Gå til innhold

Har forbrukslån på 67 000 tilsammen


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Gjest Mina1

Jeg har et forbrukslån på 67 000 kr tilsammen. Jeg føler meg litt i luksusfellen med tanke på at jeg vet ikke hvor unormal jeg er som har brukt lån til reiser osv. Jeg følte for å komme meg bort pga mye vondt som skjedde i livet mitt. 

Noen som har gjort det samme? 

Jeg skal forsøke å få betalt ned så fort som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde 76000,- Heldigvis fikk jeg refinansiert. Ved å øke boliglånet. Nå vet jeg ikke om det er noen mulighet for deg? Iallefall ikke ta mer, :)

Anonymkode: 9fa32...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 76000,- Heldigvis fikk jeg refinansiert. Ved å øke boliglånet. Nå vet jeg ikke om det er noen mulighet for deg? Iallefall ikke ta mer, :)

Anonymkode: 9fa32...c27

Ok da er jeg ikke alene om å ha havnet i det med forbrukslån.  En trøst :) Må stoppe et sted. Jeg leier. Har ingen boliglån. Målet er å klare å betalte det ned så fort som mulig. Kvitte seg med det. Samtidig så er jeg ufattelig fristet av å ta en liten reise til men da øker lånet og det er nok bedre å få orden på økonomien først. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell

Kommer da helt ann på inntekten, om du har evne til å nedbetale. Alle vet at forbrukslån ikke er det lureste, men har du råd til det så ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mina1 skrev:

Ok da er jeg ikke alene om å ha havnet i det med forbrukslån.  En trøst :) Må stoppe et sted. Jeg leier. Har ingen boliglån. Målet er å klare å betalte det ned så fort som mulig. Kvitte seg med det. Samtidig så er jeg ufattelig fristet av å ta en liten reise til men da øker lånet og det er nok bedre å få orden på økonomien først. 

 

Du er nok ikke alene, har selv et kredittkort som jeg har brukt alt for mye. Nå har ikke jeg brukt det på reise, men var i en situasjon som gjorde at jeg måtte velge mellom å bruke kredittkortet eller å selge bilen. I tillegg så brukte jeg det litt ukritisk i en dårlig periode. Har nå kontroll å prøver og betale ned så fort jeg kan. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
28 minutter siden, emilie321 skrev:

Du er nok ikke alene, har selv et kredittkort som jeg har brukt alt for mye. Nå har ikke jeg brukt det på reise, men var i en situasjon som gjorde at jeg måtte velge mellom å bruke kredittkortet eller å selge bilen. I tillegg så brukte jeg det litt ukritisk i en dårlig periode. Har nå kontroll å prøver og betale ned så fort jeg kan. 

 

Takk og pris for at jeg ikke er alene om det. En trøst. Jeg er singel og har hatt en tendens til å ønske å trøste meg selv med å bruke penger på ting jeg ikke har spart meg opp til. 

Jeg låner penger hos et låneselskap på nettet som tar vannvittig høy rente. Jeg betaler ca 900 kr i måneden i renter for et lån av selskapet på 50 000 kroner. 

Jeg tenker på å ytterligere ta meg en ferietur til pga situasjoner i livet som gjør at jeg føler for å pleie meg selv ekstra. Men da vil jeg jo bare slite enda mer økonomisk med lånet. Så mulig ganske dumt av meg.... Jeg bør heller begynne å nedbetale lånet egentlig. Men godt at jeg ikke er alene om å ha kommet i den situasjonen. Dere viser at alle kan komme der. Og det gjelder å forsøke å få bort alle forbrukslån så fort som mulig. 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Mina1 skrev:

Takk og pris for at jeg ikke er alene om det. En trøst. Jeg er singel og har hatt en tendens til å ønske å trøste meg selv med å bruke penger på ting jeg ikke har spart meg opp til. 

Jeg låner penger hos et låneselskap på nettet som tar vannvittig høy rente. Jeg betaler ca 900 kr i måneden i renter for et lån av selskapet på 50 000 kroner. 

Jeg tenker på å ytterligere ta meg en ferietur til pga situasjoner i livet som gjør at jeg føler for å pleie meg selv ekstra. Men da vil jeg jo bare slite enda mer økonomisk med lånet. Så mulig ganske dumt av meg.... Jeg bør heller begynne å nedbetale lånet egentlig. Men godt at jeg ikke er alene om å ha kommet i den situasjonen. Dere viser at alle kan komme der. Og det gjelder å forsøke å få bort alle forbrukslån så fort som mulig. 

