Gå til innhold

Blødning en uke fortidlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Er en jente på 20 år som har gått på microgynon/oralcon i ca 6 år. Fikk p-piller så tidlig på grunn av blødningforstyrrelser (blødde 6uker i strekk). Etter jeg begynte på p-pillene hadde jeg regelmessig menstruasjon. Men i de siste 3 mnd har jegg begynt å fått mensen en uke fortidlig. Har også vært brun/svart slimete konsistens på blodet. Jeg blør ca 5-6 dager. Men får da ikke mensen når jeg egentlig skal ha den. 
Vet ikke om det har noe med saken og gjøre, men når jeg trener hard får jeg vondt nederst på venstre side i magen, rundt der hvor eggstokken ligger ( tror jeg) Får også vondt under samleie ved harde/dype støt. Noe jeg ikke hadde tidligere. Har hatt samme seksualpartner i 5år. 
Tar også graviditetstest jevnlig. Tok sist for 4 dager siden. da var den negativ. Lurer på hva dette kan være. veldig slitsomt å få det en uke fortidlig.

Anonymkode: 2129e...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke forklare hvorfor din syklus endrer seg, men så lenge blødningen kommer på samme tid og ikke varer i mer enn 5-6 dager, så er det ikke noe å bekymre seg for.

Smerter ved samleie kan skyldes den godartede tilstanden endometriose hvor vev av samme type som slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker. Det skaper en irritasjonstilstand (en slags betennelse). En av de vanligste lokalisasjoner av endometriose er rommet mellom baksiden av livmoren/livmorhalsen og rektum (betegnes fossa Douglasi i fagspråket). Det danner seg små gryn- til ertstore knuter med litt gammelt blod som kan svært ømme, spesielt rett før menstruasjon. Ved samleie kan de være meget smertefulle, på samme måte som et ‘blåmerke’ er ømt. Sikker diagnose kan bare stilles ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi) i narkose hvor man samtidig kan fjerne endometriosen.

Det er ikke sikkert at det er endometriose, men snakk med legen om det og få evt henvisning til gynekolog. Inntil videre kan du prøve å ta p-pillen helt uten pause, det er første valg av behandling av endometriose. Det vil stoppe menstruasjonsblødningene, noe som er god behandling ved endometriose. Får du ‘gjennombruddsblødninger’ kan du stoppe med pillen i tre dager og så starte igjen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...