Gå til innhold

Har forbrukslån på 67 000 tilsammen


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 minutter siden, Mina1 skrev:

Samme er det her.. høye renter.. . Jeg må betale 1500 kroner i renter....

20% rente av 67000 kr. er ca. 1000 kr. i måneden så da må du ha opp mot 25% i renter.

Anonymkode: 644db...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mina1
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

20% rente av 67000 kr. er ca. 1000 kr. i måneden så da må du ha opp mot 25% i renter.

Anonymkode: 644db...fde

Jeg har intenst med renter, men jeg har en forsikring i tillegg som utgjør en del i summen jeg betaler. Det er en forsikring som gjør at all gjeld blir slettet ved dødsfall. Itillegg en forsikring dersom jeg skulle bli arbeidsledig, osv. Men dette med forbrukslån: jeg ser det.. det er farlige greier.... Og det vil ikke smake godt å reise osv, om man får problemer å betale ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har intenst med renter, men jeg har en forsikring i tillegg som utgjør en del i summen jeg betaler. Det er en forsikring som gjør at all gjeld blir slettet ved dødsfall. Itillegg en forsikring dersom jeg skulle bli arbeidsledig, osv. Men dette med forbrukslån: jeg ser det.. det er farlige greier.... Og det vil ikke smake godt å reise osv, om man får problemer å betale ned. 

Du må vurdere selv om du greier å betale ned eller ikke og om det er verdt å ta den risikoen.  Det er umulig å vite hvorvidt du greier det eller ikke.  Det er i hvert fall det mest fornuftige å ta et kraftig sparetak og betale fortest mulig ned.

Anonymkode: 644db...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
11 timer siden, Mina1 skrev:

Det er liksom nå jeg trenger det men det kan jo være at jeg sier det samme neste år. Det er der faren ligger. 

Det er nok en vanlig tabbe å tro at man skal få mer selvdisiplin i fremtiden.

Jeg har vondt av deg pga det brutale bruddet, men du skjønner jo selv at det ikke er lurt å ta opp mer forbrukslån nå.

11 timer siden, Mina1 skrev:

Mulig det er billigere å ha gjeld på kredittkort enn vanlig lån ? 

Nei, det er veldig dyrt å ha kredittkortgjeld. Vi snakker om 20-30% rente. Jeg har blitt nøye på å betale ned fort etter at jeg skjønte hvor dyrt det faktisk er.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har intenst med renter, men jeg har en forsikring i tillegg som utgjør en del i summen jeg betaler. Det er en forsikring som gjør at all gjeld blir slettet ved dødsfall. Itillegg en forsikring dersom jeg skulle bli arbeidsledig, osv. Men dette med forbrukslån: jeg ser det.. det er farlige greier.... Og det vil ikke smake godt å reise osv, om man får problemer å betale ned. 

Jeg er ikke blant de som synes noe kredittkortgjeld er så ille, men når beløpet stadig stiger og du vil trenge lang tid til å nedbetale gjelden, så mener jeg det er på tide å si nei til seg selv. Og "trøsteshopping" - enten det gjelder ferier eller ting - gir jo kun kortvarig "trøst" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Jeg er ikke blant de som synes noe kredittkortgjeld er så ille, men når beløpet stadig stiger og du vil trenge lang tid til å nedbetale gjelden, så mener jeg det er på tide å si nei til seg selv. Og "trøsteshopping" - enten det gjelder ferier eller ting - gir jo kun kortvarig "trøst" ;-)

Nei, ikke hvis det betales kjapt ned av inntekt, feriepenger osv. Men de færrreste med sunn økonomi tar forbrukslån? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mina1
2 timer siden, Gargamel skrev:

Det er nok en vanlig tabbe å tro at man skal få mer selvdisiplin i fremtiden.

Jeg har vondt av deg pga det brutale bruddet, men du skjønner jo selv at det ikke er lurt å ta opp mer forbrukslån nå.

Nei, det er veldig dyrt å ha kredittkortgjeld. Vi snakker om 20-30% rente. Jeg har blitt nøye på å betale ned fort etter at jeg skjønte hvor dyrt det faktisk er.

