Gå til innhold

Er demokrati bra ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller blir det som 2 ulver og 1 sau, som har avstemning og bestemmer demokratisk at sauen skal spises ?

Kjør debatt

Og hva hvis f.eks et religiøst ekstremistparti har 10% av stemmene, "venstre" 45% og "høyre" 45%, da vil jo vi få motsatt situasjon hvor minoriteten sauen får ekstrem makt og kan påvirke enkeltsaker ekstremt og f.eks bestemmer at de to ulvene skal skytes. Er det bra, nødvendigvis?

Kjør debatt !

Anonymkode: 09096...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller blir det som 2 ulver og 1 sau, som har avstemning og bestemmer demokratisk at sauen skal spises ?

Kjør debatt

Og hva hvis f.eks et religiøst ekstremistparti har 10% av stemmene, "venstre" 45% og "høyre" 45%, da vil jo vi få motsatt situasjon hvor minoriteten sauen får ekstrem makt og kan påvirke enkeltsaker ekstremt og f.eks bestemmer at de to ulvene skal skytes. Er det bra, nødvendigvis?

Kjør debatt !

Anonymkode: 09096...23a

En diktator får mer makt, vel.

Men du vil kanskje ha anarki?

Hvem vet.

Anonymkode: 3c2a4...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg synes demokratiet lider under akademikere og journalister. De ser ned på vanlige folk som er bekymret for innvandring. De mest trangsynte menneskene er de som ser på seg selv som eliten. Disse har gjerne ett naivt syn på innvandring siden de som akademikere blir drillet i politisk korrekt tenkemåte. Så de som ikke er del av denne kulten, de er ikke del av eliten, de er de dumme taperne som er bakstrevere. Og denne gruppen slipper ikke like mye til. PK folket ser ut til å være av den oppfatning att kun de som er PK er ekte demokratiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg synes demokratiet lider under akademikere og journalister. De ser ned på vanlige folk som er bekymret for innvandring. De mest trangsynte menneskene er de som ser på seg selv som eliten. Disse har gjerne ett naivt syn på innvandring siden de som akademikere blir drillet i politisk korrekt tenkemåte. 

Og denne eliten bor selv i hvite enklaver i Oslo 2 og 3, og har selv null personlige erfaringer med direkte resultater av denne spinnville innvandringen.

Anonymkode: 6f648...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg synes demokratiet lider under akademikere og journalister. De ser ned på vanlige folk som er bekymret for innvandring. De mest trangsynte menneskene er de som ser på seg selv som eliten.

Er det ikke også litt trangsynt (for ikke å si historieløst) å vurdere demokratiet ut fra hva de forskjellige grupperingene mener om akkurat innvandring?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
2 minutter siden, laban skrev:

Er det ikke også litt trangsynt (for ikke å si historieløst) å vurdere demokratiet ut fra hva de forskjellige grupperingene mener om akkurat innvandring?! 

Nei, det ser ut som om akademikere har tendenser til å idiot-forklare folk for akkurat  dette, så det er høyst relevant. Bare se hvordan de hakker løs på skrivefeil o.l til folk som våger å utfordre PK hegemoniet. Jeg debatterer mye på facebook, og jeg har dekning for det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Nei, det ser ut som om akademikere har tendenser til å idiot-forklare folk for akkurat  dette, så det er høyst relevant. Bare se hvordan de hakker løs på skrivefeil o.l til folk som våger å utfordre PK hegemoniet. Jeg debatterer mye på facebook, og jeg har dekning for det jeg sier.

Men det er vel ikke demokratiets feil at en debatt kan bli usaklig? Hvor hadde debatten vært uten demokratiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Demokratiet og folkestyre er alltid uvurderlig kostbart og helt uunnverlig bra men sparekniven kan svinges feil tror jeg bare. Det kan kuttes svinger i arbeidsoperasjoner i alle fag som ikke er forsvarlig for noen. Tiden er jo også en veldig knapp ressurs men det er også menneskeliv.