Takker for svar :)

Du bør sporenstreks begynne å betale på lånet og slutte å drømme om å bruke mer. Du kan ikke reise på kreditt samme hvor kjipt livet er - spesielt ikke når du ikke kan refinansiere eller cashe det ut med inntekt. Fortsetter du med dette, vil du bare synke dypere og dypere i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
27 minutter siden, cilie skrev:

Du bør sporenstreks begynne å betale på lånet og slutte å drømme om å bruke mer. Du kan ikke reise på kreditt samme hvor kjipt livet er - spesielt ikke når du ikke kan refinansiere eller cashe det ut med inntekt. Fortsetter du med dette, vil du bare synke dypere og dypere i det. 

Jeg vet. Det er lett å tenke " bare nå og så skjerpe seg". Men det går ikke. Jeg velger heller å bare stramme inn med en gang. Lett å bare drømme seg bort fra hvordan livet er og er blitt. Og bruke penger. Det er viktig å ta seg sammen og heller forsøke å få livet på riktige baner. Betale ned på lånet. Når jeg kommer litt ovenpå en gang så er det bedre å ta en tur da :). 

Jeg må tenke at livet byr på problemer i blant for oss alle. Det gjelder å forsøke å gjøre det beste ut av det uten å bruke en dryss med penger som trøst. For etterpå vil man da slite hardt. 

Enig i rådet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Takk og pris for at jeg ikke er alene om det. En trøst. Jeg er singel og har hatt en tendens til å ønske å trøste meg selv med å bruke penger på ting jeg ikke har spart meg opp til. 

Jeg låner penger hos et låneselskap på nettet som tar vannvittig høy rente. Jeg betaler ca 900 kr i måneden i renter for et lån av selskapet på 50 000 kroner. 

Jeg tenker på å ytterligere ta meg en ferietur til pga situasjoner i livet som gjør at jeg føler for å pleie meg selv ekstra. Men da vil jeg jo bare slite enda mer økonomisk med lånet. Så mulig ganske dumt av meg.... Jeg bør heller begynne å nedbetale lånet egentlig. Men godt at jeg ikke er alene om å ha kommet i den situasjonen. Dere viser at alle kan komme der. Og det gjelder å forsøke å få bort alle forbrukslån så fort som mulig. 

Takker for svar :)

900 kr i renter på 50.000 tilsvarer 21,6 % årlig rente. Det er vannvittig mye og penger rett ut av vinduet.  Du bør snarest forsøke å konvertere til et rimeligere lån, begynn hos banken din.

 

Du må ikke finne på å bestille ny reise eller andre produkter før du har orden på økonomien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Jeg vet. Det er lett å tenke " bare nå og så skjerpe seg". Men det går ikke. Jeg velger heller å bare stramme inn med en gang. Lett å bare drømme seg bort fra hvordan livet er og er blitt. Og bruke penger. Det er viktig å ta seg sammen og heller forsøke å få livet på riktige baner. Betale ned på lånet. Når jeg kommer litt ovenpå en gang så er det bedre å ta en tur da :). 

Jeg må tenke at livet byr på problemer i blant for oss alle. Det gjelder å forsøke å gjøre det beste ut av det uten å bruke en dryss med penger som trøst. For etterpå vil man da slite hardt. 

Enig i rådet ditt :)

Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig. Jeg sliter selv med å komme i form og "in shape" igjen og utsetter stadig "det sunne livet." Det er så fryktelig vanskelig!! Når det gjelder økonomi blir konsekvensene dog raskt mye større når det baller på seg med renter, økte utgifter og fortsatt behov for å bruke penger. 

Jeg synes du skal lage en økonomiplan for tiden framover og samtidig kan du planlegge en tur når økonomien igjen tillater det. Jeg tror den turen vil smake mye bedre enn om du drar nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, cilie skrev:

Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig. Jeg sliter selv med å komme i form og "in shape" igjen og utsetter stadig "det sunne livet." Det er så fryktelig vanskelig!! Når det gjelder økonomi blir konsekvensene dog raskt mye større når det baller på seg med renter, økte utgifter og fortsatt behov for å bruke penger. 

Jeg synes du skal lage en økonomiplan for tiden framover og samtidig kan du planlegge en tur når økonomien igjen tillater det. Jeg tror den turen vil smake mye bedre enn om du drar nå. 

Er helt enig. 