Takk for råd og forståelse. :)

Saken er at jeg begynte å forsøke å lete etter kjærligheten igjen. Men minnene om hvor forferdelig forrige brudd opplevdes bare kom tilbake i forsterket utgave. Jeg følte meg ganske bra igjen, men jeg ser at å begynne å lete etter kjærligheten på ny gjør meg ganske utafor. Ikke av selve letingen men pga minner av hendelser ved siste brudd. Dette resulterte i angst , urolig søvn og tvangstanker. Altså jeg takler dårlig å forsøke å i det hele tatt være på dating på nettet pga jeg får flashback hele tiden. 

Jeg ønsker å finne kjærligheten på ny. Derfor tenkte jeg å forsøke å kjøpe meg en pause med en ferie som mulig kunne erstatte disse vonde minnene som kommer opp. Men det er jo ikke veien å gå med å få enda høyere forbruksgjeld. Det blir jo nesten det samme som å bli alkoholiker. Altså ikke helt det samme fysikk sett men det blir et stort problem. 

Jeg må få økonomien i riktig bane før jeg tar en ferietur igjen. Jeg er enig med dere. Og renten er såpass høy at dette må jeg få bort. Det nytter ikke å rømme fra problemene med ferieturer og mer gjeld. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, cilie skrev:

Men de færrreste med sunn økonomi tar forbrukslån? 

Forbrukslån har med rette blitt ganske stigmatisert. De aller færreste som søker om forbrukslån får det innvilget. Jeg mener godt over 90 prosent får avslag. En som driver med dette fortalte meg en gang at det dyreste med hele prosessen var å bruke tid, kredittvurdere, osv. søkere som fikk avslag. 

Det finnes omstendigheter der usikrede lån kan forsvares. I hovedsak gjelder dette å handle produkter eller ferier på salg, mens det fortsatt er billig. Men dette forutsetter som sagt en helt klar plan for tilbakebetaling. Uten utsikter til å kunne betjene lånet raskt, er slike lån galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Forbrukslån har med rette blitt ganske stigmatisert. De aller færreste som søker om forbrukslån får det innvilget. Jeg mener godt over 90 prosent får avslag. En som driver med dette fortalte meg en gang at det dyreste med hele prosessen var å bruke tid, kredittvurdere, osv. søkere som fikk avslag. 

Det finnes omstendigheter der usikrede lån kan forsvares. I hovedsak gjelder dette å handle produkter eller ferier på salg, mens det fortsatt er billig. Men dette forutsetter som sagt en helt klar plan for tilbakebetaling. Uten utsikter til å kunne betjene lånet raskt, er slike lån galskap.

Ja, ser den. Men tenker mange tenker ala; "1000kr pr mnd klarer jeg å betale tilbake i 5ish år😅"

De fleste vil vel heller bruke kredittkort, rammelån osv, før man tar opp et forbrukslån? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cilie skrev:

Ja, ser den. Men tenker mange tenker ala; "1000kr pr mnd klarer jeg å betale tilbake i 5ish år😅"

De fleste vil vel heller bruke kredittkort, rammelån osv, før man tar opp et forbrukslån? 

 

Jeg vil si at på beløp under 10.000 kr, evt høyere ved rask tilbakebetaling, er kredittkort mest hensiktsmessig. Renten er høyere, men du slipper gebyrene. Ellers er vel forbrukslån å foretrekke. Rammelån er klart mest fornuftig, med vanlig boliglånsrente, men det er ikke mulig hvis du ikke eier bolig med mye egenkapital i. 

Jeg hadde rammelån med avdragsfrihet før. Nå har jeg vanlig lån og tvinger meg til å "spare" 9000 kr i avdrag hver måned. Og ingen mulighet for å ta ut noe derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg vil si at på beløp under 10.000 kr, evt høyere ved rask tilbakebetaling, er kredittkort mest hensiktsmessig. Renten er høyere, men du slipper gebyrene. Ellers er vel forbrukslån å foretrekke. Rammelån er klart mest fornuftig, med vanlig boliglånsrente, men det er ikke mulig hvis du ikke eier bolig med mye egenkapital i. 

Jeg hadde rammelån med avdragsfrihet før. Nå har jeg vanlig lån og tvinger meg til å "spare" 9000 kr i avdrag hver måned. Og ingen mulighet for å ta ut noe derfra.

