Gå til innhold

menstruasjon tilbake med østrogentilskudd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg var hos gynekolog i juni pga. bortfall av mensen. Har gått uten blødning i snart to år grunn litt for rask vektnedgang, stress og endring i kosthold/diett. Fastlegen min fant lave kjønnshormonnivåer / lavt østrogennivå tidligere i år, men jeg ble ikke henvist til gynekolog før nå. Gynekologen ga resept på østrogentilskudd, men som hun sa at jeg kunne selv velge når jeg ville ta. Det skulle starte en blødning og da ville hun at jeg skulle dra til Aker for å ta en hormonprøver.
Spørsmålet mitt er om østrogentilskuddet kun vil gi meg én blødning som jeg må ta en prøve av, eller om det vil øke østrogennivået mitt til det normale og jeg vil få tilbake vanlig menstruasjon? 

Jente, 20år

Anonymkode: 795e5...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er noe uklart for meg, Hva er navnet på de tabletter du har fått resept på? Det er ikke østrogen som gir deg menstruasjon tilbake, men kombinasjon av østrogen/gestagen eller gestagen alene (hvis det produseres nok østrogen, men det er ikke tilfelle hos deg). Gestagen er erstatning for hormonet progesteron  som dannes etter eggløsning. Dine eggløsninger har stoppet på grunn av slankingen. Jeg kan ikke se noen grunn til at du skulle ta blodprøve etter en blødning, men kanskje vente til du har brukt østrogen i en måned eller mer? Men som sagt, jeg vil be om navn på medisinen du har fått utskrevet. Så skal jeg gi tilbakemelding ganske raskt.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mette,

tablettene heter Primolut N (5mg). Hun sa hun ville ha en prøve på 3. eller senest 4. dag med blødning. 

Anonymkode: 795e5...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det har neppe noen hensikt å ta primolut (som er et gestagen, altså ikke østrogenbehandling). Det vil med stor sannsynlighet ikke gi blødning, i og med at du har lavt østrogen. Sa gynekologen noe om tykkelse av slimhinnen i livmoren? Jeg gjetter at den er tynn som tegn på manglende østrogenstimulering, og da har gestagen ikke noe ‘å jobbe med’. Ikke ser jeg heller hensikten med å ta prøver i en kunstig fremkalt syklus.

Mitt forslag:

  • Hør med gynekologen angående tykkelse av livmorslimhinnen, er den tynn (under ca. 5 millimeter), så har den ingen hensikt å forsøke primolut. Hvis du ikke liker å ringe gynekologen, så er det ikke så viktig heller med denne opplysningen

  • Du har rekvisisjon for å få tatt hormonprøve på Aker Sykehus. Bruk den for en ekstra sjekk av østrogen-nivået og evt. andre prøver (jeg gjetter at FSH og LH er normale eller lave?)

  • Hvis østrogennivået fortsatt er lavt, så bør du få behandling med kontinuerlig østrogen og gestagen i 10-14 dager hver måned. Det betegnes HRT. Det vil gi deg regelmessige blødninger hver 28.dag. Det er ikke prevensjon, og hvis du har behov for det, kan p-pille være aktuelt, men HRT er førstevalg.

Hvis noe er uklart, så spør igjen.

Vennlig hilsen Mette

PS du vil kunne få HRT på blå resept.

Endret av Mette Moen, Gynekolog
Blødning hver 28.dag, ikke hver 14.dag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, Mette Moen, Gynekolog said:

Det er noe uklart for meg, Hva er navnet på de tabletter du har fått resept på? Det er ikke østrogen som gir deg menstruasjon tilbake, men kombinasjon av østrogen/gestagen eller gestagen alene (hvis det produseres nok østrogen, men det er ikke tilfelle hos deg). Gestagen er erstatning for hormonet progesteron  som dannes etter eggløsning. Dine eggløsninger har stoppet på grunn av slankingen. Jeg kan ikke se noen grunn til at du skulle ta blodprøve etter en blødning, men kanskje vente til du har brukt østrogen i en måned eller mer? Men som sagt, jeg vil be om navn på medisinen du har fått utskrevet. Så skal jeg gi tilbakemelding ganske raskt.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Kan ikke huske at hun sa noe om slimhinnen nei, men hun tok ulyralyd og sa at alt så normalt ut til at jeg skulle få mens. Det var også derfor hun mente at ved litt mindre trening og litt økning til "normal" vekt, ville gi meg mensen tilbake naturlig. Vet ikke så mye annet enn at jeg fikk resept på Primolut og at hun ville ha en ny prøve. 