Selv har jeg kjøpe stopp (bortsett fra den turen jeg var på nå) Kjøper ingenting til leiligheten, ikke klær, har kuttet matbudsjettet og drikker bare litt brus i helgen og spesielle anledninger (drakk veldig mye før)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
1 time siden, cilie skrev:

Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig. Jeg sliter selv med å komme i form og "in shape" igjen og utsetter stadig "det sunne livet." Det er så fryktelig vanskelig!! Når det gjelder økonomi blir konsekvensene dog raskt mye større når det baller på seg med renter, økte utgifter og fortsatt behov for å bruke penger. 

Jeg synes du skal lage en økonomiplan for tiden framover og samtidig kan du planlegge en tur når økonomien igjen tillater det. Jeg tror den turen vil smake mye bedre enn om du drar nå. 

Jeg er enig med deg. Hadde jeg hatt nok penger til det så hadde jeg dratt til Nice og Monaco med en gang. Men jeg har ikke råd til det, annet enn å ta det i å øke lånet. Tross at jeg innser at jeg føler behovet for å oppleve nytt for å distansere meg fra probemer, så må jeg løse problemene mine på en annen måte. Jeg kan ikke bruke mer penger nå. Kan være mulig at jeg kan ta en tur senere når jeg får økonomien, og lånene under bedre kontroll. De må bort så fort som mulig, og så kan jeg få ta meg en tur når jeg har klart å fått litt styr på det. Jeg får bare stramme inn. Som du sier: en tur vil smake bedre når økonomien tillater det. 

Problemene mine: jepp jeg kjenner at jeg får mye tvangstanker, og angst når jeg gruer meg til noe. Jeg tenkte å begynne å date, men all dating minner meg om vonde tidligere opplevelser. Har opplevd en del traumatiske hendelser, som gjør at jeg blir ekstra sårbar og minnene flasher opp. Da kommer tvangstankene og angsten. Så jeg må nok bare kutte ut dating inntil videre. Jeg har så lyst å forsøke å finne en mann, men jeg ser hva det gjør med meg. Det gir meg uro og stress. Så jepp jeg bør nok bare stoppe å bruke penger som avlastning for stresset, og heller ta å fokusere på å roe ned, og få livet på hell uten å bruke for mye penger :) .

Det er en trøst at flere kjenner seg igjen i dette. Takker for råd og innspill. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært i situasjoner mer enn en gang hvor jeg har brukt kredittkort altfor mye.  Synes ikke dette høres vilt ut så langt, men det er viktig å ikke fortsette.  Du nevner ingenting om du jobber og har lønnskonto i en bank eller om du lever på trygd.  Du har i hvert fall sikkert bankforbindelser og det kan være en ide å gå dit, få en samtale med en kunderådgiver og høre om de kan gi deg billigere lån for en periode.

Nice og Monaco kan vente;)

Anonymkode: 644db...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
På ‎24‎.‎07‎.‎2017 den 0.19, Mina1 skrev:

Jeg har et forbrukslån på 67 000 kr tilsammen. Jeg føler meg litt i luksusfellen med tanke på at jeg vet ikke hvor unormal jeg er som har brukt lån til reiser osv. Jeg følte for å komme meg bort pga mye vondt som skjedde i livet mitt. 

Noen som har gjort det samme? 

Jeg skal forsøke å få betalt ned så fort som mulig. 

Jeg synes du står med en fot i luksusfellen hvis du tar opp forbrukslån for å dra på ferie, uten å ha en klar plan for å betale tilbake nesten umiddelbart.

Kanskje du kan koble av på en billigere måte?

Jeg har aldri tatt opp forbrukslån, men jeg har noen ganger vært sløv med å betale ned kredittkortgjeld fort nok. De sleipe oterne i Eurocard passet på å bare sette et minimumsbeløp på fakturaen, så man må ta flere ekstra klikk på å finne ut hva man egentlig skylder. Noen ganger er jeg for lat til å ta de ekstra klikkene. Tror de skal endre på det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Gargamel skrev:

Tror de skal endre på det nå.

Ja, det er pålagt å vise totalsaldoen nå. Jeg vet ikke hvordan det ser ut på e-faktura, men de har ikke lov til å gjemme bort totalgjelden lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får en regning med totalsummen og så får jeg en åpen regning hvor jeg kan betale minste beløpet eller mer. Hvordan e-faktura er vet heller ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
11 minutter siden, laban skrev:

Ja, det er pålagt å vise totalsaldoen nå. Jeg vet ikke hvordan det ser ut på e-faktura, men de har ikke lov til å gjemme bort totalgjelden lenger.

