Gå til innhold

Har forbrukslån på 67 000 tilsammen


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Tror ikke at det er billigere med kredittkort gjeld. Jeg betaler mye renter.

Selv kan jeg selge bilen, betale all gjeld og enda sitte igjen med en god del hvis det blir for vanskelig å betale gjelda. Det gjør det kanskje litt lettere for meg fordi jeg har et valg.

Vil råde deg på det sterkeste og ikke ta opp mer gjeld for å reise. Livssituasjonen din blir ikke bedre av å få mer gjeld. Har du ingen andre muligheter til å takle din kjærlighetssorg?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, issomethingwrong skrev:

Jeg skal gi et råd litt på tvers av de andre her. Dette er mitt fagområde, så jeg bør være litt forsiktig hva jeg skriver, men jeg tar sjansen. 

Forbrukslån er egentlig forferdelige greier. Det er jeg enig i. Men det finnes omstendigheter som forsvarer bruk av forbrukslån eller kredittkort. Det forutsetter imidlertid:

1) En klar plan for å nedbetale forbrukslånet som innebærer mer enn å betale minstebeløpet. Som hovedregel bør du betale ned alt i løpet av et år.

2) At godene som kjøpes med forbrukslånet holdes til et minimum. 

I såfall mener jeg at man ikke helt nødvendigvis bør svartmale helt at man EN gang reiser på ferie, lånefinansiert. Å få tatt en ferie en sjelden gang, er på mange måter en god investering i velvære. Å reise på enda en lånefinansiert ferie vil jeg selvfølgelig fraråde. Og skal man gjøre det, bør man holde det så nøkternt som man kan, eventuelt bruke lånet til å betale turen mens det er billig (om du sparer men betaler når det er dobbelt så dyrt, betaler du fort noen hundre prosent rente i året..) Å få innvilget et lån og så reise på business class er selvsagt idioti.

Og betal tilbake så raskt menneskelig mulig. Greier du kun å betale minstebeløp (som stort sett bare er renter) sitter du i klisteret.

Her synes jeg du gjør det vel fristende fir trådstarter å (igjen) reise på ferie på kreditt. Fine argumenter for det, mens det egentlig er fryktelig dumt. Det vil bestandig finnes grunner for at man virkelig trenger en slik ferie NÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Her synes jeg du gjør det vel fristende fir trådstarter å (igjen) reise på ferie på kreditt. Fine argumenter for det, mens det egentlig er fryktelig dumt. Det vil bestandig finnes grunner for at man virkelig trenger en slik ferie NÅ.

Jeg skriver jo at enda en lånefinansiert ferie fraråder jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
9 minutter siden, Xtra skrev:

Ja faren er stor for at du bestandig vil føle det slik. Du vil antakelig også da tenke at akkurat nå hadde det vært deilig med en fin ferie, så vil alt føles bedre etterpå(!?). 

 

Det er fryktelig dumt å reise på ferie på kreditt, da blir jo alt bare verre, ikke bedre etterpå. Sett deg heller et realistisk mål for nedbetaling, og planlegg (og spar opp til!) en ferie etterpå.

 

 

Det stemmer. Faren er at jeg alltid vil tenke slik.

10 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg skal gi et råd litt på tvers av de andre her. Dette er mitt fagområde, så jeg bør være litt forsiktig hva jeg skriver, men jeg tar sjansen. 

Forbrukslån er egentlig forferdelige greier. Det er jeg enig i. Men det finnes omstendigheter som forsvarer bruk av forbrukslån eller kredittkort. Det forutsetter imidlertid:

1) En klar plan for å nedbetale forbrukslånet som innebærer mer enn å betale minstebeløpet. Som hovedregel bør du betale ned alt i løpet av et år.

2) At godene som kjøpes med forbrukslånet holdes til et minimum. 