Mennesker er den største ressurs vi har selv om vi skulle overbefolkede mener og tror jeg. Nettopp fordi mennesket er er sånn uvurderlig ressurs er jeg absolutt ikke tilhenger av dødstraff og håper veldig at fensler en gang blir en anakronisme på samme måte som vi i dag tenker på all tortur. (Men jeg lever heldigvis ikke i noen drømmeverden eller psykose selv om jeg stadig har masse vondt i hodet både med og uten mine medisiner). Heller ikke i et helvete med alvorlig sykdom og alt som følger med det) 

Økonomi er kanskje det vanskeligste faget av alle spør du meg. Selv er jeg bare en halvstudert røver i det meste derfor har jeg da også opplevet for det meste en helt umulig posisjon i arbeidsmarkedet også dag. Men jeg har bare meg selv å takke for mye såsom jeg tror mange som havner utenfor også har. 

De som har mye ønsker ofte selv bare å få mer og de er ofte de samme som er "tunge "akademikere eller politikere synes jeg. Selv har jeg opplevet akademikergrupper som de er for lite med de mest hjelpeløses side og altfor langt unna idealene de ved festtaler snakker så varmt om. Men vi er sikkert så mange med spisse albuer både iblant politikere og andre.Mange av oss er også veldig påvirkelige av media eller omgivelsene ser jeg iallefall når jeg tenker tilbake på mitt eget levde liv.

Husker når jeg var lite barn og vi satt med fargestifter på regnværsdager at det var enkelte motiver som liksom var mest populære blant oss barn uten at jeg husketMen vokse sa hva vi skulle tegne og male. Et blant dem var dyrehager med isbjørner og dyrepassere. Lurer av og til om bare jeg opplevet det slik ( dette er bare en helt irrasjonell undring og kanskje lite fruktbar tanke dette er jeg bevisst)

Man må kanskje bare finne ut hva man tror på noen og enhver.

Hvorfor det er blitt sånn mange steder og i mange land  har jeg ingen god og innsiktsfull forklaring på men jeg tror innsparinger som jo er veldig viktig både på mikro og makronivå ofte fører ut i enda mere problemer samtid ofte nødvendig.Kanskje er det fordi vi tenker for lite på mennesker som den største ressurs vi har i samfunnsøkonomien og økoregnskapet. Alt er jo heller ikke mulig å måle. Heller ikke hvor dumme eller glupe vi alle er tror jeg personlig.

Men jeg ser bare her nå innenfor husets fire vegger. Vi sparer nå på alt vi kan.( mye en dyd av nødvendighet da vi er to personer helt avhengig av at pensjon og lignende  som fenomen også vil overleve i fremtiden )

Men vi sparer nå på mere og mere og prøver å bli flinkere til å kombinere helse og økonomi.

Vi har et stor forbedringspotensiale kanskje er den største utfordringen. Kanskje også for demokratiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Maggie55 skrev:

Demokratiet og folkestyre er alltid uvurderlig kostbart og helt uunnverlig bra men sparekniven kan svinges feil tror jeg bare. Det kan kuttes svinger i arbeidsoperasjoner i alle fag som ikke er forsvarlig for noen. Tiden er jo også en veldig knapp ressurs men det er også menneskeliv.

Mennesker er den største ressurs vi har selv om vi skulle overbefolkede mener og tror jeg. Nettopp fordi mennesket er er sånn uvurderlig ressurs er jeg absolutt ikke tilhenger av dødstraff og håper veldig at fensler en gang blir en anakronisme på samme måte som vi i dag tenker på all tortur. (Men jeg lever heldigvis ikke i noen drømmeverden eller psykose selv om jeg stadig har masse vondt i hodet både med og uten mine medisiner). Heller ikke i et helvete med alvorlig sykdom og alt som følger med det) 

Økonomi er kanskje det vanskeligste faget av alle spør du meg. Selv er jeg bare en halvstudert røver i det meste derfor har jeg da også opplevet for det meste en helt umulig posisjon i arbeidsmarkedet også dag. Men jeg har bare meg selv å takke for mye såsom jeg tror mange som havner utenfor også har. 

