegen, og det er noe annet enn en vanlig celleprøve. Jeg har imidlertid ikke sjekket det, fordi jeg ikke klarer å få den udugelige fastlegen til å henvise meg. Jeg har bedt om henvisning, men har ikke fått det. Jeg orker heller ikke å slite og streve for å komme meg til fastlegen slik at hun kan henvise meg til gynekologen på sykehuset. Jeg synes også at det er ekkelt å bli undersøkt mange ganger, i stedet for å ta alt i samme undersøkelse på sykehuset. Jeg har utsatt det lenge, og vipps så gikk det 5 år selv om jeg fikk beskjed om å ta en årlig sjekk. 

Sist gang jeg var på sykehuset måtte jeg ordne det selv, uten å få henvisning fra fastlegen. Kan jeg gjøre det en gang til? Hvordan vet sykehuset hva de skal sammenligne resultatene med fra sist gang? Hvordan går jeg fram?

 

Anonymkode: 1d54e...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sist gang jeg var på sykehuset måtte jeg ordne det selv, uten å få henvisning fra fastlegen. Kan jeg gjøre det en gang til? Hvordan vet sykehuset hva de skal sammenligne resultatene med fra sist gang? Hvordan går jeg fram?

Anonymkode: 1d54e...ca1

Ring gynekologisk avdeling på sykehuset og spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke vært hos legen på 4 år. Grunnen er at fastlegen min er udugelig og fordi det er vanskelig å komme seg til legen når man alltid får time flere uker fram i tid. Når timen kommer så passer det ikke likevel, og så må man bestille ny time flere uker fram i tid. Det orker jeg rett og slett ikke, så det har blitt til at jeg ikke har orket å dra til legen i det hele tatt. 

Grunnen til at jeg rett og slett MÅ til gynekolog nå, er fordi jeg har fått beskjed om at jeg har en spesiell tilstand som gjør at jeg er nødt til å få livmoren min undersøkt minst en gang i året for å se utviklingen av unormale mengder knuter i livmorveggen. Det er , sånn som jeg har forstått det, en type undersøkelse som ikke kan gjøres hos fastlegen, og det er noe annet enn en vanlig celleprøve. Jeg har imidlertid ikke sjekket det, fordi jeg ikke klarer å få den udugelige fastlegen til å henvise meg. Jeg har bedt om henvisning, men har ikke fått det. Jeg orker heller ikke å slite og streve for å komme meg til fastlegen slik at hun kan henvise meg til gynekologen på sykehuset. Jeg synes også at det er ekkelt å bli undersøkt mange ganger, i stedet for å ta alt i samme undersøkelse på sykehuset. Jeg har utsatt det lenge, og vipps så gikk det 5 år selv om jeg fikk beskjed om å ta en årlig sjekk. 

Sist gang jeg var på sykehuset måtte jeg ordne det selv, uten å få henvisning fra fastlegen. Kan jeg gjøre det en gang til? Hvordan vet sykehuset hva de skal sammenligne resultatene med fra sist gang? Hvordan går jeg fram?

 

Anonymkode: 1d54e...ca1

Litt avhengig av hvor du bor er det ikke problem å få time hos privat gynekolog uten henvisning, det bare koster mer enn om duhar henvisning. Haster det får du gjerne raskt time på steder som Volvat og Oslo-Akutten, til en desto høyere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke vært hos legen på 4 år. Grunnen er at fastlegen min er udugelig og fordi det er vanskelig å komme seg til legen når man alltid får time flere uker fram i tid. Når timen kommer så passer det ikke likevel, og så må man bestille ny time flere uker fram i tid. Det orker jeg rett og slett ikke, så det har blitt til at jeg ikke har orket å dra til legen i det hele tatt. 

Grunnen til at jeg rett og slett MÅ til gynekolog nå, er fordi jeg har fått beskjed om at jeg har en spesiell tilstand som gjør at jeg er nødt til å få livmoren min undersøkt minst en gang i året for å se utviklingen av unormale mengder knuter i livmorveggen. Det er , sånn som jeg har forstått det, en type undersøkelse som ikke kan gjøres hos fastlegen, og det er noe annet enn en vanlig celleprøve. Jeg har imidlertid ikke sjekket det, fordi jeg ikke klarer å få den udugelige fastlegen til å henvise meg. Jeg har bedt om henvisning, men har ikke fått det. Jeg orker heller ikke å slite og streve for å komme meg til fastlegen slik at hun kan henvise meg til gynekologen på sykehuset. Jeg synes også at det er ekkelt å bli undersøkt mange ganger, i stedet for å ta alt i samme undersøkelse på sykehuset. Jeg har utsatt det lenge, og vipps så gikk det 5 år selv om jeg fikk beskjed om å ta en årlig sjekk. 

Sist gang jeg var på sykehuset måtte jeg ordne det selv, uten å få henvisning fra fastlegen. Kan jeg gjøre det en gang til? Hvordan vet sykehuset hva de skal sammenligne resultatene med fra sist gang? Hvordan går jeg fram?

 

Anonymkode: 1d54e...ca1

Det er ikke vanlig at sykehusene er villig til å gjøre polikliniske undersøkelser uten henvisning. Unntaket er dersom man går til jevnlige kontroller på sykehuset, men siden du ikke har vært der på 5 år, så må du høyst sannsynlig ha en henvisning.

Da kan du enten møte til en time hos fastlegen og diskutere problemstillingen ordentlig eller du kan bestille time hos en helprivat gynekolog og betale det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du synes at din fastlege er ‘udugelig’, da synes jeg at du skal bytte fastlege. Hvis problemet er at du får time langt ut i fremtiden, så er det tilfelle hvis legen eller sekretæren ikke mener at det haster, som f.eks. ved kontroller.

 

Hvis det dreier seg om henvisning til spesialist, så er det vel ikke nødvendig med fremmøte hos legen, da kan du bare be legen om å henvise deg. Legen har ikke ultralyd, så det skulle ikke være nødvendig med undersøkelse før henvisning. Legen har sikkert fått brev fra sykehuset (epikrise) om den undersøkelse som anses nødvendig.

 

Hvis du allerede har vært til en undersøkelse på sykehuset, og det er avtalt at du bør komme tilbake, så kan du kanskje henvende deg dit direkte og forklare problemet. Sykehuset har opplysninger fra siste kontroll, så de vet hva de skal sjekke.

 

Jeg er litt nysgjerrig, hvilken tilstand er det som skal sjekkes? Jeg kan ikke gjette meg til det. Så bør du også huske å få tatt celleprøve fra livmorhalsen, det skal gjøres hvert 3. år for kvinner mellom 25 og 70 år.

 

Forhåpentlig lykkes det, men du må kanskje selv stå på litt.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...