Gå til innhold

Vanlig med dårlige dager også uten spesiell grunn?


umakenverdt

Anbefalte innlegg

umakenverdt

Jeg har de siste månedene vært inne i en relativt god periode, jeg har sett bedring. Jeg har hatt tilbakesteg og dårlige dager også, men de har vært færre og mer håndterbare. Jeg har klart å unngå onde sirkler som har vart over lengre tid.

Jeg vet at det er vanlig å ha dårlige dager, noen dager er bedre enn andre og slik skal det også være. Det jeg lurer på er om hvorvidt det er vanlig at perioder blir dårlige helt uten at man kan finne en årsak - eller en grunn. De negative tankene skremmer meg i dag og jeg klarer ikke håndtere dem på en akseptabel måte. Jeg kan ikke tro at jeg i den senere tid har følt at jeg ikke bare er til bry og at jeg faktisk er en akseptabel person. Jeg kjenner det som jeg fortjener å straffes og ikke fortjener noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

umakenverdt
9 minutter siden, aa-k-j skrev:

Ja det mener jeg iallfall. Jeg har selv dårlige dager uten at det er noen grunn til det. 

Vi mennesker er så rare, jeg forstår det ikke. Må kanskje bare vente og håpe at det går seg til og ikke ta store avgjørelser nå. Forsøke å ikke gjøre dumme handlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært gjennom noen dårlige dager. Alt bare faller fullstendig sammen helt uten grunn. Så jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg har de siste månedene vært inne i en relativt god periode, jeg har sett bedring. Jeg har hatt tilbakesteg og dårlige dager også, men de har vært færre og mer håndterbare. Jeg har klart å unngå onde sirkler som har vart over lengre tid.

Jeg vet at det er vanlig å ha dårlige dager, noen dager er bedre enn andre og slik skal det også være. Det jeg lurer på er om hvorvidt det er vanlig at perioder blir dårlige helt uten at man kan finne en årsak - eller en grunn. De negative tankene skremmer meg i dag og jeg klarer ikke håndtere dem på en akseptabel måte. Jeg kan ikke tro at jeg i den senere tid har følt at jeg ikke bare er til bry og at jeg faktisk er en akseptabel person. Jeg kjenner det som jeg fortjener å straffes og ikke fortjener noe.

Det første jeg kom til å tenke på er om slike perioder kan ha sammenheng med pms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil jeg tro kan stemme hos mange, men jeg har dårlige dager ellers også. Har forøvrig ikke tatt det med pms opp med fastlegen så langt. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg har de siste månedene vært inne i en relativt god periode, jeg har sett bedring. Jeg har hatt tilbakesteg og dårlige dager også, men de har vært færre og mer håndterbare. Jeg har klart å unngå onde sirkler som har vart over lengre tid.

Jeg vet at det er vanlig å ha dårlige dager, noen dager er bedre enn andre og slik skal det også være. Det jeg lurer på er om hvorvidt det er vanlig at perioder blir dårlige helt uten at man kan finne en årsak - eller en grunn. De negative tankene skremmer meg i dag og jeg klarer ikke håndtere dem på en akseptabel måte. Jeg kan ikke tro at jeg i den senere tid har følt at jeg ikke bare er til bry og at jeg faktisk er en akseptabel person. Jeg kjenner det som jeg fortjener å straffes og ikke fortjener noe.

Tror det er vanlig - i alle fall her! 

Da må du tenke på hvilke flotte resultater du har oppnådd og prøve å glede deg over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Takk, det må vel bare være slik da.  Kan ikke forstå hvorfor jeg takler så lite. Kanskje jeg bare er svak. Jeg har latt meg selv være ekstra sårbar ved å tro at jeg kanskje kan bli bedre. Jeg vet ikke hvordan jeg kunne la meg selv tro på at jeg ikke er slik jeg alltid har tenkt. Dette ble raljing. Beklager, fjerner meg litt fra verden jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stadig får høre er at en mange ganger må gå to skritt bakover for det kan gå framover igjen. Tror nok at dette gjelder mange. Selv ramler jeg stadig, men nå kommer jeg meg fortere opp og har tross alt hatt framgang siden jeg begynte her inne (tror jeg selv da)     

Prøv å tenk på det med de skrittene, det gjør det kanskje lettere i dårlige perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, umakenverdt skrev:

Takk, det må vel bare være slik da.  Kan ikke forstå hvorfor jeg takler så lite. Kanskje jeg bare er svak. Jeg har latt meg selv være ekstra sårbar ved å tro at jeg kanskje kan bli bedre. Jeg vet ikke hvordan jeg kunne la meg selv tro på at jeg ikke er slik jeg alltid har tenkt. Dette ble raljing. Beklager, fjerner meg litt fra verden jeg nå.