De som har mye ønsker ofte selv bare å få mer og de er ofte de samme som er "tunge "akademikere eller politikere synes jeg. Selv har jeg opplevet akademikergrupper som de er for lite med de mest hjelpeløses side og altfor langt unna idealene de ved festtaler snakker så varmt om. Men vi er sikkert så mange med spisse albuer både iblant politikere og andre.Mange av oss er også veldig påvirkelige av media eller omgivelsene ser jeg iallefall når jeg tenker tilbake på mitt eget levde liv.

Husker når jeg var lite barn og vi satt med fargestifter på regnværsdager at det var enkelte motiver som liksom var mest populære blant oss barn uten at jeg husketMen vokse sa hva vi skulle tegne og male. Et blant dem var dyrehager med isbjørner og dyrepassere. Lurer av og til om bare jeg opplevet det slik ( dette er bare en helt irrasjonell undring og kanskje lite fruktbar tanke dette er jeg bevisst)

Man må kanskje bare finne ut hva man tror på noen og enhver.

Hvorfor det er blitt sånn mange steder og i mange land  har jeg ingen god og innsiktsfull forklaring på men jeg tror innsparinger som jo er veldig viktig både på mikro og makronivå ofte fører ut i enda mere problemer samtid ofte nødvendig.Kanskje er det fordi vi tenker for lite på mennesker som den største ressurs vi har i samfunnsøkonomien og økoregnskapet. Alt er jo heller ikke mulig å måle. Heller ikke hvor dumme eller glupe vi alle er tror jeg personlig.

Men jeg ser bare her nå innenfor husets fire vegger. Vi sparer nå på alt vi kan.

Fordi dere har dårlig råd nå, eller for å spare opp penger til senere?

Anonymkode: 6f648...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller blir det som 2 ulver og 1 sau, som har avstemning og bestemmer demokratisk at sauen skal spises ?

Kjør debatt

Og hva hvis f.eks et religiøst ekstremistparti har 10% av stemmene, "venstre" 45% og "høyre" 45%, da vil jo vi få motsatt situasjon hvor minoriteten sauen får ekstrem makt og kan påvirke enkeltsaker ekstremt og f.eks bestemmer at de to ulvene skal skytes. Er det bra, nødvendigvis?

Kjør debatt !

Anonymkode: 09096...23a

Det er ikke nok med flertallsstyre for at ting skal være bra. Det finnes grenser for hva flertallet skal blande seg inn i. Altså individuelle rettigheter til liv og frihet. Flertallet har ikke rett til å ta fra folk ytringsfrihet f.eks, sånn som jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Flertallet har langt fra alltid rett. Det er demokratiets svøpe og noe maktutøverne bør være smertelig klar over og veldig bevisst og også oss som velger å delta ved valg selvsagt. Husker en verdensberømt og veldig populær amerikansk skuespiller som visstnok hadde sagt i et intervju at " han stemte alltid ved valg" og det er jo nettopp et fritt og opplyst demokrati og fritt og opplyst stemmegivning av alle demokratiet hviler på. Alle må ha mulighet til å delta med sin stemme ellers er det ikke folkestyre eller fortjener navnet. At mange av ulike grunner velger å avstå er noe som bør tas opp til alvorlig og seriøs debatt spesielt blant politikerne våre synes jeg. Å ransake den enkelte sin personlige kompetanse fører ingen sted hen tenker jeg.

At min mor og jeg prøver å bli mere bevisst gode innsparingsmuligheter skyldes at vi begge fra naturens side er dårlige privatøkomiske tenkere og ikke så flinke på langsiktig tenkning. Vi støttet oss mye på min fars gode skjønn i sånne ting og nå er han dessverre borte selv om alltid er i våre tanker og vi tror trygt hos Gud tror vi hvis det finnes noe Gud.

Man skulle være forsiktig uten dermed å være gjærdeig sa han ofte til meg. Med andre ord det umuliges kunst. Noe sikkert mange ville si politikk er et fag somogså  er.