I såfall mener jeg at man ikke helt nødvendigvis bør svartmale helt at man EN gang reiser på ferie, lånefinansiert. Å få tatt en ferie en sjelden gang, er på mange måter en god investering i velvære. Å reise på enda en lånefinansiert ferie vil jeg selvfølgelig fraråde. Og skal man gjøre det, bør man holde det så nøkternt som man kan, eventuelt bruke lånet til å betale turen mens det er billig (om du sparer men betaler når det er dobbelt så dyrt, betaler du fort noen hundre prosent rente i året..) Å få innvilget et lån og så reise på business class er selvsagt idioti.

Og betal tilbake så raskt menneskelig mulig. Greier du kun å betale minstebeløp (som stort sett bare er renter) sitter du i klisteret.

Kredittkort har som hovedregel høyere rente enn forbrukslån, men ikke etableringsgebyr eller termingebyr. For små summer lønner kredittkort seg foran forbrukslån.

Jeg har vært i noen spesiellt belastende situasjoner som gjør at jeg føler for å bare få nye opplevelser og ting ut av systemet. Men jeg må tenke økonomisk også. Jeg har en ganske ustabil inntekt som varierer mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg må være ærlig å si at jeg er virkelig fristet til å ta en liten ferie nå selv om det koster litt. Men da blir det mer gjeld på meg... Men jeg hatt en forferdelig ting kjærlighetssorg og har følt meg så deppa av hvordan han behandlet meg på slutten... derfor har jeg bare lyst å ta en ferietur nå. Og heller betale tilbake og kutte ut ferietur neste år. Det er liksom nå jeg trenger det men det kan jo være at jeg sier det samme neste år. Det er der faren ligger. 

Mulig det er billigere å ha gjeld på kredittkort enn vanlig lån ? Jeg har ikke lån av banken men lån av er selskap som tar ganske mye gebyrer. 

Hvordan tror du at du vil føle etter ferien er over? Kan en ferie endre kjærlighetssorgen din? Hvordan vil det føles når regningene med masse renter kommer, og ferien for lengst er over? Hvordan har du tenkt til å klare nedbetalingen? Har du høy inntekt, bonuser, arv ol i sikte? Hva får deg til å tro at reiselysten blir mindre etter enda en tur?

Jeg håper virkelig du kommer på bedre tanker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg skriver jo at enda en lånefinansiert ferie fraråder jeg.

Så det, men det er fort å ta på seg brillene der en bare plukker de argumentene en liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Mina1 skrev:

Det stemmer. Faren er at jeg alltid vil tenke slik.

Jeg har vært i noen spesiellt belastende situasjoner som gjør at jeg føler for å bare få nye opplevelser og ting ut av systemet. Men jeg må tenke økonomisk også. Jeg har en ganske ustabil inntekt som varierer mye. 

Som sagt, uten en klar og solid plan for tilbakebetaling, raskt, fraråder jeg det sterkt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
12 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg skriver jo at enda en lånefinansiert ferie fraråder jeg.

Det er noe som var veldig vanskelig for meg som gjør at det bare frister å få det i distanse som gjør at jeg vil reise bort. Men enig i at jeg vil mulig slite enda hardere etterpå om jeg får økonomiske problemer i tilegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Det er noe som var veldig vanskelig for meg som gjør at det bare frister å få det i distanse som gjør at jeg vil reise bort. Men enig i at jeg vil mulig slite enda hardere etterpå om jeg får økonomiske problemer i tilegg. 

Du får ikke mindre kjærlighetssorg av å reise bort.

Du får mindre kjærlighetssorg av å la ting gå sin gang og gjenoppta de normale rutinene i hverdagen. Inkludert å ha ordnet økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Du får ikke mindre kjærlighetssorg av å reise bort.

Du får mindre kjærlighetssorg av å la ting gå sin gang og gjenoppta de normale rutinene i hverdagen. Inkludert å ha ordnet økonomi.