Akkurat dette tankemønsteret bidrar til å forsterke det vanskelige. Dersom du lar tankene dine hoppe ned i denne tankefella med en gang du har en vanskelig dag, så er det med på å aktivere gamle negative erfaringer og dermed lage en mye større nedtur enn du opprinnelig hadde.

Alle har dårlige dager, noen ser gode grunner til det, andre kan ikke se noe ytre som har utløst det. Dersom det ikke er noe ytre man kan endre på, så gjenstår den enorme muligheten du har til å påvirke din egen tenkning og måten du forholder deg til en vanskelig dag - eller dager - på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Merimot skrev:

Da har du en elendig barndom/ omsorgssvikt eller traumer som ditt problem. Om du mishandles/ mobbes/ voldtaes sies det til deg: du har ingen verdi og noen tar fra deg SELVRÅDERETTEN.

da er det vanlig å få negative automatiske tanker om seg selv.

Dette går det ikke an å påstå¨. Det er ikke slik at alle som strever psykisk har vært utsatt for omsorgssvikt eller traumer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
1 time siden, Gargamel skrev:

Humøret mitt er mest styrt av ytre faktorer. Har ikke "dårlige perioder" uten videre. 

Ja, tror det gjelder for meg også. Er ganske stabil i humøret, men når det endres er det pga noe som skjer rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎07‎.‎2017 den 22.00, umakenverdt skrev:

Jeg har de siste månedene vært inne i en relativt god periode, jeg har sett bedring. Jeg har hatt tilbakesteg og dårlige dager også, men de har vært færre og mer håndterbare. Jeg har klart å unngå onde sirkler som har vart over lengre tid.

Jeg vet at det er vanlig å ha dårlige dager, noen dager er bedre enn andre og slik skal det også være. Det jeg lurer på er om hvorvidt det er vanlig at perioder blir dårlige helt uten at man kan finne en årsak - eller en grunn. De negative tankene skremmer meg i dag og jeg klarer ikke håndtere dem på en akseptabel måte. Jeg kan ikke tro at jeg i den senere tid har følt at jeg ikke bare er til bry og at jeg faktisk er en akseptabel person. Jeg kjenner det som jeg fortjener å straffes og ikke fortjener noe.

Ja det er vanlig, selv om en tenker positivt, eller er positiv. Det hjelper jo noe det.  Noen har kronisk nedstemthet.  Hvis en er nedtrykt eller deprimert, eller har det dårlig på andre måter, så er dette ikke noe straff. I sånne situasjoner trenger en trøst, oppmuntring, og føle seg verdsatt.  Gode venner er viktig her, men uansett så har man behov for  trøst. Du har jo ikke gjort noe alvorlig galt , har du vel ?

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Takk, alle sammen. Jeg setter pris på svarene og prøver å håndtere dårlige perioder bedre i det videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2017 den 17.35, umakenverdt skrev:

Takk, alle sammen. Jeg setter pris på svarene og prøver å håndtere dårlige perioder bedre i det videre.

Fått deg en kjøretur i sommer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
7 minutter siden, XbellaX skrev:

Fått deg en kjøretur i sommer? 

Ja, fikk meg bil for noen uker siden 😊 Det er utrolig spesielt å ha egen bil. Er litt redd den ennå, men følelsen av å kjøre alene når jeg vil er utrolig. Har vært på et par utflukter med den og det er en enorm frihetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, umakenverdt skrev:

Ja, fikk meg bil for noen uker siden 😊 Det er utrolig spesielt å ha egen bil. Er litt redd den ennå, men følelsen av å kjøre alene når jeg vil er utrolig. Har vært på et par utflukter med den og det er en enorm frihetsfølelse.

Se der ja, du klarte det :) grattis ;) 

Anonymkode: 27a90...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...