Gå til innhold

Språk i endring?


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Er det riktig å si at språket er i endring mot at det ikke er viktig hva språk( norsk, tegnspråk, spansk osv)  den enkelte språkbruker snakker men hva som legges i ordene?

(Bare en øyeblikkstanke fra en som sitter lite på skolebenken)

At mange flere og flere forstår og bruker flere språk på en måte?

En mere intuitiv språkforståelse?

Er det noe som varer? 

Kanskje bare kjennes slik med mange og fine løfter og tanker i begynnende valgkamp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

At språkopplæringen på en måte er i endring der den til enhver tid skjer. Og at det er hva jeg opplever som TV ser , radiolytter eller på besøk i dagligvarebutikken.

Vanskelig å si helt presist. Kanskje det er en egen selvoppfyllende profeti eller " en fornemmelse i mitt hode" ( ingen smerte akkurat nå)

Tenker bare Hva kommer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maggie55 skrev:

Er det riktig å si at språket er i endring mot at det ikke er viktig hva språk( norsk, tegnspråk, spansk osv)  den enkelte språkbruker snakker men hva som legges i ordene?

(Bare en øyeblikkstanke fra en som sitter lite på skolebenken)

At mange flere og flere forstår og bruker flere språk på en måte?

En mere intuitiv språkforståelse?

Er det noe som varer? 

Kanskje bare kjennes slik med mange og fine løfter og tanker i begynnende valgkamp?

Jeg forstår ikke hva du skriver.

I blant har du en fryktelig rotete tankegang, nesten så jeg må forsøke å gjette hva du skriver men som regel liker jeg tankene dine svært godt så lenge du forklarer litt mer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg tenkte i retning. Hva gjør valgstoffet med språket vårt. Endrer det selve språket i nå  dagliglivet for folk flest og er det en endring som varer ved?

Jeg opplever det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg tenkte i retning. Hva gjør valgstoffet med språket vårt. Endrer det selve språket i nå  dagliglivet for folk flest og er det en endring som varer ved?

Jeg opplever det sånn.

Har du noen eksempler på hva valgstoffet gjør med språket?

Anonymkode: 9f1c0...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

økt "energi" og mere dynamikk. Vanskelig å være konkret.

Et eksempel er en nylig avisoverskrift. " Europa vil ikke hjelpe"( Dagbladet) Det gjalt flyktninger og Italia.

Jeg kan ikke huske å ha sett en lingnende ingress.

Men det er kanskje naturlig om det var sånn. Språklig endring mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Maggie55 skrev:

økt "energi" og mere dynamikk. Vanskelig å være konkret.

Et eksempel er en nylig avisoverskrift. " Europa vil ikke hjelpe"( Dagbladet) Det gjalt flyktninger og Italia.

Jeg kan ikke huske å ha sett en lingnende ingress.

Men det er kanskje naturlig om det var sånn. Språklig endring mener jeg.

Har du ikke? Jeg synes jeg ser slike hele tiden, men hva konkret er det du reagerer på ved den? Hvilken språklig endring er det du legger merke til?

I hovedinnlegget skriver du: Er det riktig å si at språket er i endring mot at det ikke er viktig hva språk( norsk, tegnspråk, spansk osv)  den enkelte språkbruker snakker men hva som legges i ordene? - Jeg tror ikke helt jeg klarer å forstå deg enda, tenker du språklige symboler? Men i såfall er jo det å snakke samme språk (norsk til nordmenn, - spansk til spanjoler) helt vesentlig for å nå mottaker?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det var hva jeg så i avisa som gjorde at jeg reflekterte over dette og dine spørsmål gjorde at dialogen ble som videre.

Men jeg vil slutte å skrive noe mer og stoppe mitt abonnement og kontakte slette.no som anbefalt til andre. ( man sparer jo også mye penger)

Jeg har en syk mor å ta meg av for som jeg sa til de to kjekke jentene ( Hjemsykepleien)som hjalp til med å få henne opp av gulvet etter at hun hadde sklidd ut av en av de flotte stresslessene ( TV stol)vi hadde kjøpt inn. Jeg var ikke i samme rommet da det skjedde og heldigvis hadde hun ikke slått seg. Jeg klarer ikke løfte henne opp av gulvet alene men skjer ikke så ofte så langt( 2 år siden sist gang) Min far satt bare oppi en haug med puter så han sa jeg skulle kjøpe stresslessene da til og med abulansepersoner synes det var ille. Men han kom jo aldri hjem fra sykehuset. Han døde plutselig der og vi fikk ham ikke hjem igjen.

Som jeg sa til de på på nødtelefonen som jegmåtte ringe ( vi er ikke tilknyttet noe helsesystem)da min mor på  snart 88 var sklidd på gulvet plutselig fra stolen foran TV (var kanskje sovnet) Alle vil klare seg så langt de kan selv tror nå jeg. Jeg har ingen jobb og ingen av oss er av det slag som belaster andre eller helsesystem utover akkurat helt akutt. Man hører jo så nok om den typen personer. 

Helsepersonell og politikere har jo bare gigantiskenok  jobber stakkar.

Vi tar vårt ansvar så langt vi kan til siste slutt. Men i dag må jeg bare støvsuge litt mens mor spiser frokost ( da er hun på kjøkkenet og slipper å plages med støy fra støvsugeren)

Neglene hennes er så lange også og hendene hennes kan hun ikke rette ut da fingrene er bare " kroker"( slik har de vært nesten så lenge jeg kan huske også føttene) Men hun jobbet i mange år på storkjøkken og i pleie og omsorg og mye vasking og potetpppelling. Uten at det slo ut i annet enn minstepensjon som for så mange. Hun får et lite tillegg etter at hennes mann falt fra) Skjebne som har rammet så mange.( minstepensjon som kvinne)

Men vi har det veldig bra selv om en av damene som hjalp oss i går lurte på hvorfor jeg " var her"? Tenk det i mitt eget hus og hjem! Som jeg svarte. Jeg har ikke noe annet sted å være. Ønsker heller ikke å være noe annet sted.

Men nå har ikke jeg mere tid til dette så jeg sier takk for meg her på DOL 

Uansett alt godt videre til alle her.😊

Jeg går nå inn i alderspensjonistenes rekker så snart jeg kan.Alle kan bare få nok.

 

 

Håper alle får også adekvat juridisk hjelp eventuelt kanskje hvis det trenges.

Lykke til videre❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...