Jepp .. mulig jeg er for opptatt av å flykte fra det vonde. Problemet mitt er at jeg sliter veldig med måten kontakten mellom meg og min eks endte på. Han er nesten naboen min og. Så har veldig angst for å være uheldig å støte på han. Han ville ha en avtale om at vi aldri pratet med hveandre igjen for resten av livet. Han var sur i måten han avsluttet på. Jeg håndterer det dårlig og vil helst reise mest mulig bort. Var mye som ble ganske vondt på slutten men jeg vil ikke legge alt det ut her. 

Men én reise på lån .. gjør nok ingenting bedre i seg selv annet enn at jeg føler meg gladere når jeg er borte. Men jeg kommer jo hjem igjen... så hverdagen ville jo innhente meg uansett :/ . Takk for gode råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Det er noe som var veldig vanskelig for meg som gjør at det bare frister å få det i distanse som gjør at jeg vil reise bort. Men enig i at jeg vil mulig slite enda hardere etterpå om jeg får økonomiske problemer i tilegg. 

Men det finnes vel rimeligere måter å få noen avbrekk / pusterom i hverdagen på, enn å reise utenlands?

Nice og Monaco stinker rikfolk og penger. Det er ikke noe hyggelig å være der hvis man må tenke på prisen hver gang man gjør noe. Nå er det snart august og stappfullt overalt. Reis heller dit om våren eller høsten, da er det trolig billigere også.

Ta noen dagsturer i nærmiljøet, det kan bli fine opplevelser av gratis / rimelige aktiviteter også. Sett av så mye som mulig til lånet og bruk god tid på å planlegge hvor du kan dra når det er betalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
1 minutt siden, laban skrev:

Men det finnes vel rimeligere måter å få noen avbrekk / pusterom i hverdagen på, enn å reise utenlands?

Nice og Monaco stinker rikfolk og penger. Det er ikke noe hyggelig å være der hvis man må tenke på prisen hver gang man gjør noe. Nå er det snart august og stappfullt overalt. Reis heller dit om våren eller høsten, da er det trolig billigere også.

Ta noen dagsturer i nærmiljøet, det kan bli fine opplevelser av gratis / rimelige aktiviteter også. Sett av så mye som mulig til lånet og bruk god tid på å planlegge hvor du kan dra når det er betalt ;)

Jeg er enig med dere i at dette er som å rømme fra virkeligheten. Og da vil jeg bare slite enda mer etterpå. Jeg har vært på en reise i år. Ja den tok bort mye av det vonde som henger i meg etter alt som er skjedd. Jeg vil ikke gå dypt i det her og fortelle alt men jeg har vært igjennom noe  gsnske tøfft. Men de vonde følelsene kommer jo tilbake etter en stund etter at man har landet hjemme igjen. Så mulig en genial ide å gjøre rimeligere ting for å få orden i livet igjen :) . En vanskelig økonomi vil jo ikke gjøre det bedre egentlig. Det er sant. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk på det på denne måten: En alkoholiker prøver fortvilt å stoppe å drikke, men tenker "bare en fyllekule til, SÅ er det stopp". Høres det lurt ut?

Anonymkode: e5e9c...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En bør kun ha lån til utdannelse, bolig og bil. Julegaver og feriereiser skal en kjøpe når en har råd til det. Først yte, så nyte.

Anonymkode: 9052b...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk på det på denne måten: En alkoholiker prøver fortvilt å stoppe å drikke, men tenker "bare en fyllekule til, SÅ er det stopp". Høres det lurt ut?

Anonymkode: e5e9c...00f

Ja jeg vet. Den ser jeg. Jeg ser at jeg ønsker å rømme fra virkeligheten. Men det kommer ikke til å gjøre godt i lengden. Det er som alkohol. Man vil bare drikke mer og mer fordi man "tror" man flykter unna problemer". . Og det gjør en ikke friskere. Sant det. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Jeg skal gi et råd litt på tvers av de andre her. Dette er mitt fagområde, så jeg bør være litt forsiktig hva jeg skriver, men jeg tar sjansen. 