Jeg skjønner at det ikke er særlig lurt med kredittkort, men av og til har en ikke noe valg. Dvs, jeg hadde jo et valg, jeg kunne ha solgt bilen. Skylder nå 40000 og har en realistisk plan på å betale det ned på 18 måneder. Det er jo ikke spesielt kort tid, men jeg ser enden. Når kredittkortet er betalt så skal det spares.

Vil det lønne seg for meg å ta et forbrukslån for å betale kredittkortet? Under forutsetning at jeg da ikke bruker kredittkortet.

Nå er ikke dette min tråd, men håper at det ikke gjør noe at jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
31 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg skjønner at det ikke er særlig lurt med kredittkort, men av og til har en ikke noe valg. Dvs, jeg hadde jo et valg, jeg kunne ha solgt bilen. Skylder nå 40000 og har en realistisk plan på å betale det ned på 18 måneder. Det er jo ikke spesielt kort tid, men jeg ser enden. Når kredittkortet er betalt så skal det spares.

Vil det lønne seg for meg å ta et forbrukslån for å betale kredittkortet? Under forutsetning at jeg da ikke bruker kredittkortet.

Nå er ikke dette min tråd, men håper at det ikke gjør noe at jeg spør.

Jeg takker for de fornuftige gode rådene deres. Dere fikk meg til å innse at jeg må forsøke å få bort gjelden så fort som mulig pga de høye rentene. Dere fikk meg også til å innse at det hjelper ikke å bruke en feriereiser til Nice som terapi for å få distansert de vonde følelsene/ dårlige selvtilliten og vanskelige tankene mine om avslutningen i forrige brudd. Jeg må innse at jeg har traumer / angst pga hendelsen og skal forsøke å rette opp i det uten å måtte ruinere meg. 

Jeg vil slite nok med å klare å betale ned det jeg allerede har brukt. Men skal forsøke å legge av så mye som mulig i måneden til å betale bort gjelden fremover. Jeg fråtser ikke til vanlig. Lever på spareslummen hele tiden. Tjener altfor dårlig. Men jeg har problemer som gjør at jeg sliter med tanke på å søke ny jobb. Jeg føler for å være i kjente omgivelser. Altså der jeg jobber. Men mulig at jeg bør gå til legen og prate om angsten / tvangstanker som jeg har. Mulig det kan finnes ordninger i slike situasjoner. Det er en kamp for meg å jobbe og fungere. Men jeg jobber ca 65 -90 prosent. Burde søkt mer jobb men jeg føler at jeg strever ekstremt med bare det jeg har. Nå høres jeg lat ut / tiltaksløs ut men det er et faktum at jeg har ting jeg sliter ganske så tungt med.  Og det er årsaken til at jeg føler for å reise for å se om det kan ta bort de plagene og. 

Jeg skal ikke dra på tur nå. Skal stramme inn . Og takker så mye for gode velmente råd fra dere. :)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kom i lignende klemme engang men ikke så stort beløp og jeg var den gang i jobb. Alle kan gjøre feil å bruke penger på ting man absolutt ikke har råd til utifra inntekt. Men det kan være fristende å foreta hjemreiser og gi gaver da så mange virkelig har fortjent det ( Ikke bare dem i kosmetikkreklamen)

Jeg fikk hjelp av min far som dengang levet og har i dag ikke kredittkort i min avtale med banken.

Mitt råd er å ta kontakt med banken. De har så mange tilbud. Tror også mange får mer og mere problemer med denne fondssparingen. 

Det er også en juridisk klemme for banken og jeg har inntrykk av at de oppfordrer folk å ta kontakt så snart et produkt er vanskelig for noen. Tror man kan få god hjelp. Dersom du har en venn eller venninne kan kanskje de være med i banken.

Synes fremdeles sparing er veldig vanskelig å forstå.

Lykke til fra meg.😊

Anonymkode: 80367...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mina1
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom i lignende klemme engang men ikke så stort beløp og jeg var den gang i jobb. Alle kan gjøre feil å bruke penger på ting man absolutt ikke har råd til utifra inntekt. Men det kan være fristende å foreta hjemreiser og gi gaver da så mange virkelig har fortjent det ( Ikke bare dem i kosmetikkreklamen)

Jeg fikk hjelp av min far som dengang levet og har i dag ikke kredittkort i min avtale med banken.

