Gå til innhold

Astma og sort pepper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

...skulle jo gå kjempebra har jeg lest. Tilogmed for å dempe ett anfall, mikset med sitron og salt (!)

Jeg har hatt astma i to år men med litt uklar årsak. Etter harking (tørrhoste) i over ett år fikk jeg karret meg til lege. Lungekapasitet på 110% men hørtes ut som ei godt slitt sekkepipe på kraftig utpust, fikk konstantert røffly 50% gassopptak. Inuxair versågod, takkskalduha.

Så etterhvert begynte jeg å legge merke til at halsen snørte seg en tanke når jeg pepret biffen, eggene ++ men tenkte at det ikke var sååå ille, ...inntil i går.

Jeg lagde meg ei god betasuppe, kvernet litt hel sort pepper på toppen, tok ei skje suppe ....og trodde jeg skulle stryke med!

Jeg fikk nesten ikke puste og av nevnte "sekkepipe" kom det bare noen ynkelige pip ut av. Jeg aner ikke hvor lang tid det tok før det gikk over men klarte å få tak i "puffen" selv om det var ett slit å få i seg litt og deretter litt kaldt vann som en vennlig sjel fikk tak i.

Hva f... skjer? Hvorfor? Takknemlig for svar! ...og ja, jeg skal nok få karret meg til legen igjen men ting tar så inni hampen med tiiiid! ...så får jeg vel holde meg unna pepper inntil videre =kjedelig mat!

JB

Anonymkode: 69003...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du er allergisk mot pepper. Sikkert lurt å få det testet og ihvertfall ikke spise pepper når du er alene. Det kan også være at du reagerer litt på pepper og i tillegg på noe annet som var i suppa. Selleri f.eks er det vanlig å reagere på. Er det ikke gjerne selleri i beta-suppe? Reagerer du på bjørk eller har noen andre kjente allergier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heey, takker for kjapt svar :)

Rart du nevner selleri, pleier alltid å ha både stang og sellerirot i betasuppe. Men hadde ikke denne gangen, glemte å kjøpe :(Jeg lager alltid supper og sauser selv, aldri ferdig-poser!

Og jeg har aldri vært allergisk for noesomhelst. Må holde meg unna stort sett alt av syltetøy pga utslett men har fått høre at det IKKE er allergi men "kanskje noe annet som vi ikke helt vet hva er bla bla"

Men fryktelig rart om jeg plutselig skulle ha blitt allergisk for pepper da, selv om det sikkert har tatt litt siden første gangen jeg merket litt. Tipper 3-4mnd siden.

JB

Endret av Jan B
Edit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm

Var ikke i mine tanker at dette kunne være allergisk reaksjon, har jo aldri hatt.

Men har lest meg opp på allergier på krydder. Fant en artikkel som sier bl.a.

"Men - varme kan også forsterke den allergiske reaksjonen. Både å puste inn, ta på og spise krydder kan forårsake allergien. Symptomer kan være alt fra lett nysing til anafylaktisk sjokk." (KK)

Fersk kvernet pepper på gloheit betasuppe er sikkert ikke den aller beste kombinasjonen da skulle jeg tro..

JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk omsider tatt en allergitest. Jeg har ikke vært innom legen enda for dekryptering men fikk utskrift av resultatene fra blodprøven.

Det som står i klartekst er Bjørk IeG 21.7 (<0,35), så du hadde rett Trine, dessverre :(

Jeg har ingen ide om hva 21,7 vil si i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...