Gå til innhold

Leve med astma?


blink01

Anbefalte innlegg

Hos legen på tirsdag fikk jeg konstatert lungebetennelse etter å ha hanglet i to uker. Fikk ery max siden han mistenkte mykoplasma, og jeg ble egentlig bare dårligere ut uken, (tettere, vondere i bryst osv.) På lørdagskveld gikk jeg til legevakten, da jeg tenkte at jeg måtte skifte antibiotika eller noe lignende. Crp-en min hadde gått ned til normalen, og legen mente derfor at jeg hadde fått astma. (Har pollenallergi.) Hvis dette er allergi-astma så synes jeg det er litt rart siden jeg merker lite til pollenallergien nå for tiden. 

Det jeg skal frem til er da hvordan det er å ha astma? Jeg ble egentlig litt sutrete etter den beskjeden da jeg helst ikke vil gå rundt å ha vondt å være så tett kronisk. Hvor lang tid tar det fra diagnose til rett medisinering blant annet, og kan legen kun gi henvisning til lungespesialist? (Har fått time hos fastlegen nå.) 

Går nå ferdig dosen på ery max, samt at jeg fikk solvipect mot den verste hosten, og atrovent 20mg inhalasjonsspray ved behov. Sistnevnte fungerer greit, men skulle gjerne tatt mer en 3-4 ganger til dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk astma diagnostisert for lenge siden, 10-15 år eller noe sånt.. Men astma stilles ikke bare sånn med å knipse med fingra, det er en lengre utredning fra hue til ræva.. Skal ikke si sikkert hva jeg måtte gjennom(er så lenge siden, så husker ikke helt), men røntgen tok de, pusteprøver i flere sammenhenger(aktivitet, ikke aktivitet, kaldt/kulde etc), og de så på at flere i familien har sykdommen..

Veldig mange leger er veldig kjapp å diagnostisere astma hvis de ikke gidder å utrede.. Du må sikkert prøve forskjellige medisiner, hva funker/ikke funker, hvor stor dose osv.. Jeg endte med Seretide og Bricanyl ved behov.
Kjennetegn er jo tett i lungene, tungt å puste, hyler når du puster osv.. Slim i luftveiene kanskje..

De som har astma sier at de sliter en del når det er for eksempel kulde, tørr luft, de blir tidlig anpusten ved aktivitet. De hoster en del, er mer sensitive i lunger og hals(for eksempel reagerer på luftforandringer, støv etc).. Og mange har dårlig lunge-kapasitet.. Men jeg kan tenkte meg dette er individuelt, for jeg hører mange sier litt forskjellig. Får du riktige medisiner, kan du nesten leve med astmaen uten å merke den.. :)

Men igjen, leger liker å diagnostisere astma.. Jeg fikk for eksempel diagnosen.. Men jeg har lungekapasitet som er 15 % over gjennomsnittet for friske folk, sliter ikke med kulde/aktivitet, hoste eller noe som er typisk astmatikere. Alle lungetester, pusteprøver, røntgen er helt fine uten anmerkninger.. Men for å slippe mer mas, skrev legen ut medisiner og sendte meg hjem..
Så vær obs på dette, for det kan hende du bare for eksempel er veldig sensitiv for støv/midd/inneluft etc.. Jeg merker at jeg reagerer mest på ting innendørs(blir litt tett og pipete i lungene), straks jeg er ute av døra er lungene helt fine..
Be om allergitester i alle varianter, pusteprøver(husker ikke helt hva det kalles -du puster i et rør inni en datamaskin), gjerne lungerøntgen.
Og ikke bare la legen avfeie deg med at sånn er det, for det er ikke sikkert det er sånn.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har middels grad av astma og merker den mest når jeg blir sliten fysisk og særlig når jeg er forkjølet. Da får jeg pipete pust og det blir mer slitsomt å puste inn. For meg funker det veldig godt med Symbicort daglig (usikker på skrivemåten her) og Ventoline i "akutte" situasjoner. Men som nevnt over her så finnes det mange ulike medisiner og det som passer for en passer ikke nødvendigvis for deg. Finnes såklart også ulike "typer" astma, så det er vanskelig å si hvordan du vil oppleve din astma! 

Anonymkode: 87ddd...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...