Mitt råd er å ta kontakt med banken. De har så mange tilbud. Tror også mange får mer og mere problemer med denne fondssparingen. 

Det er også en juridisk klemme for banken og jeg har inntrykk av at de oppfordrer folk å ta kontakt så snart et produkt er vanskelig for noen. Tror man kan få god hjelp. Dersom du har en venn eller venninne kan kanskje de være med i banken.

Synes fremdeles sparing er veldig vanskelig å forstå.

Lykke til fra meg.😊

Anonymkode: 80367...2b0

Jeg har ikke lånt av min vanlige bank, men mulig de kan hjelpe meg ut av klemmen? Jeg får så ekstremt høye gebyrer på forbrukslånet av dette selskapet som låner ut penger at det vil mulig lønne seg å ta kontakt med banken.

Jeg har dårlig inntekt, og det skyldes nok at jeg har en del angst og tvangstanker, og orker ikke å søke mer jobb. Jobber over 50 prosent, men jeg vil slite med å betale ned lånet. Var riktig av meg å stoppe med å reise når det er sånn. 

Jeg er veldig glad for gode råd på dette forumet :) 

Tusen takk for godt råd av deg og! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1

En annen sak : Jeg tenker ikke bare på å bruke lånepenger på reiser. Det har jeg slått fra meg nå. Jeg kom frem til at jeg må rydde opp i lånene mine først. Men... jeg har et annet problem som jeg egentlig ønsker å fikse. Det er faktisk puppene. De er slappe etter barnefødsel. Tenker iblant at jeg burde brukt et lån på det for det gjør at jeg er flau over kroppen min. Redd for å ha sex osv . Men å fikse puppene koster mye. Og å bruke lånepenger til det et jo også noe som kan bety økonomisk krise 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
12 minutter siden, Mina1 skrev:

En annen sak : Jeg tenker ikke bare på å bruke lånepenger på reiser. Det har jeg slått fra meg nå. Jeg kom frem til at jeg må rydde opp i lånene mine først. Men... jeg har et annet problem som jeg egentlig ønsker å fikse. Det er faktisk puppene. De er slappe etter barnefødsel. Tenker iblant at jeg burde brukt et lån på det for det gjør at jeg er flau over kroppen min. Redd for å ha sex osv . Men å fikse puppene koster mye. Og å bruke lånepenger til det et jo også noe som kan bety økonomisk krise 

Høres ut som en dårlig idé, spesielt når du ikke har råd til det.

Jeg er ikke prinsippiell motstander av kirurgi.  Kjenner til og med ei som måtte redusere puppene pga smerter i nakke og rygg. Jeg vet ikke hvor store puppene dine er og om du har sånne problemer.

Det er normalt at pupper henger, og en mann over 30 må være veldig kresen for at det skal være en turnoff.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
34 minutter siden, Gargamel skrev:

Høres ut som en dårlig idé, spesielt når du ikke har råd til det.

Jeg er ikke prinsippiell motstander av kirurgi.  Kjenner til og med ei som måtte redusere puppene pga smerter i nakke og rygg. Jeg vet ikke hvor store puppene dine er og om du har sånne problemer.

Det er normalt at pupper henger, og en mann over 30 må være veldig kresen for at det skal være en turnoff.

 

Ja, og det verste er at det koster penger å operere det. Jeg har barn og vil heller bruke penger på en reise sammen med de / opplevelser sammen med de istedet for å bruke det på skjønnhetsoperasjon på meg selv. 

Jeg har hengete pupper. De er store, men ikke så kjempedigre. Men store er de. Og de er slappe og henger. Jeg har hatt det sånn siden jeg fikk første barnet som 20 åring. Før det var de helt faste. Men årsaken var nok at brystene var store og vokste ekstremt mye mer i graviditeten. Og etter fødselen så mistet jeg mye vekt, og så plutselig så ble brystene mindre enn før, fikk sikkert litt overflødisk hud i område, og så henger de. Jeg er styggt redd for at det er pga puppene jeg har blitt dumpet mange ganger, men jeg vet ikke. Det er jo mange menn som sier at de ikke er så opptatt av det. Jeg har iallefall former, og det er jo de som har komplekser for det motsatte. Så trøster meg med det. 

