Gå til innhold

Kan jeg gå denne turen-hvor fort kan en fødsel starte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Litt usikker på om dette er riktig forum...

Jeg er gravid i uke 35+5. Er i relativt god form og glad i å gå tur. Har siste to måneder gått en tur på ca 2 timer en gang i uken. Det er en ganske bratt bakke i ulendt terreng i skogen.

Jeg liker å ta meg ut på denne turen. Men er det for risikabelt å gå den nå? Altså, kan en fødsel starte så plutselig at om jeg er på toppen så vil timen det tar å komme seg ned bli umulig? 

Jeg må komme meg ned på egen hånd. Det er for bratt og trangt til at andre kan hjelpe til. 

Liker denne turen så veldig, og hadde egentlig som mål å gå en gang i uken fram til fødsel. Det er ingenting som tyder på at fødsel skal starte enda. Barnet ligger riktignok med hodet nedover, men det har ikke festet seg.

Er det ikke alltid litt signaler før fødselen kommer skikkelig i gang?

Evt om vannet skulle gå uten forvarsel på toppen, vil det være realistisk at jeg klarer å gå ned bakken?

Anonymkode: 5ac17...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Jeg gikk selv masse turer da jeg var gravid, og spesielt da jeg ventet førstemann. Tror nok at jeg var på slike turer som du beskriver noen uker før termin, og da hadde jeg ikke mobiltelefon... Har du med mobil og det er dekning der, ville jeg gått turen.  Det er de færreste som får styrtfødsler uten forvarsel.

Deilig å være i god form før fødselen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt: Jeg synes ikke man skal sperre seg selv inne fra uke 36, det kan være flere uker til du føder. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker å ta meg ut på denne turen.

Mener du "komme meg ut" eller "ta meg helt ut"?  Jeg synes ikke det er noe poeng å "ta seg helt ut" når man er høygravid.  Vanlig aktivitet er helt greit.  Men jeg ville kanskje ikke gått akkurat den turen alene når det nærmet seg termin (og da mener jeg dagene før, evt. hvis du får vite på kontroll at det ser ut til å nærme seg fødsel).  Da ville jeg valgt en annen rute. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke alltid litt signaler før fødselen kommer skikkelig i gang?

Jeg antar du er førstegangsfødende?  I de aller fleste tilfellene merker man et eller annet før fødselen starter for alvor, men det hender at fødselen går lynfort (type styrtfødsel).  Men det er svært sannsynlig at du vil få forvarsler.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Evt om vannet skulle gå uten forvarsel på toppen, vil det være realistisk at jeg klarer å gå ned bakken?

Du vil fint kunne gå selv om vannet har gått, men man skal helst ikke bevege seg for mye etter vannavgang dersom hodet ikke er festet.  Så det er ingen ønskesituasjon å være alene i ulendt terreng akkurat når vannet går.  Vannavgang kan skje uten forvarsel, min første fødsel startet slik (og jeg var ikke på skogstur, men hos noen venner).  Men selv om vannet går, kan det ta lang tid før fødselen er ordentlig i gang (i mitt tilfelle måtte den settes i gang etter flere døgn).

Jeg er ikke typen til å krisemaksimere, tvert i mot.  Jeg synes du skal fortsette å gå tur, men velge en annen rute enn akkurat den som gjør det umulig å hjelpe deg, akkurat rundt termin.  Lykke til i ukene som kommer!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man kan vente en fødsel etter 37 uker. Den kommer vanligvis ikke uten forvarsel. Man kan jo ikke si med 100% sikkerhet hvordan en fødsel vil komme i gang. Hvis det er avgjørende for din trivsel å ta denne turen, så er det jo opp til deg å ta et valg. Selv ville jeg ha valgt en enklere tur. Uansett, lykke til med de siste ukene og fødselen. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...