Jeg ble litt forvirret sist, for det så ut for som om det fortsatt bare var minimumsummen som kom frem på e-faktura, og jeg måtte klikke meg inn for å se hele beløpet. Jeg trodde det skulle vært endret, men det ser ut som min bank/ kortselskap ikke følger retningslinjene. Totalbeløpet skal være synlig i *alle* faktureringssystem.

https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/2016/05/nye-regler-for-fakturering-av-kredittkort/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg ble litt forvirret sist, for det så ut for som om det fortsatt bare var minimumsummen som kom frem på e-faktura, og jeg måtte klikke meg inn for å se hele beløpet. Jeg trodde det skulle vært endret, men det ser ut som min bank/ kortselskap ikke følger retningslinjene. Totalbeløpet skal være synlig i *alle* faktureringssystem.

https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/2016/05/nye-regler-for-fakturering-av-kredittkort/

Jeg må være ærlig å si at jeg er virkelig fristet til å ta en liten ferie nå selv om det koster litt. Men da blir det mer gjeld på meg... Men jeg hatt en forferdelig ting kjærlighetssorg og har følt meg så deppa av hvordan han behandlet meg på slutten... derfor har jeg bare lyst å ta en ferietur nå. Og heller betale tilbake og kutte ut ferietur neste år. Det er liksom nå jeg trenger det men det kan jo være at jeg sier det samme neste år. Det er der faren ligger. 

Mulig det er billigere å ha gjeld på kredittkort enn vanlig lån ? Jeg har ikke lån av banken men lån av er selskap som tar ganske mye gebyrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg må være ærlig å si at jeg er virkelig fristet til å ta en liten ferie nå selv om det koster litt. Men da blir det mer gjeld på meg... Men jeg hatt en forferdelig ting kjærlighetssorg og har følt meg så deppa av hvordan han behandlet meg på slutten... derfor har jeg bare lyst å ta en ferietur nå. Og heller betale tilbake og kutte ut ferietur neste år. Det er liksom nå jeg trenger det men det kan jo være at jeg sier det samme neste år. Det er der faren ligger. 

Mulig det er billigere å ha gjeld på kredittkort enn vanlig lån ? Jeg har ikke lån av banken men lån av er selskap som tar ganske mye gebyrer. 

Jeg skal gi et råd litt på tvers av de andre her. Dette er mitt fagområde, så jeg bør være litt forsiktig hva jeg skriver, men jeg tar sjansen. 

Forbrukslån er egentlig forferdelige greier. Det er jeg enig i. Men det finnes omstendigheter som forsvarer bruk av forbrukslån eller kredittkort. Det forutsetter imidlertid:

1) En klar plan for å nedbetale forbrukslånet som innebærer mer enn å betale minstebeløpet. Som hovedregel bør du betale ned alt i løpet av et år.

2) At godene som kjøpes med forbrukslånet holdes til et minimum. 

I såfall mener jeg at man ikke helt nødvendigvis bør svartmale helt at man EN gang reiser på ferie, lånefinansiert. Å få tatt en ferie en sjelden gang, er på mange måter en god investering i velvære. Å reise på enda en lånefinansiert ferie vil jeg selvfølgelig fraråde. Og skal man gjøre det, bør man holde det så nøkternt som man kan, eventuelt bruke lånet til å betale turen mens det er billig (om du sparer men betaler når det er dobbelt så dyrt, betaler du fort noen hundre prosent rente i året..) Å få innvilget et lån og så reise på business class er selvsagt idioti.

Og betal tilbake så raskt menneskelig mulig. Greier du kun å betale minstebeløp (som stort sett bare er renter) sitter du i klisteret.

Kredittkort har som hovedregel høyere rente enn forbrukslån, men ikke etableringsgebyr eller termingebyr. For små summer lønner kredittkort seg foran forbrukslån.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg må være ærlig å si at jeg er virkelig fristet til å ta en liten ferie nå selv om det koster litt. Men da blir det mer gjeld på meg... Men jeg hatt en forferdelig ting kjærlighetssorg og har følt meg så deppa av hvordan han behandlet meg på slutten... derfor har jeg bare lyst å ta en ferietur nå. Og heller betale tilbake og kutte ut ferietur neste år. Det er liksom nå jeg trenger det men det kan jo være at jeg sier det samme neste år. Det er der faren ligger. 

 

Ja faren er stor for at du bestandig vil føle det slik. Du vil antakelig også da tenke at akkurat nå hadde det vært deilig med en fin ferie, så vil alt føles bedre etterpå(!?). 

 

Det er fryktelig dumt å reise på ferie på kreditt, da blir jo alt bare verre, ikke bedre etterpå. Sett deg heller et realistisk mål for nedbetaling, og planlegg (og spar opp til!) en ferie etterpå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...