Men selv de dummeste kan bli de mest gjerrige det kan selvsagt også skje. Allikevel er det mest fornuftig med tanke på all usikkerheten i alt i verden i dag. Ingen vet hva som vil skje videre i dag føler jeg og å tenke på framtida og ta ansvar for seg og sine er jo tidens signaler fra så mange hold som jeg mye synes å ha fanget opp.Man trenger balanse i alt og jeg tror ikke det blir mye å regne med i fremtiden for noen kan det virke som. Man må bare prøve å gjøre det beste ut av alt men selvsagt prøve å ikke krisemaksimere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det er ingen garantier for noesomhelst selv med den aller beste styreform som vi har og som jeg tror de fleste vil si vi kjenner som sivilisasjon.😊

( jeg vet jeg har sagt mye gruff om politikere av jeg tror alle avskygninger spesielt når jeg har hatt det som aller værst sjøl men jeg vil bare si at jeg tror ikke de har noe lett jobb og ingen er mere glad for at de er i løypa og på jobb enn meg. 

Det er ofte mye usikkerhet innbakt i det meste de sikkert får seg forelagt selv fakta og beregninger. Mye som er umulig å etterprøve eller undersøke for de fleste av oss. Vi lever alle av tillit i dypeste grunn både de som styrer og de som blir styrt. Men det skal også være sikkerhetsnett som gjør at ingen utsettes for juks og bedrag også har jo media bare en gigantisk oppgave selvsagt.)

Men det er et stort tankekors at de minst ressursterke blant oss bare taper uansett. Kanskje burde man bare hive alt på båten? Er dette hva dere mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty
21 timer siden, laban skrev:

Men det er vel ikke demokratiets feil at en debatt kan bli usaklig? Hvor hadde debatten vært uten demokratiet?

Nei, du misforstår. Jeg mener det er ett tegn på MANGEL PÅ DEMOKRATI. 

 

Jeg mener MER DEMOKRATI ville være best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.7.2017 den 19.57, Worrysome plenty skrev:

Jeg synes demokratiet lider under akademikere og journalister. De ser ned på vanlige folk som er bekymret for innvandring. De mest trangsynte menneskene er de som ser på seg selv som eliten. Disse har gjerne ett naivt syn på innvandring siden de som akademikere blir drillet i politisk korrekt tenkemåte. Så de som ikke er del av denne kulten, de er ikke del av eliten, de er de dumme taperne som er bakstrevere. Og denne gruppen slipper ikke like mye til. PK folket ser ut til å være av den oppfatning att kun de som er PK er ekte demokratiske.

"De ser ned på vanlige folk"? Og mener du at akademikere ser på seg selv som eliten? Og hvorfor sammenlignet du akademikere med journalister?

Vil nå heller si at det er de som står uten utdannelse som har et naivt syn på innvandring. 

 

Anonymkode: 1b4b9...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt ryker om demokratiet ryker. Sånn er det bare.

Anonymkode: 9a431...978

Hvem vet.

Anonymkode: 3c2a4...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Demokratiet i Norge er latterlig. Vi har for mange politiske partier, som gjør at vinnerpartiet ikke har så mye de skulle sagt. Når et filleparti som er relativt nytt får noen flere stemmer enn forrige valg, ja da får de en bonus person som kan sitte på stortinget. Sinnsykt urettferdig, og alt for mange partier som har for stor makt og innflytelse, selv ved "tap".

Anonymkode: 1b4b9...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"De ser ned på vanlige folk"? Og mener du at akademikere ser på seg selv som eliten? Og hvorfor sammenlignet du akademikere med journalister?

Vil nå heller si at det er de som står uten utdannelse som har et naivt syn på innvandring. 

 

Anonymkode: 1b4b9...f46

Den må du forklare nærmere!

Anonymkode: 3c2a4...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den må du forklare nærmere!

Anonymkode: 3c2a4...ec7

Hva av det?

Anonymkode: 1b4b9...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva av det?

Anonymkode: 1b4b9...f46

"Vil nå heller si at det er de som står uten utdannelse som har et naivt syn på innvandring. "

Anonymkode: 3c2a4...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...