Det verste med å ha hengepupper er at jeg er redd for å kle av meg. Redd for å skuffe han. Dette henger nok sammen med at jeg har opplevd mye avvisninger, men avvisningene kan jo skyldes helt noe annet. Jeg har litt ryggverk, men ikke så mye. Jeg synes at brystkassen er litt tung pga brystene, men ellers går det bra. Tar jeg operasjon så vil det slite vannvittig på økonomien.... og da blir det jo bare enda mer å betale tilbake på lånet. Men på en måte så er det jo verdt å ta en operasjon for å vinne en mann, samt å føle meg vel sexuellt og i sengen uten klær. Men det er dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mina1 skrev:

Ja, og det verste er at det koster penger å operere det. Jeg har barn og vil heller bruke penger på en reise sammen med de / opplevelser sammen med de istedet for å bruke det på skjønnhetsoperasjon på meg selv. 

Jeg har hengete pupper. De er store, men ikke så kjempedigre. Men store er de. Og de er slappe og henger. Jeg har hatt det sånn siden jeg fikk første barnet som 20 åring. Før det var de helt faste. Men årsaken var nok at brystene var store og vokste ekstremt mye mer i graviditeten. Og etter fødselen så mistet jeg mye vekt, og så plutselig så ble brystene mindre enn før, fikk sikkert litt overflødisk hud i område, og så henger de. Jeg er styggt redd for at det er pga puppene jeg har blitt dumpet mange ganger, men jeg vet ikke. Det er jo mange menn som sier at de ikke er så opptatt av det. Jeg har iallefall former, og det er jo de som har komplekser for det motsatte. Så trøster meg med det. 

Det verste med å ha hengepupper er at jeg er redd for å kle av meg. Redd for å skuffe han. Dette henger nok sammen med at jeg har opplevd mye avvisninger, men avvisningene kan jo skyldes helt noe annet. Jeg har litt ryggverk, men ikke så mye. Jeg synes at brystkassen er litt tung pga brystene, men ellers går det bra. Tar jeg operasjon så vil det slite vannvittig på økonomien.... og da blir det jo bare enda mer å betale tilbake på lånet. Men på en måte så er det jo verdt å ta en operasjon for å vinne en mann, samt å føle meg vel sexuellt og i sengen uten klær. Men det er dyrt. 

Hvor gammel er du? Enhver voksen mann skjønner at en voksen kvinne, som attpåtil har født barn, antakeligvis har spor etter det. Hvis du må kjøpe bryster for å få en mann - ja, da er det bedre uten, kanskje? 

Du kan jo ev sjekke om de er i str for å få det dekket, men ellers er også dette noe du må spare til - ikke kjøpe på kreditt. Finn ut prisen på en operasjon og regn ut hva prisen reelt blir med renter og gebyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tviler på att det er grunnen til de som har slått opp med deg. Jeg ville iallefall ikke brydd meg om det. Jeg antar det ikke er silikon du er ute etter, men personlig ville jeg foretrukket hengepupper over silikon. Det er iallefall sikkert.

Anonymkode: 9fa32...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
2 timer siden, cilie skrev:

Hvor gammel er du? Enhver voksen mann skjønner at en voksen kvinne, som attpåtil har født barn, antakeligvis har spor etter det. Hvis du må kjøpe bryster for å få en mann - ja, da er det bedre uten, kanskje? 

Du kan jo ev sjekke om de er i str for å få det dekket, men ellers er også dette noe du må spare til - ikke kjøpe på kreditt. Finn ut prisen på en operasjon og regn ut hva prisen reelt blir med renter og gebyr. 

Kan man få det dekket? Det hadde vært noe :). Men med mitt sjarmerende vesen så burde mennene kunne klare seg med meg naturlig uten operasjon, men jeg kan sjekke ut i det. Jeg vil ikke ta mer av kreditten. Og jeg vil heller bruke penger til reiser med barna enn å bruke det kostmetisk på meg selv. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...