Hva vil det si at jeg har rekvisjon på en prøve hos Aker? Kan jeg ta denne prøven nå uten å ha fått tilbake mensen?

Vil du si at for meg er det bare å vente og se om jeg får tilbake mens, eller må jeg ta noe form for tilskudd/kur med medisin pga. lavt østrogennivå? 

Føler jeg forstår/kan lite om hvordan alt dette fungerer, men jeg har bare et stort ønske om å få tilbake normal menstruasjon og normale hormonnivåer:)

Anonymkode: 795e5...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog
  • Du skriver: Det skulle starte en blødning og da ville hun at jeg skulle dra til Aker for å ta en hormonprøver. Det oppfattet jeg som at du hadde fått en rekvisisjon (lapp med anførsel av de ønskede analyser) til å ta prøver på Aker Sykehus, men det er kanskje en misforståelse? Ja, du kan ta prøven uten å ha fått menstruasjon tilbake.

  • Du har nå i to år hatt lavt østrogennivå, og derfor skal du ikke vente på at det ordner seg selv, for det gjør det muligens ikke. Det er dessverre slik at noen (en av tre ?)  ikke får menstruasjon og østrogenproduksjon tilbake selv om de trener mindre og vekten normaliseres

  • Som anført bør du få HRT, kombinasjon av østrogen og gestagen. Da vil du få tilført østrogen som er nødvendig for f.eks. ditt skjelett og dine blodårer. Gestagen tilført syklisk (i 10-14 dager hver måned) vil gi deg regelmessige blødninger.

  • En gang årlig kan man i fremtiden stoppe behandlingen og se om du er kommet i gang av deg selv.

  • Hvis du engang i fremtiden ønsker å bli gravid, er det mulig du må ha hjelp i form av hormonbehandling, og det går vanligvis greit.

Jeg skal prøve å forklare deg hvordan det henger sammen:

Kvinner har to eggstokker som har to funksjoner. Egg modnes hver måned og det blir eggløsning. Under denne modningsprosessen danner eggstokken østrogen som får livmorslimhinnen til å vokse og bli tykk. Etter eggløsning dannes i tillegg til østrogen også hormonet progesteron, og i fellesskap utvikles en livmorslimhinne som er parat til å ta imot fosteranlegget, hvis det har funnet befruktning sted.  Hvis egget ikke blir befruktet, så vil hormonproduksjonen (spesielt progesteron) i eggstokken stoppe opp, og det medfører en menstruasjonsblødning. Deretter starter en ny syklus.

Eggstokken mottar signaler (FSH og LH) fra hypofysen (hjernevedhenget), så tingene skjer i naturlig rekkefølge under kontrollerte forhold. Hypofysen er altså et overordnet organ som styrer prosessen i eggstokkene.

Hvis der skjer forhold hos kvinnen som vil være ugunstig ved en graviditet, f.eks. ved slanking, så stopper hypofysen sine signaler til eggstokkene som går i en dvaletilstand hvor egg ikke utvikles og hormoner (østrogen og progesteron) ikke produseres.

Først når forholdene igjen normaliseres (mindre trening og høyere vekt), så vil hypofysen igjen sende signaler til eggstokken og eggmodning og østrogenproduksjon vil ta seg opp hos de fleste. Dessverre skjer det ikke hos alle, hos ca. en av tre vil hypofysen ikke gjenoppta sitt arbeid og det blir vedvarende dvale i eggstokkene. Da må det tilføres østrogen i form av HRT (hormonerstatning som omtalt tidligere), og ved barneønske gis FSH og LH i form av sprøyter. Litt komplisert, men med godt resultat i de fleste tilfeller.

Det var en lang forklaring, jeg håper du har forstått mekanismen, ellers bare kom med nye spørsmål.

Vennlig hilsen Mette

PS gestagen betegner et kunstig hormon som har samme effekt som progesteron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tisen takk for gode svar! Forstår absolutt mer. 

Må jeg tilbake til gynekologen for å få HRT, og er dette noe jeg bare kan begynne med nå? 

Anonymkode: 795e5...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Selv takk, og velkommen tilbake (i ny tråd) hvis du er usikker mht behandling. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...