Forbrukslån er egentlig forferdelige greier. Det er jeg enig i. Men det finnes omstendigheter som forsvarer bruk av forbrukslån eller kredittkort. Det forutsetter imidlertid:

1) En klar plan for å nedbetale forbrukslånet som innebærer mer enn å betale minstebeløpet. Som hovedregel bør du betale ned alt i løpet av et år.

2) At godene som kjøpes med forbrukslånet holdes til et minimum. 

I såfall mener jeg at man ikke helt nødvendigvis bør svartmale helt at man EN gang reiser på ferie, lånefinansiert. Å få tatt en ferie en sjelden gang, er på mange måter en god investering i velvære. Å reise på enda en lånefinansiert ferie vil jeg selvfølgelig fraråde. Og skal man gjøre det, bør man holde det så nøkternt som man kan, eventuelt bruke lånet til å betale turen mens det er billig (om du sparer men betaler når det er dobbelt så dyrt, betaler du fort noen hundre prosent rente i året..) Å få innvilget et lån og så reise på business class er selvsagt idioti.

Og betal tilbake så raskt menneskelig mulig. Greier du kun å betale minstebeløp (som stort sett bare er renter) sitter du i klisteret.

Kredittkort har som hovedregel høyere rente enn forbrukslån, men ikke etableringsgebyr eller termingebyr. For små summer lønner kredittkort seg foran forbrukslån.

Synes dette er fornuftig og gjennomtenkt svar fra en som vet hva hen snakker om.

Anonymkode: 644db...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk i kredittkort fella. Og endte opp med høy forbruksgjeld. Ikke luksusfellenkandidat men nok til att det gikk ut. over økonomien ja. 2800 i måneden som minstebeløp. Og da ble det alltid til att jeg tok ut den 1000 lappen som var avdrag. Så 1800 kroner kun i renter i måneden.. Det sier seg att det kjenner man på kroppen. Så nei, jeg synes alle som ikke har jernvilje skal styre unna, for det blir som regel aldri som man tenker. 

 

Jeg tenkte 5000 til, det kan vel ikke ha noe å si, og økte stadig. Til de sa stopp. Jeg bakte det inn i boliglånet. Og jeg betaler mindre på ett boliglån på 350000 med avdrag enn jeg gjorde bare i renter på ett kredittkort på 76000,-

Anonymkode: 9fa32...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk i kredittkort fella. Og endte opp med høy forbruksgjeld. Ikke luksusfellenkandidat men nok til att det gikk ut. over økonomien ja. 2800 i måneden som minstebeløp. Og da ble det alltid til att jeg tok ut den 1000 lappen som var avdrag. Så 1800 kroner kun i renter i måneden.. Det sier seg att det kjenner man på kroppen. Så nei, jeg synes alle som ikke har jernvilje skal styre unna, for det blir som regel aldri som man tenker. 

 

Jeg tenkte 5000 til, det kan vel ikke ha noe å si, og økte stadig. Til de sa stopp. Jeg bakte det inn i boliglånet. Og jeg betaler mindre på ett boliglån på 350000 med avdrag enn jeg gjorde bare i renter på ett kredittkort på 76000,-

Anonymkode: 9fa32...c27

Hvordan kunne du betale 1800 kr i renter i måneden av 76000?  Det går rett og slett ikke.

Anonymkode: 644db...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som har viljestyrke til å betale ned sine forbrukslån, de er sjeldent de som trenger å ty til forbrukslån. De som tar sånt, er som oftest folk med enten for høyt forbruk, eller for lav inntekt eller begge deler.

Anonymkode: 9fa32...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kunne du betale 1800 kr i renter i måneden av 76000?  Det går rett og slett ikke.

Anonymkode: 644db...fde

Samme er det her.. høye renter.. . Jeg må betale 1500 kroner i renter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...